2022-01-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Inte haft problem en enda gång mer Postnord senaste 5 åren minst.

Förstår inte, bor ni 50 mil från närmsta granne eller hur fan lyckas ni misslyckas med att få posten?

Lokalt kan personal vara urusla. Det är inte Postnord som är dåligt, det är lokala organiseringen som är dålig bland personal och chefer lokalt.

Hur tänker du egentligen? Det är väl snarare att det är nära till grannen typ i ett trapphus när det blir fel (mera stress i hanteringen).

Jag kan aldrig tänka mig att en lantbrevbärare delar ut fel post särskilt ofta (mindre stress i hanteringen).

Jag fick aldrig någon annans post i en villa. Ni andra villaägare kan säkert bekräfta detta.
Citera
2022-01-11, 18:15
Medlem
Posten, dvs PostNord, är statligt redan. Även till konkurrenterna då de köpt upp dem. Sverige och Danmark är ägare. Att sedan Danmark lurade Sverige är något svenska folket fått betala dyrt för. Tror inte de har mycket svensk personal kvar längre heller, det har varit utländsk de sista åren vid leverans av packet.
Citera
2022-01-11, 19:01
Medlem
Paris24s avatar
Ett enda eget exempel tycker jag inte duger. Du kanske bara haft 1 brevbärare under tiden? Eller ständigt nya okunniga? Har du pratat med din brevbärare? man kan ringa dem på morgonen.

Jag postar 2000 brev per år med postnord, sedan 20 år, och det fungerar utmärkt, mer än 99% kommer fram, det är ibland (10%) förseningar på 7-10 dagar men inte mer än så. Jag postar även med dhl och de fungerar också utmärkt. postnord_skräcken kan jag inte förklara på annat sätt än att den finns i något litet område, eller är överdriven.
Citera
2022-01-11, 19:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Jones
Det är bara konstatera att Sverige behöver låta all viktig infrastruktur förbli förstatligad. Sedan kan det erbjudas privata komplement på den fria marknaden, exempelvis privatiserad sjukvård och skola.

Bullshit! Titta hur bra elmarknaden fungerar! Mera privatiseringar - det löser allt!

(ironi)
Citera
2022-01-11, 22:16
Medlem
Så åratal av felutdelad post till dig av 2 olika företag låter lite som att felet ligger hos dig.

Att 1 gör fel det köper jag men båda gör fel i flera år dessutom låter inte sannolikt.

Tror jag fått 1-2 felutdelade brev de senaste 10 år, iof hade jag problem med att fakturor från ett företag aldrig kom efter några samtal visade det sig att företaget inte uppdaterat till min nya adress så felet låg hos de/mig.

Skulle jag få fel post eller inte post i tid i flera år från 2 olika företag så skulle jag tro att det förmodligen är jag själv som gjort nåt fel så informationen någonstans på vägen blir fel.

Är brevbärarna på bägge företagen dessutom helt värdelösa skulle det förmodligen varit fel hos 2-3 k fler personer (el hur många det nu kan vara) i flera år så det borde nog vara ett ganska stort problem som rapporterats flera ggr till tidningar och den där kontrollenheten.
Senast redigerad av kallejansson 2022-01-11 kl. 22:22.
Citera
2022-01-11, 23:05
Medlem
Ett av problemen är att när stora avsändare skickar brev så går en del via "Citymail" och liknande som kan dela ut breven till låg kostnad i folktäta områden medan de konstndsdrivande breven till landsbygden överlåts till statliga Postnord som inte kan neka.

Det medför att vissa postföretag tar russinen ur kakan och överlåter alla dyra och krångliga brev till Postnord. Blir då en ond cirkel när inte Postnord kan konkurrera med priserna eller servicen.

Som alla förstår så är det billigt och enkelt att dela ut breven i de stora hyreshusen i stan men förbaskat krångligt och dyrt att dela ut breven i Norrlands inland.

Edit: Fick ett felaktigt brev i fjol som skulle till en granne. Förra gången var väl minst tio år sedan.
Senast redigerad av Mynicname 2022-01-11 kl. 23:07.
Citera
2022-01-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Hur tänker du egentligen? Det är väl snarare att det är nära till grannen typ i ett trapphus när det blir fel (mera stress i hanteringen).

Jag kan aldrig tänka mig att en lantbrevbärare delar ut fel post särskilt ofta (mindre stress i hanteringen).

Jag fick aldrig någon annans post i en villa. Ni andra villaägare kan säkert bekräfta detta.

