2022-01-08, 20:30
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabaton666
"Att tidningen Bulletin är i en akut ekonomisk situation är klarlagt via medieuppgifter. Tidningen Journalistens granskningar visar att de flera gånger behövt akut tillskott på flera miljoner. Akuta lån ska även ha tagits. Detta enligt granskningar som gjorts den 17, 18, 23, 24 november respektive 3 och 7 december........"

"klarlagt" ? Fniss! Det är ju psykot Pontus Tholins uppgifter som ligger till grund för det.
Att startup-företag behöver ta in pengar är inte alls konstigt. Det är inte Bulletin ensamma om.

Citat:
Det här var ju underhållande på riktigt. Tholin slutade alltså på Bulletin i september. Har du helt missat exempelvis historien med trippelmördaren i oktober? Intressant att du hackar på Tholin så mycket att du anser honom vara en större skurk än någon som kallblodigt skjutit tre (fyra?) människor i huvudet och värre än stolpskottet till vd Jannik Svensson som tyckte det var en bra idé att ta in en trippelmördare på en bolagsstämma för att hota och intimidera övriga ägare. Det säger ju allt.

Jag håller med om att det var högst olämpligt att ta med trippelmördaren dit, men därefter går våra uppfattningar isär. Trippelmördaren var där INTE på uppdrag av Bulletin, han var där pga att han var ditkallad som privat ombud för J. Svensson. (det var olämpligt, helt klart!)
Trippelmördaren är numera examinerad jurist. Någon granskning av medarbetarna har aldrig varit på tal. Det finns det flera källor på. Googla den du.

Vad är det som gör att nuvarande VD är ett stolpskott? Till skillnad från Pontus Tholin så har han ju både arbetslivserfarenhet och erfarenhet från politiken, detta trots hans låga ålder.

Pontus Tholin, däremot, är ju rakt igenom en nolla, det vet vi ju alla redan. Jag har dessutom haft det obehagliga "nöjet" att träffa honom ett par gånger och jag kan bara bekräfta att han onekligen ger intrycket att vara just en nolla. Jag förstår inte alls varför TS tog in honom. Han har ju inte bidragit med vare sig kunnande, kapital eller arbetslivserfarenhet. Jag tror att TS tyckte synd om honom.

Frågan är bara varför du anser att nuvarande VD är ett stolpskott.

Citat:
Hur många journalister och skribenter har sagt upp sig efter den incidenten? Tio? De har ju knappt några kvar? Varför säger de upp sig efter att Tholin försvunnit om nu alla problem beror på Tholin? Med din logik borde allt sedan länge vara frid och fröjd på Bulletin.

Jag vet inte om det är frid och fröjd på Bulletin. Samtliga jobbar väl hemma numera så utan psykfallet Pontus Tholins intrigskapande och ständiga bråk, så lär det inte hända mycket av negativ karaktär.
Såvitt jag kan se så produceras det nyheter med hög kvalitet numera. Fullblodsproffset Rosenthal, inhyrd chefredaktör, är säkerligen förklaringen till det, förutom Bulletins fantastiska skribenter såklart.
Du tycks sitta på inside-information om hur många skribenter de har. Att ett ungt media har runt 15-20 skribenter (min uppskattning) är inte dåligt på något sätt. De producerar ju så tangentborden glöder.
Citera
2022-01-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yussuf
Att startup-företag behöver ta in pengar är inte alls konstigt. Det är inte Bulletin ensamma om.

Att som startup bränna över 45 miljoner på mindre än ett år på fantasilöner till bland annat superwoketomten Rosenthal (som är som Wolodarski i kubik) är helt jävla sinnessjukt och något som Tino är väldigt, väldigt ensam om. Investerarna kan knappast vara glada.

Citat:
Jag håller med om att det var högst olämpligt att ta med trippelmördaren dit, men därefter går våra uppfattningar isär. Trippelmördaren var där INTE på uppdrag av Bulletin, han var där pga att han var ditkallad som privat ombud för J. Svensson. (det var olämpligt, helt klart!)
Trippelmördaren är numera examinerad jurist. Någon granskning av medarbetarna har aldrig varit på tal. Det finns det flera källor på. Googla den du.

Ehm... Uppfattningar? Det finns alltså ljudinspelningar som styrker att trippelmördaren anlitats av vd:n Jannik Svensson och att han "är med och håller på att utreda de olika förehavanden som finns"... Detta erkänns dessutom av Jannik själv i Expressen:

"Bulletins vd förnekar också att Nilsson ska göra en utredning för Bulletin.

