2022-01-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Sen ska du nog omvärdera Biltemas verktyg, de som har 10-års garanti. Vet proffs som använder dem utan att skämmas och dom fungerar bra och håller förträffligt. Lågprisverktygen däremot ska man passa sig för.

Citat:
Du talar emot dig själv ibland. Bosch blå serie är deras proffsverktyg och jag tror varken Kamasa eller Bacho gör enklare verktyg tänkta för amatörer utan det är proffsprylar rakt igenom.

För mig har de varit extremt billiga, och har ofta köpt saker på kampanj rea.

Dessutom har jag för det mesta köpt de i alldeles normala "svensson-butiker" som Clas Ohlson, Jula och Kjell & Co (knappast butiker som främst är för "proffs").

Sedan är det skillnad på saker och saker. Tycker tex. att Bacho och deras Ergo-serie av skruvmejslar är underbara att använda. Grymt sköna handtag och bra kvalitet på stålet i mejslarna (Biltema inte alltid varit lika bra). Så för vissa saker lönar det sig att lägga några kronor extra. Tex. ett par riktigt bra fasta skruvmejslar är underskattat!

Tycker de duger för mig. Inte den allra sämsta kvaliteten, men förmodligen inte den allra bästa heller. Bra skit som passar mig och mitt lilla behov. Perfekt!
Citera
2022-01-10, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Om du meckar med en gammal engelsk bil lär du få fnatt på alla "standarder" som finns. Bara i bromssystemet brukar det finnas 3 olika mutterdimensioner/gängtyper..dom tog vad dom hade o smäckte ihop det. I motor/växellåda fanns det tre till. Produktionsekonomi kallas det.

Du kommer snabbt på att du kan "tjäna" pengar på att göra kamremsbytet själv också. Fy fan så du kommer ångra dej. Inget man gör utomhus, och ja, det behövs verktyg som du använder nästa gång om kanske 6 år. Eller aldrig. :-)

Tur att jag har kamkedja i min Saab då, he he.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Man kommer en god bit på vägen med:
- blocknyckelsats
- hylsnyckelsats med ett bra spärrskaft.
- pallbock och domkraft. Det går visserligen att använda skräpet som följde med bilen, men du vill inte det.
- avdragare för oljefilter och verktyg för att pressa tillbaka bromskolven efter byte av bromsbelägg.

Om möjligt, planera rutinmekandet efter däckbytena. Om man ändå lossar hjulen tar det inte så mycket extra tid att byta bromsbelägg och olja (oljeplugg och filter är ofta lätt att nå om ena framhjulet är borta). Ovanstående verktyg räcker oftast för att göra detta.

Problemet med domkrafter och pallbockar är bara att de tar upp en massa plats. Blir trångt i förrådet om man inte har garage.

Men vad säger du om denna då:

https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-allround-1-ton

Vad gäller oljefilteravdragre:

https://www.bauhaus.se/oljefilterkedjenyckel-bahco-60-105mm

Hur fungerar det där verktyget egentligen, varför behövs det kedjor och hur använder man prylen? Kan man använda den till annat än bara oljefiltret?

Är det förresten omöjligt att få loss oljefiltret med ren armkraft? Oljepluggen på min bil ska dras med 25 Nm men själva filtret skruvas på för hand. Problemet är kanske att många drar åt det för hårt, plus att kylan gör det svårare att få av.

Momentnyckel, hur stor Nm-kapacitet behöver man? Ska man köpa en sådan vill man gärna ha något man kan använda på hela bilen: hjulbultar, ventilkåpa osv. Vissa är svindyra.

Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Biltema har 10års garanti på tex blocknycklar.
Lycka till med att förstöra en blocknyckel.
Jag har förstört en 6mm när det va -15 ute.

Spräckt en 32mm hylsa. Men det va en vanlig hylsa och jag borde ha användt en krafthylsa

Köpte en vaskrensare på Biltema en gång och den pajade nästan direkt. Den jag sedan köpte på Bauhaus håller än. Jo jag vet, det är skillnad på vaskrensare och bilverktyg men har ändå fått ett väldigt negativt intryck av just Biltema.

Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Det ska rätt mycket till för att du ska mecka sönder Biltemaverktyg med lite husbehovsmeck, dessutom har de tio års garanti. Jag fick en hylsnyckelsats från Biltema i julklapp för ett tjugotal år sedan, har inte lyckats ha sönder dem ännu.
Vill du trots allt köpa proffsverktyg är tänger och mejslar ett bra område att betala lite mer.

Fast vad räknas som proffsverktyg egentligen? Jag tänker mig att bilverkstäderna måste använda sig av betydligt dyrare verktyg än de som säljs på Bauhaus. Bauhaus brukar hur som helst sälja bra skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Biltema har uppstättning med verktyg som har 10 års garanti absolut inget fel på det.
Jula säljer allt från sitt egna märke till bacho.