Tvärtom. Händer lite då och då. Beror ju på hur man definierar "ofta"... Går i vågor också. Nu var det faktiskt riktigt länge sedan det hände. Men ett tag gick jag faktiskt in till posten typ varannan vecka med det felutdelade brevet i näven för att markera att de var tvungna att skärpa till sig... Krävde till slut t o m att få prata med chefen på kontoret för att sätta tyngd bakom. När vi träffats en två -tre gånger och han började känna igen mig blev det väl så pass pinsamt och tidskrävande att han tog ett ordentligt snack med brevbäraren på min linje. Det blev bättre!
Citera
2022-01-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tvärtom. Händer lite då och då. Beror ju på hur man definierar "ofta"... Går i vågor också. Nu var det faktiskt riktigt länge sedan det hände. Men ett tag gick jag faktiskt in till posten typ varannan vecka med det felutdelade brevet i näven för att markera att de var tvungna att skärpa till sig... Krävde till slut t o m att få prata med chefen på kontoret för att sätta tyngd bakom. När vi träffats en två -tre gånger och han började känna igen mig blev det väl så pass pinsamt och tidskrävande att han tog ett ordentligt snack med brevbäraren på min linje. Det blev bättre!

Risken är mindre i ett villaområde i och med att posten är sorterad i ordning, samt att brevbäraren har mera tid på sig att stoppa rätt brev i lådan än den som springer upp och ner i ett trapphus. Det är i alla fall min erfarenhet av att bo i både villa och flerfamiljshus.
Citera
2022-01-12, 00:40
Medlem
Citat:
Risken är mindre i ett villaområde i och med att posten är sorterad i ordning, samt att brevbäraren har mera tid på sig att stoppa rätt brev i lådan än den som springer upp och ner i ett trapphus. Det är i alla fall min erfarenhet av att bo i både villa och flerfamiljshus.

Poängen var ju liksom att min erfarenhet är tvärtom. Jag har bott 26 år i olika hyreshus i Sthlm också. Posten kom inte tillnärmelsevis fel lika ofta på den tiden som den har gjort här på landet.
Har inte som du någon direkt förklaring på det hela. Men jag konstaterar att brevbäraren i sta´n naturligtvis också sorterar posten i adressordning innan han ger sig ut på sin runda! Trodde du breven låg huller om buller i postväskan på cykeln du...?
Tycker inte heller förklaringen om mer tid stämmer. Postbilen bromsar in framför lådorna här och smack smack smack så snabbt som möjligt läggs posten i. Brevbäraren går inte ens ur bilen. Rivstartar sedan därifrån... Uppenbarligen ska det hela gå så fort det bara på något vis är möjligt..., och onekligen blir det ju fel ibland också.
Citera
2022-01-12, 01:24
Medlem
Citat:
Poängen var ju liksom att min erfarenhet är tvärtom. Jag har bott 26 år i olika hyreshus i Sthlm också. Posten kom inte tillnärmelsevis fel lika ofta på den tiden som den har gjort här på landet.
Har inte som du någon direkt förklaring på det hela. Men jag konstaterar att brevbäraren i sta´n naturligtvis också sorterar posten i adressordning innan han ger sig ut på sin runda! Trodde du breven låg huller om buller i postväskan på cykeln du...?
Tycker inte heller förklaringen om mer tid stämmer. Postbilen bromsar in framför lådorna här och smack smack smack så snabbt som möjligt läggs posten i. Brevbäraren går inte ens ur bilen. Rivstartar sedan därifrån... Uppenbarligen ska det hela gå så fort det bara på något vis är möjligt..., och onekligen blir det ju fel ibland också.

Det är stor skillnad på villor och flerfamiljsbostäder. Brevbäraren tar med sig all post i handen till samma trapphus.

Det är ofta fler än en lägenhetsdörr i trapphuset och det är lätt hänt att brevbäraren lägger i fel brevinkast.

Det har aldrig hänt att jag har fått ett brev som ska till någon som bor i ett annat trapphus. Det är alltid grannen på samma våningsplan.
Senast redigerad av obyn 2022-01-12 kl. 01:34.
Citera
2022-01-12, 01:34
Medlem
Citat:
Det är ofta fler än en lägenhetsdörrar i trapphuset och det är lätt hänt att brevbäraren lägger i fel brevinkast.

Det har aldrig hänt att jag har fått ett brev från någon som bor i ett annat trapphus. Det är alltid grannen på samma våningsplan.

Ja, det är ju OFTAST närmsta grannarnas post i fel låda här ute på vischan också när det blir fel.
Det har dock hänt att det handlat om fel väg eller t o m by. Vill minnas att det var just när det började hända alltför regelbundet att brev till en kärring i grannbyn damp ner i min låda som jag började gå till postkontoret och undra vad fan de höll på med egentligen...
Citera
2022-01-12, 01:38
Medlem
Citat:
Ja, det är ju OFTAST närmsta grannarnas post i fel låda här ute på vischan också när det blir fel.
Det har dock hänt att det handlat om fel väg eller t o m by. Vill minnas att det var just när det började hända alltför regelbundet att brev till en kärring i grannbyn damp ner i min låda som jag började gå till postkontoret och undra vad fan de höll på med egentligen...

Det har faktiskt också händ en gång att ett brev från helt fel adress dök upp i brevinkastet.

Har för mig att det var på sommaren när några sommarjobbare arbetade med postutdelning i området.

Nu för tiden så får jag enbart post från Postkodlotteriet plus den vanliga reklamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in