2022-01-11, 23:33
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Hur fick du fram hans namn när allt är maskat?

Men jag tycker det är för mycket detaljer som stämmer in. Kvinnan som färdas med bilen låter även väldigt balanserad och kryddar inte i sin berättelse trots att detta var flera år efter mordet och det fanns mängder med påverkan via massmedier. Just bröstficka var inte så allmänt berättat via massmedierna. Detaljen med bröstficka och huvudbonad när GM går på östra sidan gör ju att allt bara stämmer som pricken över I:et. Knappast så att vanligt folk hade tillgång till detaljen om bröstficka 1993 när allt fortsatt var sekretessbelagt. Flera oberoende vittnen från Grand och nu även denna kvinna som ser GM på östra sidan vid mordplatsen och vittnar om bröstficka. Fattar inte hur polisen inte kunde lägga 1+1 från första dagarna.

Det gjordes en gärningsmannaprofil 1993 där det skrivs om vittnen och händelser under morddagen i kronologisk ordning. Därifrån jag fått hans namn. Samma med vittnet Arlevind-Borssén.

Ja det finns ett antal saker med signalementet som jag tycker borde gått att följa åtminstone från Grand till mordplatsen.

Det som gjorde att de kom snett i utredningen från början tror jag var Dekorima-mannen som Inge Morelius sa sig sett. Om en man stått och väntat in LOP där så kunde han inte förföljt LOP från Grand.
Nu är det med största säkerhet fastslagit att någon sådan Dekorima-man inte existerat utan att GM bara gick ifatt LOP och sköt OP.
Citera
2022-01-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det gjordes en gärningsmannaprofil 1993 där det skrivs om vittnen och händelser under morddagen i kronologisk ordning. Därifrån jag fått hans namn. Samma med vittnet Arlevind-Borssén.

Ja det finns ett antal saker med signalementet som jag tycker borde gått att följa åtminstone från Grand till mordplatsen.

Det som gjorde att de kom snett i utredningen från början tror jag var Dekorima-mannen som Inge Morelius sa sig sett. Om en man stått och väntat in LOP där så kunde han inte förföljt LOP från Grand.
Nu är det med största säkerhet fastslagit att någon sådan Dekorima-man inte existerat utan att GM bara gick ifatt LOP och sköt OP.
Ja, det är uppenbart att PU länge fastnat vid Inge Morelius bild av händelsen att man helt ignorerat tanken om en förföljande gärningsman. Tror vi kan vara överens om att Inge Morelius helt enkelt sett fel eller blandat ihop det.

Finns det en video om gärningsmannaprofilen 1993 där vittnens namn nämns? Hur fick de tag i vittnenas namn när allt är maskat?
Citera
2022-01-11, 23:41
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
NATO. Sedan så menar jag att UK och USA sedan WWII är joined by the hip när det kommer till internationella intriger som deras respektive säkerhetstjänster har fun and games med.

Israeliska säkerhetstjänster är mer självständiga visavi USA och resten av Väst (och resten av världen).
Nja jag ser mest bevis på att smutskasta NATO för mordet på Olof Palme.
Det kommer ifrån Israel med omnejd.
Ett litet krig de emellan får du nog tillstå.
Pollard 1986?
Robert Maxwell skulle ställas inför rätta för krigsförbrytelser.
Rättsläkarstationen i Stockholm
Alla utlandsfödda. Två judar, en amerikan/tjeck/svensk.
Amerikanen dog tillsammans med sin fru samma dag.
Två läkare/Estländaren blev av med sina läkarlegitimationer. På vilka grunder?
Osmo Vallo, Cats Falck, Catrine da Costa, Olof Palme.
Kontroversiella?
Det har varit tyst ett tag nu.
En liten kupp var det nog ändå.
Visst i en gemensam kamp mot araberna så bryter man sitt bröd.
Slutar ofta med att israelerna lurar skjortan av USA.
Senast redigerad av Gothus 2022-01-11 kl. 23:46.
Citera
2022-01-11, 23:42
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du säger att det finns en del som talar för att GM förföljde Palmes ute vid trottoarkanten. Har du något vittnesmål som styrker detta?

