2022-01-09, 10:56
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Visar på kapacitet innan hon började med hårdare träning.
Kan också visa på bättre skidor än konkurenterna. Är det loppet innan jul Ebba är närmast Frida också.
Citera
2022-01-09, 11:11
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Konstigt resonemang. Hur skulle Stina kunna hänga någon norska 2015 och 2017? Att påstå att Stina inte levererade för att hon inte spurtade hem guldet är bara löjligt.
Hon vann spurten om silvret båda gångerna.
Stina vann spurten i 3/4 stafetter.
Jag påstod inte att Stina inte levererade. Det jag vänder mig mot var den grundlösa tron att det skulle vara nåt framgångsrecept att sätta en sprinter på sistasträckan. Framför allt inte om taktiken bygger på att övriga åkare ska skapa en lucka åt sprinter som sen ska bli ikappåkt och sen vinna spurten.

I damstafetter är det tydligt att det är åkarnas distanskapacitet som avgör. Sundling och övriga sprintfokuserade åkare får gärna konkurrera om stafettplatser men då får det vara utifrån distanskapacitet och inte utifrån nån dröm om att de ska vara Northug.
Citera
2022-01-09, 11:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Nej, inte om de får gå ut samtidigt.

Klart att Sundling är bra på sista. Men både Tiril och Stupak på första kan ses som våra konkurrenters svaga punkt. Och Jonna framstår som att hon skulle kunna skapa lucka där. När vi har Ebba mot Johaug (vi blir inte brutalt frånkörda) kan vi ha Frida i första hand på sista sträckan. Bra försäkring om stafetten skulle bli svår att gå ifrån i också. Sundling är i "klassiskt" mode i VM när stafetten går. Har både klassiskt och teamsprint i klassiskt både före och efter.

Jonna - Tiril Udnes Weng
Ebba - Johaug
Charlotte - Fossesholm
Frida - Heidi "Heidi" Weng

1-0
Du underskattar Tiril och Stupak rätt rejält.
Norges svaga kort just nu är Fossesholm vars form svajar rejält och tveksamt om hon verkar kommer platsa i deras stafettlag. Rysslands svaga kort är Stepanova, vilket säger en del om hur starkt lag de har.
Trots det kan de ju faktiskt missa medalj då Finland, Tyskland och USA också har bra lag.
Citera
2022-01-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Stepanova har kört två individuella lopp i VC, 17:e i Lillehammer och 10:e i Davos (där hon förövrigt slog Fossesholm). Banan i Lillehammer var inte speciellt tuff men konstigt nedvärdering av Stepanova.
Nå er det vel ikke nødvendigvis Fossesholm hun skal gå mot.
Citera
2022-01-09, 11:21
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Nå er det vel ikke nødvendigvis Fossesholm hun skal gå mot.
Jag kanske missförstod dig men du skrev att resultaten i Lillehammer inte var representativa eftersom Stepanova hängde med?
Citera
2022-01-09, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Du underskattar Tiril och Stupak rätt rejält.
Norges svaga kort just nu är Fossesholm vars form svajar rejält och tveksamt om hon verkar kommer platsa i deras stafettlag. Rysslands svaga kort är Stepanova, vilket säger en del om hur starkt lag de har.
Trots det kan de ju faktiskt missa medalj då Finland, Tyskland och USA också har bra lag.

Fossesholm hade en riktigt bra fristil i början av säsongen. 4:a i Lillehammer. Före både Ebba och Nepryaeva. Därefter (likt Kalla) ridå. Litar på att ryssarna får fram en bra fjärdegubbe, jag menar gumma Stepanova trots allt 10:a i Davos fristil.
Senast redigerad av ccnut 2022-01-09 kl. 11:37.
Citera
2022-01-09, 11:46
Medlem
FNLSs avatar
Ett problem för fossesolm är att enda loppet för henne innan stafetten är skiathlon . I klassiskt har hon blandat dåliga lopp med närmast bottenlöst usla. Och öppnar hon så i skiathlon blir det svårt att värdera hennes insats i fristil.
Citera
2022-01-09, 11:58
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Ett problem för fossesolm är att enda loppet för henne innan stafetten är skiathlon . I klassiskt har hon blandat dåliga lopp med närmast bottenlöst usla. Och öppnar hon så i skiathlon blir det svårt att värdera hennes insats i fristil.
Men 10-an går ju före stafetten också men visserligen i klassiskt
Citera
2022-01-09, 12:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Jag påstod inte att Stina inte levererade. Det jag vänder mig mot var den grundlösa tron att det skulle vara nåt framgångsrecept att sätta en sprinter på sistasträckan. Framför allt inte om taktiken bygger på att övriga åkare ska skapa en lucka åt sprinter som sen ska bli ikappåkt och sen vinna spurten.

I damstafetter är det tydligt att det är åkarnas distanskapacitet som avgör. Sundling och övriga sprintfokuserade åkare får gärna konkurrera om stafettplatser men då får det vara utifrån distanskapacitet och inte utifrån nån dröm om att de ska vara Northug.

Alla sprinter är inte likadana profilmässigt. Falla skulle nog aldrig vara aktuell för en slutsträcka, men Stina Nilsson hade en bättre förmåga att klara distans, hänga och spurta.

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS

Det är ju tur att det är Norges problem att värdera Fossesholm.
Citera
2022-01-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Jag kanske missförstod dig men du skrev att resultaten i Lillehammer inte var representativa eftersom Stepanova hängde med?
Nei, jeg skrev at Lillehammer-løypen var så lett at den ikke nødvendigvis er representativ for løypen i OL.
Citera
2022-01-09, 13:42
Medlem
Leo över minuten efter Wille. Jahaja. Då är Wille och Calle ok. Svensson på gång. Vi behver Leo/Häggas eller Jens i ok form för att fajtas i stafetten.
Citera
2022-01-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Leo över minuten efter Wille. Jahaja. Då är Wille och Calle ok. Svensson på gång. Vi behver Leo/Häggas eller Jens i ok form för att fajtas i stafetten.

Känns inte bra att Leo är så pass långt efter alla norrmän också.
Hoppas formkurvan kan vända upp igen till OS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in