2022-01-10, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Djävulens barn ljuger lätt. Guds barn talar gärna sanning.

Dina hänvisningar anses vara nonsens tills de är bekräftade.
Citera
2022-01-10, 08:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Visserligen finns det dem som anser att Paulus led av epilepsi och att det kan ha orsakat "synerna", men det var inte det jag menade.

Frågan gällde enligt dig "huruvida evangelisterna och urkyrkan ljög, medvetet, eller ej". Jag påpekade att det finns andra alternativ. Evangelisterna kan ju ha varit helt övertygade om att det de skrev om var sant därför att någon som de litar på hade sagt att det var sant. Det är ju så som man blir troende, alltså att man får höra talas om Gud eller Jesus från någon som man själv litar på. Om man sedan då för denna "sanning" vidare så ljuger man inte, även om det som man tror är sanning egentligen inte är sant. Att ljuga är ju att medvetet säga något som man vet inte är sant.
Evangelisterna och urkyrkan kan alltså mycket väl ha trott på det de förespråkade.
Innan dem ansåg judarna att det de predikade om var helt sant och samma gäller för muslimerna 1000 år senare, de var säkerligen helt övertygade om sanningen i det som de förde vidare, och samma gäller idag för mormonerna och Jehovas vittnen, de anser att det de säger är helt sant.

Att judarna, de första kristna, muslimerna, mormonerna och JV alla skulle ha sagt sanningen är omöjligt, men de ljuger inte när de påstår det (såvida de inte har tappat tron, förstås).

Att ha blivit lurad att tro att något är sant gör inte att man ljuger om man säger att det är sant, det var den som först lurade någon annan att tro att det var sant som ljög.

Många kristna anser att det är Satan som viskade i Muhammeds öra när han diktade ihop Koranen och samma med Joseph Smith när han drog Mormons bok ur hatten, så varför skulle inte samma kunna sägas om Evangelierna?
Nu ignorerar vi det här med mormoner, JV, Muhammed osv ett tag.
I det här fallet handlar det om just ögonvittnesskildringar. Ta Lukasevangeliet! Här har alltså författaren själv rest för att undersöka huruvida evangeliet är sant och han har intervjuat folk. Du anser att det rimliga då att tro är att folk ljög för Lukas om saker som kostade livet för den som talar om dem och sa att Jesus var uppstånden. Är det rimligt?

Åter igen;
En förutsättningslös undersökning ger vid handen att den rimliga förklaringen är att Jesus uppstod, samt att ögonvittnesskildringar ges av människor som fruktar Gud.

Att 500 bevittnade Jesus uppstånden är inte mitt påhitt, utan vad Paulus skriver. Eftersom han hänvisar till att de flesta av dessa 500 lever fanns alla möjligheter till egna undersökningar, någonting Lukas gav sig på att göra.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-10 kl. 09:13.
Citera
2022-01-10, 08:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Vi hade en fiskare här på ön som berättade att han tog upp nät och siktade då en blåval utanför Sandön. Orimligt tänkte de flesta innan han intygade att samtliga ombord bevittnat händelsen. Senare visade det sig att han varit ensam på båten och haft livlig fantasi.
Gick han i döden för sin berättelse? Dvs;

Blev han dödad om han inte återtog sin version?

Varför älskar ateister att kasta in irrelevanta anekdoter i vuxna diskussioner?
Citera
2022-01-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu ignorerar vi det här med mormoner, JV, Muhammed osv ett tag.
I det här fallet handlar det om just ögonvittnesskildringar. Ta Lukasevangeliet! Här har alltså författaren själv rest för att undersöka huruvida evangeliet är sant och han har intervjuat folk. Du anser att det rimliga då att tro är att folk ljög för Lukas om saker som kostar livet på den som talar om dem. Är det rimligt?

Åter igen;
En förutsättningslös undersökning ger vid handen att den rimliga förklaringen är att Jesus uppstod, samt att ögonvittnesskildringar ges av människor som tror fruktar Gud.

