2022-01-09, 07:43
Medlem
Israel har nu "all time high" I smittspridning. De har dessutom bland den snabbaste ökningstakten i världen! https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=~ISR
Citera
2022-01-09, 07:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läser nu att man hittat en hybridvariant på Cypern. Något 20-tal fall, men det är väl bara början. Hälften delta och hälften omikron.

Dödligheten från Delta och smittsamheten från Omikron. Great. Frågan är om tidigare immunitet och vaccin hjälper något?

Förstår att du längtar efter död o elände men tyvärr....

"He believes omicron will also overtake deltacron, he added"
Citera
2022-01-09, 07:48
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
På tal om långtidscovid, så har det diskuterats i vilken utsträckning vaccin skyddar mot att bli sjuk under lång tid. Du verkar vara insatt i det, så därför frågar jag dig: Har du siffror på vaccinernas skydd mot långtidscovid? Vet du i vilket omfattning vaccinerna skyddar mot skador på lungor och nerver?

Jag har inte sett någon studie som specifikt svarar på frågan men som jag fattar det är det samma korrelation, d.v.s har du vaccination är det mindre risk för allting eftersom du har ett bredare skydd. Långtidscovid verkar vara ett resultat av mikroblodproppar vilket är orsakade av viruspartiklarna. Ju fler viruspartiklar du kan slå ut destå mindre risk för långtidscovid.
Citera
2022-01-09, 07:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Israel har nu "all time high" I smittspridning. De har dessutom bland den snabbaste ökningstakten i världen! https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=~ISR

Nja, all time high verkar de väl inte ha riktigt även om det stiger brant.
Citera
2022-01-09, 07:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Lägg till Sverige så ser vår ökning ut på samma sätt

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=ISR~SWE
Citera
2022-01-09, 07:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Förstår att du längtar efter död o elände men tyvärr....

"He believes omicron will also overtake deltacron, he added"

Det återstår att se. Det är många som tror en del. Frågan är hur och varför denna variant uppstått.
Citera
2022-01-09, 07:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, men nästa vecka kan bli intressant. Danskarna, kanske har toppat nu. Vi kanske kan göra det nästa vecka, tack vare ca 30 procents hybridimmunitet hos befolkningen.Sedan är det bara att invänta ökade inläggningar på sjukhus och efterföljande IVA-fall, sedan är det äntligen över! Hoppas, hoppas!
Det kommer aldrig att vara över. Vi kommer att se fler och fler varianter, mildare och mildare, med sämre och sämre korsimmunitet. Det är så det funkar.

Det här spektaklet kan köras precis så länge som folk vill och tillåter.

Jag var förkyld nu i veckan. En riktig dunderförkylning. Stoppa pressarna!
Citera
2022-01-09, 08:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det återstår att se. Det är många som tror en del. Frågan är hur och varför denna variant uppstått.

Varianter uppstår hela tiden men extremt få lyckas få ett övertag. Så lönlöst oroa sig över något som inte visat nån högre smittsamhet.
Citera
2022-01-09, 08:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här var intressant. Står att flera experter ifrågasätter FHM prognos att smittspridningen ska vända ned redan i slutet på nästa vecka. Det har jag också gjort, då jag sagt att smittomax nog nås cirka en månad senare än vad FHM gått ut med.

"Enligt Folkhälsomyndighetens scenarier kommer Sverige uppnå tillräcklig immunitet mot omikron nästa vecka, så att smittan backar.

– Den naturliga smittspridningskurvan ser ut så. Man når en topp och sedan sprids viruset inte lika effektivt längre utan sjunker ganska snabbt, sade Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, tidigare i veckan.

Men analysen ifrågasätts nu av flera experter, rapporterar*SvD.

Tom Britton, professor i matematik vid Stockholms universitet, som forskar om smittspridning, säger att det finns en risk att antagandet om den minskade smittspridningen är fel.

– Jag förstår inte riktigt hur det ska kunna vända nästa vecka om nu vaccinen ger dåligt skydd mot omikron. Det är fortfarande relativt få som smittats. Det kan fortsätta att öka i en månad till, men inte med den här explosionsartade farten i så fall, säger han till tidningen.

Även Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet, ställer sig tveksam till att smittspridningen kommer minska efter nästa vecka.

– Jag ser att det är hög risk att den här utvecklingen fortsätter. Med tanke på att tidigare infektion och vaccination bara ger ett partiellt skydd mot den här nya virusvarianten ser jag det som väldigt osannolikt att vi skulle ha uppnått en så hög nivå av immunitet hos befolkningen att det skulle vända snart på grund av det, säger hon."
Citera
2022-01-09, 08:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Lägg till Sverige så ser vår ökning ut på samma sätt

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=ISR~SWE

Med 4 dagars väntetid för test i Skåne så antar jag att vi är testbegränsade. De som testar mest får brantast kurva
Citera
2022-01-09, 08:10
Medlem
Citat:
Det här var intressant. Står att flera experter ifrågasätter FHM prognos att smittspridningen ska vända ned redan i slutet på nästa vecka. Det har jag också gjort, då jag sagt att smittomax nog nås cirka en månad senare än vad FHM gått ut med.

"Enligt Folkhälsomyndighetens scenarier kommer Sverige uppnå tillräcklig immunitet mot omikron nästa vecka, så att smittan backar.

– Den naturliga smittspridningskurvan ser ut så. Man når en topp och sedan sprids viruset inte lika effektivt längre utan sjunker ganska snabbt, sade Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, tidigare i veckan.

Tom Britton, professor i matematik vid Stockholms universitet, som forskar om smittspridning, säger att det finns en risk att antagandet om den minskade smittspridningen är fel.

– Jag förstår inte riktigt hur det ska kunna vända nästa vecka om nu vaccinen ger dåligt skydd mot omikron. Det är fortfarande relativt få som smittats. Det kan fortsätta att öka i en månad till, men inte med den här explosionsartade farten i så fall, säger han till tidningen.

Även Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet, ställer sig tveksam till att smittspridningen kommer minska efter nästa vecka.

– Jag ser att det är hög risk att den här utvecklingen fortsätter. Med tanke på att tidigare infektion och vaccination bara ger ett partiellt skydd mot den här nya virusvarianten ser jag det som väldigt osannolikt att vi skulle ha uppnått en så hög nivå av immunitet hos befolkningen att det skulle vända snart på grund av det, säger hon."
Varför är detta intressant över huvud taget?
Citera
2022-01-09, 08:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Kommer ihåg "Britton kalkyler" från början av pandemin. Vi var alltid nära flockimmunitet haha

Nu har han troligen fel igen... Vänta bara till skolorna går igång nästa vecka. De kommer nå alla familjer med omikron
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in