2022-01-10, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
"Biltema har 10års garanti på tex blocknycklar."

Sweet. Och vem har kvar kvittot efter tio år på en grej som kostar en femtilapp som mest på Biltema?

Bättr i s f att handla på typ Swedol och veta att man har rejäla grejor (och kunna slänga kvittot) :-)

Men om nåt för 50:- går sönder har man råd att köpa nytt.
Och en blocknyckel går i princip inte sönder.
Jag mekade i -15 och det va väl pga kyla som min 6mm gick åt helsike.
Att köpa nåt som är tre gånger så dyrt är att kasta pengar i sjôn. Iaf som hobbymekaniker.

Jobbar man som bilmekaniker 8h per dag och chefen köper biltemagrejer.. ja då är det väl en viss skillnad.
Tex en mutterdragare från biltema vs Milwaukee/Makita.
Då hade inte jag köpt mutterdragaren från Biltema
Citera
2022-01-10, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Biltema har uppstättning med verktyg som har 10 års garanti absolut inget fel på det.
Jula säljer allt från sitt egna märke till bacho.

En bra grundsats är denna https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-152-delar-2000016668

Ska du ha en domkraft är det minst denna som gäller https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-002532/
Har köpt flera kina domkrafter genom åren och de har inte hållit jättebra,

Byta olja på en mack måste då göras i en gör det självhall. Vilket det är ont om i dag. Alla jag vet är omgjorda till enbart tvätt.

Håller med om domkraften.
Jag har haft två från jula och farsan har en
Alla tre är det läckage på efter 2-3 års bruk.
Där bör man satsa på något bättre märke
Julas egna märke mjaaaaaaaaa
Citera
2022-01-10, 09:55
Medlem
Juneauxs avatar
Tror du kan lägga ner hela den här idén som du har fått faktiskt.

När jag läste att du skulle mecka vid någon mack!? 😂 ska du palla upp en bil bara sådär eller har ni såna gamla hederliga mackar som erbjuder liftar och så?

Men eftersom du inte har någon meckvarna alls så blir det rätt svårt om du skulle ge dig på något som du inte löser. Hur ska du då få bilen därifrån?

Jag har rätt mycke meckvarna med diverse motorer och olika fordon.
Men jag skulle aldrig utsätta mig för att bli hängandes på en lift där man inte kan lämna den på obestämd tid ifall något skiter sig.
I värsta fall kunna skruva tillbaka hjul och rulla den åt sidan bara.
Citera
2022-01-10, 09:57
Medlem
zoombos avatar
Som många skrivit: skaffa verktyg är ett livsprojekt som aldrig blir klart och Murphys lag säger att det ändå kommer att fattas en viss storlek/längd/fattning av ett verktyg när man väl behöver det...
Sen är det ju en fråga om hur avancerat man vill göra det och ska man dessutom hålla på med flera olika bilmärken så finns det idag specialverktyg till förbannelse som man måste ha...
Biltemas verktyg med 10-års garanti är det absolut inget fel på och den 3/8" hylsnyckelsats som jag köpte från dem för säkert 15 år sen är nog mina absolut mest använda verktyg. Den sats som fuzz länkat till är en mycket bra startsats; här finns alla tänkbara hylsor tum/mm, lednycklar, blocknycklar och bits.
Domkraft behövs
Pallbockar - minst två
Oljefilteravdragare
En bra mejselsats
Hammare
Brytjärn
Multimeter
Dorn
Bra belysning
Sats med insex/torx modell större (Biltema har en)
Tänger. Satsa på en bra polygrip!
Skjutmått
Filar
Bågfil
Inspektionsspegel på skaft
Magnet på skaft
Osv...listan skulle kunna fylla flera A4 och det finns många verktyg/maskiner som är önskvärda men kanske inte alltid nödvändiga: skruvdragare/borrmaskin + borrar, momentnyckel, svets, gasolbrännare, vinkelslip,

Ska man jobba mycket med bilar så är en bra kompressor med minst 50l tank en bra investering. Sen finns allehanda tryckluftsdrivna verktyg till denna som inte är speciellt dyra och rätt smidiga som man kan göra mycket med.
Citera
2022-01-10, 09:58
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Tror du kan lägga ner hela den här idén som du har fått faktiskt.

När jag läste att du skulle mecka vid någon mack!? 😂 ska du palla upp en bil bara sådär eller har ni såna gamla hederliga mackar som erbjuder liftar och så?

Men eftersom du inte har någon meckvarna alls så blir det rätt svårt om du skulle ge dig på något som du inte löser. Hur ska du då få bilen därifrån?