Nicola F t.ex.

Trottoaren var ca 7meter bred .Att då Nicola F som gick mitt i trottoaren skulle uppskattat att den mötande mannen gick exakt 3meter från trottoarkanten tror jag inte ett ögonblick på. Då skulle de nästan kolliderat med varandra vid mötet . Jag tror att det som NF sa om att mannen gick ute vid trottoarkanten stämmer och de 3 meter som nämns i förhöret var avståndet mellan dem vid mötet.
Citera
2022-01-11, 23:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nicola F t.ex.

Trottoaren var ca 7meter bred .Att då Nicola F som gick mitt i trottoaren skulle uppskattat att den mötande mannen gick exakt 3meter från trottoarkanten tror jag inte ett ögonblick på. Då skulle de nästan kolliderat med varandra vid mötet . Jag tror att det som NF sa om att mannen gick ute vid trottoarkanten stämmer och de 3 meter som nämns i förhöret var avståndet mellan dem vid mötet.

Jag menade det du skrev om att GM gått bakom Ljubisa Najics korvkiosk.
Citera
2022-01-12, 00:02
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag menade det du skrev om att GM gått bakom Ljubisa Najics korvkiosk.

Jag bifogar en bild på korvkiosken och hur den var vänd.
https://imgur.com/a/UucfdU3

Om GM följde efter LOP ute vid trottoarkanten på östra trottoaren så är det ganska rimligt och anta att han gjorde samma sak på den västra trottoaren. Han ville följa efter osedd och gick därför inte bara några meter rakt bakom LOP.

Det finns ett vittne som säger sig ha sett att mannen gick ute vid trottoarkanten på den västra trottoaren också. Men han har så låg trovärdighet att jag skriver inte hans namn. Tror dock det finns en möjlighet att första delen av hans berättelse kan stämma och att bara den andra delen är helt uppdiktad.
Citera
2022-01-12, 00:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nja jag ser mest bevis på att smutskasta NATO för mordet på Olof Palme.
Du frågade vad jag avsåg med "angloamerikansk säkerhetstjänst".

Citat:
Det kommer ifrån Israel med omnejd.
Jo, jag skrev att israelisk säkerhetstjänst är mycket mer självständig visavi Väst, även om intressena ofta tycks sammanfalla.

Citat:
Ett litet krig de emellan får du nog tillstå.
Mellan amerikansk vs israelisk säkerhetstjänst? Visst, det förkommer.

Citat:
Pollard 1986?
Han är väl snarare undantaget som bekräftar regeln om att israelisk säkerhetstjänst har fått operera minst sagt som den vill i relation till Väst, sedan staten Israel utropades 1948? Ett annat undantag var iofs Suez-krisen.

Citat:
Robert Maxwell skulle ställas inför rätta för krigsförbrytelser.
Tycker du det, eller var det i faggorna innan han 'drunknade'?

Citat:
Rättsläkarstationen i Stockholm
Alla utlandsfödda. Två judar, en amerikan/tjeck/svensk.
Inget konstigt i sig.

Citat:
Amerikanen dog tillsammans med sin fru samma dag.
Hur då?

Citat:
Två läkare/Estländaren blev av med sina läkarlegitimationer. På vilka grunder?
Vilka då och vad har det i så fall med MOP att göra?

Citat:
Osmo Vallo,
Och?

Citat:
Cats Falck,
Kan finnas en koppling till MOP via vapenhandeln.

Citat:
Catrine da Costa,
Och?

Citat:
Olof Palme.
Kontroversiella?
Och?

Citat:
Det har varit tyst ett tag nu.
Om vad?

Citat:
En liten kupp var det nog ändå.
MOP? Ja, det tror jag också. En stor kupp.

Citat:
Visst i en gemensam kamp mot araberna så bryter man sitt bröd.
Va?

Citat:
Slutar ofta med att israelerna lurar skjortan av USA.
Ja, israelerna är bra på internationella intriger. De har levt i diasporan i 2000 år, bland annat.

