2022-01-12, 00:18
Medlem
Nilsbofinks avatar
Haft mina tvivel men det måste ha varit så många inblandade att någon till slut inte hade kunnat hålla käften om att det var fejk
Citera
2022-01-12, 00:20
Medlem
Jag tror att det har skett, för jag har ingen egentlig anledning till att inte tro på det. Om någon är övertygad om att det inte har skett och ger massa rationella argument emot det så kommer jag lyssna och inte skrika foliehatt som är standard hos idioter. Ser dock inte varför man skulle fejka det till att börja med?
Citera
2022-01-12, 00:21
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja, varför egentligen? Jag kan slå vad om at 100% av människorna här inte skulle kunna bevisa att den ägt rum. Du har ingen månsten eller bevis på att det verkligen ägde rum. För de flesta av oss finns det inget sätt att bevisa dom.

Så av vilken anledning ska vi tro på detta, om ingen av oss ens kan verifiera det på något sätt?

Därtill verkar det ju närmaste omöjligt att göra om det, så hur troligt är det att det för 50 år sedan var uförbart utan problem?

Tror ni verkligen på det?

Konstigt att det inte finns en tråd om det redan.

Men svar på frågan. Vi som följt det hela från detaljnivå så återstår det inga tvivel.
Citera
2022-01-12, 00:21
Medlem
feemaxxxs avatar
Det är den officiella historien. Om den är sann eller inte, är egentligen rätt ointressant. Hur skulle våra liv förändras om man nu skulle ”bevisa” motsatsen och skriva om historieböckerna? Inte ett piss!
Därför kan jag lika gärna tro på den ”blint” istället för att slösa värdelös tid på att läsa konspirationsteorier, gräva efter bevis och ligga sömnlös på nätterna.
Citera
2022-01-12, 00:22
Medlem
sommarlovs avatar
Hur kan du ha missat den gigantiska tråden om detta?

Alla kan enkelt ta reda på fakta om detta, ge upp någon gång och plocka fram sånt som är viktigt, som Palmes mördare eller Estonias förlisning!
Citera
2022-01-12, 00:41
Medlem
Va spelar det för roll om det har hänt eller inte?
Citera
2022-01-12, 00:52
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ja, varför egentligen??

För att vi har sett dem på TV.

(Jag funderar dock fortfarande på hur de fick upp den stora bilen som de driftade runt med på månen?)
Citera
2022-01-12, 01:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja, varför egentligen? Jag kan slå vad om at 100% av människorna här inte skulle kunna bevisa att den ägt rum. Du har ingen månsten eller bevis på att det verkligen ägde rum. För de flesta av oss finns det inget sätt att bevisa dom. Det kokar ner till ren tro, precis som en person kan tro på gud eller spaghettimonstret.

Så av vilken anledning ska vi tro på detta, om ingen av oss ens kan verifiera det på något sätt?

Därtill verkar det ju närmaste omöjligt att göra om det, så hur troligt är det att det för 50 år sedan var uförbart utan problem?

Tror ni verkligen på det? Om ja, vad skiljer det från att tro på tomtar och troll, när du ändå inte kan bevisa det?

Det finns ju kvarlevor som är synliga från jorden:

https://www.bbc.com/news/science-environment-19050795
Citera
2022-01-12, 01:50
Medlem
neuron-drones avatar
Tror man inte på data man personligen inte fått fram kan man inte tro på mycket alls. Jag har inte sett krig, så det kanske inte finns. Enda jag har sett är bilder och de kan ju fejkas.
Citera
2022-01-12, 02:25
Medlem
Därför att det inte alls handlar om "blind tro" utan att man kan själv förvissa sig om vad som är korrekt historieskrivning inom givet område. Att övertyga någon som bestämt sig eller fått för sig att detta är föremål för "blind tro" eller på andra vis är en vetenskaplig eller kunskapsmässig analfabet, går givetvis inte. Om man är en kratta inom naturvetenskap, så vet man förstås inte hur man kan förvissa sig om att regolit från månen är regolit, att raketer fungerar, hur navigering fungerar i rymden eller hur skuggor faller på en oregelbunden yta utan atmosfärisk scattering.

För oss som begriper en gnutta naturvetenskap, metod och förstår (samt kan falsifiera) de olika teknikerna och vetenskaperna som användes, eller inser hur radioamatörer och varje kleti och pleti som inte är helt tappade bakom en vagn med tämligen enkla medel hade förstått omedelbart om något hade varit lurt, är det givetvis självklart att vi varit på månen.

Den tro som är blind, är den vantro på att detta skulle vara oavgörbart, "obevisbart" eller att vi helt enkelt inte varit där. Den som "tror blint" på månlandningarna, har alltså inget förstånd inom ämnet och det är inte dessa som gör oss normala människor säkra på att vi faktiskt landat på månen. De som "tror blint" kan givetvis avfärdas lika enkelt som de som "tror blint" på att vi inte landat på månen. Dessa är inte vad som avgör historiens riktighet. Frågan är alltså rätt felställd. Om TS tror blint på något, så ta reda på fakta i stället. Jag "tror" inte "blint" på månlandningarna, jag vet i alla praktiskt meningsfulla betydelser av "veta" att vi varit där. Om folk invänder med någon annan opraktisk filosofisk definition av "veta" så är det ju inte intressant, för då kan vi bara veta saker inom matematik och vi kan inte veta att gårdagen existerade alls. Dvs, man kan veta, i alla praktiska och meningsfulla betydelser av ordet, att vi varit på månen. Precis som vi vet att andra världskriget har ägt rum, att jorden kretsar kring solen eller var man själv bor någonstans.
Citera
2022-01-12, 02:34
Medlem
Bevisligen så la man ner enormt mycket pengar och manår för att konstruera utrustning som skulle
användas vid en rymdfärd med månlandning.
Ett bra exempel är Apollo Guidance Computer som var epokgörande för sin tid och som har betytt mycket för utvecklingen av den moderna datorn.

Att man skulle ha konstruerat den inklusive fejkade och fabulerade programvarufel som höll på på sinka den första månlandningen är totalt osannolikt ifall man inte tänkt landa på månen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer

https://www.youtube.com/watch?v=B1J2RMorJXM&t=194s
Senast redigerad av Fiber-Twist 2022-01-12 kl. 02:44.
Citera
2022-01-12, 03:19
Medlem
Narutoshippchops avatar
Lite märklig kan man tycka att vi inte har en robot med 2K ultra HD kamera placerad på månen. Så visst är det skumt. Det är trots allt år 2022 nu och vi har fortfarande inte fått se bra bilder på månens baksida tex.

Hela NASA är skumt. Mycket hysh hysh om vad som försiggår i rymden rent allmänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in