2022-01-07, 20:10
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu när Omicron tagit över så är ökningstakten snabbare. Ser ut som en dubbling per vecka men eftersom det inte går att boka testtid samt att positivity rate var 20 procent så kan det likaväl vara en dubbling var 3dje dag.

När skolan går igång på måndag tror jag ökningen accelererar ytterligare. Kan vara så att det finns minst ett smittsamt barn i varje klass då....

Bara en otänkbar kinesisk lockdown kan stoppa utvecklingen

Och nu ett alternativt svar på varför det är tjockt på akutmottagningarna i Stockholm.
Halkolyckorna är nu dubbla mot förra året, det är ju bara cykelbanorna som saltas/sandas......
Johan Styrlund från Danderyd poppade upp på lokalnyheterna och såg besvärad ut, tacka fan för det när samma snubbe skrikigt över Covid-19, när det nu är minst hälften med benbrott inlagda.

Snart ska dom väl vaccinera bort halkolyckorna också, varför inte ge några MP politker extra sprutor.....

Så för att sammanställa problemen på akutarna:
Covid-19.... check
Benbrott-22....check

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stor-okning-av-halkskador
Senast redigerad av vinland 2022-01-07 kl. 20:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har mätt prevalensen grafiskt (noga) från senaste veckorapporten:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Befolkningsmängd per åldersgrupp är senaste tabellen från SCB. Vaccinationsgraden är från FHM:s Excel-dokument.

Sen har jag korsat vaccinationsgrad, befolkningsstorlek och prevalenser för alla åldersgrupper för att uppskatta rådata för antal fall i varje åldersgrupp.
Tack! Vilket jobb! Man ser tydligt detta fenomen i diagrammet figur 2B. Samma fenomen ser man i danska datat. Hört om samma från både Tyskland och Holland. Tidigare svensk forskningsrapport förutspådde också detta (fig 2) https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3949410
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Dahl sagt, det var bara en tidsfråga innan vaccinerade smittas i lika hög grad som ovaccinerade. I Danmark leder faktiskt trippelvaccinerade i åldern 40-69 år. Men vaccinpass kommer nog stoppa smittspridningen…

Källa?

Tack på förhand?
Citera
2022-01-07, 20:11
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Som vanligt babbel och struntprat.
Visa statistik på överdödlighet och dödsfall och sjukdomar på grund av hjärt fel.
Ska jag ta fram statistik som inte finns? Över vilken överdödlighet? Jag har aldrig påstått något sånt, du verkar ju inte ens läsa vad jag skriver?
Hur ska det gå att föra någon diskussion då? Det blir ju bara en monolog där man tillslut kastar ur sig invektiv i ren frustration för det är som att diskutera med en vägg. Vinner någon på det?
Citera
2022-01-07, 20:11
Medlem
Pethuglins avatar
Sverige är bäst på att vara sämst.
2 vårdplatser per 1000 invånare. (statistik från OECD 2018)
Lägst antal vårdplatser i hela EU.

Trodde verkligen inte att det var så illa.

https://ibb.co/0F6KjVD

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Senast redigerad av Pethuglin 2022-01-07 kl. 20:29.
Citera
2022-01-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Antalet personer som vårdas på sjukhus med covid-19 har ökat stort.
Magnus Gisslén, överläkare på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, menar att många inte förstår hur sjuka patienterna är.
– De flesta som ligger inne beskriver det som att det var det värsta de har varit med om i hela sitt liv, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-covidpatienter-enormt-sjuka
Så nu när Iva inte ökar måste man flytta fokuset till dom som vårdas utanför Iva , dom mår minsann också dåligt, jösses!
Citera
2022-01-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ska jag ta fram statistik som inte finns? Över vilken överdödlighet? Jag har aldrig påstått något sånt, du verkar ju inte ens läsa vad jag skriver?
Hur ska det gå att föra någon diskussion då? Det blir ju bara en monolog där man tillslut kastar ur sig invektiv i ren frustration för det är som att diskutera med en vägg. Vinner någon på det?
Ja om vaccinet är så farligt som du påstår så ska de finnas en överdödlighet.

Och du tror alla forskare i hela världen håller tyst om att vaccinet är dåligt?