Jag utesluter inte att israeler var inblandade i MOP, om det är det du tror.

Det vore i så fall inte första gången israeler mördade en svensk statsman.
Citera
2022-01-12, 00:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som du nog vet är det en mycket stark ömsesidigt förakt mellan Holmer på ena sidan och Tore Forsberg och Näss på den andra. Tore ville avveckla "gubbar i slokhatt" som t ex DF. Under Näss togs det in välutbildade analytiker

Kegö, Barrling, Holmer och Ebbbe med sitt entourage som Granqvist mfl är alltså i praktiken fiender.

Då kan man undra varför han skulle informera Tore och varför Tore agerade som han gjorde. Allt jag fick ur honom var att han insåg att utredningen under Holmer inte skulle bli framgångsrik just på grund av de entourage han hade. Jag tolkar att orsaken är t ex Grankvist.

Allt jag fick ut av honom var att en grupp inom Säpo uppvaktat Ryssbyrån att utreda Palme men att Näss viftar bort det med att de inte var uppvakarnavsom bestämde.

Det stämmer väl med deras sätt att resonera att då vända sina misstankar mot Näss och Tore.

Vart vänder man sig då? HOLMER?

Så länge Holmer hade makten var man tvungna att gå i ledband även om Näss gjorde så mycket motstånd han kunde ock gick högre upp utan framgång.

När Holmer förlorade kontrollen drog Ebbecirkusen igång. Det verkliga målet var kanske att Näss skulle få leta på bakgården.

När jag hör storyn om hur Tore och Rose fick budet kan jag förstå hans bryderi givet att det var fienden som meddelade budskapet.

Jag vet inte men jag hade hela tiden känslan att Tore visste mer än han ville eller kunde berätta. Kanske anade han direkt vad/vem som låg bakom och insåg att det var ett minfält han ville undvika.

Som jag ser det är två saker möjliga.

Tore visste eller anade vem eller vilka som låg bakom och att det var utsiktslöst att gräva där.

Händelseutvecklingen tycker jag stödjer det men det motsatta får jag inte ihop.

I praktiken var Tore utfryst av den falang som stod i givakt för t ex Teutenberg och uppgraderat PKK till rysspprår med samma entourage som Kegö Barrling händelsevis med goda kontakter inom Knarkspan.

Nedanstående artikel motsäger att Tore Forsberg skulle kännt fiendskap mot kollegorna Walter Kegö och Janne Barrling . Det är TF som via då nyutnämnde SÄPO-chefen Sune Sandström ser till att WK/JB får läsa de beramade sex pärmarna med ”källa Erik” , dvs avlyssningen av KGB-diplomaten Vladimir Nezsjinkij.

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/gravde-ner-parmarna-om-palme-i-tradgarden/

Hans Holmer var borta från PU första mars 1987. Då hade rikspolischefen Holger Romander och riksåklagaren Magnus Sjöberg med gemensamma krafter kopplat grepp om MOP . SÄPO och PG Näss får nu en nyckelroll i PU. PKK spåret utreds i botten men även andra spår gås igenom . Fr o m mars-87 var det HR/PGN som satt vid rodret och TF borde inte ha några problem att få gehör för ev tankar om MOP .

Skitkastningen börjar på allvar när Ingvar Karlsson via Carl Lidbom och Ebbe Carlsson försökte koppla grepp om utredningen av MOP genom att skapa sin egen PU . Som vi vet kraschlandade den i Helsingborg andra juni 1988 efter att tullen verkar fått tips inifrån SÄPO .

propagandaapparaten mot PGN var igång på flera plan . Jan Stocklassas bok bjuder på en del spännande läsning. Här berättas om hur involverad Stieg Larsson var i researchen för propagandaverket "Uppdrag Olof Palme". Arbetetjournalisterna Håkan Hermansson och Lars Wenander spred i boken uppenbart falska uppgifter om att Olof Palme var på väg att avgå som statsminister och partiordförande . Källorna var anonyma men fanns i den absoluta sosseeliten. När Björn Elmbrandt några år senare gjorde sin stora Palmebiografi dementerades uppgifterna kraftfullt av sosseteten.

