En polis i tjänst måste ingripa mot allt, såvida inte polisen är upptagen med annat, så måste dom exempelvis ingripa mot någon som inte har bältet på sig vid fordonskörning! Annars är det inte likhet inför lagen, om någon säger varför fick jag böter för att jag inte hade bältet på mig, medan Anders slapp böter?
Polislagen
Polisens uppgifter
2 § Till Polismyndighetens uppgifter hör att
1. förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten,
2. övervaka den allmänna ordningen och säkerheten och ingripa när störningar har inträffat,
3. utreda och beivra brott som hör under allmänt åtal,
4. lämna allmänheten skydd, upplysningar och annan hjälp, när sådant bistånd lämpligen kan ges av polisen,
5. fullgöra den verksamhet som ankommer på Polismyndigheten enligt särskilda bestämmelser. Lag (2014:588).
Rapporteringsskyldighet
9 § När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.
En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Lag (1998:27).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-1984-387