2022-01-05, 20:15
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag har en teori och det som hänt moderaterna är att de tagit för mycket avstånd från SD när det gäller delaktighet i regeringsbildandet.

Så de moderater som sympatiserade med SD bytte fot och de som tycker S kommit med bra förslag sedan bytet av partiledare har gått till S.

Jag tror att tanken att S och SD bildar regeringsunderlag efter valet 2022 också fått spridning och det är fullt möjligt om 2-4 småpartier ramlar ur riksdagen.
Det har jag mycket svårt att tänka mig. Skulle bli samma sak inom partiet som i L just nu fast tiotusenfalt mycket värre. Det hade blivit inbördeskrig i partiet. Det kan gå snabbt i politik men S har LÅNGT kvar innan något sådant ens kan viskas i partiet.
Citera
2022-01-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Det har jag mycket svårt att tänka mig. Skulle bli samma sak inom partiet som i L just nu fast tiotusenfalt mycket värre. Det hade blivit inbördeskrig i partiet. Det kan gå snabbt i politik men S har LÅNGT kvar innan något sådant ens kan viskas i partiet.

Jag förstår det. Det är dock så att ifall 2-4 mindre partier ramlar ur riksdagen så återstår att det bildas ett samarbete mellan S, M och SD för att få igenom beslut.

Så S kommer helt enkelt inte undan att samarbeta med SD och M i olika lägen i en sådan riksdag.
Citera
2022-01-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag deltog i denna undersökning faktiskt.
Får man fråga vilket parti du uppgav?
Citera
2022-01-05, 20:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag förstår det. Det är dock så att ifall 2-4 mindre partier ramlar ur riksdagen så återstår att det bildas ett samarbete mellan S, M och SD för att få igenom beslut. Så S kommer helt enkelt inte undan att samarbeta med SD och M i olika lägen i en sådan riksdag.

Maximalt 2 partier åker ur. Inget annat parti är nära gränsen.
Citera
2022-01-05, 20:47
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fattade jag mandatanalysen rätt skulle ett resultat som detta leda till att M+KD+ SD skulle få majoritet. Inte kan väl ens Kristersson undvika att medverka i regeringsbildning då - eller kan han det?

Å andra sidan behövs det bara lite stödröster på MP för att situationen skulle ändras.
Nej. S+V+C är klart större än M+SD+KD. Om du menar en mandatfördelning efter denna undersökningen.
Senast redigerad av Steff83 2022-01-05 kl. 20:49.
Citera
2022-01-05, 20:52
Medlem
tcfmogs avatar
Egen majoritet för S+SD. Det värsta som kan hända.
Citera
2022-01-05, 20:59
Medlem
2,2 procent för L låter onekligen lovande. Tror att 2 procent ungefär är gränsen för många vad gäller att stödja ett parti med avsikten att rädda det från att hamna under spärren. Skulle L ligga på typ 1,8 procent några månader före valet tror jag faktiskt att partiet är kört.
Citera
2022-01-05, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Tuffe Uffe skulle älska att leda; han har dock sannolikt slutligen börjat inse att han är en usel ledare, därav hans valhänta och tvehågsna agerande.

Hade det varit så illa så tror jag att han självmant räckt över stafettpinnen till näste man/kvinna på tur. Det är nog snarare så att såväl Kristersson som Lööf, som Andersson är Bilderberg-besökare och internationalister. Det är inte Åkesson.

Med det i åtanke så kan jag tänka mig att Lööfs breda mitten-alternativ faktiskt skulle kunna gå av stapeln 2022. Andersson statsminister, Kristersson utrikesminister och Lööf inrikesminister.

Jag vet, det ser udda ut men konstigare saker har hänt inom politiken de senaste decennierna. Kanske skyller man på en rad kriser som behöver lösas, såsom pandemin, klimatet, migrationen, integrationen, kriminaliteten och Rysslands-problematiken bland flera andra.
Citera
2022-01-05, 21:47
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Hade det varit så illa så tror jag att han självmant räckt över stafettpinnen till näste man/kvinna på tur. Det är nog snarare så att såväl Kristersson som Lööf, som Andersson är Bilderberg-besökare och internationalister. Det är inte Åkesson.

Med det i åtanke så kan jag tänka mig att Lööfs breda mitten-alternativ faktiskt skulle kunna gå av stapeln 2022. Andersson statsminister, Kristersson utrikesminister och Lööf inrikesminister.

Jag vet, det ser udda ut men konstigare saker har hänt inom politiken de senaste decennierna. Kanske skyller man på en rad kriser som behöver lösas, såsom pandemin, klimatet, migrationen, integrationen, kriminaliteten och Rysslands-problematiken bland flera andra.

Inte en chans…

Politik handlar om självförhärligande. Politiker stiger i graderna ändan till dess sagda politiker når en tillräcklig hög verkanshöjd på sin inkompetensnivå, varpå medier börjar banna idioten och slutet som oftast står inför dörren.

Allt eftersom media har blivit mer aktivistisk, har även fullständiga idioter lyckats hålla sig kvar på en förbluffande hög nivå inom politiken (jmf t.ex. Löfvén, Strandhäll, Veronika Palm, m.fl.)
Tuffe-Uffe har varit den ständiga förloraren inom M under en herrans massa år, redan från tiden på MUF då i synnerhet i kampen om ordförandeskapet.
Långt senare, först när aset Reinfeldt fick silkessnöret, och något senare när även AKB fick samma snöre, dök Tuffe-Uffes efterlängtade öppning upp.
Nu jävlar skulle han slutligen skulle få chansen att visa att han minsann inte var den evige förloraren, eftersom alla konkurrenter verkade ha fått 'snöret'.

