2022-01-08, 00:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
`

Det kan du faktiskt inte utesluta, att de hittat föremål från H.A, det kan Claes advokat förklarat genom de förhör som gjorts med C.L.
Vi vet inte ett skit än!
Vad fan har rättssäkerhet med detta fall att göra?
Fråga dig själv: om du var CL och oskyldig, hur skulle det vara att i månader bli uthängd av polisen som HAs mördare utan att kunna försvara sig? Utan att någon bevisning lagts fram? Att ”vi inte vet ett skit” är precis poängen, för det kommer vi att fortsätta att inte göra så länge PU önskar. Det kan ta en månad till, eller ett par år, och CL kommer att få leve med att vara stämplad som mördare.

Detta har precis allt med rättssäkerhet att göra.
Citera
2022-01-08, 04:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fråga dig själv: om du var CL och oskyldig, hur skulle det vara att i månader bli uthängd av polisen som HAs mördare utan att kunna försvara sig? Utan att någon bevisning lagts fram? Att ”vi inte vet ett skit” är precis poängen, för det kommer vi att fortsätta att inte göra så länge PU önskar. Det kan ta en månad till, eller ett par år, och CL kommer att få leve med att vara stämplad som mördare.

Konstigt att du kommer med rättssäkerhet just nu när C.L blev misstänkt.
Var var du när andra hängts ut som G.M i denna tråd?

Sen kan du ju fråga dig själv hur det känns för H.A närmast anhöriga att inte veta vad som hänt H.A?
Så skippa tycka synd om skitsnacket du håller på med!

Slutligen vad är din agenda att skriva här, efter så många år som tyst läsare?
Senast redigerad av rubin22 2022-01-08 kl. 05:00.
Citera
2022-01-08, 18:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Konstigt att du kommer med rättssäkerhet just nu när C.L blev misstänkt.
Var var du när andra hängts ut som G.M i denna tråd?

Sen kan du ju fråga dig själv hur det känns för H.A närmast anhöriga att inte veta vad som hänt H.A?
Så skippa tycka synd om skitsnacket du håller på med!

Slutligen vad är din agenda att skriva här, efter så många år som tyst läsare?
Ständigt denna ”agenda”. Du kan ju ta en titt på när jag började skriva i tråden så får du svaret på din fråga.

Sedan kan du ställa dig frågan hur kul det skulle vara att likt CL bli uthängd som mördare utan någon känd konkret bevisning och utan någon chans att försvara dig, med en formidabel motståndare som kan låta situationen fortgå i åratal om de så önskar. Tycker du att det är rimligt och rättsäkert?

Vad har HAs anhöriga med detta att göra? Vet du vad de tror om CL som GM och även om de skulle tro att han är rätt man, gör det PU/KFs agerande mer acceptabelt enligt dig?

De flesta rimligt kritiskt tänkande inser vid detta laget att utredningen mot CL sjunkit ihop som en trött sufflé. Det är inte bara så att bevisning de facto saknas, vilket alla utom du inser eftersom CL inte blev häktad, utan det är närmast omöjligt att föreställa sig vad som skulle kunna dyka upp som skulle binda CL till ett mord*. Jag vet att du klamrar dig fast vid DNA-spåret på skon, men inte ens om NFC skulle komma med en match (dvs en känd profil mot ett topsprov efter 5 månader...) så fäller det CL för mord.

*) det möjliga undantaget är det givna: en kropp med tecken på mord och konklusiva spår från CL.
Citera
2022-01-08, 21:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ständigt denna ”agenda”. Du kan ju ta en titt på när jag började skriva i tråden så får du svaret på din fråga.

Sedan kan du ställa dig frågan hur kul det skulle vara att likt CL bli uthängd som mördare utan någon känd konkret bevisning och utan någon chans att försvara dig, med en formidabel motståndare som kan låta situationen fortgå i åratal om de så önskar. Tycker du att det är rimligt och rättsäkert?

Vad har HAs anhöriga med detta att göra? Vet du vad de tror om CL som GM och även om de skulle tro att han är rätt man, gör det PU/KFs agerande mer acceptabelt enligt dig?