Ni antivaxxers är värre än flat earth.
Citera
2022-01-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nu visar väl den sidan totalt antal inlagda och inte antal nyinlagda per dag? Men OK, totalt ca en tredjedel av tidigare maxantal. Och man får nog räkna med en vecka från positivt test till inläggning. För en vecka sedan var det ca 10 000 fall per dag. Nästa vecka kommer det sannolikt vara 40 000, eller 35 000 som allra minst. Tål vården att det fortsätter öka brant efter det? En topp på en bra bit över 50 000, kanske 100 000, fungerar det?¨
Mina inlägg i tråden för ett år sedan var helt annorlunda än detta, men tycker nu att man åtminstone bör räkna nogrannt på om detta går, och överväga en rejäl nedstängning. Om en topp på 100 000, vilket absolut inte är omöjligt, inte fungerar, så bör man stänga butiker, gym, högstadier och gymnasier i en till två månader. Jag vet som sagt inte om det behövs, kanske är så stor andel av de inlagda Delta att det inte blir något problem, kanske är de nyinlagda så mycket färre än när det var som värst att det går att kontrollera. Men om inte så. Och tycker på ett sätt att det är allt eller inget som gäller. De fjuttåtgärder som diskuteras med ändrade öppettider på restauranger någon timme kommer bara påverka toppen marginellt. Antingen låter man det löpa som nu, om man beräknar att det fungerar. Eller så sätter man verkligen in hårt inom de närmaste dagarna.
För om man inte har gjort något in i vecka 3, så kommer vi vara på 100 000 fall eller där i närheten vecka 4, tar minst en vecka från åtgärderna sätts in tills de märks på smittotalen. Låt vara att de officiella siffrorna aldrig sannolikt kan bli 100 000 för testkapaciten, men det hjälper ju inte vad gäller sjukhusinläggningar.
Det finns förstås invändingar, som jag framfört väldigt många gånger tidigare, när man öppnar igen, och det måste man göra, annars går allt i konkurs, så kommer smittan öka igen. Det kommer den givetvis inte göra, dock inte lika tydligt denna gång, då immuniteten kommer öka tydligt även under lockdownen, till att börja med minst 50 000 personer per dag.
Är fortfarande absolut ingen älskare av lockdowns. Men man måste räkna på om det behövs nu. Och fatta beslut. Om en vecka är det troligen för sent, om två veckor är det helt säkert för sent.

Även om få blir allvarligt sjuka är det den totala vårdbelastningen man måste räkna på. Med ett R-värde på 2 blir smittspridningen exponentiell. Det finns ingen vårdapparat i Sveriges storleksklass som klarar 100k fall i flera dagar utan det blir katastrofmedicin.

Jag har tjatat sedan november på hårdare åtgärder som ska sättas in före en väntad ökning.
FHM har konsekvent hävdat att vi inte kommer att få någon ny våg. I oktober slopade man testningen för vaccinerade.
I slow motion har vi kunnat bevittna hur land efter land sätter in åtgärder för att begränsa smittspridningen. WHO varnar. Grannländerna sätter in hårda restriktioner. I dagsläget finns inga skarpa åtgärder utan bara kosmetiska åtgärder som givetvis inte hjälper.

Varenda gång har FHM haft fel i sina prognoser. Nu måste detta få konsekvenser.
Citera
2022-01-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Så nu när Iva inte ökar måste man flytta fokuset till dom som vårdas utanför Iva , dom mår minsann också dåligt, jösses!

De flesta som någon gång drabbats av en "vanlig" influensa kan intyga att man känner sig riktigt, riktigt sjuk. Många säger att det är bland det värsta de varit med om. Bara att fråga alla som haft en man-flu...
Citera
2022-01-07, 20:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sahlgrenska i förstärkningsläge nu och den stora smittspridningen har knappt börjat.

130 patienter som är färdigbehandlade kan inte skrivas ut. Tacka fan för att det blir fullt..
Citera
2022-01-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu när Omicron tagit över så är ökningstakten snabbare. Ser ut som en dubbling per vecka men eftersom det inte går att boka testtid samt att positivity rate var 20 procent så kan det likaväl vara en dubbling var 3dje dag.

När skolan går igång på måndag tror jag ökningen accelererar ytterligare. Kan vara så att det finns minst ett smittsamt barn i varje klass då....

Bara en otänkbar kinesisk lockdown kan stoppa utvecklingen

Möjligt att det stämmer, och i så fall är 40 000 fall på onsdag snarast för lågt. Och då måste beslut fattas senast igår ungefär. Jag tror inte heller att några realistiska åtgärder går att få smittan att kraftigt minska, men nedstängningar av butiker, gym, restauranger, gymnasier, högstadier, samt tydligare krav om hemarbete, borde i vart fall, i kombination med immunitet begränsa ökningen kraftigt.

Det är fortfarande inga åtgärder jag gillar. Skulle vi ha dem i ett år skulle vi alla svälta ihjäl, i princip. Men personer med stor matematisk kunskap, min är skaplig men långt ifrån fantastisk, måste ändå räkna på, så långt det är möjligt utifrån de data som finns, konsekvenserna som skulle bli av att göra dem i någon månad, samt konsekvenserna av att inte göra dem.
Citera
2022-01-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sverige är bäst på att vara sämst.
2 vårdplatser per 1000 invånare. (statistik från OECD 2018)
Trodde verkligen inte att det var så illa.

https://ibb.co/0F6KjVD

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Jojomän. Och Svenne fortsätter att knyta näven i fickan och betalar världens högsta skatter för att han tor att Sverige är världens bästa lilla plätt Det går inte att ordna upp det här så länge den vanlige svensken inte drar ut huvudet ur r*vh*let. Vi skulle lätt få makten att backa om vi bara samarbetade och slutade att vara så förbannat politiskt korrekta och rädda för vad andra skall tycka om oss. Hur fan blev vi svenskar såna mesproppar? Vi tål ju ingenting innan vi börjar lipa och klaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in