2022-01-11, 20:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skippa karantänsreglerna så blir det bättre.

Så att personalen springer runt och smittar ned hela sjukhuset? Låter inte jättebra i mina öron...
Citera
2022-01-11, 20:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Och i bästa fall märker vi inte ens av det.

Sanningen ligger nog någonstans mittemellan

Ja, förmodligen, givet att minst 70 procent av den vuxna befolkningen har fått en tredje dos inom några veckor, ( behöver ökas till 90 procent inom några månader med tanke på ev. nya mutationer). Jag hoppas att regionerna, nu äntligen, skalat upp sin vaccinationskapacitet igen och att tillräckligt många tar sin tredje dos
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-11 kl. 20:51.
Citera
2022-01-11, 20:50
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har sett vården inifrån. Jag är verkligen inte imponerad.

Nästan två dygns väntetid på akuten vid Danderyds sjukhus enligt nyhetsinslag idag.
Det kan du försöka inbilla någon annan. Du sitter här hela dagarna och skriver skräck rubriker helt taget ur sitt sammanhang. Vad tycker du vi ska göra låsa in alla livet ut. Förstår du inte att samhället måste hållas igång? Inga pengar ingen vård alls. Kommer du med en stukad fot får du vänta. Så är det.

Du har helt snöat in på corona och förstorar upp det med egna skräck tolkningar.
Citera
2022-01-11, 20:51
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En luktmolekyl väger dock bara en biljontedel av en aerosolpartikel och sprids därför snabbare. Dess genomsnittshastighet är typ en miljon gånger högre än aerosolpartikelns.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lukt molekyler måste vara betydligt mindre än viruspartiklar. Kom ihåg att ett virus är en RNA sträng, som består av många molekyler, omslutet av ett fetthölje med spike-proteiner, med ännu fler molekyler. Alltså kan doftmolekyler stanna i luften betydligt längre än viruspartiklar. Virus är väldigt små, men inte, så, små som doftmolekyler.

Visst, men i filmerna från i början av pandemin, där man visade med partiklar hur smittan kunde spridas långt i stora, slutna rum, typ stora butiker, så framgick det ändå att virus svävar bra och långt i luft.
Citera
2022-01-11, 20:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Visst, men i filmerna från i början av pandemin, där man visade med partiklar hur smittan kunde spridas långt i stora, slutna rum, typ stora butiker, så framgick det ändå att virus svävar bra och långt i luft.
Filmer? Animeringar skulle jag tro. Eller?
Citera
2022-01-11, 20:55
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Kan du definiera ”ovaccinerade”?

Intressant att se vilka som nu florerar i den gruppen 😀

Ja. Om man vill ha någon möjlighet att få med vaccintveksamma på tåget, så måste statistiken bli transparent. Om de inte vill ha nyvaccinerade i samma grupp som de vaccinerade, så får de få en egen grupp, så att det blir tydligt. "Ovaccinerade" kan inte vara en slasktrattskategori, där man stoppar in allt, för att få siffror man gillar. Inklusive de fullt vaccinerade som flyttas till "ovaccinerade" av "integritetsskäl".

Och de som söker för andra sjukdomar, men visar sig ha covid som inte ger dem problem, ska också ha en egen kategori.
Citera
2022-01-11, 20:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Ja, en luftburen viruspartikel, vilket Omikron, åtminstone delvis, är, kan hålla sig i luften i timmar, snarare än sekunder och minuter. Därför är det iof mer relevant nu att tala om andningsskydd, (inte ansiktsmask). Men alla kan inte gå omkring med N95 masker hela dagarna. Omikron är för milt för det.
Citera
2022-01-11, 21:00
Medlem
En fråga. Helst utan konspirationer och trams. Dessa senaste restriktioner. Max 500 på hockey + barer som stänger 23.00 hur länge kommer detta att pågå tror ni?

2 veckor? 1 månad? Längre?

Kritiken har ju varit påtaglig av Liberalerna, Centern, MUF, Kulturbranschen, vissa överläkare och befolkningen i stort...
Citera
2022-01-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
En fråga. Helst utan konspirationer och trams. Dessa senaste restriktioner. Max 500 på hockey + barer som stänger 23.00 hur länge kommer detta att pågå tror ni?

Kritiken har ju varit påtaglig av Liberalerna, Centern, MUF, Kulturbranschen, vissa överläkare och befolkningen i stort...

Jag tror att man kommer försöka hålla dessa restriktioner kortvariga, man införde dessa nu när Omikron sprider sig som en löpeld. När kulmen uppnås och fallen börjar rasa likt andra länder så kommer man inte finna dessa restriktioner nödvändiga, eller rättare sagt, dom är inte befogade.

Jag gissar på februari ut som längst.
Citera
2022-01-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag tror att man kommer försöka hålla dessa restriktioner kortvariga, man införde dessa nu när Omikron sprider sig som en löpeld. När kulmen uppnås och fallen börjar rasa likt andra länder så kommer man inte finna dessa restriktioner nödvändiga, eller rättare sagt, dom är inte befogade.

Jag gissar på februari ut som längst.

Det är ju för fasiken nästan två hela jävla månader?! Om man skulle köra februari ut?

Jag trodde på sin höjd 3 veckor?
Citera
2022-01-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom som vaccinerat sig är så mycket sjuka.

Det var ingen källa utan ett påstående. Vilka av de vaccinerade syftar du på?
Citera
2022-01-11, 21:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte

Minst några veckor till. Förmodligen blir, sunt nog, inte smittspridningen, i sig, avgörande för ett sådant beslut, utan när antalet Covid-19 patienter på sjukhusen, IVA, börjar sjunka. Dessutom borde man då hålla koll så att asymptomatiska patienter och patienter med ytterst milda Covid-19 symptom, som inte sökt för den sjukdomen, inte räknas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in