– Nej det stämmer inte, då har någon missförstått. Jag kan som vd för Bulletin säga att han inte ska göra en utredning för Bulletin, däremot har han mandat att uttala sig för mig på bolagsstämman och vi kommer att utreda många saker som hänt på senaste tiden, säger Jannik Svensson."

Bara det uttalandet visar ju på intelligens- och kunskapsnivån... Hur lyckas man motsäga sig själv så totalt i en och samma mening?

Och om det nu var så att trippelmördaren som Jannik Svensson tog med sig på stämman inte alls skulle interngranska personalen på Bulletin så kan man ju fråga sig varför i hela friden Jannik Svensson i så fall påstod detta på stämman? För att skrämmas? Eller varför?

Och återigen det hela finns alltså inspelat på band. Lyssna på detta avsnitt av Lägg ut! från ca 2:00 och från ca 10:00. Expressens biträdande chefredaktör Karin Olsson angående att Tino förnekar att Bulletin anlitat en trippelmördare: "Tino ska leta fram en egen inspelning från den här stämman, men då kan man säga så här att Tino, vi har redan en inspelning från stämman så vi vet vad som sades där."

Dessutom kan en vd inte ta med ett "privat" ombud på en stämma. Det är ett rakt igenom löjligt påstående som visar att Jannik Svensson inte har minsta aning om vad han sysslar med. Och inte Tino heller uppenbarligen som ju i egenskap av styrelseordförande utser vd och därigenom ger denne sitt fulla förtroende.

Citat:
Vad är det som gör att nuvarande VD är ett stolpskott? Till skillnad från Pontus Tholin så har han ju både arbetslivserfarenhet och erfarenhet från politiken, detta trots hans låga ålder.

Det räcker med att läsa Jannik Svenssons Wikipediasida eller lyssna på valfritt avsnitt av hans "podd" för att förstå vidden av hans "erfarenhet". Han har inte ens snuddat vid några högre studier och bara med nöd och näppe precis lyckats ta sig igenom gymnasiet, vilket förklarar den låga nivån. Bara den som själv saknar utbildning har svårt att förstå varför det är ett problem.

I intervjun med Slöseriombudsmannen nyligen berättar Jannik själv att matematik är ett av hans "svaga ämnen" och att matematik i hans värld är "som att lära sig att flyga med händerna". Det knappast förtroendeingivande för en vd som ansvarar för ett bolags ekonomi och löpande verksamhet. Minst sagt. En normalt funtad människa inser sina begränsningar och tackar nej till kamikazeuppdrag. Men inte Jannik Svensson.

Expressen 14 oktober:

Han saknar utbildning i ekonomi.

– Jag har enbart jobbat, men det kan ses som en styrka. Jag har drivit bolag sen jag var 21. Det här är samma sak, men i större skala.

Men många skulle ändå kalla uppdraget omöjligt, och flera personer som Expressen pratat med beskriver Svensson som den perfekta målvakten för ett bolag på väg över stupet.

Svensson är den tredje vd:n efter mindre än ett år, och vd-skapet är så färskt att han inte ens är säker på att det gått igenom hos Bolagsverket ännu. Men säker på sin sak är han:

– Om det skulle vara ett omöjligt uppdrag, varför skulle jag ta det? Det är ”jantelagigt” att säga det."

Alltså nivån...

Citat:

Tja. Någon som uppenbart agerat marionett och megafon för Tino Sanandaji för att sedan radera hela sin Facebooksida och samtliga av alla sina inlägg till Tinos försvar ger knappast intrycket av att vara särskilt stabil.

Citat:
Du tycks sitta på inside-information om hur många skribenter de har. Att ett ungt media har runt 15-20 skribenter (min uppskattning) är inte dåligt på något sätt. De producerar ju så tangentborden glöder.

Det är bara att titta på sajten. Nyhetsdelen består numera till 99 procent av copy/paste från TT, som inte ens får betalt för sina fakturor.

Expressen igen:

"Bulletins ”Steve Jobs” Tino Sanandaji – som han själv beskrivit sin roll – har saknat formell chefsbefattning men var ändå inne i både stora och små frågor. Otydligheten har lett till kaos, med konflikter där alla och ingen bestämmer.

