2022-01-08, 14:56
  #541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du läser artiklar som fan läser bibeln! Ja man, överväger, att, temorärt, minska antalet trupper i Polen och Baltikum, om Ryssland gör samma sak vid och utanför sina gränser! M.a. o så vill man lugna ner det spända läget.
Det är det Nato och USA kommer få göra förstår du.

Citat:
Jag tycker, iof, att USA och NATO borde göra precis tvärtom! Det enda språk Putler förstår! För de ryska så kallade "förslagen", är med få undantag, direkta hot emot väst och den europeiska säkerhetsordningen. Putler letar bara efter ett svepskäl för att utvidga sin invasion och ockupation av delar av Ukraina, (Ryssland kan, aldrig, hålla hela Ukraina. T.o.m Stalin fick hålla på i 10 år för att knäcka skogsbröderna i lilla Baltikum).
Du låter ju...stabil Är du själv beredd att strida mot Putler? På tal om Putler eller Hitler för den delen vad tycker du om detta?
Hundreds of Ukrainian nationalists march in honor of Nazi collaborator
Stepan Bandera led Ukrainian Insurgent Army, which fought alongside Nazi Germany during WWII, killing thousands of Jews and Poles
https://www.timesofisrael.com/hundreds-of-ukrainian-nationalists-march-in-in-honor-of-nazi-collaborator/
Ska vi gissa att du tycker ändå att det är...rätt ok?

Citat:
Så Pultler kommer bara att säga absurda saker som: "Titta jag erbjöd väst förhandlingar, men istället så kommer USA att stationera hypersonic missiles i Ukraina, i morgon!" USA:s ev. temprära eftergift skulle iof försvåra ett sådant uttalande ifrån Putler, men inte lösa problemet med den ryska elakartade cancersvulsten som, alltid, vill expandera på grannländernas bekostnad.
Säger du det? Var kan man läsa om den här planen från Putler, eller Pulter som du nu kallar han, från han själv alltså. När kommer expansionen mot Sverige? Är det i sommar kanske, efter han tagit Ukraina, Baltikum, Vitryssland, Polen, Kazakstan och Finland menar jag?

Citat:
Bättre då med en långsiktig strategi ifrån USA:s och NATO ländernas sida. Höjd militär beredskap i Europa och kraftig upprustning, så att Ryssland rustar ihjäl sig, vilket tidigare gjorts med Sovjetunionen.
Hehe ni högerextrema är för goa.
Nato och USA satsar förresten redan betydligt mer än ryssarna redan, det kommer kännas än mer för skattebetalare om det skulle öka ännu mer.
Citera
2022-01-08, 15:04
  #542
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, lika lite som Sverige vill se ryska trupper i Finland. Men vi skulle, absolut inte, invadera och annektera delar av Finland. För om vi gjorde det, bara för att Finland, i detta ytterst hypotetiska scenario, ville närma sig Ryssland, så skulle vi, genom våra idiotiska militära handlingar, just driva Finland in i den ryska björnens ramar! Typiskt svenskt, (och civiliserat), agerande skulle, istället, vara att försöka övertyga finnländarna, genom ord och handlingar, att det är betydligt förmånligare för dem att tillhöra väst istället för den ryska intressesfären.
Nu har väl inte Ryssland invaderat Ukraina
Anslutningen av Krim skulle - för att använda din analogi- kunna jämföras med ett införlivande av Åland i en situation där sannfinländarma kuppat bort en laglig regering och byggt sitt inflytande på hot mot finlandssvenskar.

Associationsavtalet med EU blev inget lyft för Ukraina. Den bistra sanningen är att samarbetet med Ryssland innebar bättre villkor.
Citera
2022-01-08, 15:52
  #543
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Det är det Nato och USA kommer få göra förstår du.

Du menar att, temorärt, minska antalet trupper och militärövningar? Ja, om Putler gör samma sak. och....?


Citat:
Du låter ju...stabil Är du själv beredd att strida mot Putler?

Jag sysslar redan med informationskrigföring emot Putler, eftersom han redan gör det mot väst. Nej, jag är inte "fitt" för militärtjänstgöring och gör bara detta på privat initiativ.


Citat:
På tal om Putler eller Hitler för den delen vad tycker du om detta?
Hundreds of Ukrainian nationalists march in honor of Nazi collaborator
Stepan Bandera led Ukrainian Insurgent Army, which fought alongside Nazi Germany during WWII, killing thousands of Jews and Poles
https://www.timesofisrael.com/hundreds-of-ukrainian-nationalists-march-in-in-honor-of-nazi-collaborator/
Ska vi gissa att du tycker ändå att det är...rätt ok?

Gäsp, bara den vanliga tröttsamma propagandan. Ingen går på den längre, vare sig i, (de icke ockuperade områderna), i Ukraina eller i väst.


