2022-01-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Bevis duger inte för sådana med ditt sätt att tänka på.
Du verkar vara en sån som med ljus och lykta letar efter ställen där det inte finns bär i skogen och klagar efteråt för att hinken är tom när du kommer hem.
Du läser bibeln för att hitta något du anser för att vara fel, inte för att lära något.

Bevis duger bra för mig. Fram med dem nu.
Citera
2022-01-10, 11:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det visar endast att de tror att det som de tror på är sant, inte att det är sant.
Du har faktiskt fel där också. Det visar inte det, men det tyder på det.
Och, som sagt, folk är mindre benägna att stå upp för något de vet inte är sant än något som de vet är sant. Mer benägna att stå upp för något de vet är sant än något de vet är osant.
Tillägg: Detta speciellt om de lever i ett system där det är brottsligt att ljuga.
Detta är elementärt och ingenting man skulle behöva tala om för vuxna. För folk med bondförnuft är det trivialt.

Så inte ett rätt, Herr 2+2=5.
Dags att ta en tidig tupplur och, med utvilade grå celler, ta in systemkollapsen?
Citera
2022-01-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Håll dig till saken själv, t.ex. Fil 2. Det är du som överger bibelställen som (enligt dig) skulle tala till din förmån, när de blivit bemötta.
Och var har du bemött det jag skrev om att upphöja sig, vad det betyder?
Nej du, när du producerat tiotals inlägg som bara är rymningar från sakfrågorna så är det dags att börja tala om vad det är för träd som bär sådan frukt.
Jag skrev att Fil 2 kan tolkas på det sättet som du gör om man vill. "Att Kristus övergav sin likhet med Gud genom att han blev människa" och inte att han förnekade sin gudomlighet inför människorna genom att hålla käft om det så som jag tänker att författarna menade. Du kanske missade det?
Citera
2022-01-10, 11:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Klart det har bäring! Klart folk är mindre benägna att stå upp för, lida för, dö för något som de vet inte stämmer än för något som de vet stämmer.

These people are very sick. Can they still be cured?
Jesus said, a “For judgment I have come into this world, so that the blind will see and those who see will become blind.”

40Some Pharisees who were with him heard him say this and asked, “What? Are we blind too?”

41Jesus said, “If you were blind, you would not be guilty of sin; but now that you claim you can see, your guilt remains.

https://biblehub.com/niv/john/9.htm
Citera
2022-01-10, 11:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tack, det var ju en imponerande samling dokument om arken.
Hittar dock inget om hur antalet djur kunde rymmas, hur alla djur fick mat bland annat.
Får leta vidare
Tips: sök på "so many animals".
Citera
2022-01-10, 11:09
Medlem
Citat:
Du har faktiskt fel där också. Det visar inte det, men det tyder på det.
Och, som sagt, folk är mindre benägna att stå upp för något de vet inte är sant än något som de vet är sant. Mer benägna att stå upp för något de vet är sant än något de vet är osant.
Tillägg: Detta speciellt om de lever i ett system där det är brottsligt att ljuga.
Detta är elementärt och ingenting man skulle behöva tala om för vuxna. För folk med bondförnuft är det trivialt.

Så inte ett rätt, Herr 2+2=5.
Dags att ta en tidig tupplur och, med utvilade grå celler, ta in systemkollapsen?
Så om en muslim självmordsbombar för att han är helt övertygad om att han ska komma till paradiset och få 72 jungfrur så har det bäring på att han kommer få komma till paradiset och få 72 jungfrur?
Citera
2022-01-10, 11:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag skrev att Fil 2 kan tolkas på det sättet som du gör om man vill. "Att Kristus övergav sin likhet med Gud genom att han blev människa" och inte att han förnekade sin gudomlighet inför människorna genom att hålla käft om det så som jag tänker att författarna menade. Du kanske missade det?
Men hur länge ska du driva "övergav sin likhet med Gud"? Det är ohederligt, för det står inte så.
Gud är man eller också inte. Man börjar inte att vara Gud, man slutar inte att vara Gud. Gud är evig och oföränderlig.
Vill du diskutera ett annat gudsbegrepp än detta som är Bibelns eget gör det då. Men kladda inte ner Bibelns Gud med den smörjan.
Du förutsätter ovan att man förnekar något om man inte talar om det. Bara det(!)
På den nivån är du.
Senast redigerad av Calovius 2022-01-10 kl. 11:21.
Citera
2022-01-10, 11:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så om en muslim självmordsbombar för att han är helt övertygad om att han ska komma till paradiset och få 72 jungfrur så har det bäring på att han kommer få komma till paradiset och få 72 jungfrur?
1. Hur vet du att han är helt övertygad? Det vet du inte.
2. Ditt exempel handlar om framtid, medan här har varit tal om något i dåtid.
3. När historiker bedömer historicitet tittar de också på subjektiv övertygelse. Av den enkla anledningen att det har bäring.
4. Förstår du ordet "bäring"? Eftersom du är inbilsk (poserar som kunnigare än du är) måste jag fråga. Se här:
https://svenska.se/so/?sok=bäring&pz=1
Senast redigerad av Calovius 2022-01-10 kl. 11:18.
Citera
2022-01-10, 11:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det har absolut bäring vad gäller om muslimen ljuger om sin tro, eller om han på riktigt är övertygad.

Vad gäller kristna martyrer i den första kyrkan talar vi inte heller om övertygelse grundad på vad någon annan sagt. Det är istället frågan om övertygelse grundad på att Jesus uppstod- vilket bevittnats. I Paulus fall bevittnade han inte korsfästelsen dock, men att Jesus från Nasaret blivit avrättad är det inte konstigt att han även det är övertygad om (läs gärna vad han skrev om den saken innan du svarar mig! Nonsens kommer jag att ignorera).
Citera
2022-01-10, 11:24
Medlem
Citat:
Men hur länge ska du driva "övergav sin likhet med Gud"? Det är ohederligt, för det står inte så.
Gud är man eller också inte. Man börjar inte vara Gud, man slutar inte att vara Gud. Gud är evig och oföränderlig.
Vill du diskutera ett annat gudsbegrepp än detta som är Bibelns eget gör det då. Men kladda inte ner Bibelns Gud med den smörjan.
Ursäkta det står inte så. Det står att han utgav sig själv och blev människan lik. Vilket jag tolkar som att han förnekade sig själv och lät bli att göra anspråk på sin gudomlighet inför människorna. Jag har velat tolka in min egen förståelse där och kan därför fel om författarnas avsikter. Men de talar ändå inte sanning så som jag ser det.

Verklighetens Kristus kommer inte skylta med vem han är inför människorna tror jag. Han kommer göra sig lik oss på alla sätt och ta sin egen vetskap med sig i graven och visa sig först efter sin uppståndelse.

Men jag tror inte på samma Gud som dig, så enkelt är det.
Citera
2022-01-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det har absolut bäring vad gäller om muslimen ljuger om sin tro, eller om han på riktigt är övertygad.
Ja, absolut.
Citera
2022-01-10, 12:01
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Att begå ett ynkligt muslimskt fegis självmord är inte att stå upp för sin tro likt de Kristna martyrerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in