Citat:
Ursprungligen postat av
FZappa
Du kommer alltid behöva lägga till verktyg. En vacker dag behöver du en momentnyckel, en avdragare för oljefilter, en avdragare för spindelbultar eller hjullager, eller just den DÄR speciella ringnyckeln. Mycket beror på vilken bil du har just vid tillfället, hur gammal den är etc. Det tar sådär 20-25 år av envist meckande med en massa skit innan du fått ihop en nåtsånär användbar/komplett verktygsuppsättning.
Svårt att tipsa om ett "startkit" p g a detta.
Edit: sen är det såklart en budget- och platsfråga.
Lustigt att du nämner momentnyckel och oljefilteravdragare eftersom jag har tänkt att byta olja och efterdra topplocket på min Saab 9-5:a.
Citat:
Ursprungligen postat av
Russinsmurfen
Nöj dig med Jula eller Biltema grejer till att börja med. Som i inlägget över så blir du aldrig klar.
Det viktigaste av allt är en domkraft och pallbockar så du inte riskerar att få bilen över dig.
Jula och Biltema, nej fy fan. Deras grejer brukar inte hålla länge. En bra domkraft är nog väldigt dyr, tänker jag mig. Vet du om det räcker med domkraft för att komma åt att byta oljefilter på en Saab 9-5?
Citat:
Ursprungligen postat av
Juneaux
Har du plats eller mekar du på gatan utanför lägenheten?
Har du plats så hade jag satsat på ett verktygsskåp. Kanske inte biltemas då dom har mycket skitverktyg för att ”fylla” ut lådorna med.
Kolla även beggat.
Men med ett sånt så har du rätt så bra startkit och smidigt när man kan rulla fram det till bilen.
Har tyvärr inget garage och bilen står parkerad långt hemifrån, tänkte därför ställa mig på någon mack.