2022-01-08, 00:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Tillgång och efterfråga

Är det de handlar om.

Betalningsförmågan och viljan styrs av räntan och övriga lånevillkor, så det är en avgörande faktor för prisnivån. Men absolut ligger tillgång och efterfrågan i botten på det hela.

Efterfrågan sjunker med högre pris och utbudet ökar genom att det byggs nytt. Obalansen har byggts upp under åren 1995-2015 när byggtakten var låg och befolkningen ökade kraftigt. Nu är det snarare tvärtom.
2022-01-08, 00:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Tillgång och efterfråga!!!

Folk måste bo någostans. Det byggs för lite.

Gammal skröna det här med bostadsbristen. Vi hade en viss bostadsbrist upp till ca 2016. Men sedan byggdes det något djävulskt vilket skapade en minibubbla i nyprod som korrigerades 2017/2018.

Vi har främst brist på småhus idag då de till skillnad från flerbostadshus knappt har byggts de senaste 10 åren. Samt riktigt billiga hyresrätter som folk med socbidrag/sjukpenning/deltidslön/studielån kan efterfråga

Vi flyttar även hemifrån tidigast i Europa: https://www.orebronyheter.com/svenskar-flyttar-hemifran-tidigast-i-europa// Antagligen för att vi pluggar vidare i stor utsträckning. Flytande själv hemifrån vid 19 för studier.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-01-08 kl. 01:09.
2022-01-08, 01:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Vad gäller ränta och bostadspriser så tror jag att det kommer fortsätta uppåt.

De flesta är hårt belånade. Det skulle bli katastrof om räntan gick upp till 5%

Det skulle aldrig staten tillåta.

Därför trycks räntan ner och det kommer göra att bopriserna fortsätter uppåt.

De flesta klarar en ränta på 5% utan problem. Med 6m i lån ger det en månadskostnad på ca 18k men för så stora lån krävs en nettolön på ca 70k.

Hur ska staten trycka ner räntan? Riksbanken har just avslutat sin QE och sitter med 435 miljarder eller 20% av bostadsobligationerna. En ny vända?
2022-01-08, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

Gammal skröna det här med bostadsbristen. Vi hade en viss bostadsbrist upp till ca 2016. Men sedan byggdes det något djävulskt vilket skapade en minibubbla i nyprod som korrigerades 2017/2018.

Vi har främst brist på småhus idag då de till skillnad från flerbostadshus knappt har byggts de senaste 10 åren. Samt riktigt billiga hyresrätter som folk med socbidrag/sjukpenning/deltidslön/studielån kan efterfråga

Vi flyttar även hemifrån tidigast i Europa: https://www.orebronyheter.com/svenskar-flyttar-hemifran-tidigast-i-europa// Antagligen för att vi pluggar vidare i stor utsträckning. Flytande själv hemifrån vid 19 för studier.

Mmm skröna. 212 kommuner i sverige uppger att det är stor bostsd brist.

Titta hur en bostads kö ser ut. Hur lätt är det att få tag i en bostad i sverige idag?
2022-01-08, 01:34
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Mmm skröna. 212 kommuner i sverige uppger att det är stor bostsd brist.

Titta hur en bostads kö ser ut. Hur lätt är det att få tag i en bostad i sverige idag?

Det är för att varenda kotte står i kö i förebyggande syfte. Jag äger bostad i min stad och stor likväl i kö för hyresrätter både här och i samtliga storstäder.

Man vet aldrig om man behöver en hyresrätt liksom... Det gäller särskilt låginkomsttagare i alla former som tidigare nämnt. Billiga hyresrätter är det brist på. Men inte fysiska bostäder.
2022-01-08, 01:38
Medlem
Citat:
Det är för att varenda kotte står i kö i förebyggande syfte. Jag äger bostad i min stad och stor likväl i kö för hyresrätter både här och i samtliga storstäder.

Man vet aldrig om man behöver en hyresrätt liksom... Det gäller särskilt låginkomsttagare i alla former som tidigare nämnt. Billiga hyresrätter är det brist på. Men inte fysiska bostäder.

Du har fel. Det är stor bostads brist.

I en hyres kan det ta över 10 år innan man får en lgh.

We can agree that we are disagreeing.
2022-01-08, 01:50
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Du har fel. Det är stor bostads brist.

I en hyres kan det ta över 10 år innan man får en lgh.

We can agree that we are disagreeing.

Om man anser att hyresreglerade sekelskiftestreor i stadskärnor på 7K/mån är en mänsklig rättighet så visst, då är det bostadsbrist

Men rent anekdotiskt har jag fått hyreskontrakt på under en månad via privat värd i universitetsstad. Krävs bara att man viftar ett anställningsavtal och är uppenbar inföding.

