2022-01-08, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag tror snacket om de som "bor hemma hos morsan när de är 30-35" är skitsnack faktiskt. Vi har låtsasbrist på bostäder sett till att 100 000-tals (ännu fler?) i Region Sthlm står i bostadskö fast de har bott gott halva sitt liv och skaffat familj. Skulle man plocka bort dessa medelålders män som bor i friköpta villor med familj så skulle vi kapa bort HGF:s halva organisation samt sågat sönder SVT:s narrativ i frågan med 75%.

Helt rätt. Att få "rätt" nu är ungefär som att säga att det kommer regna imorgon varje dag tills det gör det. Och då tycka att man är ett väderorakel
2022-01-08, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Mmm skröna. 212 kommuner i sverige uppger att det är stor bostsd brist.

Titta hur en bostads kö ser ut. Hur lätt är det att få tag i en bostad i sverige idag?

Sverige är topp-3 i världen i antal bostäder och kvm per capita. De brister som råder gör det pga regleringar.

På min gamla pappas gata var vartannat hus bebott av pensionärer. Ofta ensamma på 150 kvm. Nästan alla ville egentligen flytta men säljer de sin bostad för 14 msek åker de på reavinstskatt på över 3 msek. Det kanske inte är hela världen om man flyttar till HR men HR finns inga pga hyresregleringen. Nästan ingen vill flytta till någon sämre BRoch stannar där de är.

Skulle man ta bort taken för hur mycket reavinstskatt man får skjuta på (bara 660k idag) hade flyttkedjorna dragit igång och det hade hjälpt bostadsbristen. Varför ska man ens ha ett tak? Staten får ju ändå pengarna förr eller senare när personerna går bort.

Den andra anledningen är hyresregleringen. Idag står typ 800k människor i bostadskö men bara 1/10 av dem behöver bostad. Jag står själv i hyreskö trots att jag bor väldigt ståndsmässigt. Snittboytan i HR i stora delar av Sthlm är 60-70 kvm per person. Vilket innebär att många par bor subventionerat på 140 kvm. Marknadshyror hade korrigerat och satt igång ordentliga flyttkedjor.

I Finland har man inte fler bostäder än Sverige men ingen bostadsbrist då man har marknadshyror och bättre system.
2022-01-08, 09:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Då hade regeringen omedelbart slopat alla amorteringskrav för att dämpa fallet.

Är det vid 4% ränta (listränta? snittränta? rörlig?) som Finansinspektionen tar bort samtliga krav på amortering eller sker det tidigare? Kommer FI göra det när priserna faller (och panten urholkats) eller redan tidigare i förebyggande syfte?

Säger absolut inte att FI kan komma att agera mot sitt syfte (det vore ju i linje med hur RB verkar just nu) men att tvärsäkert hävda att det kommer ske kräver lite mer detaljer tycker jag.
2022-01-08, 09:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Sverige är topp-3 i världen i antal bostäder och kvm per capita. De brister som råder gör det pga regleringar.

På min gamla pappas gata var vartannat hus bebott av pensionärer. Ofta ensamma på 150 kvm. Nästan alla ville egentligen flytta men säljer de sin bostad för 14 msek åker de på reavinstskatt på över 3 msek. Det kanske inte är hela världen om man flyttar till HR men HR finns inga pga hyresregleringen. Nästan ingen vill flytta till någon sämre BRoch stannar där de är.

Skulle man ta bort taken för hur mycket reavinstskatt man får skjuta på (bara 660k idag) hade flyttkedjorna dragit igång och det hade hjälpt bostadsbristen. Varför ska man ens ha ett tak? Staten får ju ändå pengarna förr eller senare när personerna går bort.

Den andra anledningen är hyresregleringen. Idag står typ 800k människor i bostadskö men bara 1/10 av dem behöver bostad. Jag står själv i hyreskö trots att jag bor väldigt ståndsmässigt. Snittboytan i HR i stora delar av Sthlm är 60-70 kvm per person. Vilket innebär att många par bor subventionerat på 140 kvm. Marknadshyror hade korrigerat och satt igång ordentliga flyttkedjor.

I Finland har man inte fler bostäder än Sverige men ingen bostadsbrist då man har marknadshyror och bättre system.

Taket på uppskov är slopat sen flera år tillbaka.
2022-01-08, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Är det vid 4% ränta (listränta? snittränta? rörlig?) som Finansinspektionen tar bort samtliga krav på amortering eller sker det tidigare? Kommer FI göra det när priserna faller (och panten urholkats) eller redan tidigare i förebyggande syfte?

Säger absolut inte att FI kan komma att agera mot sitt syfte (det vore ju i linje med hur RB verkar just nu) men att tvärsäkert hävda att det kommer ske kräver lite mer detaljer tycker jag.

Det räcker idag med att säga att du ska vara föräldraledig så får du slippa hela amorteringskravet. När corona kom släppte regeringen på amorteringskraven omedelbart.

