2022-01-09, 21:06
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Intressant Youtubekanal om Biathlon:

https://www.youtube.com/channel/UClItprlP02_ZFmKsLln9hXw/videos
Citera
2022-01-09, 21:18
Medlem
Det är några tävlingshelger kvar först så man kanske avvaktar, men det känns som att man kan göra en bra höftning vad för lag man tar ut till EM efter helgens Sverige-cup.

Bettan Högberg, Sara Andersson, Ingela Andersson, Ella Halvarsson, Emma Nilsson och den från OS petade A-lagaren på damsidan. Dom sex är väldigt långt före övriga, Felicia Lindqvist är närmast i övrigt.

Herrsidan är mer öppen. Helt givna är bara Viktor Brandt, Emil Nykvist och den A-lagare som blir petad från OS(om det nu bara blir fem platser där). Här kan man gott ta ut framtiden i Erik Larsson och Oscar Andersson, men annars bör nog lotten falla på två av Simon Hallström, Henning Sjökvist och Gabrel Stegmayr. Men där är det bara att vänta in i det längsta vilka som visar bäst form.
Citera
2022-01-09, 21:24
Medlem
7 bom på stina idag, men det blev många på en del andra också.
JT boe sköt 5 bom, jacquelin 4, reztsova 6, bescond 5, braisaz 7, persson 5, fialkova 7.

Möjligt att hon vill för mycket vid sådana här tillfällen och inte har nerver nog, kanske blir stressad och inser hon kommer göra ett skitbra lopp om hon bara lyckas med skyttet.
Citera
2022-01-09, 21:34
Medlem
Fascinerande hur Sverige kunde gå från att inte skicka någon kvinnlig skidskytt till OS 2014 (och då ska vi komma ihåg att kraven för att skicka ett stafettlag inte var speciellt höga) till att nu 8 år senare ha det bästa damlaget i världen och kommer skicka maxkvoten till OS.

För 8 år sedan fick vi vara glada om Elisabeth Högberg eller Anna-Karin Strömstedt kunde placera sig i topp 50. Damerna slutade då på 16 plats i nationscupen. Hur tiderna har förändrats!
Senast redigerad av Smoben 2022-01-09 kl. 21:42.
Citera
2022-01-09, 21:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
7 bom på stina idag, men det blev många på en del andra också.
JT boe sköt 5 bom, jacquelin 4, reztsova 6, bescond 5, braisaz 7, persson 5, fialkova 7.

Möjligt att hon vill för mycket vid sådana här tillfällen och inte har nerver nog, kanske blir stressad och inser hon kommer göra ett skitbra lopp om hon bara lyckas med skyttet.

Det är lätt att bomma och svårt att inte ibland hamna i ett negativt stim. Tycker att det är rätt många, så kallat bra skyttar, som inte alltför sällan gör bort sig. Tar man en som JTB kan man ju tycka att han med sin rutin borde vara säkerheten själv, men icke och samma med Eckhoff. Dessa har då gått från att vara osäkra till att bli säkra, men återigen blivit osäkra.

Det sär med rutin och säkert skytte är inte ett axiom. Det bör också tas med i beräkningen när det pratas om att Stina Nilsson ska bli rutinerad i tron att hos, till skillnad från anda, ska hitta en nivå som hon sedan aldrig blir sämre än. Skidskytte är inte som andra sporter där det bara är kondition och snabbhet som avgör.
Citera
2022-01-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Stina är säkert nedtränad. Förstår inte varför folk har så lite tillit till henne, det är inte hennes första mästerskap. Nedtränad, trött Stina i två decimeter snö kommer inte att åka fort, och kommer också då att bomma. Stina är inte en mer ostabil skytt än Mona eller Magnusson IMO.

Skulle tippa att alla är nedtränade, men det kan vara en större nackdel för vissa. Oberhof känns inte som den intressantaste helgen att bestämma lag i av flera skäl.

Hade inte vågat köra Stina i stafett, inte minst då jag har en stark känsla av att extraskotten tar uppemot 15 sek. Det kommer vi dock troligtvis bli varse i Ruhpolding, hon kanske gör en jättebra sträcka där. I övrigt slåss hon på samma premisser nu om att få starta, individuellt har Linn varit sjua, Mona tia, Stina tia, Anna tolva i år. Anna och Mona har varit topp-20 sex ggr, Linn och Stina fyra ggr. Inte mycket som skiljer i det stora hela, väldigt mycket lopp till lopp.
Citera
2022-01-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoben
Fascinerande hur Sverige kunde gå från att inte skicka någon kvinnlig skidskytt till OS 2014 (och då ska vi komma ihåg att kraven för att skicka ett stafettlag inte var speciellt höga) till att nu 8 år senare ha det bästa damlaget i världen och kommer skicka maxkvoten till OS.

För 8 år sedan fick vi vara glada om Elisabeth Högberg eller Anna-Karin Strömstedt kunde placera sig i topp 50. Damerna slutade då på 16 plats i nationscupen. Hur tiderna har förändrats!