– Det är en helt otrolig historia som man skulle kunna göra en Netflixserie av, säger en medarbetare, som berättar att det varit en karusell sedan start, och allt cirklar kring en och samma person – Tino Sanandaji.

Rädslan för honom uppges vara stor, och leda till en tystnadskultur på redaktionen.

Medarbetaren säger att det är ett under att nyhetsarbetet fungerat under tiden som varit."

Bulletin är ingen tidning utan en blogg/Tinos lekstuga/privata bankomat som alla seriösa journalister flyr ifrån.
Senast redigerad av Blacksabaton666 2022-01-09 kl. 00:45.
Citera
2022-01-09, 00:09
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Kul att ta upp en företrädare för vänsterliberala DN som ett sanningsvittne.

Visst tycks TS vara en jobbig dj-vel att jobba med, men det tar ju inte bort det faktum att han är synnerligen väl påläst och välutbildad.

Jag är betydligt mer intresserad av killen på dekis, Pontus Tholin, roll i detta. Jag har ju träffat honom ett par gånger så jag vet vad jag talar om. Han är ju uppenbart ett psykfall. Vad är det som säger att det inte var HAN som låg bakom intrigskapandet och konflikterna på Bulletin innan!?

Faktum kvarstår:

* Pontus Tholin har aldrig lyft ett ärligt handtag i sitt liv (annat än som uppassare till TS)

* Pontus Tholin gråter ut i media och har mer och mer kommit att framstå som en rättshaverist

* Pontus Tholin visar klara drag av psykisk sjukdom

* Att Pontus Tholin tycktes tro att han och Dan Korn skulle köra Bulletin efter att Dan Korn hade tagit över aktierna från Neuding visar också på en bekymrande personlighet. Det stärker bilden av att han lider av en psykisk sjukdom. För vems pengar skulle han köra Bulletin? Det är ju TS som har fixat allt kapital.

Nej, jag tror att det är en hund begraven. Pontus Tholin måste ha ett sekretessavtal med Bulletin och det är ju uppenbart att han har brutit mot vad man kan förvänta sig omfattas av att ett sådant avtal. Allt detta psykotiska gråtande i media, anmälan till Ekobrottsmyndigheten, polisanmälan om bedrägeri, anmälan till Mediestödsnämnden mm visar än en gång på att han agerar i affekt eller är psykiskt sjuk. Jag är övertygad om att Pontus Tholin är skitskraj över att bli stämd av Bulletin för brott på sekretessavtalet. Det är personlig konkurs som väntar runt hörnet för rättshaveristen.

För övrigt är det intressant att skandalerna helt sonika upphörde så fort som Pontus Tholin fick sparken. Slump? Knappast! Den största skurken i dramat är med all sannolikhet Pontus Tholin. Det utesluter dock inte att fler har lidit av storhetsvansinne där.

Oavsett vad, det är dags att poppa mer popcorn.

Jag ser fram emot av att få njuta mer av Cirkus Tholin. Det borde snart vara dags att hitta någon annan ny lättlurad copy&paste-journalist i ett liberalt eller sosse-media som känner att det är dags för en karriärboost och ge sig på uppstickarkonkurrenten Bulletin. Det lär väl bli ett par ryggdunkar, handhjärtan och klappar på axeln från redaktionen då. Jag vill ser mer av Pontus Tholins tårar.
Svar ja; han är nåt fall av psykfall. Vad det riktiga felet är vet jag inte men han har gått långt utanför vad som kan tänkas vara acceptabelt vid ett flertal olika tillfällen.
Citera
2022-01-09, 05:19
Medlem
yussufs avatar
Citat:
"Bulletins vd förnekar också att Nilsson ska göra en utredning för Bulletin.

– Nej det stämmer inte, då har någon missförstått. Jag kan som vd för Bulletin säga att han inte ska göra en utredning för Bulletin, däremot har han mandat att uttala sig för mig på bolagsstämman och vi kommer att utreda många saker som hänt på senaste tiden, säger Jannik Svensson."

Bara det uttalandet visar ju på intelligens- och kunskapsnivån... Hur lyckas man motsäga sig själv så totalt i en och samma mening?

Motsäga sig? Hur fick du ihop det? Han motsäger sig inte alls.
- Trippelmördaren hade inget uppdrag för Bulletin.
- Trippelmördaren var där som representant för J. Svensson personligen.

Hur kan det vara så svårt för dig att att förstå? Snacka om underhållande.

