2022-01-11, 15:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Eftersom viruset är luftburet hjälper det inte att hålla avstånd. Viruset seglar runt fritt i ett rum. Det är därför man nu tror att halva Europas befolkning kommer vara smittade inom 8 veckor. Viruset är extremt smittsamt och att hålla avstånd på 1-2 meter inomhus innebär inte så mycket skydd. Så jag hade rätt som vanligt och du tramsade till det som vanligt.
Beror på omständigheterna.
1-2 meter utomhus är rätt så ok men inte inomhus i samma mindre rum, typ 4x4 meter funkar inte ens 2-3 meter.
Sedan är det ju inte viruset egentligen som är luftburet utan de transporteras med aerosoler (salivdroppar) ungefär som när vi åker flygplan så kan man egentligen inte påstå att det är vi som flyger.
Men skit samma, det åker igenom luften till andra personer.
Det framkom tidigt 2020 för oss som är i denna tråden men tog lång tid för myndigheterna att fatta.
Viruset är "luftburet"
Citera
2022-01-11, 15:05
Medlem
Citat:
Eftersom viruset är luftburet hjälper det inte att hålla avstånd. Viruset seglar runt fritt i ett rum. Det är därför man nu tror att halva Europas befolkning kommer vara smittade inom 8 veckor. Viruset är extremt smittsamt och att hålla avstånd på 1-2 meter inomhus innebär inte så mycket skydd. Så jag hade rätt som vanligt och du tramsade till det som vanligt.

Viruset har en kortare generationstid mellan smittotillfällena jämfört med tidigare varianter samt att tidigare infektion eller vaccin inte stoppar övre luftvägsinfektion. Det är orsakerna till den snabba smittspridningen. R(e) är fortsatt runt 1,5-2.

Så jo att inte samlas i större grupper under längre tid hjälper.
Citera
2022-01-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Är det någon som har koll på hur det ser ut i övriga Europa gällande smittfall? Har det gått ner något?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-23..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR~DNK~F IN~AUT~BEL~HRV~CYP~CZE~FRA~DEU~GRC~HUN~ISL~IRL~ITA ~LIE~LUX~MLT~NLD~POL~PRT~BGR~ EST~LVA~LTU~ROU~SVK~SVN~ESP
Citera
2022-01-11, 15:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Är det någon som har koll på hur det ser ut i övriga Europa gällande smittfall? Har det gått ner något?

London har peakat och Köpenhamn visar tecken på det.
I övrigt har jag iaf dålig koll på regionala skillnader ute i Europa..

Det tar nog ett tag innan hela länder viker ner. UK är nog nära.
Citera
2022-01-11, 15:11
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jadu. Så du väljer att ta viruset istället då. Du kanske anser att det är välbeprövat och att långtidsstudierna är klara?

Vi vet ju redan att omkring 2% dör, 30% får långtidssymptom, IQ sjunker med 7 punkter i genomsnitt. Frågan om man kommer utveckla demens är väl inte besvarad ännu men det kanske inte är så viktigt för dig? Hur står sig vaccinet jämfört med detta hittills?

Det där var det mest spekulativa jag läst hittills. Bra jobbat.

Virus finns det en hel del av som är bra mycket värre än covid. Vad jag vet finns det dock bara 5-6 oprövade vaccin som kan orsaka sjukdom, död och lidande om 5-10 år.
Citera
2022-01-11, 15:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Danmark hade som mest 13 procent... 40% är extremt högt o närmast ulandsnivå

Dom testar ju så in i helvete, så det går ju inte jämföra.
Dock är det troligt att Skåne peakar här först med tanke på närheten till CPH.
Citera
2022-01-11, 15:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jadu. Så du väljer att ta viruset istället då. Du kanske anser att det är välbeprövat och att långtidsstudierna är klara?

