Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
DETTA.

Ingen fattar det här. Ingen! Blir så jävla irriterad på människors ickeexisterande allmänbildning.

Inte konstigt att landet går åt helvete när röstberättigade dårfinkar och dönickar tror att Sveriges regering styr Stockholm.

Socialdemokraterna styr varken i regionen eller i Stockholms stad.

Oj vad smart man kan vara......missat DÖ och andra enpartilösningar vi har här i landet ?
Är man så jävla korkad att man tror att det är någon skillnad på olika partier, så får man fortsätta leva i den villfarelsen.
Rätt komiskt hur ni stadsbor gnäller över någon hundring hit och dit, ni är ju SÅ rika på era "bostäder", alltså några små rum i ett hus som ni lånat till🤣
Agenda 2030 handlar om att ALL personlig fri rörlighet skall begränsas, gäller även stadsbor.
Underbart spännande tid att leva i, där dom obildade sakta får lära sig det vi pålästa vetat i 20 år.
Citera
2022-01-09, 23:57
Medlem
backwardations avatar
Höjningar kommer komma även i framtiden. Räkna dessutom med att kortet kommer öka betydligt mer än KPI-inflationen eftersom folk knappast kommer sluta åka bara för att priserna höjs.

Sen går det inte riktigt att bara ”byta till bil” om man är missnöjd. Att vara bilist här är ett rent helvete för att inte tala om trängselskatter, parkering och liknande.
Citera
2022-01-10, 00:03
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearMonk
Kommunen/staten.
Du kanske inte har märkt av de fina skatterna i detta landet?
Kommunen/staten är du och jag.
Citera
2022-01-10, 00:10
Medlem
Ett rimligare pris hade väl egentligen varit runt 1.500:-.
Citera
2022-01-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
aldrig.
eftersom dom alltid kan skylla på att det kostar att bygga ut osv så har dom fritt fram att höja biljettpriset och utöka reklamen osv

Jag ser din poäng och jag vet att det till viss del är så. Men bör vi inte också ställa oss frågande.
Om alla nya projekt utfärdat av stat ska finansieras i form av mera kostnader för biljetter exempelvis, vart går den budgeterade skatt överflöd?

Sorry, jag är lite dåligt insatt just i hur såna beslut tas och pratar öppet och frågande kring det.

Stockholm kommun beslutar en ny linje skall byggas med tunnelbanan. (Redan här är jag ovetande.)
- Utgår dem från den budget som de har att röra sig med eller beslutas även påläggsavgiften för biljetterna i samband med planeringen?
-Varför begär man ett sådant påkostat projekt utan att först beta av tidigare? Alltså, gå efter budget?

Jag tänker mig att samhällsutvecklingen spelar sin roll här. Där allmänheten kanske behöver ett tbana-system för att hantera sin vardag (nybyggda områden, företag) men också för öppna upp för fortsatt utveckling som resturanger och serviceinriktade yrken.

Kan någon politiker eller jävla ekonom bidra lite kunskap för stackars borgare.
Citera
2022-01-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Precis som varje år höjs priserna på alla biljetter.

I år till 970. Om 2 år är det säkert 1000 kronor som vi får betala.

När kommer man att kunna motstrida sig detta?

https://sl.se/aktuellt/nyheter/4-jan...ljettpriserna/

Alldeles för billigt borde kosta mera minst en chock höjning till 1500kr
Citera
2022-01-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det görs ju massor med tunga satsningar nu och senaste åren. Det kostar oerhört med pengar. Det är argumentet. Att det beror på att man måste öka kapaciteten = att fler åker, är ju sant.

Normalt brukar kostnad per person totalt sett *minska* ju fler personer man har. Men för just SL verkar det omvända gälla.
Citera
2022-01-10, 01:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Normalt brukar kostnad per person totalt sett *minska* ju fler personer man har. Men för just SL verkar det omvända gälla.

Jag förstod att det var det argumentet du hade och skulle komma med och tycka du är skitsmart. Men du är dum i huvudet och fattar inte eftersom du är just dum i huvudet.

Man bygger ut med massor av satsningar på nya sträckor och nya spår och nya vagnar och fler bussar. Det kostar. Det är argumentet för prishöjningarna.

Du har rätt i att det givetvis inte kostar direkt mer att köra en full buss/tåg än halvfull. Men det är inte det det handlar om nu. Tåg och bussar är för övrigt i stort sett smockfulla så mycket det går på väldigt många sträckor.

Bor du i Stockholm och dessa extrema utbyggnadsprojekt av kollektivtrafiken som pågår har undgått dig så är borde du be vårdarna på ditt gruppboende om att få komma ut på promenad och titta lite.
Citera
2022-01-10, 01:32
Medlem
Psyko Dads avatar
Hade man sluppit stanken, tiggarna, bråken och smittospridarna så hade det kunna vara "billigt" transportmedel men med tanken på hur motbjudande det är att åka kommunalt så är det inte ens värt de priserna.
Citera
2022-01-10, 01:54
Medlem
Hamiritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Finns inte en kommun i hela landet som har gratis kollektivtrafik varför ska det då finnas i sthlm? Tycker du att ni är fattigare än övriga landet eller tycker du att ni är mer värdefulla?
Funkar inte att jämföra Stockholm, en huvudstad och därtill Nordens största stad, med landsorten som du gör. Sedan försöker du samtidigt med ämnet pracka på mig ditt uppenbara mindervärdeskomplex. Löjligt.

Gratis kollektivtrafik är framtiden. Fler och fler EU-länder kommer gå den vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Fast för en vuxen så är det 39kr per biljett så en resa fram och tillbaka är basically 78kr, vilket är absurt.
Hutlöst, ja. Borde vara fritt att åka.
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Ett rimligare pris hade väl egentligen varit runt 1.500:-.
Nej. Snarare åt andra hållet, 500 kr, max. Men helst kostnadsfritt givetvis.
Citera
2022-01-10, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Precis som varje år höjs priserna på alla biljetter.

I år till 970. Om 2 år är det säkert 1000 kronor som vi får betala.

När kommer man att kunna motstrida sig detta?

https://sl.se/aktuellt/nyheter/4-jan...ljettpriserna/

Därför att du tvingas betala för alla snyltare, dvs tiggarna, afghanerna, kriminella, vänsterpack som åker gratis. Grattis.
Citera
2022-01-10, 03:11
Medlem
Kostar det inte mer? Är ju för fan ingen kostnad alls, vafan gnäller ni på jävla Stockholmare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in