Citat:
Det räcker med att läsa Jannik Svenssons Wikipediasida eller lyssna på valfritt avsnitt av hans "podd" för att förstå vidden av hans "erfarenhet".

Kul att du hänvisar till Wikipedia. Något av det första jag tittar på när jag kollar Wikipedia är om det har varit en diskussion av minst fyra personer om sidan. Om så inte är fallet så är sidan med all sannolikhet endast ett uttryck för en personlig vendetta mot, i det här fallet, personen ifråga.

(jag kan i sammanhanget nämna att jag själv har redigerat en Wikipedia-sida och bytt ut information för en stor ledande koncern bara för att se hur länge det stod kvar. 2,5 år fick det stå kvar. Det är väl väl ca 10 år sedan nu så det är preskriberat )

Vem som helst hade kunnat skapa sidan. Psykfallet Pontus Tholin skulle vara min huvudmisstänkte, men vem som helst skulle kunna göra det. Du, jag eller några andra här.

En sida på Wikipedia som inte har diskuterats och manglats av minst 4 pers under en längre tid är inte att betrakta som ens skuggan av att vara tillförlitlig. Att hänvisa till en sådan sida visar bara på grov inkompetens och avsaknad av källkritik. Detta är också något man lär sig vid högre studier, så jag tar mig friheten att du själv har gått på LHS - Livets Hårda Skola.

Att dela en sådan sida här som en slags referens på att något är sant, faller därmed brutalt på sin egen orimlighet. Jag hoppas att du inser att din trovärdighet, det som möjligen var kvar av den, därmed också föll.

Citat:
Han har inte ens snuddat vid några högre studier och bara med nöd och näppe precis lyckats ta sig igenom gymnasiet, vilket förklarar den låga nivån. Bara den som själv saknar utbildning har svårt att förstå varför det är ett problem.

I intervjun med Slöseriombudsmannen nyligen berättar Jannik själv att matematik är ett av hans "svaga ämnen" och att matematik i hans värld är "som att lära sig att flyga med händerna". Det knappast förtroendeingivande för en vd som ansvarar för ett bolags ekonomi och löpande verksamhet.

Detta är också helt uppåt väggarna. Ett bolags VDs uppgift är inte ha djupa mattekunskaper. En VDs uppgifter ligger på ett helt annat plan. Sen hjälper det ju såklart att snabbt kunna avgöra om vissa siffror är rimliga eller ej, men vill man ha matematisk kompetens så ser VDn åt att säkerställa att den typen av kompetens finns i bolaget. Jag har genom mitt jobb i möten med ledningsgrupper kommit i kontakt med flera CEOs som inte har hållt någon högre standard på matte, men de har varit handlingskraftiga ledare som har lyckats styra företagen mot framgång.

Enligt samma modell är det med tex SpaceX. Är Elon Musk den som konstruerar raketerna? Icke då. Elon är iofs übersmart på många andra områden (så han representerar inte den typiska VDn), men när det gäller sådant som raketforskning så säkerställer han att kompetensen finns i huset genom att anställa den typen av kompetens, eller hyra in den.

Att en VD är ytterst ansvarig för ett bolags samtliga aktiviteter betyder INTE att det är VDn som måste behärska alla roller och inneha samtlig behövd kompetens.

Det är uppenbart att du inte skulle göra dig så bra som VD.

Citat:
... människa inser sina begränsningar och tackar nej till kamikazeuppdrag. Men inte Jannik Svensson.

Här är vi delvis överens. JAG hade aldrig någonsin tagit på mig uppdraget som VD för Bulletin. Det skulle inte ens se bra ut i mitt CV, iaf inte om jag inte hade haft fria händer att styra upp skutan. Att ha TS som styrelseordförande är nog inte det enklaste för en VD, iaf inte om han lägger sig i den dagliga verksamheten, men om TS gör det (vilket jag inte har en aning om) så kanske han istället skulle vara VD.
TS borde isf lägga sin energi på att strategiskt peka ut riktningen för Bulletin.

TS är superbt bra på sitt gebiet. Jag kan helt klart förstå varför MSM ser TS som ett hot och att de gör allt de kan för att sänka Bulletin. Han är dock inte en "karismatisk ledare", inte baserat på vad jag kan förstå iaf.

