2022-01-09, 22:48
Avslutad
Även om verktyg är dyra så tänker jag mig att man tjänar in pengarna i längden när man lär sig att serva och reparera sin egen bil. Jag tycker också att man borde tjäna på att köpa en hel uppsättning i stället för att införskaffa verktygen ett för ett.

Tips på prisvärda verktygsuppsättningar av god kvalitet?
Citera
2022-01-09, 22:57
Medlem
Du kommer alltid behöva lägga till verktyg. En vacker dag behöver du en momentnyckel, en avdragare för oljefilter, en avdragare för spindelbultar eller hjullager, eller just den DÄR speciella ringnyckeln. Mycket beror på vilken bil du har just vid tillfället, hur gammal den är etc. Det tar sådär 20-25 år av envist meckande med en massa skit innan du fått ihop en nåtsånär användbar/komplett verktygsuppsättning.

Svårt att tipsa om ett "startkit" p g a detta.

Edit: sen är det såklart en budget- och platsfråga.
Citera
2022-01-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Du kommer alltid behöva lägga till verktyg. En vacker dag behöver du en momentnyckel, en avdragare för oljefilter, en avdragare för spindelbultar eller hjullager, eller just den DÄR speciella ringnyckeln. Mycket beror på vilken bil du har just vid tillfället, hur gammal den är etc. Det tar sådär 20-25 år av envist meckande med en massa skit innan du fått ihop en nåtsånär användbar/komplett verktygsuppsättning.

Nöj dig med Jula eller Biltema grejer till att börja med. Som i inlägget över så blir du aldrig klar.
Det viktigaste av allt är en domkraft och pallbockar så du inte riskerar att få bilen över dig.

Redigering// skulle ha citerat TS.
Citera
2022-01-09, 23:08
Medlem
Kosacks avatar
Japp, du kommer alltid behöva fler verktyg... oavsett hur länge du håller på.
Citera
2022-01-09, 23:13
Medlem
Juneauxs avatar
Har du plats eller mekar du på gatan utanför lägenheten?

Har du plats så hade jag satsat på ett verktygsskåp. Kanske inte biltemas då dom har mycket skitverktyg för att ”fylla” ut lådorna med.
Kolla även beggat.
Men med ett sånt så har du rätt så bra startkit och smidigt när man kan rulla fram det till bilen.
Citera
2022-01-09, 23:19
Medlem
Jag har gjort av med två förmögenheter på att vara tvungen att mecka själv från 1975-2015. Hade jag vetat INNAN hur mycket pengar o tid jag lagt på gamla bilar under en livstid så vete fan om jag inte lämnat in hälften av allt jag meckat med. Enda trösten är att verktyg blev billigare på 90-talet o framåt. Men helvete så många resor man gjort för att köpa speciella verktyg. EN jävla Torx-nyckel med rätt längd på skaftet för att kunna byta drivknutar på just den DÄR bilen.. ETT specialverktyg för bromsoken på SAAB 900...jösses. Men så var det att bo på landet och vara tvungen att mecka själv. Utomhus, vinter som sommar. Ja, man lurade verkstäderna på lite pengar, men....nä, fy fan. Tur att man slipper numera.

Edit: Börja med att inventera behovet. Räcker det med egna hjulbyten, bromsbyten, oljebyten o fix med tändstift? Då klarar du dej med garagedomkraft, 2 pallbockar, fälgkors, evt ett krafthandtag, en BRA hylsnyckelsats, oljefiltertång, passande tändstiftnyckel till bilen plus en smal stålborste, ett gäng olika körnare(för pinnarna i bromsoken), en FET vanlig skruvmejsel (för att tvinga isär bromskolvarna), en tub kopparfett och en hammare. Bara för att börja nånstans. Just ja. En lampa.
Senast redigerad av FZappa 2022-01-09 kl. 23:32.
Citera
2022-01-09, 23:25
Avslutad
Citat:

Lustigt att du nämner momentnyckel och oljefilteravdragare eftersom jag har tänkt att byta olja och efterdra topplocket på min Saab 9-5:a.

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nöj dig med Jula eller Biltema grejer till att börja med. Som i inlägget över så blir du aldrig klar.
Det viktigaste av allt är en domkraft och pallbockar så du inte riskerar att få bilen över dig.

Jula och Biltema, nej fy fan. Deras grejer brukar inte hålla länge. En bra domkraft är nog väldigt dyr, tänker jag mig. Vet du om det räcker med domkraft för att komma åt att byta oljefilter på en Saab 9-5?

Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Har du plats eller mekar du på gatan utanför lägenheten?

