2022-01-11, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
"Demokratiskt beslutat", please.

Åtgärderna var olagliga i Sverige och därför skapade man en tillfällig lagändring mitt i pandemin. En riktig diktaturmetod.

Som sagt, man ska inte införa undantagstillstånd eftersom alldeles för många människor trivs bättre i ett undantagstillstånd där en passiv lydig personlighet blir en social konkurrensfördel.

Diktaturmetod? Lagändringen (som dessutom är tillfällig) fick ju stöd i riksdagen.
Citera
2022-01-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Grafen är ju för de olika grupperna PER 100.000.

Sen om du kollar på SIR och ser att 51% är ovaccinerade så betyder det ju inte att 49% är vaccinerade.

25,9% på IVA är vaccinerade och 51,9% är ovaccinerade.

Sen kollar du hur många vaccinerade det finns (minst 2 doser) och hur många ovaccinerade det finns (0 doser).

Börjar det klarna?

Nej. Spelar ingen roll om det är per 100 000 eller inte.

Enligt grafen skall det i så fall ligga 250 ovaxxade på IVA...

FHM-Grafen visar dessutom en skillnad på en faktor 10.

Spelar ingen roll om man räknar bort de där man inte vet om de är vaccinerade,
räkna dem som ovaccinerade vore oetiskt...

Så stor kan skillnaden inte vara.

EDIT:

Nu går det upp ett ljus.

FHM slänger alltså bort 40% av dataunderlaget....utan att säga ett ord om det i sin graf.

Det var så oseriöst att jag inte ens tänkte den tanken.

Fatktorn kan tydligen härledas till idioti, men totalen verkar ändå vara fel, vi har inte 250 på IVA just nu.
Senast redigerad av B.R.Donut 2022-01-11 kl. 12:06.
Citera
2022-01-11, 11:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
"Demokratiskt beslutat", please.

Åtgärderna var olagliga i Sverige och därför skapade man en tillfällig lagändring mitt i pandemin. En riktig diktaturmetod.

Som sagt, man ska inte införa undantagstillstånd eftersom alldeles för många människor trivs bättre i ett undantagstillstånd där en passiv lydig personlighet blir en social konkurrensfördel.

Tillfällig lagändring beslutad av riksdagen, dvs demokratiskt beslutad.
Du kan tycka vad du vill om det, men om de som tycker som dig varit i majoritet hade lagen inte kunnat röstas igenom..

Nu tillhör du en liten minoritet och får finna dig i att bli överkörd av majoriteten
Citera
2022-01-11, 11:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Positivitetsprocenten är 23%. Det säger allt. Smittspridningen är så hög att testningen inte hinner med och vården inte hinner med alla fall så att dom får vård försent.

Och att vaccinationstäckningen är väldigt dålig. Det handlar inte bara om att random person inte är vaccinerad utan att stora grupper inte är det.
Citera
2022-01-11, 11:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Över 40% positivitet på självtesterna i Skåne förra veckan.
Peaken börjar närma sig..

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
På självtester PCR ser jag. Vecka 1.

Oh fan.

Jag förmodar testkapaciteten därmed är mättad i Skåne.

Dessa siffror har de uppdaterat idag. Men ännu har de inte uppdatera sina nya fall och inlagda... Skåne brukade uppdatera strax efter kl 11 förut....Men nu måste man kanske vänta till kl 14 när FHM uppdaterar.
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-11 kl. 11:55.
Citera
2022-01-11, 11:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är lite intressant att när det gäller "nyheter" från Kina så sväljer trådens alla sidor dom med hull och hår.
Vi pratar om världens mest väloljade diktatur. Som exempel så har dom i Kina sopat bort all information om vad som hände på Himmelska fridens torg för 30 år sedan. Myndigheterna håller på att tvätta bort det från Kinesernas minnen.

Alla tidningar, radiokanaler, internet ja alla medier är statliga och kontrollerade av tusentals regim-anställda.
Deras pressfrihet rankades på plats 173 av 179 av reportrar utan gränser.

Varenda nyhet som kommer från Kina är en nyhet som diktaturen VILL att vi ska ta del av, fundera på det.
Tänkvärt, men inte riktigt alla nyheter som når omvärlden är filtrerade.
Nyheterna om corona/covid i början var knappast särskilt filtrerade då de ofta kom från utlänningar som bodde i Kina.
Reportrar har naturligtvis begränsad rörelsefrihet och har svårt att snappa upp händelser, men det finns säker även personer i Kina som är beredda att lämna korrekt information till dem.