Citat:
...radera hela sin Facebooksida och samtliga av alla sina inlägg till Tinos försvar ger knappast intrycket av att vara särskilt stabil.

hahaha, där dök Wikipedia-sidan upp igen som en referens på att detta skulle vara sant. Patetiskt!
Det är inte heller alla som uppskattar Facebook, det är en dj-kla tidstjuv. Jag har full förståelse för det. J. Svensson har väl helt enkelt valt att ha RIKTIGA vänner istf låtsasvänner på Facebook. Det är i grunden ett sunt beteende, tycker jag.

(fortsättning i nästa svar, det blev för långt för Flashack)
Citera
2022-01-09, 05:23
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Det är bara att titta på sajten. Nyhetsdelen består numera till 99 procent av copy/paste från TT, som inte ens får betalt för sina fakturor.

99 procent copy and paste? Hahahahaha, du har alldeles uppenbart INTE läst Bulletin, eller ens faktagranskat det påståendet. Det är HELT fel.

Visst använder de också TT för allmänna nyheter som trattas ut i flera medier, men det är ju ett smart drag för då behöver man inte lämna Bulletin om man vill läsa om smör&bröd-nyheterna och ständigt kunna hålla sig informerade med Bulletins egna skribenters artiklar.

Att TT skulle stå för 99 procent av publicerade nyheter på Bulletin är skrattretande. Jag bedömer att Bulletins egna skribenter skriver ca 70-80% av de publicerade artiklarna på Bulletin numera och resten kommer från TT. Det har med all sannolikhet varit betydligt mer med TT-nyheterna innan när psykot Pontus Tholin styrde där.

Citat:

Expressen igen:

"Bulletins ”Steve Jobs” Tino Sanandaji – som han själv beskrivit sin roll – har saknat formell chefsbefattning men var ändå inne i både stora och små frågor. Otydligheten har lett till kaos, med konflikter där alla och ingen bestämmer.

– Det är en helt otrolig historia som man skulle kunna göra en Netflixserie av, säger en medarbetare, som berättar att det varit en karusell sedan start, och allt cirklar kring en och samma person – Tino Sanandaji. Rädslan för honom uppges vara stor, och leda till en tystnadskultur på redaktionen.

Icke namnsatta uttalanden är i klass med att referera till Wikipedia, dvs helt irrelevanta. Det skulle inte alls förvåna mig om det är det gråtmilda psykot Pontus Tholin som är denna "medarbetare".

En sak som du ska vara medveten om är att entreprenörer tenderar att bli besatta av sin mission. Om TS har beskrivit sig själv som Steve Jobs så visar det på hans dedikering till sin mission. Kommer du ihåg när Jonas Birgersson, grundaren av Framtidsfabriken, kallade till presskonferens och där hölls det upp en glasruta och så slängde de en tegelsten (Brikks var varumärket om jag inte minns fel) på rutan och sa "Brikks is breaking Windows" (något i den stilen), detta trots att Brikks inte hade ett jota med operativsystem att göra (Windows är ett operativsystem ifall du nu inte visste det). MSM-journalisterna skrev så att pennorna glödde och de flesta förstod inget.
Det är ett utslag av en besatthet av sin egen mission, ibland irrelevant och man får ta dessa entreprenörer med en nypa salt. Själv skrattade jag gott åt Framfabs presskonferens.

Att TS är som en blodig grön/gul finne i röven att interagera med är det nog ingen som betvivlar. Jag har fått min släng av sleven också när han var opinionsbildare. Jag tror dock att det är ett resultat av att ständigt vara under press. Det är inte alla som fixar det. Få faktiskt.

Jag läste någonstans på Bulletins sida på FB (jag har letat efter det igen, dock utan att hitta det) att Rosenthal har mentorerat redaktionens skribenter i att bli en effektiv nyhetsorganisation. Det tycks han ha lyckats mycket väl med. Den länken som du ger är rätt larvig. den försöker sänka Rosenthal genom att säga att han jobbar från New York - är det irrelevant? Väldigt många jobbar hemifrån numera, till och med konsulter. Det är i det närmaste ett paradigmskifte som har skett tack vare pandemin. Man ser helt enkelt att det inte är någon skillnad till det sämre att folk som kan jobba hemma också gör det.