En bra grundsats är denna https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-152-delar-2000016668

Ska du ha en domkraft är det minst denna som gäller https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-002532/
Har köpt flera kina domkrafter genom åren och de har inte hållit jättebra,

Byta olja på en mack måste då göras i en gör det självhall. Vilket det är ont om i dag. Alla jag vet är omgjorda till enbart tvätt.

OKQ8 har mackar med billyft där man kan byta oljor och sånt. En ligger väldigt nära där jag bor så det är inga problem.
Citera
2022-01-10, 18:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Oljefilteravdragare med kedja är inte så lyckat om det sitter hårt, kedjan sliter sönder filtret, köp istället ett med stålförband som kniper åt om filtret.
Citera
2022-01-10, 18:30
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Fast vad räknas som proffsverktyg egentligen? Jag tänker mig att bilverkstäderna måste använda sig av betydligt dyrare verktyg än de som säljs på Bauhaus. Bauhaus brukar hur som helst sälja bra skit.

Det är inte ett självändamål för bilverkstäder att köpa dyra verktyg, det är nog mer fokus på att ha rätt verktyg.
Är normalt inte inne på Bauhaus så jag har inte koll på deras utbud, men efter att ha sneglat igenom deras sortiment på just mejslar och tänger så är det nog ungefär det som många proffs använder.
Knipex och Wera är är iaf vanligt förekommande i reparatörsvagnarna på jobbet (tillverkningsindustri, inte bilverkstad).
Citera
2022-01-10, 18:49
Medlem
Citat:

Hur fungerar det där verktyget egentligen, varför behövs det kedjor och hur använder man prylen? Kan man använda den till annat än bara oljefiltret?

Köpte en vaskrensare på Biltema en gång och den pajade nästan direkt. Den jag sedan köpte på Bauhaus håller än. Jo jag vet, det är skillnad på vaskrensare och bilverktyg men har ändå fått ett väldigt negativt intryck av just Biltema.

Jag har en sådan här från Biltema som jag tycker fungera ypperligt:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986

Men håller med Biltema är blandade kinaprylar som de importerar. Precis som hos IKEA så är den del dålig skit, och en del bra skit. Gäller att veta vad man köper (eller så chansar man, eller köper mer brandade prylar). Men filteravdragaren ovan är riktigt bra!
Citera
2022-01-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Är normalt inte inne på Bauhaus så jag har inte koll på deras utbud, men efter att ha sneglat igenom deras sortiment på just mejslar och tänger så är det nog ungefär det som många proffs använder.
Knipex och Wera är är iaf vanligt förekommande i reparatörsvagnarna på jobbet (tillverkningsindustri, inte bilverkstad).

Kan verkligen rekommendera Knipex för att skala elkablar. Grym bra verktyg!

Förutom Bacho och Kamasa, så har jag ett gäng skruvmejslar från Wera. Gillar Weras antistatiska mejslar när man skall pilla med elektronik och annan elektronik.

Köper man bra grejor och tar hand om de så håller de nästan livet ut!
Citera
2022-01-10, 20:37
Medlem
Mysquos avatar
Citat:

Problemet med domkrafter och pallbockar är bara att de tar upp en massa plats. Blir trångt i förrådet om man inte har garage.

Men vad säger du om denna då:

https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-allround-1-ton

Är det förresten omöjligt att få loss oljefiltret med ren armkraft? Oljepluggen på min bil ska dras med 25 Nm men själva filtret skruvas på för hand. Problemet är kanske att många drar åt det för hårt, plus att kylan gör det svårare att få av.

Momentnyckel, hur stor Nm-kapacitet behöver man? Ska man köpa en sådan vill man gärna ha något man kan använda på hela bilen: hjulbultar, ventilkåpa osv. Vissa är svindyra.
.

Troligen inget fel alls på den där domkraften, förutom priset. En biltema pryl för under halva priset gör troligen jobbet lika bra. Oavsett vilken domkraft du har, Kryp aldrig in under bilen om den bara hänger på en domkraft.Folk har dött och blivit invalidiserade den vägen. Pallbocken är en säkerhetsåtgärd.

För oljefilter är det bättre med bandvarianten. Den som Biltema har duger utmärkt för en hemmafixare. På lite nyare bilar kan man möjligen behöva ett "flöjt oljefilter" som är mer som en stor hylsa. För min ena bil har jag en sådan från wish som kostade några tior och duger utmärkt. I teorin kan man säkert lyckas dra av oljefiltret med bara händerna. I verkligheten är det fett på filtret, det sitter trångt till och precis så hårt att du inte lyckas.
Dra åt det för hand och sedan ett kvarts varv til typ.

