2022-01-11, 11:36
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, men om en majoritet skulle få för sig att införa slaveri så vore det ett demokratiskt beslut.

Frågan är dock så barnslig att man undrar hur det står till.

I det här fallet handlar det om att man valt att stänga krogen 23:00. Att i det läget skrika "majoritetsdiktatur" är så pinsamt barnsligt att det finns knappt ord.
Vad som är barnsligt och naivt är att tro att maktmissbruk och diktaturer händer hux flux på än gång. Varför skall krogen tvingas stänga ner?
Citera
2022-01-11, 11:39
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath
Vad som är barnsligt och naivt är att tro att maktmissbruk och diktaturer händer hux flux på än gång. Varför skall krogen tvingas stänga ner?
För att minska smittspridningen och därmed minska trycket på våra statliga vårdinrättningar.

Förstår du?
Citera
2022-01-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath

Ju mindre alkohol vi har i samhället desto bättre är det.
Citera
2022-01-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Antar att SIR visar hur många som varit inlagda historiskt med och utan vaccination, sen kan man välja valfritt interval.

51% verkar vara ovaccinerade under 2022 enligt SIR, FHM påstår att andelen ovaccinerade är 10 gånger högre än vaccinerade i slutet av 2021 och det stiger brant...får inte ihop det.

se grafen 22 minuter in i pk:

https://www.svtplay.se/video/33812498/nyheter-direkt/regeringen-infor-hardare-restriktioner

Grafen är ju för de olika grupperna PER 100.000.

Sen om du kollar på SIR och ser att 51% är ovaccinerade så betyder det ju inte att 49% är vaccinerade.

25,9% på IVA är vaccinerade och 51,9% är ovaccinerade.

Sen kollar du hur många vaccinerade det finns (minst 2 doser) och hur många ovaccinerade det finns (0 doser).

Börjar det klarna?
Citera
2022-01-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur tänker du då?

Är det 50/50 avseende andelen vaccinerade ute i samhället också?

Njae, jag uttryckte mig lite slarvigt där, men det jag syftade på är att andelen ovaxxade på IVA inte stämmer med vad FHM visade på gårdagens PK. Enligt dem är det ju en j-kla massa ovaxxade.

Se detta inlägg:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2022-01-11, 11:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Läkemedelsindustrin ser sin chans att tjäna lite extra pengar där, går väl alltid att lura någon.

Snarare klassisk korruption som dyker upp överallt där det finns miljarder att tjäna. Vaccinbevisen kommer nog Pfizer göra allt för att utveckla vidare.
Citera
2022-01-11, 11:42
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Alla som blivit infekterade riskerar skador av detta virus.
Nej nu räcker det! sitt inte och sprid en massa osanningar. Här kan du läsa lite om corona virus som inte är något nytt.https://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida ÖVER 300 MILJONER HAR BLIVIT FRISKA!
Citera
2022-01-11, 11:43
Medlem
Efraths avatar
Citat:
För att minska smittspridningen och därmed minska trycket på våra statliga vårdinrättningar.

Förstår du?
Varför minska? Finns inga starka belägg på att det behövs, speciellt med omikron. Och hur hjälper det att påtvinga stängningar av Kroger vid en specifik tidpunkt?

Inget av detta har några starka belägg i nuvarande information och forskning som finns. Inte ens new York under första året av covid var speciellt överbelagda och hade många tält och även ett stort fartyg stå tomt
Citera
2022-01-11, 11:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
För att citera dig själv:

Moraliskt sett håller jag med dig om ganska mycket. Jag vet inte om den gränsen ska finnas. Med nuvarande system tror jag inte den kan tillåtas finnas. Vad är alternativet? Man kan ju utforma sjukförsäkringssystem så att alla betalar olika mycket beroende på vilken livsstil man har. Något säger mig dock att inte särskilt många är särskilt sugna på att efterlikna det amerikanska sjukvårdssystemet...

Att man inte känner samma nivå av sympati för de som valt att inte skydda sig och hamnar på IVA är en sak. Att låta dem betala vården själva en helt annan sak. Om de inte har råd, ska vi låta dem ligga och kvävas i enorma plågor som någon slags markering eller bestraffning? Sånt håller vi inte på med i Sverige. Jämför med rökning och lungcancer.
Jag håller med, vill inte ha ett amerikanskt sjukvårdssystem. Det verkar mest bli dyrt för alla som har råd och nästan obefintligt för de som inte har råd.

Att vägra en korkad människa vård verkar inte heller särskilt lockande och man vill ju inte heller ha en massa halvkvävda människor liggande på gatorna och chippa efter andan.

Man skulle vara IVA-sköterska så kunde man på olika sätt både psykologiskt och fysiskt göra det extra plågsamt för patienterna innan de sövs.
Citera
2022-01-11, 11:45
Medlem
Citat:
Jo, samtliga dessa åtgärder faller under smittskyddslagen, en demokratiskt beslutat lag.

Lär dig demokratiska principer och sluta grina och skrik "majoritetsdiktatur" när samhället vidtar åtgärder för att värna om medborgarna.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
"Demokratiskt beslutat", please.

Åtgärderna var olagliga i Sverige och därför skapade man en tillfällig lagändring mitt i pandemin. En riktig diktaturmetod.

Som sagt, man ska inte införa undantagstillstånd eftersom alldeles för många människor trivs bättre i ett undantagstillstånd där en passiv lydig personlighet blir en social konkurrensfördel.
Citera
2022-01-11, 11:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Över 40% positivitet på självtesterna i Skåne förra veckan.
Peaken börjar närma sig..

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
Citera
2022-01-11, 11:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Har redan fått min booster, men jag går ändå all in..

Amerikanernas hälsostatus är katastrofal tyvärr.
Därav att deras dödstal är/blir höga. Om man kollar vilka de värsta faktorerna för allvarlig covid/död är, och kollar hur det ser ut i USA så förstår man..

Diabetes, högt blodtryck, fetma osv..
Och vaccinationer. Det är fortfarande ganska tunt i vissa delstater:

https://www.mayoclinic.org/coronavirus-covid-19/vaccine-tracker

Det verkar också som att två doser trots allt ger ett skydd mot allvarlig sjukdom och död:

Döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-06..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+deaths&In terval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=PRT~SWE~GBR~U SA

Vaccinstatus:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-06..latest&uniformYAxis=0&pickerSort=asc&pickerMet ric=location&Metric=Vaccine+doses%2C+people+vaccin ated%2C+and+booster+doses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=PRT~SWE~GBR~U SA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in