Sen har vi det där med "lön". Rosenthal är konsult boende i USA. Det betyder då INTE att han uppbär lön. Till lön tillkommer sociala avgifter, försäkringar etc. Man brukar också fördela gemensamma kostnader (tex lokalhyra, overhead etc etc) ut på individer. Dessa fördelade kostnader är förvisso inte lönekostnader, men det ger en indikation om vilken kostnadsmassa ett bolag har per anställd.
Rosenthal är i USA, han ger inte upphov till några kostnader för Bulletin så som en anställd i Sverige gör. Att påstå att han har en "hög lön" när det är ett arvode, drar ett löjets skimmer över MSM-journalisterna som påstått det. De har inte ens grundläggande förståelse för basala fakta som de borde iaf kolla upp innan de publicerar sitt dravel. Än en gång visar det bara på att ett nyhetsmedium som Bulletin, där det inte duger att vara en Södertörnutbildad genusorienterad låtsasjournalist, för att bli anställd. Jag skulle snarare vilja påstå att några av Sveriges bästa skribenter finns hos Bulletin. Klart som tusan att MSM kissar på sig vid blotta tanken på att Bulletin kommer att fortsätta att dra ner byxorna på dem och avslöja hur odugliga MSM är.

Vad tror du att Peter Wolodarski har i LÖN? Snacka om "hög lön", den ligger säkerligen långt över vad Rosenthal får i arvode (per timme, Rosenthal kanske inte ens jobbar fulltid).

En sak som jag tycker är intressant är hur du ständigt kommer med påståenden om TS och JS och helt duckar på kritiken mot Pontus Tholin. Det är som om du ser psykot Pontus Tholin som ett sanningsvittne som är helt utan skuld. Du är HELT onyanserad i din kritik och besvarar aldrig den kritik som förs fram mot rättshaveristen, det gråtmilda psykot, Pontus Tholin.

Övriga här i tråden tycks ha förmågan att se båda sidor och deras tillkortakommanden, men inte du. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Det blir aldrig någon riktig debatt av det. Du blir som en megafon för nollan Pontus Tholin. Sen när du för fram helt irrelevanta "källor" som bevis för att något är på ett visst sätt (icke namngivna källor, Wikipedia etc) så faller hela din argumentation platt. Det är rätt trist.

Nåja, jag hoppas iaf att det blir en fortsättning på Cirkus Tholin snart. Det är underhållning i världsklass.
Senast redigerad av yussuf 2022-01-09 kl. 05:35.
Citera
2022-01-09, 11:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
"klarlagt" ? Fniss! Det är ju psykot Pontus Tholins uppgifter som ligger till grund för det.

Pontus Tholin, däremot, är ju rakt igenom en nolla, det vet vi ju alla redan. Jag har dessutom haft det obehagliga "nöjet" att träffa honom ett par gånger och jag kan bara bekräfta att han onekligen ger intrycket att vara just en nolla. Jag förstår inte alls varför TS tog in honom. Han har ju inte bidragit med vare sig kunnande, kapital eller arbetslivserfarenhet. Jag tror att TS tyckte synd om honom.

Jag vet inte om det är frid och fröjd på Bulletin. Samtliga jobbar väl hemma numera så utan psykfallet Pontus Tholins intrigskapande och ständiga bråk, så lär det inte hända mycket av negativ karaktär.
Såvitt jag kan se så produceras det nyheter med hög kvalitet numera. Fullblodsproffset Rosenthal, inhyrd chefredaktör, är säkerligen förklaringen till det, förutom Bulletins fantastiska skribenter såklart.
Tar du en dömd trippelmördare och psykopat till ditt juridiska ombud så har du visat att du helt saknar omdöme. En till som VD bygger på förtroende.
Bulletin är en tågkrasch i slowmotion.

Oavsett om Rosenthal uppbär lön eller får arvode så är han en kostnad och en hög kostnad för en publikation med minst sagt svajig ekonomi.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-01-09 kl. 11:11.
Citera
2022-01-09, 14:07
Medlem
Citat:
Motsäga sig? Hur fick du ihop det? Han motsäger sig inte alls.

Jo, han motsäger sig. Och det hela finns alltså inspelat.

Citat:
Kul att du hänvisar till Wikipedia. Något av det första jag tittar på när jag kollar Wikipedia är om det har varit en diskussion av minst fyra personer om sidan. Om så inte är fallet så är sidan med all sannolikhet endast ett uttryck för en personlig vendetta mot, i det här fallet, personen ifråga.

Jannik Svensson är alltså helt öppen själv med sin psykiska ohälsa och berättar om den, bland annat i sommarprat. Då är det knappast fråga om någon "vendetta" från någon annan. Sannolikt är det Jannik själv som är ensam författare till sin egen Wikipediasida.

Citat:
Detta är också helt uppåt väggarna. Ett bolags VDs uppgift är inte ha djupa mattekunskaper.

