2022-01-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Förmodligen , är en stor skillnad på hållfasthet.

Skiftnycklar brukar vara av segjärn , en hylsnyckelhistoria skulle pajat antagligen

Förmodligen vid - 196, men - 15 är inte speciellt kallt, om det var ett problem med hållfasthet vid - 15 skulle vi ha stora problem med alla fordon, utrustningar, verktyg mm som används vid de temperaturerna eller kallare.

Att blåsa lite med en kolsyrasläckare på ett hänglås ( som man ser på film) så det sen spricker funkar inte i verkligheten.

Vi provade ett hänglås också när vi höll på med kvävgastestet, gick varken att bryta sönder det eller slå sönder det.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-01-10 kl. 11:42.
Citera
2022-01-10, 11:04
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Förmodligen vid - 196, men - 15 är inte speciellt kallt, om det var ett problem med hållfasthet vid - 15 skulle vi ha stora problem med alla fordon, utrustningerktyg mm som används vid de temperaturerna eller kallare.

Att blåsa lite med en kolsyrasläckare på ett hänglås ( som man ser på film) så det sen spricker funkar inte i verkligheten.

Vi provade ett hänglås också när vi höll på med kvävgastestet, gick varken att bryta sönder det eller slå sönder det.

Ja så är det ju men det finns billiga stålsorter som blir fan så spröda o sen generellt

Folk som drar iväg fullgas med bilar o växlar som tattare vinter , det är mycket större risk att rensa en växellåda eller knäcka en vevstake om den är -20 istället för 90 grader o lite mjuk
Citera
2022-01-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja så är det ju men det finns billiga stålsorter som blir fan så spröda o sen generellt

Folk som drar iväg fullgas med bilar o växlar som tattare vinter , det är mycket större risk att rensa en växellåda eller knäcka en vevstake om den är -20 istället för 90 grader o lite mjuk

Ja, det kan jag hålla med, men där är ju oljorna en svag länk också.
Citera
2022-01-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Tex en mutterdragare från biltema vs Milwaukee/Makita.
Då hade inte jag köpt mutterdragaren från Biltema

Biltema hade nog jag också skippat, men det finns andra märken som kanske inte är lika "high end" som dina ovan, men ändå helt Ok till vardags. Har bla. skruvdragare och andra elverktyg från Bosch (blå serien) och DeWalt som fungerat helt Ok för mitt bruk.
Citera
2022-01-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Bra belysning

Kan man aldrig få för mycket av. Kan rekommendera olika former av smidiga batteribelysningar.

Har själv köpt ett gäng sådana här som är grymt praktiska:

https://www.swedol.se/lampa-gli-18v-1900-ctvt-55738.html
Citera
2022-01-10, 12:05
Medlem
Citat:
Håller med om domkraften.
Jag har haft två från jula och farsan har en
Alla tre är det läckage på efter 2-3 års bruk.
Där bör man satsa på något bättre märke
Julas egna märke mjaaaaaaaaa

Behöver inte vara fel att handla på Jula. De säljer en massa bra verktyg från många olika tillverkare (inte bara egenimporterad skit från Kina). Har själv skaffat tex. denna domkraften som länktats till i tråden ifrån just Jula:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-002532/

Duger för mina syften som hemmapulare och amtör iaf.
Citera
2022-01-10, 12:16
Medlem
Facades avatar
Citat:
Håller med om domkraften.
Jag har haft två från jula och farsan har en
Alla tre är det läckage på efter 2-3 års bruk.
Där bör man satsa på något bättre märke
Julas egna märke mjaaaaaaaaa

Inget måste men absolut bra att ha en riktig.
Jag lyfter mina jänkare med en sådan liten aluminium ”race” domkraft från jula.
Det fungerar. Fan inte bra dock.
Men jag köper hellre bildelar än verktyg så därför kör jag den fortfarande. Jobbigt att lyfta tillräckligt högt med den för att få ur växellåda osv dock, då får man använda massa träklossar mellan.
Citera
2022-01-10, 13:05
Medlem
448s avatar
En lite gasbrännare som den här

https://www.biltema.se/en-se/tools/welding/gas-burners/mini-blowtorch-2000041523

Och värmepistol

Dom mekar med gamla härken o veteran skall ha induktionsvärmare.

Man lägger en sådan runt en mutter o vips glöder den , får loss dom mest sega 100 års muttrarna
Citera
2022-01-10, 13:14
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kan man aldrig få för mycket av. Kan rekommendera olika former av smidiga batteribelysningar.

Har själv köpt ett gäng sådana här som är grymt praktiska:

https://www.swedol.se/lampa-gli-18v-1900-ctvt-55738.html

Det är dom säkert men inte speciellt billiga. Sen hatar jag batteridrivna saker av olika anledningar:
- batteriet är slut när man ska använda det dom ska driva
- batteriet tar slut när man just börjat använda det som ska driva (och en laddning tar flera timmar)
- batteriet måste bytas ut om man inte hållit efter det och det kostar lika mycket som verktyget i sig och måste beställas med flera veckors leveranstid. När flera år har gått går det sen inte ens att beställa utan har utgått. Osv.
- laddarna "får ben" och försvinner.
- verktyget i sig kan bli rätt klumpigt pga batteriet
Enda fördelen är att man slipper sladdar men i ett garage har man sett till att ha uttag överallt, även hängande i sladdar från taket så det är inget stort problem.