Citat:
Säger du det? Var kan man läsa om den här planen från Putler, eller Pulter som du nu kallar han, från han själv alltså. När kommer expansionen mot Sverige? Är det i sommar kanske, efter han tagit Ukraina, Baltikum, Vitryssland, Polen, Kazakstan och Finland menar jag?

Kazakstan håller han ju redan på att ta kontrollen över, Vitryssland blir allt mer beroende av honom. Delar av Ukraina är redan ockuperade och annekterade, eller ligger under rysk de facto kontroll. Skulle Putler få chansen så skulle han onekligen, mumsa i sig Baltikum, Polen och Finland, det har Ryssland gjort förut!


Citat:
Hehe ni högerextrema är för goa.
Nato och USA satsar förresten redan betydligt mer än ryssarna redan, det kommer kännas än mer för skattebetalare om det skulle öka ännu mer.

Den ryska ekonomin och demografin är, redan, under isen.Med t.ex. Sveriges ekonomiska tillväxt på runt 5 procent per år, (i paritet med den verkliga ekonomiska tillväxten i Kina,) så kan vi satsa en lika stor andel av vårt BNP på försvaret, som vi gjorde under 50-talet, om det skulle behövas.

På tal om Kina. Ett nytt "vänskspsfördrag" mellan Kina och Ryssland måste väl slutas. Det gamla undertecknades ju 2001 och måste förnyas. Rysslands problem är bara det att Kina blivit mycket starkare sedan dess. Dessutom anser Kina, med rätta, att t.ex Vladevostok, egentligen, tillhör Kina. Området erövrades ifrån Kina av en rysk imperialistisk Tsar på 1800-talet. Det där med "de 100 åren av förnedring" är känsliga saker för kineserna! Ryssland har alltså, långsiktigt, mer att bekymra sig över än försvarsalliansen NATO......🙂
Citera
2022-01-08, 16:16
  #544
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nu har väl inte Ryssland invaderat Ukraina
Anslutningen av Krim skulle - för att använda din analogi- kunna jämföras med ett införlivande av Åland i en situation där sannfinländarma kuppat bort en laglig regering och byggt sitt inflytande på hot mot finlandssvenskar.

Associationsavtalet med EU blev inget lyft för Ukraina. Den bistra sanningen är att samarbetet med Ryssland innebar bättre villkor.

Jo, Ryssland har både invaderat och annekterat delar av Ukraina , samt tagit kontrollen över mindre delar genom proxis och egna militära förband.

Västinriktningen av Ukrainas politik har, gång på gång redan bekräftats av det ukrainska folket, i fria, öppna och demokratiska val. Den sk.folkomröstningen på Krim var ett skämt. Den skedde under utländs ockupation, ingen fri debatt tilläts och den skede, inte, efter åratal av fri och öppen debatt, som i fallet skotts självständighet.

Slutligen ditt hypotetiska exempel om "statskupp i Finland" och Åland. Nej, Sverige skulle inte invadera och annektera Åland i ett sådant hypotetiskt läge.

Speciellt inte som "förföljelsen av de svensktalande finländarna" visar sig vara propaganda ifrån en främmande makt.

Den hypotetiska "Statskuppen" i Finland föregåtts av en korrupt regim svikit löfterna till folket och samarbetade, lömskt, med en främmande makt.

Att det visar sig att Finlands hypotetiska "nya linje" får brett stöd i upprepade demokratiska i Finland, även av de svensktalande.

Nej, det enda Sverige skulle göra i ett sådant hypotetiskt läge vore att försöka uppmuntra Finland i ord och handlingar att ha ett vänskapligt och givande samarbete med Sverige och väst.
Citera
2022-01-08, 16:37
  #545
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, Ryssland har både invaderat och annekterat delar av Ukraina , samt tagit kontrollen över mindre delar genom proxis och egna militära förband.

Västinriktningen av Ukrainas politik har, gång på gång redan bekräftats av det ukrainska folket, i fria, öppna och demokratiska val. Den sk.folkomröstningen på Krim var ett skämt. Den skedde under utländs ockupation, ingen fri debatt tilläts och den skede, inte, efter åratal av fri och öppen debatt, som i fallet skotts självständighet.

Slutligen ditt hypotetiska exempel om "statskupp i Finland" och Åland. Nej, Sverige skulle inte invadera och annektera Åland i ett sådant hypotetiskt läge.

Speciellt inte som "förföljelsen av de svensktalande finländarna" visar sig vara propaganda ifrån en främmande makt.

Den hypotetiska "Statskuppen" i Finland föregåtts av en korrupt regim svikit löfterna till folket och samarbetade, lömskt, med en främmande makt.

Att det visar sig att Finlands hypotetiska "nya linje" får brett stöd i upprepade demokratiska i Finland, även av de svensktalande.