Öh, jo. Man bör kunna räkna och ha något mer än praktiskt gymnasium som klarats av med nöd och näppe.

Citat:
TS borde isf lägga sin energi på att strategiskt peka ut riktningen för Bulletin.

För det har ju gått så bra hittills med minus 30 miljoner i EK...

Citat:
TS är superbt bra på sitt gebiet. Jag kan helt klart förstå varför MSM ser TS som ett hot och att de gör allt de kan för att sänka Bulletin.

Samtliga journalister jag har hört välkomnar Bulletin men vill stoppa Tino som uppenbart är till skada för allt och alla han kommer i närheten av.

Citat:
hahaha, där dök Wikipedia-sidan upp igen som en referens på att detta skulle vara sant. Patetiskt!
Det är inte heller alla som uppskattar Facebook, det är en dj-kla tidstjuv. Jag har full förståelse för det. J. Svensson har väl helt enkelt valt att ha RIKTIGA vänner istf låtsasvänner på Facebook. Det är i grunden ett sunt beteende, tycker jag.

Jag vet inte hur man svarar en uppenbart gaslightad person som verkar vara hjärntvättad personlig vän med både Tino och Jannik Svensson. Att gå ut stenhårt och svära på att varje ord som Tino påstår är sant i en rad Facebookinlägg för att sedan radera först inläggen och sedan hela sin Facebooksida är helt enkelt inte stabilt. Det är som när Paulina Neuding fisförnämt och överlägset basunerar ut att Bulletin minsann är mycket bättre än alla andra medier och ska bli "Sveriges New York Times" för att sedan utan ett ord springa och gömma sig och inte ge någon som helst förklaring. Pinsamt är bara förnamnet.
Citera
2022-01-09, 14:40
Medlem
Citat:
99 procent copy and paste? Hahahahaha, du har alldeles uppenbart INTE läst Bulletin, eller ens faktagranskat det påståendet. Det är HELT fel.

Att TT skulle stå för 99 procent av publicerade nyheter på Bulletin är skrattretande. Jag bedömer att Bulletins egna skribenter skriver ca 70-80% av de publicerade artiklarna på Bulletin numera och resten kommer från TT. Det har med all sannolikhet varit betydligt mer med TT-nyheterna innan när psykot Pontus Tholin styrde där.

Se där. Nu var tydligen Tholin enligt dig ansvarig för nyhetsdelen också. Spännande. Trodde Bulletin hade nyhets/redaktionschefer medan Tholin var ansvarig för annat. Föreslår att du går in på sidan igen så ser du att i princip allt numera är TT.

Citat:
Icke namnsatta uttalanden är i klass med att referera till Wikipedia, dvs helt irrelevanta. Det skulle inte alls förvåna mig om det är det gråtmilda psykot Pontus Tholin som är denna "medarbetare".

För varje gång du kallar någon för psykfall/psyko/nolla/rättshaverist/gråtmild etc utan att kunna belägga det devalverar du din värdighet och trovärdighet.

Citat:
En sak som du ska vara medveten om är att entreprenörer tenderar att bli besatta av sin mission. Om TS har beskrivit sig själv som Steve Jobs så visar det på hans dedikering till sin mission.

Att Tino jämför sig med Steve Jobs är synnerligen pikant, pinsamt och tecken på storhetsvansinne. Tino skrev ett par böcker för flera år sedan. Efter det har han inte presterat någonting alls. Han har inte ens på tre år fått ur sig den 30-sidiga rapporten om utvandring som han crowdfundat 600 000 kronor för. Det enda han lyckats med är att lura av människor pengar som han verkar bränna i Ukraina och på rena vansinneslöner till bland annat woketomten Rosenthal.

Citat:
Den länken som du ger är rätt larvig. den försöker sänka Rosenthal genom att säga att han jobbar från New York - är det irrelevant?

Oookej, så en flersidig intervju med Rosenthal i SvD där han själv får lägga ut texten är larvig? Joråsatteh...

Citat:
Sen har vi det där med "lön". Rosenthal är konsult boende i USA. Det betyder då INTE att han uppbär lön. Till lön tillkommer sociala avgifter, försäkringar etc. Man brukar också fördela gemensamma kostnader (tex lokalhyra, overhead etc etc) ut på individer. Dessa fördelade kostnader är förvisso inte lönekostnader, men det ger en indikation om vilken kostnadsmassa ett bolag har per anställd.
Rosenthal är i USA, han ger inte upphov till några kostnader för Bulletin så som en anställd i Sverige gör. Att påstå att han har en "hög lön" när det är ett arvode, drar ett löjets skimmer över MSM-journalisterna som påstått det.