Menar du att folk (utöver tiggande migranter från Rumänien) inte har tak över huvudet i Sverige? Att vi inte på något magiskt sätt flyttar hemifrån vid 18-19?
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-01-08 kl. 01:53.
2022-01-08, 02:10
Medlem
Nu har tråden hållt på i många år, så ni kan åtminstone sluta diskutera förbi varandra?

Sverige har bostadsbrist: många människor saknar en bostad värdig en i-ländare, trots att de anstränger sig.

Sverige har inte bostadsbrist: vi har absolut inte brist på bobara kvadratmetrar.

Sverige är ett kommunistiskt experiment i Rysslands fotspår. Vad händer om man bara kallt tar pengar från medborgarna och ger dem till folk som skapat sig ett politiskt renrasigt arv? Ptjah, en sak som händer är att folk kommer ha lite olika resurser baserat på hur, när, var, av vem de föds. Det kommer inte spela så jättestor roll vad de gör med livet i övrigt. Efter några generationer innebär detta (om ni är matematiskt efterblivna så bara tro mig) att resurserna delegerats auktoriärt, och det saknas då koppling till prestation. Eftersom vi blir fler och fler innebär det att en mindre och mindre procent sitter på resurserna.

Om du låter detta fortskrida någon generation eller två så kommer väldigt många människor hamna i kläm helt oavsett vad de presterar.

I tråden verkar det varvas två personligheter:
1) Trasiga men välmående människor som premierats av svenkt, inavlat, arv. De tolkar sin bisarra inavlade räkmacka som att de är duktiga, vilket faktiskt indikerar att detta kan röra sig om riktig inavel (för det brukar resultera i låg IQ). Fachinerande.

2) Folk som föddes utan det där inavlade arvet och tror att problemet är att vi saknar bostäder. Lurade av SvT? Har ni fler ursäkter än så?
2022-01-08, 04:01
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Om man anser att hyresreglerade sekelskiftestreor i stadskärnor på 7K/mån är en mänsklig rättighet så visst, då är det bostadsbrist

Men rent anekdotiskt har jag fått hyreskontrakt på under en månad via privat värd i universitetsstad. Krävs bara att man viftar ett anställningsavtal och är uppenbar inföding.

Menar du att folk (utöver tiggande migranter från Rumänien) inte har tak över huvudet i Sverige? Att vi inte på något magiskt sätt flyttar hemifrån vid 18-19?

Jag tror snacket om de som "bor hemma hos morsan när de är 30-35" är skitsnack faktiskt. Vi har låtsasbrist på bostäder sett till att 100 000-tals (ännu fler?) i Region Sthlm står i bostadskö fast de har bott gott halva sitt liv och skaffat familj. Skulle man plocka bort dessa medelålders män som bor i friköpta villor med familj så skulle vi kapa bort HGF:s halva organisation samt sågat sönder SVT:s narrativ i frågan med 75%.

Senast redigerad av Carlbom 2022-01-08 kl. 04:05.
2022-01-08, 07:13
Medlem
Citat:
Tillgång och efterfråga!!!

Folk måste bo någostans. Det byggs för lite.
Går vi från räntor på 1,3-1,4% till 4 % så försvinner mängder med presumtiva framtida köpare. Skulle dessutom börsen få en korrigering så blir det en mattad efterfrågan under en period.
2022-01-08, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, men vad är orealistiskt då?
Du kan ju inte svara på det.

Ja, men vad är orealistiskt då?
Du kan ju inte svara på det.
Vad?

HOX index har ökat med knappt en faktor 2. Det där var ju bara ett grovt överslag.
Sedan ser jag nu att BR Stockholm har ökat lite mindre. Men det går ju bara att minska ned vinsten i beräkningen. Det hindrar inte affären på något sätt.

Vilken uppgång räknade du med?

Nej, men har du en skruv lös. Vad menar du att det har att göra med om någon kan köpa en BR för 7+ MSEK nu.

Nej. Inte 2 ggr 35. Som jag skrev har killen absolut inte över medel. Att jag skrev 70 först var för att jag antog att hon kanske hade en bit mer än 35.

Du skrev att de hade 70 totalt. Skit samma hur fördelningen dem emellan är.
2022-01-08, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Går vi från räntor på 1,3-1,4% till 4 % så försvinner mängder med presumtiva framtida köpare. Skulle dessutom börsen få en korrigering så blir det en mattad efterfrågan under en period.

Då hade regeringen omedelbart slopat alla amorteringskrav för att dämpa fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in