Nu berättar JS om hur HH (sid 85) säger till SL "Jag är socialdemokrat och rätt förankrad i partiet. Lasse och jag träffade....låt oss säga partiets avdelning för faktainsamling". Det var klarspråk! Närmare gamla 03/SAPO går det knappast att komma. Här blir det väldigt intressant att veta vilka personer som huserar i denna "avdelning". Kopplingen till partihögkvarteret på Sveavägen 48 blir solklar. Det är på 48an som Leif Carlsson inte går vidare med den förvarning som kommunalrådet Harry Eriksson lämnar om "Norrköpingsmötet".

Längre fram i boken berättar HH att dom skickar en del material till Pierre Schori och Bernt Carlsson. Båda utpekade av Oleg Gordijevskij som KGB och i BCs fall även STASI-tillgång. I ljuset av detta blir skitkastningen mot PG Näss som " Svartblå kallakrigare " tydlig. Den polis som sett till att nitton hemliga KGB-agenter avslöjats och utvisats måste oskadliggöras.

Sedan dyker EC upp som primus motor med påståendet att Näss skulle blockerat PKK-spåret. Här gäller det att komma ihåg att det är Näss som med oräddhet och målmedvetenhet leder arbetet med att åtala kröcherligan kidnappning av Anna-Greta Leijon. Knappast beteendet för en kryptofascist vilket är beteckningen svartblå politiskt.

Det kan se ut som Holmer,Ebbe o Lidbom företräder en KGB vänlig linje. Näss måste bort .Mem som i allt annat med MOP är inget entydigt . EC antyder för smugglaren Per Jörlin att kabinettssekreterare PS ska avlyssnas med den genom Carl-Gustaf Östling anskaffade utrustningen.

Även TF och hans memoarer blir tvetydiga . Listan på utvisade KGB-agenter är imponerande . Lubjanka förlorade ett tjog mödosamt preparerade underrättelsemän .
Att TF tror på Christer Pettersson som GM är minst sagt märkligt . Men att han torgför teorin att Palmes mördas för att OP förväxlats med Sigge Cedergren och hans dam är för mig häpnadsväckande. Idén ska han ha fått 2002 efter samtal med Mikael Hylin och Dinald Forsberg !!!!

Sedan kommer Cosi Fan tutte och TF åker hem när MOP sker . Mordspaningen leds av Gösta Welander som sticker iväg från ledningscentralen så fort tillfälle ges. TF borde lett sina spanare denna ödesdigra natt . Holmer hade ännu inte tagit grepp om PU . Helt klart står finns fortfarande massor att utröna i MOP liksom till skeenden som tangerar denna densamma.
Citera
2022-01-12, 03:24
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
ONOPONO
"angloamerikansk säkerhetstjänst".

Jo, jag skrev att israelisk säkerhetstjänst är mycket mer självständig visavi Väst, även om intressena ofta tycks sammanfalla.

Mellan amerikansk vs israelisk säkerhetstjänst? Visst, det förkommer.

Han är väl snarare undantaget som bekräftar regeln om att israelisk säkerhetstjänst har fått operera minst sagt som den vill i relation till Väst, sedan staten Israel utropades 1948? Ett annat undantag var iofs Suez-krisen.

Tycker du det, eller var det i faggorna innan han 'drunknade'?
Det var under WW2. Robert Maxwell dödade en tysk fånge som var obeväpnad.
Informationen kom i pressen efter att han drunknade. Han var misstänkt för krigsförbrytelser.
Hur många visste innan?
Antagligen de som var med och/eller de som fick höra när han skröt om det.

Inget konstigt i sig.

Hur då?
De avled i sängen tillsammans.
Av sig själva eller av yttre påverkan.

Vilka då och vad har det i så fall med MOP att göra?
Rättsläkarstationen är en viktig detalj om du ska utföra en mindre kupp.
Härm och Allogen.

Och?

