• 1
  • 2
2022-01-08, 18:45
Medlem
Hej!

Det är mycket snack om kraftig inflation både nationellt och internationellt. Vissa tror att den är temporär medan andra tror att den kommer vara ihållande på obestämd framtid.

Ponera att den kommer fortsätta i ett par år, vad finns det för goda råd för privatpersoner för att på bästa sätt rida ut stormen?

Jag skulle vilja kunna mer om det här, något som säkerligen gäller fler här på Flashback.

Mvh
Citera
2022-01-08, 18:47
Medlem
SoberZealots avatar
Har man bolån och kan låsa dem, så är detta en möjlig väg att gå. Men då är man också låst.
Citera
2022-01-08, 18:52
Medlem
Hög inflation brukar medföra hög ränta. Bind räntan på exempelvis bolån. Vidare bör fastighetsbolag med låg belåning (eller långa bundna räntor) tjäna på det då hyrorna räknas upp med inflationen.

Eller köp på dig massa varor som blir dyrare och sälj när de blivit dyrare. Exempel här är diesel som skenade vid årsskiftet. Inte regelrätt inflation kanske eftersom det beror på påtvingade insatsmedel, men hitta nästa stora grej och köp massvis och sälj sen. El kanske?
Citera
2022-01-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Hög inflation brukar medföra hög ränta. Bind räntan på exempelvis bolån. Vidare bör fastighetsbolag med låg belåning (eller långa bundna räntor) tjäna på det då hyrorna räknas upp med inflationen.

Eller köp på dig massa varor som blir dyrare och sälj när de blivit dyrare. Exempel här är diesel som skenade vid årsskiftet. Inte regelrätt inflation kanske eftersom det beror på påtvingade insatsmedel, men hitta nästa stora grej och köp massvis och sälj sen. El kanske?

Binda räntan låter klokt.
Att bunkra drivmedel och el känns svårt och olönsamt eller missar jag något?
Citera
2022-01-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Binda räntan låter klokt.
Att bunkra drivmedel och el känns svårt och olönsamt eller missar jag något?

Det är svårt och för de flesta säkert olönsamt. Därav att ädelmetaller sägs ha en hedge mot inflation, de är lättare att lagra än till exempel olja (värdemässigt).
Citera
2022-01-08, 19:09
Medlem
Citat:
Det är svårt och för de flesta säkert olönsamt. Därav att ädelmetaller sägs ha en hedge mot inflation, de är lättare att lagra än till exempel olja (värdemässigt).

I så fall kommer jag vilja ha ädelmetallerna hemma. Att köpa guld av banken tror jag inte på för det är bara certifikat man köper, inte fysiskt guld.
Citera
2022-01-08, 19:12
Medlem
Citat:
I så fall kommer jag vilja ha ädelmetallerna hemma. Att köpa guld av banken tror jag inte på för det är bara certifikat man köper, inte fysiskt guld.

Det är större spread på fysiskt guld än pappersguld. Det är också svårare rent logistiskt. Men inget slår känslan att hålla en guldtacka i handen. Jag håller mitt guld säkert hemma!
Citera
2022-01-08, 23:59
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ponera att den kommer fortsätta i ett par år, vad finns det för goda råd för privatpersoner för att på bästa sätt rida ut stormen?

Artikel:
Retail investors look to gold and silver for best results in 2022

Det finns många bra tips om du gräver lite i
Guld & silver-tråden
här på Flashback. Bland annat hur du beställer momsfritt silver från utlandet.

Nu 176k silverapor på WallStreetSilver. Häng med! 🦍
Citera
2022-01-09, 00:03
Medlem
Citat:

Förstår din poäng. Men känns ändå lite vanskligt att rekommendera fastighetsaktier. Om vi får en kraftigt ökad inflation får vi väl sannolikt också både börskrasch och fastighetskris och tror de flesta bolagen i branschen skulle ta stryk på sätt som vi inte ens kan förutse.
Citera
2022-01-09, 10:05
Medlem
Sitter med liknande frågor men även Putin kan ju ställa till det för oss.
Binda lånen låter som en idé.
Jag har tidigare köpt fysiskt silver från Liberty i myntform. Tycker det är ganska behändigt och kommer i rör. Detta var dock som "kris-pengar" när jag lekte världens undergång för 15 år sedan.. men en bra affär nu
Jag har bla lysa-spar med försiktig vikt 70/30 - ska man vikta om det tycker ni experter?
Som aktier har jag mycket tråkigt som Xact hög-utd, Tele2 osv så mer av utdelningsportfölj, jag gissar att det är en viss trygghet vid ras men jag bara gissar det så en tillrättavisning mottages tacksamt.

Något tips på bra commodity ETF's skulle oxå uppskattas!
Köpte en liten stänk av Etherium cert för ett tag sedan - kul att se denna Jojo, men skulle inte sova med mycket pengar på den dock..
Senast redigerad av Mr.tubbs 2022-01-09 kl. 10:07.
Citera
2022-01-09, 13:51
Medlem
Vilka kommer tjäna på en inflation? De med mycket, medel eller lite pengar?
Citera
2022-01-09, 14:00
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Tipset till oss som har likvida medel är: Fynda! Om räntor stiger kommer folk med små marginaler/hög belåning tvingas sälja av tillgångar. Fastigheter, skog, mark, maskiner reas ut när många måste sälja samtidigt och det är få som har möjlighet att köpa.

Men det är förstås svårt att uppnå optimalt köp-läge. Man vill ju köpa när prisbotten är nådd, men man vill samtidigt inte vänta för länge med att sätta sprätt på kosingen eftersom pengarna på banken sjunker i värde under inflation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in