Jag inbillar mig att det är först de senaste åren som Tuffe-Uffe slutligen insett den bistra sanningen att han trots allt är fullständigt värdelös och sannolikt skulle passa betydligt bättre in i L än M.
Om det förmenta 'högerblocket' inte kommer i regeringsställning vid nästa val lär Tuffe-Uffe slänga in handduken. Tyvärr så består M idag till stor del av Woke-liberaler med bizarra klimatambitioner, varför jag har svårt att se hur M, oavsett partiledare, skulle kunna fejka sig till att vara ett konservativt parti på högerkanten.

En sak är jag dock säker på, efter Österrikes försök att reformera demokratin genom att bilda en mitten-samlingsregering för att stänga ute extremistpartier, lär detta misstag inte återupprepas de närmsta decennierna trots en att en ledarskribent på Expressen med en dåres envishet drivit denna tes under flera år.

Orsaken till att breda mitten-samlingsregeringar inte fungerar i praktiken är att än om väljarna är dreglande idioter, så inser de lik förbannat att samlingsregeringar gör röstandet meningslöst.

Det enda väljarna hatar mer än SD är, tack och lov, att inte få göra sin röst hörd, vart fjärde år, oavsett hur obetydlig den än månne vara…
Citera
2022-01-05, 21:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
2,2 procent för L låter onekligen lovande. Tror att 2 procent ungefär är gränsen för många vad gäller att stödja ett parti med avsikten att rädda det från att hamna under spärren. Skulle L ligga på typ 1,8 procent några månader före valet tror jag faktiskt att partiet är kört.

Jag tror under 3 % är gränsen. 2,9 % så kommer nog få vilja stödrösta. Så vi får hoppas att Ls partimedlemmar och företrädare fortsätter att strida inbördes och motarbeta sitt eget parti.
Citera
2022-01-05, 21:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Det håller bara en mandatperiod, sedan har inte M/S/C egen majoritet längre. Framförallt SD och V skulle stiga snabbt men även KD bara för att de inte är med i den anti-demokratiska samlingsregeringen. Reinfeldt tog in MP för majoritet, höll bara en mandatperiod sedan var de i minoritet med 5 partier.
Citera
2022-01-05, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inte en chans…

Politik handlar om självförhärligande. Politiker stiger i graderna ändan till dess sagda politiker når en tillräcklig hög verkanshöjd på sin inkompetensnivå, varpå medier börjar banna idioten och slutet som oftast står inför dörren.

Allt eftersom media har blivit mer aktivistisk, har även fullständiga idioter lyckats hålla sig kvar på en förbluffande hög nivå inom politiken (jmf t.ex. Löfvén, Strandhäll, Veronika Palm, m.fl.)
Tuffe-Uffe har varit den ständiga förloraren inom M under en herrans massa år, redan från tiden på MUF då i synnerhet i kampen om ordförandeskapet.
Långt senare, först när aset Reinfeldt fick silkessnöret, och något senare när även AKB fick samma snöre, dök Tuffe-Uffes efterlängtade öppning upp.
Nu jävlar skulle han slutligen skulle få chansen att visa att han minsann inte var den evige förloraren, eftersom alla konkurrenter verkade ha fått 'snöret'.

Jag inbillar mig att det är först de senaste åren som Tuffe-Uffe slutligen insett den bistra sanningen att han trots allt är fullständigt värdelös och sannolikt skulle passa betydligt bättre in i L än M.
Om det förmenta 'högerblocket' inte kommer i regeringsställning vid nästa val lär Tuffe-Uffe slänga in handduken. Tyvärr så består M idag till stor del av Woke-liberaler med bizarra klimatambitioner, varför jag har svårt att se hur M, oavsett partiledare, skulle kunna fejka sig till att vara ett konservativt parti på högerkanten.

En sak är jag dock säker på, efter Österrikes försök att reformera demokratin genom att bilda en mitten-samlingsregering för att stänga ute extremistpartier, lär detta misstag inte återupprepas de närmsta decennierna trots en att en ledarskribent på Expressen med en dåres envishet drivit denna tes under flera år.

Orsaken till att breda mitten-samlingsregeringar inte fungerar i praktiken är att än om väljarna är dreglande idioter, så inser de lik förbannat att samlingsregeringar gör röstandet meningslöst.

Det enda väljarna hatar mer än SD är, tack och lov, att inte få göra sin röst hörd, vart fjärde år, oavsett hur obetydlig den än månne vara…

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det håller bara en mandatperiod, sedan har inte M/S/C egen majoritet längre. Framförallt SD och V skulle stiga snabbt men även KD bara för att de inte är med i den anti-demokratiska samlingsregeringen. Reinfeldt tog in MP för majoritet, höll bara en mandatperiod sedan var de i minoritet med 5 partier.

Ni har helt fel båda två. Det hänger helt på vad en eventuell S/M/C-samlingsregering skulle driva för politik och hur framgångsrik medborgarna skulle anse den vara. Reinfeldt föll på att han tog in ett parti som är Sveriges mest hatade (MP), medan en S/M/C-samlingsregering utsedd år 2022 förmodligen strama upp migrations-, integrations, och kriminalpolitiken så den skulle inte alls vara hatad på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in