Har du plats så hade jag satsat på ett verktygsskåp. Kanske inte biltemas då dom har mycket skitverktyg för att ”fylla” ut lådorna med.
Kolla även beggat.
Men med ett sånt så har du rätt så bra startkit och smidigt när man kan rulla fram det till bilen.

Har tyvärr inget garage och bilen står parkerad långt hemifrån, tänkte därför ställa mig på någon mack.
Citera
2022-01-09, 23:29
Avslutad
Citat:
Jag har gjort av med två förmögenheter på att vara tvungen att mecka själv från 1975-2015. Hade jag vetat INNAN hur mycket pengar o tid jag lagt på gamla bilar under en livstid så vete fan om jag inte lämnat in hälften av allt jag meckat med. Enda trösten är att verktyg blev billigare på 90-talet o framåt. Men helvete så många resor man gjort för att köpa speciella verktyg. EN jävla Torx-nyckel med rätt längd på skaftet för att kunna byta drivknutar på just den DÄR bilen.. ETT specialverktyg för bromsoken på SAAB 900...jösses. Men så var det att bo på landet och vara tvungen att mecka själv. Utomhus, vinter som sommar. Ja, man lurade verkstäderna på lite pengar, men....nä, fy fan. Tur att man slipper numera.

Konstigt egentligen att det ska finnas så mycket olika skruvar, bultar och skit. Men det kanske är uttänkt för att industrin ska tjäna kosing?

Men för att bara kunna serva bilen regelbundet behöver man väl inte så många verktyg tror jag. Alltså oljebyte, filterbyte, tändstift, bromsvätska, servostyrolja vindrutetorkare och sånt.
Citera
2022-01-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Konstigt egentligen att det ska finnas så mycket olika skruvar, bultar och skit. Men det kanske är uttänkt för att industrin ska tjäna kosing?

Men för att bara kunna serva bilen regelbundet behöver man väl inte så många verktyg tror jag. Alltså oljebyte, filterbyte, tändstift, bromsvätska, servostyrolja vindrutetorkare och sånt.

Om du meckar med en gammal engelsk bil lär du få fnatt på alla "standarder" som finns. Bara i bromssystemet brukar det finnas 3 olika mutterdimensioner/gängtyper..dom tog vad dom hade o smäckte ihop det. I motor/växellåda fanns det tre till. Produktionsekonomi kallas det.

Du kommer snabbt på att du kan "tjäna" pengar på att göra kamremsbytet själv också. Fy fan så du kommer ångra dej. Inget man gör utomhus, och ja, det behövs verktyg som du använder nästa gång om kanske 6 år. Eller aldrig. :-)
Citera
2022-01-09, 23:40
Medlem
Mysquos avatar
Man kommer en god bit på vägen med:
- blocknyckelsats
- hylsnyckelsats med ett bra spärrskaft.
- pallbock och domkraft. Det går visserligen att använda skräpet som följde med bilen, men du vill inte det.
- avdragare för oljefilter och verktyg för att pressa tillbaka bromskolven efter byte av bromsbelägg.

Om möjligt, planera rutinmekandet efter däckbytena. Om man ändå lossar hjulen tar det inte så mycket extra tid att byta bromsbelägg och olja (oljeplugg och filter är ofta lätt att nå om ena framhjulet är borta). Ovanstående verktyg räcker oftast för att göra detta.
Citera
2022-01-09, 23:56
Avslutad
Citat:
Lustigt att du nämner momentnyckel och oljefilteravdragare eftersom jag har tänkt att byta olja och efterdra topplocket på min Saab 9-5:a.

Jula och Biltema, nej fy fan. Deras grejer brukar inte hålla länge. En bra domkraft är nog väldigt dyr, tänker jag mig. Vet du om det räcker med domkraft för att komma åt att byta oljefilter på en Saab 9-5?

Har tyvärr inget garage och bilen står parkerad långt hemifrån, tänkte därför ställa mig på någon mack.

Biltema har 10års garanti på tex blocknycklar.
Lycka till med att förstöra en blocknyckel.
Jag har förstört en 6mm när det va -15 ute.

Spräckt en 32mm hylsa. Men det va en vanlig hylsa och jag borde ha användt en krafthylsa
Citera
2022-01-10, 00:00
Medlem
tastass avatar
Citat:
Jula och Biltema, nej fy fan. Deras grejer brukar inte hålla länge.

Det ska rätt mycket till för att du ska mecka sönder Biltemaverktyg med lite husbehovsmeck, dessutom har de tio års garanti. Jag fick en hylsnyckelsats från Biltema i julklapp för ett tjugotal år sedan, har inte lyckats ha sönder dem ännu.
Vill du trots allt köpa proffsverktyg är tänger och mejslar ett bra område att betala lite mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in