Nej, det enda Sverige skulle göra i ett sådant hypotetiskt läge vore att försöka uppmuntra Finland i ord och handlingar att ha ett vänskapligt och givande samarbete med Sverige och väst.
Du fantiserar ihop ett förlopp. Förmodligen eftersom du vilseförts av Natolobbyisterna.
- Det fanns inget "brett stöd" för något i något ukrainskt val. Vill du ha statistik över valen?

- Alla ukrainska ledare har varit mer eller mindre korrupta, men ingen samarbetade "lömskt" med någon främmande makt. Samarbetet med Ryssland var helt öppet och har pågått i många år. Den amerikanska inblandningen i krisen blev också pinsamt uppenbar.
- Janukovitj var också korrupt men ingen rysk marionett. Han försökte spela ut E U och Ryssland mot varandra i förhandlingarna med förödande resultat.
- Alla ukrainakännare visste att ett påtvingat val mellan EU och Ryssland skulle leda till farliga inre konflikter. Det var Putin som föreslog trepartsförhandlingar, men Barroso vägrade. I och med det upphörde EU att vara ett fredsprojekt.

Du får gå hem och göra läxan.
Citera
2022-01-08, 16:41
  #546
Medlem
link71s avatar
Putin kör långa loppet. Kommer ej bli krig..
Citera
2022-01-08, 22:09
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du menar att, temorärt, minska antalet trupper och militärövningar? Ja, om Putler gör samma sak. och....?
Nej det blir inget temporärt, om du nu inte menar flera år som "temporärt".

Citat:
Jag sysslar redan med informationskrigföring emot Putler, eftersom han redan gör det mot väst. Nej, jag är inte "fitt" för militärtjänstgöring och gör bara detta på privat initiativ.
Gör han det säger du, och nu gör du det tillbaka, vilken kille, vilken företagsamhet du har!
Nej att du inte är "fitt" har nog de flesta förstått vid det här laget. Så andra ska strida för ditt krig mot Putler?

Citat:
Gäsp, bara den vanliga tröttsamma propagandan. Ingen går på den längre, vare sig i, (de icke ockuperade områderna), i Ukraina eller i väst.
Så du pratar om Putler, dvs Hitler som något dåligt men när det kommer till nynazister i Ukraina är det "propaganda".
Jaja då var det som man trodde din antinazism var bara fejk.

Citat:
Kazakstan håller han ju redan på att ta kontrollen över, Vitryssland blir allt mer beroende av honom. Delar av Ukraina är redan ockuperade och annekterade, eller ligger under rysk de facto kontroll. Skulle Putler få chansen så skulle han onekligen, mumsa i sig Baltikum, Polen och Finland, det har Ryssland gjort förut!
Aj då då kanske Putler redan nästa månad kommer ta över Sverige då?

Citat:
Den ryska ekonomin och demografin är, redan, under isen.Med t.ex. Sveriges ekonomiska tillväxt på runt 5 procent per år, (i paritet med den verkliga ekonomiska tillväxten i Kina,) så kan vi satsa en lika stor andel av vårt BNP på försvaret, som vi gjorde under 50-talet, om det skulle behövas.
Om det skulle behövas ja. Varför ska vi satsa mer när vi just hållit oss borta från krig senaste hundratals åren med den budget vi haft? Hur många procent ska gå till försvaret anser du?
__________________
Senast redigerad av shimona 2022-01-08 kl. 22:18.
Citera
2022-01-09, 14:59
  #548
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Om det skulle behövas ja. Varför ska vi satsa mer när vi just hållit oss borta från krig senaste hundratals åren med den budget vi haft? Hur många procent ska gå till försvaret anser du?

Endast din sista kommentar är värd att besvara:

Allt sedan karl den 14 Johans dagar så har vi, försökt, att hålla oss med ett tillräckligt starkt försvar för att omvärlden skall respektera vår suveränitet och vägval. När vi inte gjort det: Finska kriget, (ryskt anfallskrig ifrån Alexander den I, vilket inkluderade hybridkringföring vad gäller Sveaborgs fästning), den ryska ockupationen av Gotland, 1925-1943, 1995-2015, så har vi fått fått betala ett pris för det: allt ifrån att Ryssland övade kärnvapenanfall emot Mälardalen, till förlust av vår östra rikshalva.

Även Ryssland har all rätt i världen att hålla sig med ett tillräckligt försvar. Men men har inte rätt att drömma sig tillbaka "till fornstora dar" och expandera på grannländernas bekostnad eller att försöka undergräva deras suveränitet.

Om det behövs så både kan och bör vi lägga ca 5 procent av vårt BNP på försvaret, vilket är en fyrdubbling, jämfört med nuvarande nivå. Det klarade vi fint på 50-talet, då vi också hade en hög ekonomisk tillväxt. Men bäst är, förstås, om vi slipper det.

