2022-01-12, 09:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Haha. Men om dödligheten beror på covid så behöver vi inte se det i andra länder för att det ska vara ett legitimt argument eller?
Det är ju bara UK (England) som har en viss överdödlighet (den är inte ens avvikande stor).
Du menar att det inte kan vara RS eftersom andra länder också haft RS toppar.
Du menar att det troligtvis är covid eftersom andra länder som har mer covid än UK inte har någon överdödlighet.

Lite brister i din slutledning anser jag.
Jag menar faktiskt ingenting. Jag bara observerade. Kan vara RS, det höll jag ju med dig om, kan vara covid, kan vara något helt annan. Som jag skrev lite väl tidigt att spekulera i.
Citera
2022-01-12, 09:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Om man länkar till 3 artiklar och hävdar att Omikron är farligare för barn utan att ens nämna det faktum som står i alla
"It is not currently known if they were admitted because of Covid, or were taken to hospital with other health conditions and subsequently tested positive for Covid"

Ja då är man bra sugen på att vinkla lite.

När 1/8 av befolkningen är smittade med viruset så är det klart att många och inte bara barn hamnar på sjukhus för andra problem men ändå "klassas" som covidpatienter.

Jag är smittad just nu och det fungerar likadant här, om jag bryter benet och måste läggas in så kommer jag hamna på en Covid-avdelning och räknas in i statistiken.
Jag inser att jag missförstod diskussionen som jag hoppade in i. Den rörde om det lades in fler barn i Stockholm. Av någon anledning fick jag för mig att det handlade om samma trend synts i UK och det har det. Så mitt svar var alltså byggt på ett missförstånd från min sida. Jag trodde alltså att det var länkar till att fler barn lades i i UK som efterfrågades.

Så allt jag ville göra vad att hjälpa till och ge dem, sedan att du gillar att övertolka är ju känt sedan innan.

Sedan blir ju jag dok lite nyfiken på varför UK förförsta gången i pandemin vecka 49 har en så hög dödlighet bland 0-14-åringar om det har en samkoppling eller inte. Som Beaver14 skriver kan det vara RS-virus. Ja, det återstår helt klart att se.

Vad tror du om dödligheten i Sverige. Du följde aldrig upp det. Ser ut att bli normal, ev. en lite överdödlighet va?
Citera
2022-01-12, 09:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Konspiration vet jag inte. Att fixa vårdplatser innebär ju så mycket mer än att baxa in 500 sängar i en mässhall. Exempelvis så behövs det ju personal.

Om man verkligen behöver pressa fram personal för att bemanna en sådan plats är det nog inte jättesvårt.
Pensionerade sköterskor, militär osv.
Dock trycker man inte in dom om man absolut inte måste.
Även i Sverige går det göra extrema saker
Citera
2022-01-12, 09:21
Medlem
Citat:
Konspiration vet jag inte. Att fixa vårdplatser innebär ju så mycket mer än att baxa in 500 sängar i en mässhall. Exempelvis så behövs det ju personal.
Personaltillgång i vården är bara en fråga om hur mycket man betalar.

Det finns en enorm elasticitet i personer som kan hoppa in för rätt pengar, eller som kan tänka sig att jobba fler/längre arbetspass under en avgränsad period om man får bra övertidsersättning.
Citera
2022-01-12, 09:38
Medlem
Tillgänglig fakta räcker ju.

1)Viruset omikron förökar sig och huserar i mkt större grad i luftstrupen. Därav hamnar många fler viruspartiklar i luften vid utandning och hostning

2) viruset omikron leder till milda symptom. Därav rör sig folk ute i samhället i hög grad som också är smittade.

Kombinationen av 1 osv 2 innebär en tsunami av smitta som drar över landet där i princip alla kommer bli sjuka.

Detta händer varje år. Det kallas förkylningsvirus
Citera
2022-01-12, 09:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Personaltillgång i vården är bara en fråga om hur mycket man betalar.

Det finns en enorm elasticitet i personer som kan hoppa in för rätt pengar, eller som kan tänka sig att jobba fler/längre arbetspass under en avgränsad period om man får bra övertidsersättning.

Utbildad personal? Löneläget måste nog upp ja.
Citera
2022-01-12, 10:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Skönt att omikron snarare verkar avlasta IVA än tvärt om..

Jag undrar när man går ut på riktigt och berättar hur mycket mildare den är!
Förstår att man inte kastar ur sig det allt för tidigt, men nu borde det finnas bättre siffror..
Citera
2022-01-12, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Känns som det här aldrig tar slut. Extrem smittspridning nu. Jan och feb lär bli hemska. Vet inte hur mycket vaccinet kan bromsa, men kanske något?
Citera
2022-01-12, 10:09
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag inser att jag missförstod diskussionen som jag hoppade in i. Den rörde om det lades in fler barn i Stockholm. Av någon anledning fick jag för mig att det handlade om samma trend synts i UK och det har det. Så mitt svar var alltså byggt på ett missförstånd från min sida. Jag trodde alltså att det var länkar till att fler barn lades i i UK som efterfrågades.

Så allt jag ville göra vad att hjälpa till och ge dem, sedan att du gillar att övertolka är ju känt sedan innan.

Sedan blir ju jag dok lite nyfiken på varför UK förförsta gången i pandemin vecka 49 har en så hög dödlighet bland 0-14-åringar om det har en samkoppling eller inte. Som Beaver14 skriver kan det vara RS-virus. Ja, det återstår helt klart att se.
Jag är inte ett dugg sugen på att vinkla några siffror utan återger bara vad som är dom bästa siffrorna vi har för tillfället.

Vad tror du om dödligheten i Sverige. Du följde aldrig upp det. Ser ut att bli normal, ev. en lite överdödlighet va?

Precis som jag skrev var det ingenting som pekade på någon överdödlighet och det blev det inte heller.
De var du som fick för dig att jag hade någon slags agenda när jag bara räknade efter tillgänglig statistik som såklart är ofullständig.

Ganska vanligt med dig att du missuppfattar saker och ting.
Citera
2022-01-12, 10:10
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Känns som det här aldrig tar slut. Extrem smittspridning nu. Jan och feb lär bli hemska. Vet inte hur mycket vaccinet kan bromsa, men kanske något?

Sitt ner och ta det lugnt i båten.

Du verkar bli mer och mer hysterisk för varje dag utan att vilja låta elak.
Citera
2022-01-12, 10:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Det jag undrar nu när smittan skenar och belastningen på vården är utom kontroll. Varför stänger man inte skolorna som i Jämtland ? De stänger pga att det snöar.

Värst drabbat är nu Skåne. Känns som vi är på väg mot ett läge som är fullständigt ohållbart.
Citera
2022-01-12, 10:14
Medlem
Citat:
Utbildad personal? Löneläget måste nog upp ja.
1) Dubbel lön för övertid i sjukvården fram till 1 mars, eller tills vårdskulden är borta. Trippel lön för övertid på IVA eller covidavdelning. Lägg det på stadsskulden (som är rekordlåg).

2) Stanna hemma om du är sjuk. Sluta testa dig.

Trallala. Nu försvann pandemin. Öppna allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in