Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Nu när Omicron tagit över så är ökningstakten snabbare. Ser ut som en dubbling per vecka men eftersom det inte går att boka testtid samt att positivity rate var 20 procent så kan det likaväl vara en dubbling var 3dje dag.
När skolan går igång på måndag tror jag ökningen accelererar ytterligare. Kan vara så att det finns minst ett smittsamt barn i varje klass då....
Bara en otänkbar kinesisk lockdown kan stoppa utvecklingen
Möjligt att det stämmer, och i så fall är 40 000 fall på onsdag snarast för lågt. Och då måste beslut fattas senast igår ungefär. Jag tror inte heller att några realistiska åtgärder går att få smittan att kraftigt minska, men nedstängningar av butiker, gym, restauranger, gymnasier, högstadier, samt tydligare krav om hemarbete, borde i vart fall, i kombination med immunitet begränsa ökningen kraftigt.
Det är fortfarande inga åtgärder jag gillar. Skulle vi ha dem i ett år skulle vi alla svälta ihjäl, i princip. Men personer med stor matematisk kunskap, min är skaplig men långt ifrån fantastisk, måste ändå räkna på, så långt det är möjligt utifrån de data som finns, konsekvenserna som skulle bli av att göra dem i någon månad, samt konsekvenserna av att inte göra dem.