Jag har rätt mycke meckvarna med diverse motorer och olika fordon.
Men jag skulle aldrig utsätta mig för att bli hängandes på en lift där man inte kan lämna den på obestämd tid ifall något skiter sig.
I värsta fall kunna skruva tillbaka hjul och rulla den åt sidan bara.
Hur fick du den mekvanan? Jag fick min av att stå utomhus på gården, på parkeringar, utanför macken, längs vägen, har t o m bytt motorer ute i skogen. Bara vid enstaka tillfällen så hyrde man in sig i en gds.
Citera
2022-01-10, 10:02
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur fick du den mekvanan? Jag fick min av att stå utomhus på gården, på parkeringar, utanför macken, längs vägen, har t o m bytt motorer ute i skogen. Bara vid enstaka tillfällen så hyrde man in sig i en gds.

Självklart har man legat på garageuppfarten och svurit. Fixat avgassystem halvvägs upp till Åre mitt i natten osv, osv.

Men måste man inte så står jag hellre med en kopp kaffe i en varm hall i t shirt.
Citera
2022-01-10, 10:18
Medlem
Facades avatar
Helt vanliga verktyg räcker Biltema och Jula oerhört långt.
Jag mekar mycket och har väldigt mycket verktyg ifrån dom. Inga konstigheter alls verkligen.

Börja med hylsnyckelsats och blocknyckelsats, liten slägga osv och ta det därifrån.
Jag har mekat sedan 10 års ålder och måste hela tiden köpa fler verktyg så det är ett livslångt projekt att köpa verktyg.
Citera
2022-01-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Men om nåt för 50:- går sönder har man råd att köpa nytt.
Och en blocknyckel går i princip inte sönder.
Jag mekade i -15 och det va väl pga kyla som min 6mm gick åt helsike.
Att köpa nåt som är tre gånger så dyrt är att kasta pengar i sjôn. Iaf som hobbymekaniker.

Jobbar man som bilmekaniker 8h per dag och chefen köper biltemagrejer.. ja då är det väl en viss skillnad.
Tex en mutterdragare från biltema vs Milwaukee/Makita.
Då hade inte jag köpt mutterdragaren från Biltema

-15 grader har marginell påverkan på hållfastheten, det var nog snare att 6mm är ett jävligt litet verktyg som inte tål mycket kraft oavsett.

Frös ner en skiftnyckel i flytande kväve en gång (-196), och sen misshandlade vi den allt vad vi kunde. Hände ett skit.
Citera
2022-01-10, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
-15 grader har marginell påverkan på hållfastheten, det var nog snare att 6mm är ett jävligt litet verktyg som inte tål mycket kraft oavsett.

Frös ner en skiftnyckel i flytande kväve en gång (-196), och sen misshandlade vi den allt vad vi kunde. Hände ett skit.

Jag bara antog att det kunde bero på kylan.
Jag är ingen hållfasthetsexpert
Citera
2022-01-10, 10:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag bara antog att det kunde bero på kylan.
Jag är ingen hållfasthetsexpert

Förmodligen , är en stor skillnad på hållfasthet.

Skiftnycklar brukar vara av segjärn , en hylsnyckelhistoria skulle pajat antagligen
Citera
2022-01-10, 10:37
Medlem
Instämmer med alla som hävdar att verktyg är något som måste kompletteras med löpande. Har samlat på mig under nästan 50 år, så det borde räcka, men det gör det inte! Sedan blir det givetvis inköpt verktyg som används en eller två gånger, sedan hänger de på väggen och tar plats. XZN-hylsor har jag exempelvis använt vid högst två tillfällen, numera rätt liten användning för hylsor i dimension 1. 1/8" exempelvis, men hylsor i tum kan faktiskt vara bra även om allt är i millimeter, en sliten bultskalle som egentligen är på 16 mm, är det då bra att kunna tränga på 5/8" istället.
Garagedomkraft bör det vara bra klass på, sedan kan de hålla länge, bytte för några år sedan, den föregående hade gjort tjänst i över 35 år utan byta av tätningar eller annat, underhållet bestod i att smörja hjulen!

Bromsar är sådant som kan kräva mer verktyg än vad som ingår i några färdiga satser, har för mig att luftningsnippeln bak på en 99:a var 1/4", men bak 7 mm. Sedan det som sällan finns så mycket i satser: Tänger! Sidavbitare i olika storlekar, flacktänger, låsringstänger... Listan kan göras lång, men viktigast av alla; en uppsättning med polygriptänger i bra klass.
Citera
2022-01-10, 10:44
Medlem
Det mest väsentliga har väl redan nämnts i tråden men jag kan tillägga att du ska undvika att köpa såna "flera i ett-verktyg" och justerbara verktyg då det oftast är ren skit som inte fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in