Den ryska ekonomiska tillväxten till nu på ca 1,5 procent om året. Sköter man om sin ekonomi och gör något ordentligt åt sina demografiska problem så kan den öka till 3 procent per år. FOI räknar med att de rysks militärutgifterna kommer att ha ökat med mellan 20 procent och 100 procent 2030, beroende på hur det går med prioriteringar och den ryska ekonomin. De ligger nu, officiellt, strax under 3 procent av BNP och det skulle, alltså krävas en 3 procents ekonomisk tillväxt/år samt att militärutgifternas andel ökade till 4,5 procent av BNP för att en fördubbling av militärutgifterna skulle uppnås 2030.

Putles problem är dock att en sådan nivå inte är hållbar i längden. Han måste därför prioritera att försöka lösa Rysslands ekonomiska och demografiska problem, vilka hänger ihop.

Precisionsmissiler och inte minst hypersonic missiles är dyra, mycket dyra. FOI uppskattar antalet sådana ryska missiler i västra militärområdet till 650 st, (2019). Det krävs 15 konventionella alternativt 5 kärnvapenladdade missiler för att slå ut en flygbas med 20 flygplan, varav hälften i hårdskyddade hangarer Det krävs 2 konventionella missiler för att vara säker på att slå ut en, fast, radarstation.

Problemet för Putler är, hemskt nog, att antalet konventionella precisionsmissiler inte räcker till för att även slå ut NATO flygbaser längre väster ut än Tyskland. Och då har jag inte än nämnt komandocentraler, truppsamlingar och kommunikationer eller andra viktiga mål som elverk och datorcentraler. Så han blir då, tyvärr och hemskt nog, tvungen att förlita sig på taktiska kärnvapen.

Jag blev, faktiskt, förvånad över det lilla antalet ryska precisionsmissiler. Men andra författare i rapporten "Rysk militära förmåga i ett 10 år perspektiv 2019", uppskattar antalet till ca det dubbla i det västra militärdistriktet. Men håller vi oss till de mer konservativa siffrorna så har Ryssland, totalt, ca 1 500-2000 konventionella robotar för fjärrbekämpning, (vilka alltså även kan laddas med kärnstridsspetsar), 1500 rena kärnvapen och 1500 robotar för ytfartygbekämpning. Detta antal beräknas ha fördubblats till 2030.

För Sveriges del anser jag att detta, i nuläget, kan innebära att ett första ryskt precisionsrobotskott emot oss, maximalt, kan innebära 200 robotar och inget betydande andraskott. För annars så har Ryssland för tok för lite robotar i det västra militärområdet som kan sättas in emot NATO. Ryssland måste, vid ett ev. krig emot USA och NATO, också kunna avfyra robotar emot stillahavsområdet.

Dessutom måste garden hållas uppe emot Kina. Kommunikationerna i östra Ryssland är ytters sårbara. Så blir det ett krig mellan Ryssland och Kina så blir det ett robotkrig. Truppförstärkningar är ytterst svårt att få fram om kineserna slår ut de två järnvägslinjerna, (vilket är lätt för dem), och flygplatser/flygbaser i östra Ryssland.
Citera
2022-01-09, 18:48
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om det behövs så både kan och bör vi lägga ca 5 procent av vårt BNP på försvaret, vilket är en fyrdubbling, jämfört med nuvarande nivå. Det klarade vi fint på 50-talet, då vi också hade en hög ekonomisk tillväxt. Men bäst är, förstås, om vi slipper det.

5%? Extremt få länder spenderar så mycket, varför inbillar du dig att Sverige skulle behöva göra det?
Citera
2022-01-09, 23:20
  #550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
5%? Extremt få länder spenderar så mycket, varför inbillar du dig att Sverige skulle behöva göra det?
För att kunna försvara oss mot ett mycket större grannland?
Citera
2022-01-09, 23:47
  #551
Medlem
I hela mitt liv har jag hört många som vill tro att kriget ligger nära och förr eller senare får ni rätt också.

Det är oundvikligt att det blir krig mellan Ryssland och USA.

Men det blir ett så kort krig att jag tror inte vår statsminister hinna kalla till presskonferens och säga att Sverige förklarar krig mot Ryssland innan det är över.
Citera
2022-01-09, 23:50
  #552
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
I hela mitt liv har jag hört många som vill tro att kriget ligger nära och förr eller senare får ni rätt också.

Det är oundvikligt att det blir krig mellan Ryssland och USA.

Men det blir ett så kort krig att jag tror inte vår statsminister hinna kalla till presskonferens och säga att Sverige förklarar krig mot Ryssland innan det är över.
Ryssland kan inte vinna överhuvudtaget, frågan är om de säljer sig billigt. Varför tror du det blir så kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in