2022-01-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag kan bara referera till min arbetsplats med 300 anställda.
Samtliga som är sjukskrivna för covid-19 är fullvaccinerade.

Alltså…det är lätt att bli konspiratorisk när man läser sådant. Det har ju självfallet att göra med att de allra flesta är vaccinerade och att vaccinet inte fungerar ett skit mot smitta (och eventuellt även mot att bli allvarligt sjuk) men så är det på min arbetsplats med 180 anställda också. De ca 20 som inte är vaccinerade har klarat sig helt från såväl Corona förutom 1st. Av de vaccinerade är det en sjukfrånvaro just nu på 17% dvs nästan var femte. JUST IDAG. Är det fler som har samma trend på sina arbetsplatser?
Citera
2022-01-10, 23:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Jag VILL inte att det ska vara så, jag undrar varför vi ser en stor ökning och söker anledningar till det.

Om det är Covid-19 sjuka gravida som får komplikationer så undrar jag varför det börjar nu och inte gått att se under de senaste två åren. Statistiskt har det sett likadant ut sedan många år tillbaka, denna trend är helt unik och började i september med kraftig ökning i oktober. Ungefär nio månader efter att vaccineringen började.

Vi vet ju att covid19 ställer till med komplikationer vid förlossning. Det är möjligt att vaccinet kan göra det, jag kan inte svara på det. Men om majoriteten gravida med komplikationer som ligger inne är ovaccinerade så är det svårt att skylla på vaccinet, även om man vill.
Citera
2022-01-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Prova att googla t ex: hur skyddar vaccin mot svår sjukdom och död

Tack men jag har sökt och sökt (förvisso ingen klippa på sökmotorer men ändå). Därför ber jag om hjälp här. Hittills verkar INGEN hitta det jag söker
Citera
2022-01-10, 23:41
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrightFuture
SNÄLLA. KAN NÅGON HJÄLPA MIG ATT HITTA FAKTA PÅ ATT VACCINERADE LÖPER MINDRE RISK ATT BLI ALLVARLIGT SJUKA?

Jag har hittills inte kunnat hitta medicinska undersökningar eller säkerställd statistik som visar detta!

Kom nu inte med IVA statistik, att Aftonbladet skriver så, att Socialstyrelsen meddelat detta. IVAs statistik har nämligen för många felkällor.

Det lustiga är också att den kvinnliga kvartetten alltid kommer med påståenden som ”det är nu utom all rimlig tvivel” osv men kan inte hänvisa till medicinska godkända studier. Vart är FAKTAN?

Fortfarande är det mycket fler vaccinerade som dör med Covid. Borde inte det stå i linjär relation till allvarligt sjuka?
Det finns ett stort antal forskningsrapporter som visar att vaccinet fungerar mot Alpha och Delta, främst mot allvarlig sjukdom men även minskning av smittspridning. Dock avtar effekten ganska fort.

https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068848

Results The study included 8153 cases and their matched controls. Two dose vaccine effectiveness was 86.7% (95% confidence interval 84.3% to 88.7%) against infection with the delta variant, 98.4% (96.9% to 99.1%) against alpha, 90.4% (73.9% to 96.5%) against mu, 96-98% against other identified variants, and 79.9% (76.9% to 82.5%) against unidentified variants (that is, specimens that failed sequencing). Vaccine effectiveness against hospital admission with the delta variant was 97.5% (92.7% to 99.2%). Vaccine effectiveness against infection with the delta variant declined from 94.1% (90.5% to 96.3%) 14-60 days after vaccination to 80.0% (70.2% to 86.6%) 151-180 days after vaccination. Waning was less pronounced for non-delta variants. Vaccine effectiveness against delta infection was lower among people aged ≥65 years (75.2%, 59.6% to 84.8%) than those aged 18-64 years (87.9%, 85.5% to 89.9%). One dose vaccine effectiveness was 77.0% (60.7% to 86.5%) against infection with delta.

Conclusions Two doses of mRNA-1273 were highly effective against all SARS-CoV-2 variants, especially against hospital admission with covid-19. However, vaccine effectiveness against infection with the delta variant moderately declined with increasing time since vaccination.

Andra
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02261-8
Citera
2022-01-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Endast 100 inlagda på IVA ikväll med covid-19.
Av en befolkning på 10 miljoner.

Jag förstår verkligen att folk inte orkar bry sig längre om denna sjukdom.
Ja just den siffran kunde absolut ha varit värre än i dagsläget.

Dock, kolla på smittokurvan senaste månaden. Den är exponentiell (och det trots att testkapaciteten tidvis mättats enl min erfarenhet - själv lyckades jag inte få någon testtid):

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+c ases&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=fa lse&Color+by+test+positivity=false&country=~SWE

Om vi tänker att Omicron började i Sverige i december, så visar grafen att drygt endast 200000 har smittats av covid sen dess, och 100 är nu på intensiven + glöm ej fördröjningen från insjuknande till intensivvårdsbehov.

