• 1
  • 2
2022-01-11, 13:26
Medlem
SittFints avatar
Säg att polisen ser någon cykla på en gågata. Cyklisten tar det lugnt och är ingen fara för någon. Vad har polisen för skyldigheter här? Jag antar att de har lite mandat att strunta i saker ibland.

Samma om de åker bakom någon som kör aningens för fort. Måste de stanna och bötfälla?

Jag förstår att de ibland måste prioritera. Men här pratar vi alltså om en situation där det inte handlar om något sådant.
Citera
2022-01-11, 13:32
Medlem
Milton.Millss avatar
Nej, de kan välja att inte ingripa. Jag har själv cyklat på gågator när polisbilar åkt nära förbi och bara fortsatt åka. Visserligen cyklar jag endast på gågator när det är tomt på folk och mörkt samt halt.
Citera
2022-01-11, 14:02
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Nej, de kan välja att inte ingripa. Jag har själv cyklat på gågator när polisbilar åkt nära förbi och bara fortsatt åka. Visserligen cyklar jag endast på gågator när det är tomt på folk och mörkt samt halt.
Att de gör det betyder ju dock inte att de får göra så enligt lag.
Citera
2022-01-11, 14:06
Medlem
Citat:

Och där visste du ju inte om de hade något annat för sig som hade högre prioritet (men inte så högt att de behövde blåljus)
Citera
2022-01-11, 14:20
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Och där visste du ju inte om de hade något annat för sig som hade högre prioritet (men inte så högt att de behövde blåljus)
Hur ska någon civil person kunna veta det om polisen inte säger det till dig? Man gör väl ett antagande, vilket jag gjorde i situationen.
Citera
2022-01-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Att de gör det betyder ju dock inte att de får göra så enligt lag.
https://lawline.se/answers/polismans...utanfor-tjanst

Rör ju ett specifikt scenario men tycker att svaret i början iaf ger viss info.
Citera
2022-01-11, 14:43
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Hur ska någon civil person kunna veta det om polisen inte säger det till dig? Man gör väl ett antagande, vilket jag gjorde i situationen.
Du är ju fri att gissa om du känner för det, men jag är ute efter någon som kan säga vad lagen säger.
Citera
2022-01-11, 14:50
Medlem
Citat:

Precis, du vet ju inte om de lät bli dig för att:
1. De bara valde att inte göra det (det TS undrade om de fick)
2. De hade något högre prioriterat
3. De skulle avsluta sitt pass och ville inte dra på sig övertid för ett trivialt brott.
4. De var inte uppmärksamma på att det var en gågata.

Min enda poäng var att din observation inte är ett klart svar på TS fråga.
Citera
2022-01-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Säg att polisen ser någon cykla på en gågata. Cyklisten tar det lugnt och är ingen fara för någon. Vad har polisen för skyldigheter här? Jag antar att de har lite mandat att strunta i saker ibland.

Samma om de åker bakom någon som kör aningens för fort. Måste de stanna och bötfälla?

Jag förstår att de ibland måste prioritera. Men här pratar vi alltså om en situation där det inte handlar om något sådant.

Varför skulle polisen ingripa, man får väl cykla eller köra bil på Gågator om än inte fortare än gång fart?
Citera
2022-01-11, 20:14
Medlem
Polisförordningen
Skyldigheter under ledig tid
16 § Även när en polisman är ledig är han eller hon skyldig att
1. efter en förmans order avbryta ledigheten för att utföra vissa uppgifter,
2. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser som kräver större polisiära insatser, och
3. vid svårare brott eller för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger.

En polisman som är ledig får även i andra fall än som anges i första stycket ingripa för att trygga allmän ordning och säkerhet eller för att tillförsäkra allmänheten skydd och hjälp.

17 § Om en polisman har vidtagit åtgärder enligt 16 § första stycket 3 eller andra stycket ska han eller hon snarast underrätta en förman om det, om det inte är obehövligt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2014-1104

En polis på fritiden är skyldig att ingripa mot svårare brott, och allvarligare störningar, men tydligen vid lindrigare fall har den ledige polisen rätt att ingripa, men ingen skyldighet!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-01-11 kl. 20:17.
Citera
2022-01-11, 21:00
Medlem
En polis i tjänst måste ingripa mot allt, såvida inte polisen är upptagen med annat, så måste dom exempelvis ingripa mot någon som inte har bältet på sig vid fordonskörning! Annars är det inte likhet inför lagen, om någon säger varför fick jag böter för att jag inte hade bältet på mig, medan Anders slapp böter?

Polislagen
Polisens uppgifter
2 § Till Polismyndighetens uppgifter hör att
1. förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten,
2. övervaka den allmänna ordningen och säkerheten och ingripa när störningar har inträffat,
3. utreda och beivra brott som hör under allmänt åtal,
4. lämna allmänheten skydd, upplysningar och annan hjälp, när sådant bistånd lämpligen kan ges av polisen,
5. fullgöra den verksamhet som ankommer på Polismyndigheten enligt särskilda bestämmelser. Lag (2014:588).

Rapporteringsskyldighet
9 § När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.

En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Lag (1998:27).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-1984-387
Citera
2022-01-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
En polis i tjänst måste ingripa mot allt, såvida inte polisen är upptagen med annat, så måste dom exempelvis ingripa mot någon som inte har bältet på sig vid fordonskörning! Annars är det inte likhet inför lagen, om någon säger varför fick jag böter för att jag inte hade bältet på mig, medan Anders slapp böter?

Polislagen
Polisens uppgifter
2 § Till Polismyndighetens uppgifter hör att
1. förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten,
2. övervaka den allmänna ordningen och säkerheten och ingripa när störningar har inträffat,
3. utreda och beivra brott som hör under allmänt åtal,
4. lämna allmänheten skydd, upplysningar och annan hjälp, när sådant bistånd lämpligen kan ges av polisen,
5. fullgöra den verksamhet som ankommer på Polismyndigheten enligt särskilda bestämmelser. Lag (2014:588).

Rapporteringsskyldighet
9 § När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.

En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Lag (1998:27).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-1984-387

Njaaaa.
Som du själv citerar så kan en polisman lämna rapporteftergift för brott som bara ger böter.
Detta innebär att det faktiskt finns lagligt utrymme för godtycklighet/olikhet inför lagen.
Just det exemplet med bilbältet är en sådan sak där en polisman får lämna rapporteftergift vilket då gör att du kanske slipper böter och bara får tillsägelse medan Anders får böter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in