2022-01-11, 15:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Verkar smitta väldigt väl detta, min svärmor fick det utan att ha träffat någon smittad vad hon vet, hon tog hand om vår dotter i någon timma ett dygn innan hon utvecklade symtom, och träffade även min fru en kortis därpå, båda dem blev sjuka efter ett par dygn och jag blev sjuk ett dygn därpå, inkubationstiden är för kort för att det ska ha smittat vid symtom från min fru och dotter eftersom jag fick symtom ett dygn efter dem och aldrig träffade svärmor. Alla utom barnet är vaccinerade och blev sjuka på typ 2 dagar, alla utan att ha träffat någon med symtom och trots mycket handsprit och avstånd.

Handsprit har inget med covid att göra o har aldrig påverkat smittspridningen vad man vet.
Ja, eftersom det är luftburet så smittar det om du är i samma lokal som någon som sprider smittan. Ju mindre ventilation desto mer smittspridning.Det där med 1 meter kan vi glömma när det gäller omikron.

Inkubationstiden är också mycket kortare för omikron är delta.
Citera
2022-01-11, 15:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vet någon om han var nyvaxad?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/v5bEVm/os-medaljoren-dod--blev-29-ar-gammal

Det stod ju "trafikolycka".
Citera
2022-01-11, 15:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Handsprit har inget med covid att göra o har aldrig påverkat smittspridningen vad man vet.
Ja, eftersom det är luftburet så smittar det om du är i samma lokal som någon som sprider smittan. Ju mindre ventilation desto mer smittspridning.Det där med 1 meter kan vi glömma när det gäller omikron.

Inkubationstiden är också mycket kortare för omikron är delta.
Har ändå fått intrycket att det är främst genom droppsmitta viruset sprids. En droppe kan ju innehålla fler virioner än en yttepytteliten aerosolpartikel.
Citera
2022-01-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vet någon om han var nyvaxad?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/v5bEVm/os-medaljoren-dod--blev-29-ar-gammal

Ja. Vaccinet är en trafikfara! Seriöst dock...lite skillnad på en trafikolycka och om man segnar ner under en match eller något.
Citera
2022-01-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Ja. Vaccinet är en trafikfara! Seriöst dock...lite skillnad på en trafikolycka och om man segnar ner under en match eller något.

Du menar att trafikolyckor var något idrottsmän drabbas av innan pandemin/vaccineringen till skillnad från hjärtfel?
Citera
2022-01-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det stod ju "trafikolycka".
Menar nog "om bilen var vaxad" 😁
Citera
2022-01-11, 15:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Inte nödvändigtvis. Om man kollapsar medan man kör bil så kan det leda till en trafikolycka. Väl så allvarligt.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Helt fantastiskt, skuggan i fotot ger honom Hitl*r-mustasch. En bild säger mer än 1000 ord.

Om det nu sprids så i skolorna, borde då inte de flesta barn efter 2 års pandemi ha naturlig immunitet? Och för lärare som oroar sig är det väl bara att vaccinera sig?

Vilka stora pupiller han har. Är bilden tagen i mörkret?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Han har dock fel i att den ska klassas ner just nu. Samhällsfarlig innebär bland annat att sjukdomen kan få menlig påverkan på olika samhällsfunktioner om många blir smittade samtidigt. Vilket fortfarande är sant. Rent dödlighetsmässigt är den dock inte samhällsfarlig, och har knappt nånsin varit det.

I så fall är det restriktionerna som skall klassas som samhällsfarliga....

Som FHM alltid brukar säga; det är olika intressen som måste vägas mot varandra.

Skulle nog säga att restriktioner i det här läget kommer att ha minimal effekt, de kom för sent.

De vaccinerades beteende har redan satt bollen i rullning.

Tyvärr missade man att informera i tid om att även vaccinerade smittar.

Bara tur att det är omicron det rör sig om.
Senast redigerad av B.R.Donut 2022-01-11 kl. 15:51.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det var därför jag våren 2020 slutade besöka kolleger på deras kontor och deltog inte fysiskt på möten i mindre konferensrum.
På dörren till mitt egna kontor satte jag upp ett anslag om att jag inte längre tog emot besök på mitt kontor men gärna kom ut i den stora hallen utanför om de vill prata med mig.

Detta utifrån bra fakta om hur viruset faktiskt kunde färdas i luften på liknande sätt som "luftburet"
Bidrog till att jag inte smittades och jag höll på tills jag var fullvaccinerad.

Nu är vi i ett nytt läge där vaccinets skydd inte räcker så bra och kanske dags att ta till detta igen om man inte tycker en sväng med Omicron är tilltalande.

Denna metod funkade bra men jag missade en hel del vardagsnack på jobbet. Men bara att välja vad man tycker är bäst. Man kan ju gärna ta teflonen och prata av sig lite.

Jag förstår. Det var nog mycket klokt av dig. Jag tror i princip att alla inomhusmiljöer är potentiella smittkällor. Utomhus däremot tror jag smitta är ytterst osannolikt om man bara ser till att hålla några meters avstånd. Inomhus kan en smittad person fylla hela lufthavet med viruspartiklar. Utomhus blir det av naturliga skäl svårare. Det är just därför jag under hela pandemin sett just skolmiljön som en mycket stor källa till smittoöverföring. Då heter det att barn sällan blir svårt sjuka. Problemet är ju bara att barn inte lever isolerat. Det är personal på skolan. Lärare kan vara i 60-årsåldern och kan ha make/maka som är 65-70 år gammal. Likaså har de flesta barn föräldrar och vårdnadshavare. Personer som också kan befinna sig i riskgrupp. Allt ingår i ett sammanhang. Smittkedjor kan vara långa. Barnen kan smitta på bussen. De kan smitta underköterskor och vårdbiträden som smittar på äldreoboenden. Det är säkert bra att barn och unga får undervisning, men man ska vara medveten om att det innebär smittspridning. Jag tycker det är dumt att man avfärdat distansalternativet utan att egentligen ha provat det. Nu för tiden så finns det ju så bra verktyg. Man kan om man vill skapa helt virtuella klassrum. Alla kan vara samlade ändå, men man träffas inte fysiskt. Jag tror att det går att i princip kapa all smittspridning utan att för den sakens skull sluta interagera med varandra.
Citera
2022-01-11, 15:49
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Helt fantastiskt, skuggan i fotot ger honom Hitl*r-mustasch. En bild säger mer än 1000 ord.

Om det nu sprids så i skolorna, borde då inte de flesta barn efter 2 års pandemi ha naturlig immunitet? Och för lärare som oroar sig är det väl bara att vaccinera sig?

Haha fick mig ett gott skratt av den bilden.
Att en utmålad "expert" fortfarande tror att ovaccinerade driver smittan är minst sagt häpnadsväckande.
Precis, vaccinerade människor går runt och är rädda för ovaccinerade. Skrattretande situation.
Citera
2022-01-11, 15:51
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis. Om man kollapsar medan man kör bil så kan det leda till en trafikolycka. Väl så allvarligt.

https://www.google.com/amp/s/amp.9news.com.au/article/73b5ad18-ec0f-4172-85f5-31a11f3364cf

Kan hända utomlands.
"Woman nearly dies after Brazilian wax"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in