Vi vet ju redan att omkring 2% dör, 30% får långtidssymptom, IQ sjunker med 7 punkter i genomsnitt. Frågan om man kommer utveckla demens är väl inte besvarad ännu men det kanske inte är så viktigt för dig? Hur står sig vaccinet jämfört med detta hittills?

Kan du presentera någon seriös källa på att 2% dör?
Ingen statistik från något land pekar på detta..
Citera
2022-01-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tecken på att Köpenhamn redan peakat.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/antallet-af-indlagte-falder-trods-22396-nye-smittetilfaelde

Vad kör dom för åtgärder i Danmark? En extra gammeldansk till frukost?

Sverige bör väl peaka den här veckan.

Händer inte mycket på IVA eller dödfronten än så länge i all fall.

18 per dag sedan i fredags pekar inte mot någon överdödlighet, inte ens nära.
Citera
2022-01-11, 15:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Beror på omständigheterna.
1-2 meter utomhus är rätt så ok men inte inomhus i samma mindre rum, typ 4x4 meter funkar inte ens 2-3 meter.
Sedan är det ju inte viruset egentligen som är luftburet utan de transporteras med aerosoler (salivdroppar) ungefär som när vi åker flygplan så kan man egentligen inte påstå att det är vi som flyger.
Men skit samma, det åker igenom luften till andra personer.
Det framkom tidigt 2020 för oss som är i denna tråden men tog lång tid för myndigheterna att fatta.
Viruset är "luftburet"

Jag kan bara instämma. Ändå tror många att man är skyddad inomhus om man håller armlängds avstånd och tvättar händerna med sprit.
Citera
2022-01-11, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Stanford-Yale Study Shows Even Mild SARS-CoV-2 Infection Can Cause Multi-Lineage Cellular Dysregulation And Myelin Loss In The Brain!

The study findings presented here illustrate striking similarities between neuropathophysiology after cancer therapy and after SARS-CoV-2 infection, and elucidate cellular deficits that may contribute to lasting neurological symptoms following even mild SARS-CoV-2 infection.
https://www.thailandmedical.news/news/more-great-news-stanford-yale-study-shows-even-mild-sars-cov-2-infection-can-cause-multi-lineage-cel lular-dysregulation-and-myelin-loss-in-the-brain

Use it or lose it. Reflexivt (NPC) beteende kommer straffas.

Livet blir enklare om man kan köra Jedi mind-tricks på svagsinta covid/vaxxoffer.

I can dream, can’t I?
— George Carlin
Citera
2022-01-11, 15:16
Medlem
Hur djupt ska vi trampa i skiten egentligen? 70k testade fall. Det finns säkert 2 otestade för varje positiv med tanke på vaccinationer som begränsar symptom, och som inte ens kan få tag på ett test. Så vi ligger runt 200k förmodligen över helgen. Vårt R0 tal måste vara helt åt helvete högt. Så när kan vi börja omvandla det här till gråtande anhöriga utanför sjukhusen? Rätt jävla snart va?
Citera
2022-01-11, 15:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag kan bara instämma. Ändå tror många att man är skyddad inomhus om man håller armlängds avstånd och tvättar händerna med sprit.
Det var därför jag våren 2020 slutade besöka kolleger på deras kontor och deltog inte fysiskt på möten i mindre konferensrum.
På dörren till mitt egna kontor satte jag upp ett anslag om att jag inte längre tog emot besök på mitt kontor men gärna kom ut i den stora hallen utanför om de vill prata med mig.

Detta utifrån bra fakta om hur viruset faktiskt kunde färdas i luften på liknande sätt som "luftburet"
Bidrog till att jag inte smittades och jag höll på tills jag var fullvaccinerad.

Nu är vi i ett nytt läge där vaccinets skydd inte räcker så bra och kanske dags att ta till detta igen om man inte tycker en sväng med Omicron är tilltalande.

Denna metod funkade bra men jag missade en hel del vardagsnack på jobbet. Men bara att välja vad man tycker är bäst. Man kan ju gärna ta teflonen och prata av sig lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in