Vad vet du om det? Du verkar ju utsänd av Tino för att trolla den här tråden. Det där är insideinfo, om du inte hittar på eller kan visa på en källa som motsäger Expressens uppgifter om att Rosenthal har en månadslön på 220 000 kronor på Bulletin.

Citat:
Vad tror du att Peter Wolodarski har i LÖN? Snacka om "hög lön", den ligger säkerligen långt över vad Rosenthal får i arvode (per timme, Rosenthal kanske inte ens jobbar fulltid).

Wolodarski jobbar alltså på Sveriges största dagstidning. Rosenthal på en liten startup som i bästa fall kan jämföras med en liten landsortstidning. Det är skillnad.
Senast redigerad av Blacksabaton666 2022-01-09 kl. 14:52.
Citera
2022-01-09, 16:09
Medlem
ChipChipChips avatar
Citat:
Det ska ju inte ens bli en bok längre, utan bara en rapport på 30 sidor enligt vad som sagts. Och inte ens det klarar Tino av att prestera, utan skyller på corona. TRE år senare. Pandemin erbjuder ju tvärtom fantastiska möjligheter att slutföra bokprojekt. Vad sysslar han med i Ukraina egentligen? Knarkar och köper tjejer? Han skriver ju vare sig bok/rapport eller en endaste bokstav i Bulletin. Ukraina är väl för övrigt ett av de länder som saknar utlämningsavtal med Sverige?
Wow! Det är nästan som att det finns ett mönster gällande vad man lovar, och vad man levererar. Men det är iofs. ett ganska vanligt beteende bland grifters - så fort de upptäcker nåt mer lukrativt blir tidigare löften som bortblåsta (lex Ann Heberlein).

Varför han flyttade till Ukraina skulle jag också vilja veta, särskilt mtp. att han hade en stabil forskartjänst på Handels.

Det stämmer att Sverige inte har ett ulämningsavtal med Ukraina. Men jag ser inte relevansen, för ingen har väl begått nåt brott (än)?
Citera
2022-01-09, 16:38
Medlem
ChipChipChips avatar
Citat:
En hög lön i sig behöver inte vara ett problem. Problemet för Bullen är att de konstant levt över sina tillgångar. Wolodarskis tidning däremot bär sig självt ekonomiskt, och tar dessutom inte emot det statliga mediestödet.

Att anmärka på om Blumenthal får lön eller arvode är i sammanhanget bara hårklyveri. Faktum är att både tidigare och nuvarande medarbetare har varit rejält överbetalda i relation till sajtens intäkter.
Citera
2022-01-09, 16:52
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChipChipChip
En hög lön i sig behöver inte vara ett problem. Problemet för Bullen är att de konstant levt över sina tillgångar. Wolodarskis tidning däremot bär sig självt ekonomiskt, och tar dessutom inte emot det statliga mediestödet.

Att anmärka på om Blumenthal får lön eller arvode är i sammanhanget bara hårklyveri. Faktum är att både tidigare och nuvarande medarbetare har varit rejält överbetalda i relation till sajtens intäkter.

Hårklyveri med ca 55% (dvs inte "bara" de 31,42% som är arbetsgivaravgiftsdelen) skillnad mellan en lön på 200 kkr och ett arvode på 200 kkr? Icke då!

Däremot har du, såvitt jag kan se, en poäng i att Bulletin har levt över sina tillgångar. Det är iofs rätt vanligt bland startup-företag. Inte ens Spotify som har ett börsvärde på 500+ miljarder har uppvisat vinst på många år. De lever alltså också över sina tillgångar och har behövt rejäla kapitaltillskott under många år.

Det förringar inte på något sätt att/om Bulletin har levt över sina tillgångar. Se det mer som ett konstaterande att det är symptomatiskt bland startup-företag.
Citera
2022-01-09, 16:53
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Värt att notera är att Anders Johnson röstade ja till Bulletins ansökan. Så han har ju inte ägnat sig åt någon politisk aktivism genom att neka Bulletin stödet. Den enda som reserverade sig mot beslutet att ge Bulletin mediestöd var Sverigedemokraterna representant Erik Larsson.

Bra poäng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in