Jag har momentnycklar, men använder de sällan. Man har mer nytta av några bra spärrhandtag i olika skaftlängder. Korta skaft är bra när det är trångt eller sitter löst. Sitter det fast rejält måste man ha långa. Hellre några stycken i olika storlekar än ett enda svindyrt. Jobbar man med det dagligen, och på debiterad tid så behöver man kvalitetsprylar. För en hemmamekare räcker det ofta med biltemagrejerna. Det kan ibland vara skönt att man har ett lite billigare verktyg i händerna när det blir grisigt, muttrarna sitter som berget och man behöver slå med handslägga.

Om du inte jobbar dagligen med verktygen så är det troligen ondöigt att lägga massor på proffsverktyg. Visst, det är fina grejer och det känns skönt att jobba med dem, men är det värt priset för de gånger du kommer använda dem? Sedan kan det finnas situationer då man faktiskt behöver den fina precisionen i ett proffvekrtyg, men för en hemma fixare med en standardbil är det inte så vanligt.
Citera
2022-01-11, 12:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
För mig har de varit extremt billiga, och har ofta köpt saker på kampanj rea.

Dessutom har jag för det mesta köpt de i alldeles normala "svensson-butiker" som Clas Ohlson, Jula och Kjell & Co (knappast butiker som främst är för "proffs").

Proffsprylar kan mycket väl även säljas i den vanliga detaljhandeln - och då ofta betydligt billigare eller till kampanjpris, fast det är exakt samma prylar. Men en företagare har varken tid eller lust att springa och jaga priser utan köper från den som kan leverera snabbt, komplett och effektivt och hålla god service, priset är där underordnat.

Jag har ett par gröna Bacho-skruvmejslar (mörkgröna, genomskinlig plast) som kommer från farsan, är säkert från 60-talet eller tidigare men det finns inga mejslar idag som man mäta sig med dem och dom är helt omöjliga att ta död på så visst går (gick?) det att göra bra saker.
Citera
2022-01-11, 12:20
Medlem
Citat:
Proffsprylar kan mycket väl även säljas i den vanliga detaljhandeln - och då ofta betydligt billigare eller till kampanjpris, fast det är exakt samma prylar. Men en företagare har varken tid eller lust att springa och jaga priser utan köper från den som kan leverera snabbt, komplett och effektivt och hålla god service, priset är där underordnat.

Jag har ett par gröna Bacho-skruvmejslar (mörkgröna, genomskinlig plast) som kommer från farsan, är säkert från 60-talet eller tidigare men det finns inga mejslar idag som man mäta sig med dem och dom är helt omöjliga att ta död på så visst går (gick?) det att göra bra saker.

Exakt. Anställda bryr ju sig inte om priset (är inte deras egna pengar). De handlar mest troligen via de grossister eller ÅF som företaget har avtal med eller konto hos.

Men jag har passat på när det är reor och kampanjer. Dock inte handlat så mycket fysiskt genom att springa runt i butiker (även om det också förekommit), utan till 90% via nätet. Enkelt och smidigt.

Jo, trots skruvbitssatser, elektriska skruvdragare (som jag också har massor av, både stora och små), och andra mer eller mindre avancerade lösningar/verktyg, så är det guld med ett antal klassiska enkla skruvmejslar av riktigt bra kvalitet. De är sköna att använda och slits så lite så man har de livet ut.
Citera
2022-01-11, 13:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Underskatta inte loppmarknader.

Hjälpte en bekant för en tid sedan att återskaffa verktyg.
Vi åkte till en loppmarknad och köpte begagnade verktyg.
Visst får man olika tillverkare på hylsorna, och blocknycklarna, men å andra sidan får man verktyg som varit med om en hel del skruvande och som håller länge än.

Dessutom var det förvånansvärt billigt, inte ens en femhundring för en god uppsättning verktyg.
Citera
2022-01-11, 14:37
Medlem
448s avatar
Kolla på tradera o blocket , man kan.få en hel låda mixat från gamla dödsbon.

Man kan hitta 25-50 kilo mixat whatever bacho o annat för 500 eller så

Man får ju knappt en rörtång annars för det
Citera
2022-01-11, 16:36
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kolla på tradera o blocket , man kan.få en hel låda mixat från gamla dödsbon.

Man kan hitta 25-50 kilo mixat whatever bacho o annat för 500 eller så

Man får ju knappt en rörtång annars för det

Helt sant och samma sak gäller på auktioner, man kan fynda rejält där. Men då får man också vara beredd på att det kan bli inkompletta satser där vissa storlekar saknas och att en del verktyg har sett sina bästa dagar. Jag köpte själv en 40cm Bacho skiftnyckel på loppis för en 50-lapp. Tror inte ens det räcker om man lägger på en nolla om man ska köp en ny. Den här typen av verktyg är också att anse som mer eller mindre oförstörbara så om dom är 50 år gamla spelar mindre roll, dom funkar ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in