2022-01-11, 20:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Alla dog.

Jag skulle säga att den explosiva smittspridning nu i Sverige kommer vid en för oss helt optimal tidpunkt. Nästa alla som är i behov av dos-3 har fått den ganska nyligen. Bland övriga har alla som kan och vill fått två doser, vilket borde vara fullt tillräckligt för att undvika allvarlig sjukdom av omikron, i den gruppen.

Med lite tur kan detta bli väldigt bra.

Jag ser två problem. Massor som inte fått inte fått tredje dosen kommer bli så pass sjuka att de behöver sjukhusvård. De som ändå fått tredje dosen har lite halvskralt skydd mot denna muterade variant. Lägg sedan till den underbemannade och underdimensionerade vården. I värsta fall går vi mot katastrof.
Citera
2022-01-11, 20:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Reflektion från dagen. Känner lukten av choklad flera meter innan jag ser vem som äter, utomhus. Chokladlukten hänger kvar åtminstone 10 meter bakom där personen har gått. D v s, virus torde hänga kvar ganska länge, om det inte blåser full storm.
En luktmolekyl väger dock bara en biljontedel av en aerosolpartikel och sprids därför snabbare. Dess genomsnittshastighet är typ en miljon gånger högre än aerosolpartikelns.
Citera
2022-01-11, 20:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ovaccinerade är de som inte tagit någon vaccindos alls. De som bara tagit 1 vaccindos riskerar ändå att hamna på sjukhus och IVA, låt vara att risken minskat efter att de tagit dosen. En som redan haft covid-19 tidigare och tar en vaccindos har ett bättre och långvarigare skydd mot svår sjukdom.
Brukar inte de som fått en dos räknas som ovaccinerade i några veckor eftersom 1a dosen inte anses ha haft effekt?
Citera
2022-01-11, 20:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag ser två problem. Massor som inte fått inte fått tredje dosen kommer bli så pass sjuka att de behöver sjukhusvård. De som ändå fått tredje dosen har lite halvskralt skydd mot denna muterade variant. Lägg sedan till den underbemannade och underdimensionerade vården. I värsta fall går vi mot katastrof.

Vi definierar nog katastrof lite olika. Vi når kanske upp till förra årets sjukhusbeläggningar men med väsentligt färre dödsfall.
Citera
2022-01-11, 20:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Reflektion från dagen. Känner lukten av choklad flera meter innan jag ser vem som äter, utomhus. Chokladlukten hänger kvar åtminstone 10 meter bakom där personen har gått. D v s, virus torde hänga kvar ganska länge, om det inte blåser full storm.

Lukt molekyler måste vara betydligt mindre än viruspartiklar. Kom ihåg att ett virus är en RNA sträng, som består av många molekyler, omslutet av ett fetthölje med spike-proteiner, med ännu fler molekyler. Alltså kan doftmolekyler stanna i luften betydligt längre än viruspartiklar. Virus är väldigt små, men inte, så, små som doftmolekyler.
Citera
2022-01-11, 20:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Och i bästa fall märker vi inte ens av det.

Sanningen ligger nog någonstans mittemellan
Citera
2022-01-11, 20:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Lägg av nu jag ber dig. Vi kan inte låsa in oss resten av livet. Alla kommer få detta förr eller senare. Denna varianten är mycket mildare. Du kommer få vård om du bryter benet. Du har fastnat i något katastrof tänk som du inte tar dig ur. Uppriktigt du behöver någon att prata med. Du lyssnar inte på vad någon säger. Du bara mal på i din katastrof värld.

Jag har sett vården inifrån. Jag är verkligen inte imponerad.

Nästan två dygns väntetid på akuten vid Danderyds sjukhus enligt nyhetsinslag idag.
Citera
2022-01-11, 20:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Att du ändå bara ser två problem, tycker jag är ganska possessivt. Tror nog också att riskgrupperna som fått dos-3 så nyligen kommer att ha ett hyfsat gott skydd under den här vågen, även om vaccinen är långt ifrån optimala.
Citera
2022-01-11, 20:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi definierar nog katastrof lite olika. Vi når kanske upp till förra årets sjukhusbeläggningar men med väsentligt färre dödsfall.

Sjukhusen är ju redan nu överfyllda.
Citera
2022-01-11, 20:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Sjukhusen är ju redan nu överfyllda.

Skippa karantänsreglerna så blir det bättre.
Citera
2022-01-11, 20:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Brukar inte de som fått en dos räknas som ovaccinerade i några veckor eftersom 1a dosen inte anses ha haft effekt?

Den första dosen ger stimulans till kroppen att producera antikroppar, men det kan ta några veckor. Om jag inte missminner mig så tar det bara några dagar innan den tredje dosen ger effekt, eftersom T-celler och B-celler redan lärt sig "hotet". Samma sak när du får din första SARS-COV2 infektion. Det tar några veckor innan kroppen producerat tillräcklig med antikroppar. Vid återinfektion går det snabbare.
Citera
2022-01-11, 20:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skippa karantänsreglerna så blir det bättre.

Så att personalen springer runt och smittar ned hela sjukhuset? Låter inte jättebra i mina öron...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in