Cats Falck
Olof Palme
Carl-Fredrik Algernon

Och?
Och?
Om vad?
Det har varit en kuslig tystnad ifrån Rättsläkarstationen sen Milan Valverius dog och Rättsläkarna, Härm och Allogen blev av med sina legitimationer.

Osmos Vallos död ville han skylla på Basebollligan.
Känns det bekant?

MOP? Ja, det tror jag också. En stor kupp.

Va?
Iran-Irak-kriget
Desert storm

Ja, israelerna är bra på internationella intriger. De har levt i diasporan i 2000 år, bland annat.

Jag utesluter inte att israeler var inblandade i MOP, om det är det du tror.

Det vore i så fall inte första gången israeler mördade en svensk statsman.
Senast redigerad av Gothus 2022-01-12 kl. 03:27.
Citera
2022-01-12, 07:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nicola F t.ex.

Är inte det med trottoarkanten bara ett missförstånd från en rekonstruktionsbild? Sju meter är extremt brett och ger gott om plats att mötas på. NF pekar efter skotten ut den man han mötte som samma person som tittade ut från porten, d.v.s. AB. De hade samma färg på jackan. NF la också märke till mannens gång. AB var inte helt nykter.

Både NF och SE misstar sig på AB:s ålder.

Synd att polisen inte frågade NF om längden på den man han mötte. AB lär vara 1.73, d.v.s. samma längd som OP, medan GM sägs vara minst 1.85 cm, märkbart längre än OP.

Det där andra vittnet som mötte en förföljare i hasorna på LOP blev väl avfärdat helt då han hittade på allt?

P.S. Enligt LL hade AB keps på mordplatsen, och han själv kan ha haft andra skor. Man kan undra om vittnena putsade upp sig något inför rekonstruktionen ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-01-12 kl. 07:40.
Citera
2022-01-12, 11:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det var under WW2. Robert Maxwell dödade en tysk fånge som var obeväpnad.
Informationen kom i pressen efter att han drunknade. Han var misstänkt för krigsförbrytelser.
Hur många visste innan?
Antagligen de som var med och/eller de som fick höra när han skröt om det.
Intressant. Har du någon bra litteratur/artikel om Robert Maxwell?

Citat:
De avled i sängen tillsammans.
Av sig själva eller av yttre påverkan.
Intressant. Vad säger obduktionerna?

Citat:
Rättsläkarstationen är en viktig detalj om du ska utföra en mindre kupp.
Förvisso. Det gäller inte minst mordet på JFK.

Menar du att Palmes obduktionsprotokoll inte stämmer med vad som skedde?

Citat:
Härm och Allogen.
Vet du varför de förlorade sina legitimationer?

Citat:
Cats Falck
Olof Palme
Carl-Fredrik Algernon
Definitivt, här är vi helt överens.

Citat:
Det har varit en kuslig tystnad ifrån Rättsläkarstationen sen Milan Valverius dog och Rättsläkarna, Härm och Allogen blev av med sina legitimationer.
Här får du gärna utveckla.

Citat:
Osmos Vallos död ville han skylla på Basebollligan.
Känns det bekant?
Ja. Menar du att det finns en koppling mellan mordet/dråpet på Vallo och mordet på Palme? Att Baseboll-ligan mördade/dräpte båda två?

Citat:
Iran-Irak-kriget
Desert storm
Ok, du menar att Israel och Väst (eliter) har en gemensam fiende i arabvärlden (folken). Självklart är det så.
Citera
2022-01-12, 11:12
Medlem
Citat:
Nog fanns det mobiltelefoner vid tiden för MOP .Leif Ljungqvist hade en i sin bil .

Min kommentar var ett svar på inlägget att GM skulle ha ringt. Mobiltelefoner på den tiden vägde omkring sex kilo och som du säger kunde monteras i bil eller hade handtag så att man kunde ta med dom till bilen eller dit man hade behov av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det var GM själv som ringde.
Han visste med säkerhet mordoffrets identitet!

Enkel lösning .....svårare än så är det inte och jag förmodar att han pratade klockren svenska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in