2022-01-08, 12:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men man får ju ingen immunitet. Ingen längre sådan. Jättemånga har ju blivit smittade av de tidigare varianterna, men de blir ändå smittade av Omikron. Det är nog egentligen att se som ytterligare ett virus.

Idiot!

Omikron ger uppenbart skydd mot tidigare varianter, men inte tvärt om.
Du vet inte ens vad du snackar om längre..
Om alla blir smittade inom några veckor av ett mildare virus så kommer den beryktade flockimmuniteten kicka in. Fattar du inte det?

Vad är du rädd för nu?
Citera
2022-01-08, 12:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
De anekdoter jag har hört är motsatsen - att vårdpersonal inte vill rapportera in biverkningar. Och i biverkningstråden här på Flashback så finns ett antal som inte känt till hur man rapporterar. Jag kan lägga till att jag inte heller visste om att man kan rapportera själv, om vården sviker.

Det är ett tydligt tecken. Men du vill inte se det, och du får köra ditt race ända in i kaklet vad mig angår.

Jag ser fram emot seriösa långtidsstudier, inklusive de i linje med vad som gjordes i egen regi på ett universitet i UK, där man noterade hög överdödlighet bland vaccinerade, av alla skäl. En sådan, stor och seriös studie, kommer att visa om det finns okända biverkningar.

Det dröjde innan man hittade narkolepsi-biverkningen från svininfluensavaccinet, för övrigt.

Det är primärt den enskilda individen som rapporterar in i systemet. Om du inte visste det så förstår jag att du kan misstolka siffrorna.
På riktigt så kan jag idag rapportera in att min pung svullnat upp till tiodubbel storlek. När du sedan scrollar i systemet så kommer min anmälan ligga med.
Det är därför man så snabbt det går, går igenom de misstänkta allvarliga biverkningarna för att snabbt fånga upp om något är konstigt.
Jag kan dock tänka mig att ”vissa” här i tråden missbrukar systemet för att misskreditera vaccinet..
Citera
2022-01-08, 12:37
Medlem
Läser att många skriver att pandemin snart är över, varför tror man det ?

Ger Omikron en livslång immunitet som står emot kommande varianter ?
Har det slutat att mutera, är Omikron den sista varianten ?

Rimligen är väl svaret NEJ på båda ovanstående frågor, läste någonstans att WHO varnar för en jobbigare variant mycket väl kan komma efter Omikron.

Gissningsvis får man Omikron immunitet så man inte kan få Omikron igen men ingenting tyder väl på att den ger immunitet mot nästa variant.

Frågan är ju hur och när nästa variant dyker upp, den måste väl inte nödvändigtvis vara mer smittsam, Omikron kan väl ha gjort sitt och smittat alla som går att smitta så bör det väl vara fritt fram för nästa att ta över om den klarar av att smitta vaccinerade och tidigare sjuka då deras immunitet inte fungerar mot just den varianten.
Citera
2022-01-08, 12:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Exakt. Men borde det då således inte vara nog med 2 doser för de flesta? Man får ju det värdefullaste skyddet redan efter 2. Att hålla på att boosta en hel befolkning känns absurt när nästan ingen drabbas hårt efter 2 doser. De som är mest sköra kanske behöver fler om de inte skulle tåla alls att få smittan, t ex människor med väldigt dåligt immunsystem. Att dessutom hålla på med boosterdoser som inte funkar speciellt bra mot nuvarande smitta känns ännu mer dumt för största delen av befolkningen. Ser ju nästan ut att få motsatt effekt till och med. För mycket fokus ligger på smittspridningen, har man ett bra grundskydd redan är det bara bra om man går igenom omikron. Att man inte vill ha typ 200000 smittade på samma gång är en sak, men det går att minska spridningen på ett vettigare sätt om man verkligen vill...utan att helt stänga ner samhället.
Ja för Omicron men vi har fortfarande en hel del delta kvar här i Sverige.
Dock ger Omicron en hel del sjukhusinläggningar så helt riskfritt är det inte.
Bifogar länk så kan du se sjukhusinläggningar för andra länder som Omicron kommit igång före oss och vi bör få motsvarande som dem.

Att stänga ner samhället är bara galet. Enklare och ge folk information om vad det handlar om så kommer folk bli lite försiktigare så löser det sig ändå.
Alltså alla behöver inte vara på stan och handla mellan 11-13 på lördagar.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-30..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Hospital+patients&Interval=Weekly& Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivi ty=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS
Citera
2022-01-08, 12:38
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men man får ju ingen immunitet. Ingen längre sådan. Jättemånga har ju blivit smittade av de tidigare varianterna, men de blir ändå smittade av Omikron. Det är nog egentligen att se som ytterligare ett virus.
Omikron är inget nytt virus, det är bara en variant. Och du har rätt, det är bara en mild variant. Men vad händer när nästa Build Up kommer? IMBILDEN har vaccinerat sig men kommer ändå kanske att ligga på IVA och beklaga sig över alla som är ovaxxinerade.
Citera
2022-01-08, 12:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
”Förhoppningsvis få skydd efter genomgången infektion”. Vad menar du med detta? Det ger ju ett betydligt bredare skydd än dessa vaccin. Ca 16 ggr bredare närmare bestämt. Och då är det immunitet. Inte bara skydd mot de svåraste symptomen. Dessutom är det skyddet långt. Kanske livslångt.

