Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Fint och tack för ditt fina svar! Att som du skriver att de flesta av SBB's hyresavtal är indexerade mot KPI och på så vis inflationssäktade är goda nyheter och känns ju mycket bra i detta läge. Det i kombination med långa hyresavtal blir ju ännu bättre. Det är nog något som de flesta inte känner till så väl och därmed kanske fallet i Fredags? De höjda riktkurserna till trots! Men där analytikerna liksom du är mer insatta i SBB visste de och höjde därför riktkursen efter de fina preleminära vinst estimaten. Visst är det kul att få vara med på denna tillväxtresa och spännande framtid trots en del oros moln står SBB väl rustad!

Jag gissar iofs att det tongivande investerarkollektivet har väldigt bra koll.
Men aktiepriserna kan röra sig kraftigt oavsett om de största ägarna sitter på sina händer.
Det omsattes aktier för knappt en miljard igår och det kan finnas flera anledningar för att köpa eller sälja, fonder kan ombalansera, några spekulerar i nedgång och andra tar hem vinster eller räds ev. ränteuppgångar. En del är ren trading.
Det är inte oväntat att räntefrossan påverkar. Det som är mer svårförståeligt är att väldigt många tyckare som anser att man inte ska bry sig ett ögonblick om positiva värdeförändringar i beståndet nu menar att negativa diton ska tas för givet och bli spiken i kistan för SBB?
Samma personer har ju väldigt svårt att förstå varför en fastighet till 1,1% ränta är värd mer än samma fastighet till 2,4% ränta.
Varför byggrätter har ett värde och påbörjade/avslutade projekt ett?
Hur finansiella transaktioner kan ha ett värde, det gäller väl bara serieförvärvare som bygger spretiga konglomerat?
Vi får helt enkelt bara hoppas att stora institutionella investerare runtom världen i som köper SBBs obligationer förstår iaf hälften så mycket som det samlade finans-twitter vilka har kört sin ”hö-hö”-retorik på Gogge manér i åratal utan att ha ögnat igenom en enda kvartalsrapport.
Med det sagt så skulle jag inte ens försöka spå aktie eller ränteutvecklingen framöver så lyssna inte för mycket på mig, diskuterar bara bolaget i allmänhet och investerarkollektivets fokus kan ändras snabbt.