Sen ska du nog omvärdera Biltemas verktyg, de som har 10-års garanti. Vet proffs som använder dem utan att skämmas och dom fungerar bra och håller förträffligt. Lågprisverktygen däremot ska man passa sig för.
Citera
2022-01-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det är dom säkert men inte speciellt billiga. Sen hatar jag batteridrivna saker av olika anledningar:
- batteriet är slut när man ska använda det dom ska driva
- batteriet tar slut när man just börjat använda det som ska driva (och en laddning tar flera timmar)
- batteriet måste bytas ut om man inte hållit efter det och det kostar lika mycket som verktyget i sig och måste beställas med flera veckors leveranstid. När flera år har gått går det sen inte ens att beställa utan har utgått. Osv.
- laddarna "får ben" och försvinner.
- verktyget i sig kan bli rätt klumpigt pga batteriet
Enda fördelen är att man slipper sladdar men i ett garage har man sett till att ha uttag överallt, även hängande i sladdar från taket så det är inget stort problem.

Sen ska du nog omvärdera Biltemas verktyg, de som har 10-års garanti. Vet proffs som använder dem utan att skämmas och dom fungerar bra och håller förträffligt. Lågprisverktygen däremot ska man passa sig för.

Har även en rad liknande kraftiga LED-lampor som drivs direkt på 230V. Men detta är faktiskt grymt fint komplement som jag haft nytta av i en rad sammanhang hemma (oavsett bilar). Kan varmt rekommendera de.

Jo då, jag har en del verktyg och annat från Biltema också. Inte bara för meck, men även till segelbåten faktiskt (linor, skot, etc.). Däremot tex. inte deras egna domkrafter eller egna skruvdragare.

Valde lite mer beprövat kort gällande domkraft som fungerar bra för mig (vill inte ta chanser att få stora vikter över mig). Men det är kanske fånigt och för min egna känslas skull. Fungerar de domkrafter som Biltema säljer och Julas egna brands, så bra för er. Men inte något som jag väljer.

För mig räcker dock kända lågprisbrands och amtörserier fråna Kamasa, Bacho, mflr. Jag är inte proffs, och behöver inte heller verktyg på proffsnivå. Hade jag jobbat med att mecka så hade jag självklart köpt proffsgrejor. Men nu är jag IT-chef om meckar bara hemma med mina egna prylar, och då har de dugt alldeles utmärkt för mitt behov. Supernöjd med de!
Citera
2022-01-10, 14:03
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Har även en rad liknande kraftiga LED-lampor som drivs direkt på 230V. Men detta är faktiskt grymt fint komplement som jag haft nytta av i en rad sammanhang hemma (oavsett bilar). Kan varmt rekommendera de.

Jo då, jag har en del verktyg och annat från Biltema också. Inte bara för meck, men även till segelbåten faktiskt (linor, skot, etc.). Däremot tex. inte deras egna domkrafter eller egna skruvdragare.

Valde lite mer beprövat kort gällande domkraft som fungerar bra för mig (vill inte ta chanser att få stora vikter över mig). Men det är kanske fånigt och för min egna känslas skull. Fungerar de domkrafter som Biltema säljer och Julas egna brands, så bra för er. Men inte något som jag väljer.

För mig räcker dock kända lågprisbrands och amtörserier fråna Kamasa, Bacho, mflr. Jag är inte proffs, och behöver inte heller verktyg på proffsnivå. Hade jag jobbat med att mecka så hade jag självklart köpt proffsgrejor. Men nu är jag IT-chef om meckar bara hemma med mina egna prylar, och då har de dugt alldeles utmärkt för mitt behov. Supernöjd med de!

Du talar emot dig själv ibland. Bosch blå serie är deras proffsverktyg och jag tror varken Kamasa eller Bacho gör enklare verktyg tänkta för amatörer utan det är proffsprylar rakt igenom.
Sen är det väl inte fel att ha dessa även som glad amatör om man har råd. Jag vet en snubbe som har ett helt traktorgarage fyllt med proffsverktyg (bara Bacho/Kamasa/Blå Bosch) för troligen ett sexsiffrigt belopp som skulle få vilken mindre verkstad som helst att börja dregla men det är knappt han skruvar alls utan det är bra-att-ha verktyg om något händer. Bor ensligt till i en by så han behöver heller inte låna ut nåt...

Runt 1980 köpte jag min första domkraft på OK (inte OKQ8, fanns inte då) för 99,-. Den använde jag flitigt tills den gav upp en vacker vårdag 32 år senare. Vilken dynga, va? Hade tänkt reklamera den men...(skämtar).
Sen köpte jag en av Julas lite dyrare domkrafter men den är inte alls lika bra, håller inte trycket utan man måste stödpumpa emellanåt så den suger verkligen. Men använder man pallbockar är detta inget stort problem.
Citera
2022-01-10, 14:58
Medlem
PeterNosters avatar
Lidls märke Parkside och Powerfix har rätt pris och kvalité.

216 delar, £70:
https://www.youtube.com/watch?v=bjsBNRSkHnI

De har ibland lite udda saker som en sats med brytjärn i olika storlekar.
OLIDLigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in