Att 500 bevittnade Jesus uppstånden är inte mitt påhitt, utan vad Paulus skriver. Eftersom han hänvisar till att de flesta av dessa 500 lever fanns alla möjligheter till egna undersökningar, någonting Lukas gav sig på att göra.
Man kan fråga vilken polisutredare som helst: -Hur sannolikt är det att 500 vittnen lyckas i att berätta den samma lögnen? -Noll chans!
Inte ens två personer klarar det, inte heller en enkelt person.
När ett vittne eller en gärningsman ljuger i förhör så ändrar dom alltid sin förklaring.
Citera
2022-01-10, 08:54
Medlem
Citat:
Visserligen finns det dem som anser att Paulus led av epilepsi och att det kan ha orsakat "synerna"
Dom har sannolikt fel. Paulus växte upp i Tarsus i nuvarande Turkiet.
Tarsus var och är fortfarande den största malariahålan i mellan-östen.
Evangelisten Lukas var läkare och rekommenderade att Paulus borde åka upp i fjällen för att må bättre, något som stöder malariateorin.
Citera
2022-01-10, 08:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Struntpratet kommer från dig. Evangelierna är inte skrivna som faktiska ögonvittnesskildringar och då ska de heller inte räknas som sådana.
Paulus skrev såvitt jag vet inga evangelier.
Evangelierna är skrivna som ögonvittnesskildringar utom ett av dem (Lukas). Att någon skriver ned sin lärares ögonvittnesskildring betyder inte att det nedskrivna inte är en ögonvittnesskildring. Varför måste du ta till ohederlig retorik? Är det helt omöjligt att behålla intellektuell heder utan Gudstro (du är dock ändå inte bland de värsta)?

Jag förstår att psykiska mekanismer slår till när en tanke som, om den accepteras, omkullkastar hela den egna världsbilden blir svaret på en fråga. Det är förlåtligt. Att fortfarande erkänna denna tanke som det mest rimliga svaret är dock fortfarande görbart.

Ska vi på riktigt undersöka om Bibeln är sann, delvis sann eller inte sann måste vi kunna titta på en del i taget. Att fortsätta er cirkeldiskussion i 10 år till verkar tämligen meningslöst. Den första frågan borde inte vara "finns Gud", "är Bibeln sann", "vilken Gud är rätt" osv. Den första frågan är rimligtvis denna:
Finns det sådant som naturvetenskap inte kan förklara?
Det är vid den frågan vi nu står.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-10 kl. 08:58.
Citera
2022-01-10, 08:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Dina hänvisningar anses vara nonsens tills de är bekräftade.
Han har ju rätt.

Den som tror på Gud vågar helt enkelt inte ljuga om Gud. Den som dör för sin tro är själv övertygad om sin tro.
Citera
2022-01-10, 09:00
Medlem
Hur fick vi meddelandet i början av Bibeln ?
Varde ljus och det vart ljus.
Vem pratade gud med?
Senast redigerad av troligengud 2022-01-10 kl. 09:03.
Citera
2022-01-10, 09:46
Medlem
Citat:
Han har ju rätt.

Den som tror på Gud vågar helt enkelt inte ljuga om Gud. Den som dör för sin tro är själv övertygad om sin tro.
Att bli dödad för sin tro det är inte nödvändigtvis samma sak som att dö för sin tro. Har du tänkt på det?
Citera
2022-01-10, 09:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Att bli dödad för sin tro det är inte samma sak som att dö för sin tro. Har du tänkt på det?
Du borde verkligen sätta dig in bättre i sådant du vill diskutera.

Jag är färdig med dig.
Citera
2022-01-10, 09:56
Medlem
Citat:

Jag är färdig med dig.
Förstår att det blir obehagligt för dig.
Återstår för dig att visa att det hörde till vanligheten att de som "varit så övertygade att de gått i döden för sin tro", inte bara blev mördade på grund av sin tro.
Citera
2022-01-10, 10:03
Medlem
Citat:

Jag är färdig med dig.
Jag väljer själv vad jag vill diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in