2022-01-09, 20:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om jag skulle säga att "detta är Herrens ord" skulle det som följer då vara Herrens ord eller är det bara jag som använder mig av Herrens namn för att ge auktoritet till mina egna ord? Det kan du inte veta tänker du väl då?

Men saken är den att det kan du. Du kan vara säker på att Gud inte låter andra vara hans språkrör för det skulle öppna Pandoras box och vem som helst kan tala i hans namn om vad som helst. Därför kan du veta att Gud inte gör så alls och du kan lita på att den som talar i Guds ställe är en tjuv och bedragare.

Själv vet jag det för jag vet att Gud inte är kommen till Jorden ännu och när han är det så kan han tala för sig själv.
Du yrade om att Hoseas bok handlade om att ge makt.

Nå väl. Adjö!
Citera
2022-01-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Nå väl. Adjö!
Adjö.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-09 kl. 20:42.
Citera
2022-01-09, 21:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmaxT
Bokstavstroende är också ett straff. Bildning med all säkerhet en börda, men straff läggs från 11 meter.
Klart man ska ta Gud på orden. Dina ord - not so much.
Vad då 11 meter. Detta är inte fotboll.
Citera
2022-01-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ja, bevis är inte att göra sig bekväm. Att en profet gestaltar profetiorna själv är vad som gör honom trovärdig, men jag har faktiskt noll hopp om att du ska förstå vad jag säger här.

Och hur gick det för Hosea? Lyssnade folket till honom? Eller kom Babylonerna och förde bort folket och ödelade landet? Kanske såg folket på Hosea som en stolle (om nu inte hela historian är uppdiktad)

Om detta vore ett effektivt sätt så skulle säkerligen modernt PR-folk använda sig av liknande metoder. Dessutom, varför skulle det vra gott av gud att förnedra sin profet?

Man kan ju föra samma resonemang om Jesajas strip-tease:

Jes. 20: 2då talade Herren genom Jesaja, Amos son. Han sade: ”Lägg av säcktyget du bär om livet och ta av sandalerna du har på fötterna.” Jesaja gjorde så och gick naken och barfota.
3Herren sade: ”Liksom min tjänare Jesaja har gått naken och barfota i tre år som ett tecken och förebud om Egypten och Kush,

Tror du Jesaja blev mer trovärdig och framgångsrik i sitt prdikande för att han näckade i tre år? Om du tro detta; varför inte prova desamma själv? Du skulle tvivelsutan väcka uppmärksamhet.
Citera
2022-01-09, 21:26
Medlem
Citat:

Nå väl. Adjö!

Inser du inte hans poäng? Om någon kommer och påstår sig tala i guds namn, är alla då tvugna att lyssna på vederbörade? I s f vore det hur lätt som helt för vemsomhelt att göra uttalanden i guds namn. Och, om alla är skyldiga att hörsamma den förmente profeten så sätter det denne i just en maktposition. Detta torde vara tämligen enkelt att inse. Titta bara på maktkåta stollepredikanter på amerikansk TV. Många av dessa har gjort sig betydande förmögenheter med sitt anspråk att tala i guds namn.

Kom ihåg att denna tråden handlar om rimlighet, och rimlighet är något som kan bedömas i varje enskilt fall, t ex Hoseas horungar, Jesajas näckande och TV-predikanters stolligheter.
Citera
2022-01-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Adjö.

Jag tror många har svårt med rimlighetsbegreppet. Det förefaller som om tro alltid övertrumfar rimlighet.
Citera
2022-01-09, 21:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Och hur gick det för Hosea? Lyssnade folket till honom? Eller kom Babylonerna och förde bort folket och ödelade landet? Kanske såg folket på Hosea som en stolle (om nu inte hela historian är uppdiktad)

Om detta vore ett effektivt sätt så skulle säkerligen modernt PR-folk använda sig av liknande metoder. Dessutom, varför skulle det vra gott av gud att förnedra sin profet?

Man kan ju föra samma resonemang om Jesajas strip-tease:

Jes. 20: 2då talade Herren genom Jesaja, Amos son. Han sade: ”Lägg av säcktyget du bär om livet och ta av sandalerna du har på fötterna.” Jesaja gjorde så och gick naken och barfota.
3Herren sade: ”Liksom min tjänare Jesaja har gått naken och barfota i tre år som ett tecken och förebud om Egypten och Kush,

Tror du Jesaja blev mer trovärdig och framgångsrik i sitt prdikande för att han näckade i tre år? Om du tro detta; varför inte prova desamma själv? Du skulle tvivelsutan väcka uppmärksamhet.
Som väntat förstod du inte.

Det är trovärdigt därför att vi ser vad Gud sagt i och med profeternas handlande.
Citera
2022-01-09, 21:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Inser du inte hans poäng? Om någon kommer och påstår sig tala i guds namn, är alla då tvugna att lyssna på vederbörade? I s f vore det hur lätt som helt för vemsomhelt att göra uttalanden i guds namn. Och, om alla är skyldiga att hörsamma den förmente profeten så sätter det denne i just en maktposition. Detta torde vara tämligen enkelt att inse. Titta bara på maktkåta stollepredikanter på amerikansk TV. Många av dessa har gjort sig betydande förmögenheter med sitt anspråk att tala i guds namn.

