2022-01-08, 00:26
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
En femåring kan räkna ut detta. Sådana som IMILDEN måste ha oerhörda problem i vardagen.
Jag tror mer på att IMBILDEN är ganska stolt och sover gott.
Citera
2022-01-08, 00:31
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Argumentet går ju inte ens bemöta, så korkat. I klass med att att någon hävdar att jorden är platt.
Exakt!
Citera
2022-01-08, 00:31
Medlem
Jag tog mina två sprutor i somras och funderar på att ta påfyllnads sprutan.
Nästan alla mina vänner har tagit tredje sprutan och kräver jag ska ta den också.
Men när jag ser all statistik hur smittan förflyttas över till de vaccinerade mera och mera för varje vecka tänker jag vänta tills det kommer en uppgradering av vaccinet om jag klarar mig ifrån att bli smittad till dess.
Citera
2022-01-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Jag tog mina två sprutor i somras och funderar på att ta påfyllnads sprutan.
Nästan alla mina vänner har tagit tredje sprutan och kräver jag ska ta den också.
Men när jag ser all statistik hur smittan förflyttas över till de vaccinerade mera och mera för varje vecka tänker jag vänta tills det kommer en uppgradering av vaccinet om jag klarar mig ifrån att bli smittad till dess.

Den skyddar knappast mot smitta, men mot allvarlig sjukdom.
Citera
2022-01-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vaccinen verkar fungera jättebra mot allvarlig sjukdom:
Visst de fungerar jättebra för de som ändå inte drabbas av allvarlig sjukdom även om de inte tar vaccinen..
Citera
2022-01-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Från och med vecka 52 har faktiskt vaccinerade högre prevalens än ovaccinerade (16-69 år):

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Så nu kan man med all rätta säga att det är de vaccinerade som sprider smittan och "har ihjäl" människor med nedsatt immunförsvar m.m. om man kör med den logiken.
Var kommer datan ifrån, FoHM?
Citera
2022-01-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Var kommer datan ifrån, FoHM?
Ja, det är beräknat från prevalensen i grafiken i senaste veckorapporten som släpptes idag.

För den som vill dubbelkolla ser man med blotta ögat i figuren för åldersgrupper att vaccinerade har HÖGRE prevalens för alla åldersgrupper 16-69 år.

Det är alltså just nu mer riskfyllt att umgås med vaccinerade.
Citera
2022-01-08, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Den skyddar knappast mot smitta, men mot allvarlig sjukdom.
Har redan tagit två sprutor så något skydd har jag.
Lika bra att vänta lite för jag tror att tredje sprutan är sämre än vad all data säger idag.
Delta är för mycket inblandad i dagens data hur effektiv den är.
Citera
2022-01-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det är beräknat från prevalensen i grafiken i senaste veckorapporten som släpptes idag.

För den som vill dubbelkolla ser man med blotta ögat i figuren för åldersgrupper att vaccinerade har HÖGRE prevalens för alla åldersgrupper 16-69 år.

Det är alltså just nu mer riskfyllt att umgås med vaccinerade.
Precis samma som i UK 18-69 år:
(FB) UK Health Security Agency: Häpnadsväckande statistik bland vaccinerade, SVT?
Citera
2022-01-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Visst de fungerar jättebra för de som ändå inte drabbas av allvarlig sjukdom även om de inte tar vaccinen..

Det är sjukt... Många tror på riktigt att vaccinet är det som räddar dem.. Utgår från mig själv här, känner en som behövt vård.. Hen var multisjuk och diabetiker, hjärtproblem, nån ganska allvarlig magsjukdom och en leverskada. Hen överlevde som tur var.

Ingen annan jag känner har blivit drabbad av allvarlig sjukdom, jag själv inräknat. Ett 50-tal personer ens innan vaccinet kom, blandad ålder upp till 93 år.

Jag blev ordentligt sjuk, som jag blir när jag blir förkyld ibland med hög feber. Men inget allvarligt, ärligt talat är det fan en skandal att medicinen de försöker tvinga på en är så dålig.
Citera
2022-01-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det beror väl på vad som menas med att samhällen stängs ned, men att ha publikfritt på evenemang och stänga nattklubbar och pubar är väl en helt rimlig åtgärd om vården är på väg att kollapsa.

Det kanske var sant, men inte längre.
Citera
2022-01-08, 01:57
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Även om få blir allvarligt sjuka är det den totala vårdbelastningen man måste räkna på. Med ett R-värde på 2 blir smittspridningen exponentiell. Det finns ingen vårdapparat i Sveriges storleksklass som klarar 100k fall i flera dagar utan det blir katastrofmedicin.

Det är klart man kan tänka sig katastrofer som inte den bäst utbyggda vården kan hantera, t ex krig, omfattande naturkatastrofer etc. Men det blir ju hypotetiskt och i den här tråden pratar vi ju om covid. Känner du till hur många vårdplatser det förkylningsviruset krävt i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in