Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Du kan ju inte garantera att motorvägen är tom. Det kan komma plötsliga hinder, djur, någon som försöker korsa vägen. Du kan förstöra allmän egendom eller annans egendom. Det är aldrig helt säkert. Det måste vara inhägnat, även om det är privat mark, för att du ska få köra 200 km/h.
Lagstiftning för droger är som sagt en komplicerad fråga. Alkoholmissbruk och spelmissbruk är lagligt, även om du har barn. Jag ser inte att det krävs krav på vaccination för att skydda personer i samma hushåll. Det måste vara otroligt ovanligt att en person i riskgrupp ofrivilligt lever med en antivaxxer.
Du har rätt, men när någon skriver att det är en samhällsfarlig sjukdom så insinuerar det ofta att sjukdomen skulle vara särskilt farlig och förtjänar att betraktas som en särskilt farlig sjukdom.
En gastric bypass kan ju hjälpa även om man har ett osunt förhållande till mat. Om det finns en möjlighet att en operation förbättrar en människas livskvalitet eller hälsa så tycker jag inte att personliga tillkortakommanden ska vara ett hinder för operation.
Jag kan garantera att motorvägen är tom ungefär i samma utsträckning som en ovaccinerad kan garantera att den inte smittar någon annan som blir allvarligt sjuk och kanske dör, om hen lämnar sin bostad.
Hen kan hålla sig inom ett inhägnat område där alla är medvetna om att risken att smittas är större.
Man kan ordfäktas länge om nästan inget...
Det jag vänder mig emot är egentligen att du påstår att det är en privatsak att utsätta sig själv för risk.
Jo, till viss del är det ju så, men delvis är det ju inte alls så.
Man får inte köra från Stockholm till Göteborg på 3,5 timmar, men jag vet att det går!!
Sedan kan man ju fundera på om det är okej att utsätta sig för onödig risk i ett land där andra är med och betalar den riskbenägnes ev. vård, men det är nog en annan tråd.