Citat:
Ursprungligen postat av
Pa.Forever
Mmm skröna. 212 kommuner i sverige uppger att det är stor bostsd brist.
Titta hur en bostads kö ser ut. Hur lätt är det att få tag i en bostad i sverige idag?
Sverige är topp-3 i världen i antal bostäder och kvm per capita. De brister som råder gör det pga regleringar.
På min gamla pappas gata var vartannat hus bebott av pensionärer. Ofta ensamma på 150 kvm. Nästan alla ville egentligen flytta men säljer de sin bostad för 14 msek åker de på reavinstskatt på över 3 msek. Det kanske inte är hela världen om man flyttar till HR men HR finns inga pga hyresregleringen. Nästan ingen vill flytta till någon sämre BRoch stannar där de är.
Skulle man ta bort taken för hur mycket reavinstskatt man får skjuta på (bara 660k idag) hade flyttkedjorna dragit igång och det hade hjälpt bostadsbristen. Varför ska man ens ha ett tak? Staten får ju ändå pengarna förr eller senare när personerna går bort.
Den andra anledningen är hyresregleringen. Idag står typ 800k människor i bostadskö men bara 1/10 av dem behöver bostad. Jag står själv i hyreskö trots att jag bor väldigt ståndsmässigt. Snittboytan i HR i stora delar av Sthlm är 60-70 kvm per person. Vilket innebär att många par bor subventionerat på 140 kvm. Marknadshyror hade korrigerat och satt igång ordentliga flyttkedjor.
I Finland har man inte fler bostäder än Sverige men ingen bostadsbrist då man har marknadshyror och bättre system.