Varför skulle någon regering vara så urbota korkad att den skulle hålla kvar vid denna om räntan skenar och landets ekonomi brakar ihop pga av det?

Amorteringskravet är smart utformat måste jag ändå motvilligt erkänna.
2022-01-08, 09:54
Avslutad
Citat:
Taket på uppskov är slopat sen flera år tillbaka.

Nej det stämmer inte. Räntan är slopad. Men den var marginell. Taket är 22% av max 3 msek I vinst.

Den enorma värdeökningen på stora bostäder iom corona har förvärrat situationen kraftigt

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html#!/start
2022-01-08, 09:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det räcker idag med att säga att du ska vara föräldraledig så får du slippa hela amorteringskravet. När corona kom släppte regeringen på amorteringskraven omedelbart.

Varför skulle någon regering vara så urbota korkad att den skulle hålla kvar vid denna om räntan skenar och landets ekonomi brakar ihop pga av det?

Amorteringskravet är smart utformat måste jag ändå motvilligt erkänna.

Ja, det går att få en tillfällig paus från det. Det utökades under corona, lite oklart varför kan man i efterhand tycka.

Sen att hoppas på att staten och dess myndigheter ska göra rätt saker i rätt tid är ju lite gulligt men inget jag skulle sätta något större hopp till. De lyckas misskötta det mesta så varför skulle de alltid rädda bostadsmarknaden med rätt åtgärder för att upprätthålla prisnivån?
2022-01-08, 09:59
Avslutad
Citat:
Ja, det går att få en tillfällig paus från det. Det utökades under corona, lite oklart varför kan man i efterhand tycka.

Sen att hoppas på att staten och dess myndigheter ska göra rätt saker i rätt tid är ju lite gulligt men inget jag skulle sätta något större hopp till. De lyckas misskötta det mesta så varför skulle de alltid rädda bostadsmarknaden med rätt åtgärder för att upprätthålla prisnivån?

Om det är något staten visat konsekvens i är det att de kommer upprätthålla bostadsmarknaden till varje pris. Att de ska ha kvar ett godtyckligt amoeteringskrav som ger NOLL till stadskassorna utan är ett framforcerat sparande när ekonomin desperat kommer behöva spendering vore så urbota korkat att inte ens den mest rabiata politiker hade gjort det.

Kollegan skickade ett mail till sin bank på 3 rader och fick uppskov i 2 år. Trots att de under FL ändå kommer ha runt 120k i bruttoinkomst. Det säger en del.
2022-01-08, 10:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nej det stämmer inte. Räntan är slopad. Men den var marginell. Taket är 22% av max 3 msek I vinst.

Den enorma värdeökningen på stora bostäder iom corona har förvärrat situationen kraftigt

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html#!/start

Ja se på fan de har alltså ändrat igen. Från 1.45m till inget tak (2016) tillbaka till ett belopp på 3m (2020) 🤯
2022-01-08, 10:03
Avslutad
Citat:
Ja se på fan de har alltså ändrat igen. Från 1.45m till inget tak (2016) tillbaka till ett belopp på 3m (2020) 🤯

Inget tak var bara under 2016. 2017-2020 var taket 1.45 msek. Vad tusan är poängen med ett tak? De får ju ändå pengarna förr eller senare.

I Stoxkholm har marknaden ökat med runt 40% sedan corona startade. Nästan varenda Stockholmare med stor bostad innan corona får nu inte skjuta på sin skatt.
2022-01-08, 10:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Från ursprungsinlägget:

Du är.... medveten om att högra kolumnen skulle bli lägre vid högre fastighetspriser eller lägre BNP/Capita enligt din formel?

Exempel:
Kod:
År	FASTPI	BNP/Capita	Kvot
20XX	2000	488146		244

Med det sagt såg det sämre ut 1979 med tanke på dåtidens ränteläge i kombination med den låga BNP/Capitan.
Ja, det stämmer. Index är i nämnaren, så kvoten hade minskat kraftigt om index dragit iväg. (Känner igen detta. Undras om jag inte insåg det efteråt när jag postat orginalinlägget).
Priserna ökat relativt BNP/Capita sedan 1999, och kvoten har minskat.

Gör man den här operationen över längre tid så faller bostadspriserna vs BNP.
Ändringen under 1999-2019 är bara en liten krusning i kurvan.
2022-01-08, 10:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du ber hela tiden folk "visa" saker när de är helt uppenbara och ibland till och med sådant som du själv nyss har skrivit... lite som att jag hävdar att 5 + 5 = 10 och du ber mig redovisa hur jag kommit fram till det
Skulle aldrig be någon visa något som inte är skvatt galet.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Till slut tröttnar man och då tror du att du har vunnit debatten. Fruktansvärt låg nivå är det.
Den låga nivån är att påstå saker som dom aldrig kan visa giltigheten för.

Hur går det med det du skulle redogöra för?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in