Kom ihåg att denna tråden handlar om rimlighet, och rimlighet är något som kan bedömas i varje enskilt fall, t ex Hoseas horungar, Jesajas näckande och TV-predikanters stolligheter.
Poängen har jag inga problem med att förstå. Problemet med argumentet är istället att Hoseas bok inte tar upp någonting dylikt som anklagelserna riktar sig mot.
Citera
2022-01-09, 21:39
Medlem
Citat:
Jag tror många har svårt med rimlighetsbegreppet. Det förefaller som om tro alltid övertrumfar rimlighet.
Se igenom bluffen!

Gud är allsmäktig och allestädes närvarande men han talar bara genom de han utvalt. Säkert...

Det passar väldigt bra för vissa att han döljer sig och har sina utvalda språkrör och det passar bra att han ser allt och vet vad alla tänker så att man kan använda honom för att styra t.o.m. över vad folk tänker.

Att han inte hindrar det onda som drabbar någon i det fördolda eller öppet är för att han är outgrundlig eller för att inte hindra den fria viljan, eller för att då skulle han få slå alla för att alla är syndare.

Men när han kommer, (som om han plötsligt inte längre var allestädes närvarande redan nu?), då ska han göra upp med det onda mer direkt, men de som har trott på hans språkrör är undantagna (vad hände med den fria viljan?).

Allt om honom är tillrättalagt för att ge vissa makt i hans namn.

De är bedragare, allihop.

Vore han här så som de säger så kunde han tala för sig själv till var och en.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-09 kl. 22:15.
Citera
2022-01-09, 21:49
Medlem
Citat:
Poängen har jag inga problem med att förstå. Problemet med argumentet är istället att Hoseas bok inte tar upp någonting dylikt som anklagelserna riktar sig mot.
Anklagelsen är att han ljuger om Gud vilket man kan hävda så snart man hör orden "Herrens ord kom till mig" eller "Herren säger". Eller när någon säger "Jag" och menar att det är Herren som talar genom honom.

Så vet man att vederbörande är en skurk.
Citera
2022-01-10, 11:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Det räcker med att det finns en parakonformitet på ett enda ställe i hela världen, så bevisar det att nuvarande teori kring utveckling över årmiljoner har fel.
Så du menar att en parakonformitet bevisar en ung jord? Hur då? Varför talas det då om parakonformiteter som om det är någonting helt normalt? Det kan inte vara så att du missförstår dess betydelse?

Citat:
Att man hela tiden måste köra med ad hoc hypoteser för att rädda den övergripande tanken på att allt faktiskt blivit till genom naturliga gradvisa händelser, talar för att denna övergripande tanke inte stämmer.
Fast så är det ju inte.

Citat:
Men så får man inte resonera eftersom man menar att den är objektivt sant, utan att kunna bevisa det.
Vad är det man inte kan bevisa? Du förstår kanske att även om gradvis förändring skulle motbevisas så är inte default positionen Gud eller Bibeln, eller hur?

Jag säger det eftersom din position verkar vara "bevisa precis ALLT, annars gäller det mytologiska svaret" vilket självklart är helt uppåtväggarna fel.
Citera
2022-01-10, 11:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Frågan var ju varför konstanterns är vad de är.
Inte varför de inte är som de är.
Varför hålla på så som du gör?
Kan de vara annat än det de är?
Varför hålla på som jag gör? Ifrågasätta? Jobbigt va?
Dels för att finetuningargument är nonsens, dels för att kontrollera mina egna tankar. Om vi inte uttrycker det vi tänker genom diskussion missar vi säkert felaktigheter eller att vi hoppat till slutsatser som det inte finns fog för. Det är nyttigt.

Citat:
Varför finner du mening att säga att hypoteser inte är slutsatser? Som om jag inte vet det.
För att du argumenterar som om det finns skäl att ta dina vilda hypoteser på allvar och att det är fel på alla andra för att de inte gör det. Uppfyll din egen bevisbörda istället. Du diskuterar inom området slutsats och förklaringar men när du blir synad hävdar du att du inte gör det och agerar förnärmad.

Citat:
Är det någon som ständigt kommer med halmgubbar är det du. Jag kommer inte ihåg att du skrivit något relevant någon gång faktiskt. Bara en ständig svada om sådant som egentligen inte är relevant för diskussion.
Det är bara för att du inte förstår att jag demonstrerar varför du har fel.

Citat:
Vad jag vet beter du dig precis som de du opponerar dig emot.
Nej, det gör jag inte och du demonstrerar bara din brist på förståelse genom att säga det. Om du har problem med det jag skriver får du gärna visa var jag har fel och vilket fel det är. Jag har dessutom demonstrerat min metod. Det har inte du.
Citat:
När skrev du själv ett bevis för det du tror är sant angående alltings ursprung?
Jag låtsas inte veta saker när jag inte gör det. Jag kan säga att du har fel helt utan att ha det slutgiltiga svaret på frågan om universum och allting. Det är bara din kränkthet som kräver att jag måste ha ett bättre svar för att få tillåtelse att kritisera dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in