Finns en del där de inte får immunitet på grund av olika orsaker.
Har en bekant som hade covid våren 2020 och gav inget svar på antikroppar vid senare test några månader efter.
Även bedrägligt att tro man är skyddad om immunförsvaret inte fungerar som det bör göra.

Men de flesta verkar få ett hyffsat skydd mot allvarlig sjukdom.
Hur läge det varar vet varken du eller jag, ja ingen idag.
Och skyddet mot Omicron verkar inte var speciellt bra mot symptomatisk sjukdom.

Det finns så många "experter" inom detta så jag tycker man bör vara ödmjuk i sina påståenden.
Citera
2022-01-08, 12:46
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Läser att många skriver att pandemin snart är över, varför tror man det ?

Ger Omikron en livslång immunitet som står emot kommande varianter ?
Har det slutat att mutera, är Omikron den sista varianten ?

Rimligen är väl svaret NEJ på båda ovanstående frågor, läste någonstans att WHO varnar för en jobbigare variant mycket väl kan komma efter Omikron.

Gissningsvis får man Omikron immunitet så man inte kan få Omikron igen men ingenting tyder väl på att den ger immunitet mot nästa variant.

Frågan är ju hur och när nästa variant dyker upp, den måste väl inte nödvändigtvis vara mer smittsam, Omikron kan väl ha gjort sitt och smittat alla som går att smitta så bör det väl vara fritt fram för nästa att ta över om den klarar av att smitta vaccinerade och tidigare sjuka då deras immunitet inte fungerar mot just den varianten.
Men snälla människa tror du en pandemi håller på hur länge som helst?

Pandemin är slut och har varit det ganska länge. Att det kommer nya mutationer är ju helt normalt, eller vad trodde du? Att covid bara skulle försvinna? Det är bara ännu ett förkylningsvirus.
Citera
2022-01-08, 12:48
Medlem
Citat:
De anekdoter jag har hört är motsatsen - att vårdpersonal inte vill rapportera in biverkningar. Och i biverkningstråden här på Flashback så finns ett antal som inte känt till hur man rapporterar. Jag kan lägga till att jag inte heller visste om att man kan rapportera själv, om vården sviker.

Det är ett tydligt tecken. Men du vill inte se det, och du får köra ditt race ända in i kaklet vad mig angår.

Jag ser fram emot seriösa långtidsstudier, inklusive de i linje med vad som gjordes i egen regi på ett universitet i UK, där man noterade hög överdödlighet bland vaccinerade, av alla skäl. En sådan, stor och seriös studie, kommer att visa om det finns okända biverkningar.

Det dröjde innan man hittade narkolepsi-biverkningen från svininfluensavaccinet, för övrigt.

Absolut, det är ett tecken men inte på en konstaterad biverkning, utan snarare en enskild individs upplevda besvär. Därutöver är ett flertal av de inrapporterade biverkningarna av övergående karaktär t.ex. huvudvärk, feber, trötthet.
Citera
2022-01-08, 12:53
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Unga dör i covid fortfarande. Häromdagen dog en prominent antivaxxer i 40-årsåldern i covid: https://www.youtube.com/watch?v=MMDtyCaONus
Så jävla ohederligt att kalla henne antivaxxer när det tydligt framstår att hon är emot vaccin MANDAT!

Finns det ingen ände på skamlösheten hos vaccinfanatikerna?

Ska vi börja gräva i alla i 40 års åldern som dött av influensa och stämpla dom med diverse epitet också eller?
Citera
2022-01-08, 12:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Idiot!

Omikron ger uppenbart skydd mot tidigare varianter, men inte tvärt om.
Du vet inte ens vad du snackar om längre..
Om alla blir smittade inom några veckor av ett mildare virus så kommer den beryktade flockimmuniteten kicka in. Fattar du inte det?

Vad är du rädd för nu?

Idiot? Har bara inte sett några som helst studier på det. Tvärtom har ju både WHO och andra experter gått ut med att risken för nya mutationer är stor. Ju mer smittspridning desto högre risk. Varför skulle just denna Omikronvariant vara den sista och immunitet uppnås när ingen tidigare variant har visat sig varaktig och inneburit immunitet? Låter som du sitter och killgissar bara.
Citera
2022-01-08, 12:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag kan hoppa in och berätta vilka tecken jag ser. Rapporterade biverkningar för dessa vaccin är skyhögt högre än alla tidigare vaccin ihopslagna.

Fokuset medialt på denna pandemi och vaccin är historisk utan motstycke..Sedan har i princip varje land i väst vaccinerat 79-80 % av befolkningen.. Då är det ofrånkomligt att många rapporter om biverkningar kommer. Kan även meddela att vården SKALL rapportera in allt som kan vara en misstänkt biverkning..
Citera
2022-01-08, 12:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Så jävla ohederligt att kalla henne antivaxxer när det tydligt framstår att hon är emot vaccin MANDAT!

Finns det ingen ände på skamlösheten hos vaccinfanatikerna?

Ska vi börja gräva i alla i 40 års åldern som dött av influensa och stämpla dom med diverse epitet också eller?

Vi diskuterar här att man kan dö i relativt ung ålder av covid. Det är inte bara gamlingar eller personer i riskgrupper som dör. Sluta insinuera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in