Jag hoppas det löser sig ändå, men FHM:s hyfsat uppenbara icke-åtgärder basunerade med pompa och ståt med efterföljande skön klagosång av "It's only a cold"-kören imponerar mig inte.
Citera
2022-01-10, 23:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Bara vaccinationskampanjen som ska inledas i slutet av januari ska kosta 200 miljoner. En kampanj som kommer EFTER Omicrons peak och som dessutom skulle möjliggöra ca 100 sjuksköterskors årslön. FATTAR NI HUR TOKIGT DETTA ÄR!!!!!
Ja. Vaccinationskampanjen är väl i själva verket en maskerad valkampanj. Politik, inte vetenskap. Det enda som räknas är väl opinionsundersökningar om vad majoriteten kan vilja tänkas rösta på. Lite synd, för i början av pandemin verkade det vara mer fokus på vetenskap, då det var längre kvar till valet. Därför gäller det att inte svepas med av yran utan se det för vad det är. Och avslöja galenskapen.
Citera
2022-01-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi vet ju att covid19 ställer till med komplikationer vid förlossning. Det är möjligt att vaccinet kan göra det, jag kan inte svara på det. Men om majoriteten gravida med komplikationer som ligger inne är ovaccinerade så är det svårt att skylla på vaccinet, även om man vill.

Nu vet vi ju inte om de med komplikationer är vaccinerade eller ej.
Det är ju lite det jag försöker reda ut, jag tar tacksamt emot sådan information om du har den.
Citera
2022-01-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det finns ett stort antal forskningsrapporter som visar att vaccinet fungerar mot Alpha och Delta, främst mot allvarlig sjukdom men även minskning av smittspridning. Dock avtar effekten ganska fort.

https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068848

Results The study included 8153 cases and their matched controls. Two dose vaccine effectiveness was 86.7% (95% confidence interval 84.3% to 88.7%) against infection with the delta variant, 98.4% (96.9% to 99.1%) against alpha, 90.4% (73.9% to 96.5%) against mu, 96-98% against other identified variants, and 79.9% (76.9% to 82.5%) against unidentified variants (that is, specimens that failed sequencing). Vaccine effectiveness against hospital admission with the delta variant was 97.5% (92.7% to 99.2%). Vaccine effectiveness against infection with the delta variant declined from 94.1% (90.5% to 96.3%) 14-60 days after vaccination to 80.0% (70.2% to 86.6%) 151-180 days after vaccination. Waning was less pronounced for non-delta variants. Vaccine effectiveness against delta infection was lower among people aged ≥65 years (75.2%, 59.6% to 84.8%) than those aged 18-64 years (87.9%, 85.5% to 89.9%). One dose vaccine effectiveness was 77.0% (60.7% to 86.5%) against infection with delta.

Conclusions Two doses of mRNA-1273 were highly effective against all SARS-CoV-2 variants, especially against hospital admission with covid-19. However, vaccine effectiveness against infection with the delta variant moderately declined with increasing time since vaccination.

Andra
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02261-8

TACK, ska plöja igenom detta! Sedan ska det ställas i ärlig relation till risken att bli allvarligt sjuk och risken för biverkningar för den grupp man tillhör, för min del en fullt frisk 45 årig man. Utöver det ska det rent moraliska och stoltheten i att välja sida i det förtryckarsamhälle vi börjar få.
Citera
2022-01-10, 23:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vaccinet tycks ju påverka mensen för icke gravida, så helt långsökt att det skulle kunna påverka gravida också är det inte. I båda fallen handlar det om kvinnans reproduktionssystem.

Även om det inte i sig är allvarligt är det ändå oroande att unga kvinnors mens påverkas av vaccinet. Vad får det för effekter på sikt? Det har naturligtvis inte kunnat studeras under den korta tid unga kvinnor har varit vaccinerade för covid.
Citera
2022-01-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja. Vaccinationskampanjen är väl i själva verket en maskerad valkampanj. Politik, inte vetenskap. Det enda som räknas är väl opinionsundersökningar om vad majoriteten kan vilja tänkas rösta på. Lite synd, för i början av pandemin verkade det vara mer fokus på vetenskap, då det var längre kvar till valet. Därför gäller det att inte svepas med av yran utan se det för vad det är. Och avslöja galenskapen.

Mmm en vetenskap de har lutat sig mot som visat sig vara helt uppåt väggarna. Inte konstigt att folk inte litar på de fyra kvinnliga foliehattarna på scenen idag. Skämmas borde dom som skapat så mycket lidande för en hel befolkning.
Citera
2022-01-10, 23:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja just den siffran kunde absolut ha varit värre än i dagsläget.

Dock, kolla på smittokurvan senaste månaden. Den är exponentiell (och det trots att testkapaciteten tidvis mättats enl min erfarenhet - själv lyckades jag inte få någon testtid):

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+c ases&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=fa lse&Color+by+test+positivity=false&country=~SWE

Om vi tänker att Omicron började i Sverige i december, så visar grafen att drygt endast 200000 har smittats av covid sen dess, och 100 är nu på intensiven + glöm ej fördröjningen från insjuknande till intensivvårdsbehov.

Jag hoppas det löser sig ändå, men FHM:s hyfsat uppenbara icke-åtgärder basunerade med pompa och ståt med efterföljande skön klagosång av "It's only a cold"-kören imponerar mig inte.
Antal på IVA har faktiskt minskat senaste veckan. Trots ökad smittspridning tidigare.

102 just nu, 121 for en vecka sedan.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2022-01-10, 23:53
Medlem
Citat:
TACK, ska plöja igenom detta! Sedan ska det ställas i ärlig relation till risken att bli allvarligt sjuk och risken för biverkningar för den grupp man tillhör, för min del en fullt frisk 45 årig man. Utöver det ska det rent moraliska och stoltheten i att välja sida i det förtryckarsamhälle vi börjar få.

Baserat på svenska data för 2020-2021 så är risken för en frisk 45 årig man att hamna på IVA med Covid-19 ungefär 0,067% och risken för att avlida med Covid-19 ungefär 0.01%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in