Året efter var nog nästan ännu värre då nämnda Strömstedt la av efter det. Där började i alla fall generationsväxlingen med tydligt fokus mot nästa OS. Exempelvis fick Anna och Hanna A-lagsplatser redan 2014 och bara Mona blev kvar av "äldre gardet"(hon var 24 själv och hade knappt tagit poäng). Linn adderades året efter. 2014/15 åkte Anna och Hanna inga individuella lopp, 2015/16 tog Anna 1p medan Hanna var i A-laget i två säsonger(2½ år) innan hon gjorde VC-debut 2016/17. Där tog man verkligen den kortsiktiga smällen med åkare som inte var i närheten redo men som långsiktigt var helt rätt.
Senast redigerad av frankkk 2022-01-09 kl. 22:26.
Citera
2022-01-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Skulle tippa att alla är nedtränade, men det kan vara en större nackdel för vissa. Oberhof känns inte som den intressantaste helgen att bestämma lag i av flera skäl.

Hade inte vågat köra Stina i stafett, inte minst då jag har en stark känsla av att extraskotten tar uppemot 15 sek. Det kommer vi dock troligtvis bli varse i Ruhpolding, hon kanske gör en jättebra sträcka där. I övrigt slåss hon på samma premisser nu om att få starta, individuellt har Linn varit sjua, Mona tia, Stina tia, Anna tolva i år. Anna och Mona har varit topp-20 sex ggr, Linn och Stina fyra ggr. Inte mycket som skiljer i det stora hela, väldigt mycket lopp till lopp.
Men du hade vågat köra Mona eller Anna?

Nää, med den vinnarskallen som Stina har. Som är så van vid att prestera, vinna och avgöra. Hon är Monas motsats. När det inte finns nån tydlig skillnad i form eller skytte(iaf de senaste månaderna) så måste man börja tänka i dessa banor.
Citera
2022-01-09, 22:57
Medlem
Citat:
Men du hade vågat köra Mona eller Anna?

Nää, med den vinnarskallen som Stina har. Som är så van vid att prestera, vinna och avgöra. Hon är Monas motsats. När det inte finns nån tydlig skillnad i form eller skytte(iaf de senaste månaderna) så måste man börja tänka i dessa banor.

Här är det främst Öbergs som ska avgöra, resten måste se till att inte fucka upp det. Jag vågar köra alla i laget, men inget jag hade bestämt i förväg utefter hur jämna dom varit. Ofta är det en i ursprungsplanen som faller bort och just nu är jag lite rädd för att det kan bli Linn. Det kan bli ett problem för det är hon som har bäst kvalitéer för förstasträckan enligt mig. Just nu oroar jag mig nog mer efter hur vi ska ställa upp sträckorna i det scenariot än vilka fyra det i så fall blir. Om Linn hittar formen och kör ska vi nog kunna hitta en i toppform bland övriga tre.
Citera
2022-01-09, 23:17
Medlem
Citat:
Här är det främst Öbergs som ska avgöra, resten måste se till att inte fucka upp det. Jag vågar köra alla i laget, men inget jag hade bestämt i förväg utefter hur jämna dom varit. Ofta är det en i ursprungsplanen som faller bort och just nu är jag lite rädd för att det kan bli Linn. Det kan bli ett problem för det är hon som har bäst kvalitéer för förstasträckan enligt mig. Just nu oroar jag mig nog mer efter hur vi ska ställa upp sträckorna i det scenariot än vilka fyra det i så fall blir. Om Linn hittar formen och kör ska vi nog kunna hitta en i toppform bland övriga tre.
Alltså jag förundras egentligen över hur lite Stina uppskattas här på FB bland alla er nördar. Det hon gjorde i Seefeld 2019 är något utav det extraordinära. Hon gjorde det absolut bästa med den halvdana form hon hade hade, tog så många kloka beslut i stundens hetta och levererade mer än vad någon annan skulle ha gjort i hennes position. Jag kan inte förstå mig på såna som helt fanboyar och pratar non-stop om naturfenomenen som Kläbo, Linn Svan, Johaug eller Dahlqvist som redan har en enorm kapacitet och behöver knappt tänka på annat än att stå på skidorna så är allting klart.

Därför ser jag det som ytterst osannolikt att Stina ska ex spricka på en sträcka i stafett när det väl gäller. En sån som Stina kommer alltid att prestera över förväntan i stundens hetta oavsett vad man pratar om i livet.
Citera
2022-01-09, 23:18
Bannlyst
Citat:

Linn är den sista som fuckar upp. Aldrig kört en straffrunda i VC- stafetter eller mästerskap. Hon är naturligtvis given på en förstasträcka. Laget är redan klart för OS.
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-09 kl. 23:30.
Citera
2022-01-09, 23:34
Bannlyst
Citat:
Alltså jag förundras egentligen över hur lite Stina uppskattas här på FB bland alla er nördar. Det hon gjorde i Seefeld 2019 är något utav det extraordinära. Hon gjorde det absolut bästa med den halvdana form hon hade hade, tog så många kloka beslut i stundens hetta och levererade mer än vad någon annan skulle ha gjort i hennes position. Jag kan inte förstå mig på såna som helt fanboyar och pratar non-stop om naturfenomenen som Kläbo, Linn Svan, Johaug eller Dahlqvist som redan har en enorm kapacitet och behöver knappt tänka på annat än att stå på skidorna så är allting klart.

Därför ser jag det som ytterst osannolikt att Stina ska ex spricka på en sträcka i stafett när det väl gäller. En sån som Stina kommer alltid att prestera över förväntan i stundens hetta oavsett vad man pratar om i livet.

Man sätter inte någon på en sträcka som aldrig kört en damstafett innan..i ett OS😊..som dessutom skjuter 3 bommar x2 i stående 1 månad innan OS. Nu får ni skärpa er. Stina kommer att köra OS-sprinten men naturligtvis ingen damstafett.😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in