Jag har arbetat med kineser här i Sverige och vissa är helt hjärntvättade och är övertygade om att deras demokrati är bättre än den demokrati vi har, medan andra är ganska kritiska faktiskt.
Citera
2022-01-11, 11:56
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
På självtester PCR ser jag. Vecka 1.

Oh fan.

Jag förmodar testkapaciteten därmed är mättad i Skåne.

Dessa siffror har de uppdaterat idag. Men ännu har de inte uppdatera sina nya fall och inlagda... Skåne brukade uppdatera strax efter kl 11 förut....Men nu måste man kanske vänta till kl 14 när FHM uppdaterar.

Kommer strax. De brukar börja uppdatera vaccinationerna och föregående veckas siffror.
Sen kommer dagens siffror.
Citera
2022-01-11, 12:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, men den är knappast sista gången viruset kommer till någon kinesisk stad. Finns väl både bra (en kommunistdiktaturs fall) och dåliga (risk för kaos i hela världsekonomin) saker med att Kina faller.

Är det förresten någon som vet om Kina vaccinerat sin befolkning?
Jag hoppas verkligen att världens företag försöker flyta ut verksamheter från Kina.

De har ju Sinovac, men det har begränsad effekt på senare mutationer.

Det verkar som de ligger bra till, cirka 84 % vaccinerade enligt OWiD, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&Metric=People+fully+vaccinated&Interv al=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=GBR~DEU~FRA~S WE~DNK~NOR~FIN~EuropeanUnion~CHN

Sedan kan man ju aldrig veta om detta stämmer när det gäller Kina.
Citera
2022-01-11, 12:03
Medlem
Citat:
Har redan fått min booster, men jag går ändå all in..

Amerikanernas hälsostatus är katastrofal tyvärr.
Därav att deras dödstal är/blir höga. Om man kollar vilka de värsta faktorerna för allvarlig covid/död är, och kollar hur det ser ut i USA så förstår man..

Diabetes, högt blodtryck, fetma osv..

Lägg därtill att ca 12% eller närmare 40 miljoner amerikanare lever i extrem fattigdom eller fattigdom = ej diagnosticerade, ej råd till förebyggande vård o s v o s v.

Även våra ghetton i Sverige med ca 5-600.000 invånare har ju blivit hårt drabbade, även om vi har få i vårt land som behöver leva i extrem fattigdom
Citera
2022-01-11, 12:03
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Har redan fått min booster, men jag går ändå all in..

Amerikanernas hälsostatus är katastrofal tyvärr.
Därav att deras dödstal är/blir höga. Om man kollar vilka de värsta faktorerna för allvarlig covid/död är, och kollar hur det ser ut i USA så förstår man..

Diabetes, högt blodtryck, fetma osv..
Samt 5 guvernörer som bokstavligen tryckte in Covid sjuka in till ålderdomshem under valåret till syns utan anledning under 2020, stod för en tredjedel av alla döda det året.

Och det utan att ta i beaktning av andra som smittades som ett resultat av det.
Citera
2022-01-11, 12:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Kommer strax. De brukar börja uppdatera vaccinationerna och föregående veckas siffror.
Sen kommer dagens siffror.
Nu har skåne uppdaterat sin lägesbild.

Nu står det:
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 217176
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 14
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 234

Innan stod det (7/1)
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 207469
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 16
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 192

En kraftig ökning av nya fall (ca 9700 ytterligare) och inlagda (42 ytterligare) sedan i fredags alltså.
IVA ner dock... lovande.
Citera
2022-01-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Diktaturmetod? Lagändringen (som dessutom är tillfällig) fick ju stöd i riksdagen.

Citat:
Tillfällig lagändring beslutad av riksdagen, dvs demokratiskt beslutad.
Du kan tycka vad du vill om det, men om de som tycker som dig varit i majoritet hade lagen inte kunnat röstas igenom..

Nu tillhör du en liten minoritet och får finna dig i att bli överkörd av majoriteten
Ja, det är en riktig diktaturmetod. Vi hade redan en bra lagstiftning för att hantera en pandemi på ett balanserat sätt. Det var den lagstiftning som Anders Tegnell arbetade inom. Ni vet, den där hanteringen som stora delar av världen hyllar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in