De flesta rimligt kritiskt tänkande inser vid detta laget att utredningen mot CL sjunkit ihop som en trött sufflé. Det är inte bara så att bevisning de facto saknas, vilket alla utom du inser eftersom CL inte blev häktad, utan det är närmast omöjligt att föreställa sig vad som skulle kunna dyka upp som skulle binda CL till ett mord*. Jag vet att du klamrar dig fast vid DNA-spåret på skon, men inte ens om NFC skulle komma med en match (dvs en känd profil mot ett topsprov efter 5 månader...) så fäller det CL för mord.

*) det möjliga undantaget är det givna: en kropp med tecken på mord och konklusiva spår från CL.
Du vet inte ett jävla skit vad för bevisning de har på C.L!
Din besserwisser!
Jag klamrar mig inte fast vid något ev. DNA på en sko!
Var har jag skrivit det?

Du skiter i att andra blivit uthängda här som G.M men C.L är det synd om!
Varför det? Kan du svara på det, eller har du inget bra svar!

Agenda, agenda, agenda..... Alltid retar det någon, tycka synd om ev. G.M!
Jag tycker synd om H.A anhöriga endast, tills dess C.L avskrivs helt!
Problem med det?

Din fakta har jag inte ett jävla dugg intresse av.
För det finns ingen fakta om C.L är G.M eller inte ännu, men det verkar du inte ta in!
Citera
2022-01-08, 21:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Fast PUs resonemang är väl inte jättekonstigt om man som du säger antar att CLs namn fanns med på olika ställen redan 1992. Det kan mycket väl vara så att han är rätt man. Men det är en ocean av bevisning mellan att hans namn dyker upp och ett åtal i ett mordfall helt utan teknisk bevisning (ja, jag bortser från däcksspåren med tanke på att bilen i fråga med 99% sannolikhet inte längre existerar). Som jag påtalat många gånger tidigare är det svårt att ens föreställa sig vad handfast bevisning skulle kunna bestå av. Vi kan t.ex. utesluta föremål från HA hemma hos CL, för då hade han inte släppts. Allt talar för att KF hade rena indicier kryddade med förhörsuppgifter från CL, vilket var vad hans försvarare nämnde.

Det konstiga är därför att man först försöker få CL häktad utan någon känd konkret bevisning och sedan låter anklagelsen sväva över CL i snart ett halvår. Det senare visar att polisens tvångsmedel uppenbart kan missbrukas på ett sätt där en MGM inte kan försvara sig pga påstådd FU-sekretess. Inte rättsäkert på något sätt.

Citat:
`

Det kan du faktiskt inte utesluta, att de hittat föremål från H.A, det kan Claes advokat förklarat genom de förhör som gjorts med C.L.
Vi vet inte ett skit än!
Vad fan har rättssäkerhet med detta fall att göra?

Citat:

Citat:

rubin22: När vi pratar om rättssäkerhet, pratar vi om när staten agerar mot en medborgare, när staten sätter in alla resurser mot en medborgare som inte kan försvara sig. Frågan här är alltså: Hur länge ska Kalla fall (polisen) och åklagaren få ha CL officiellt misstänkt för mord utan att behöva bevisa detta påstående?
Citera
2022-01-08, 22:40
Medlem
Citat:
Din besserwisser!
Var har jag skrivit det?

Problem med det?

För det finns ingen fakta om C.L är G.M eller inte ännu, men det verkar du inte ta in!

Ständigt dessa hysteriska utbrott utan substans. Din taktik tycks vara "när argumenten tryter, höj rösten och se arg ut"
Citera
2022-01-09, 01:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Din besserwisser!
Var har jag skrivit det?

Problem med det?

Sko eller inte, du lever uppenbart i en alternativ verklighet där KF/PU har eller kommer att få bindande bevisning mot CL någon gång i en obestämd framtid. DNA-spåret från en tänkbar GM finns på skon så det är det rimliga att fokusera på. Fakta intresserar dig inte, det är tydligt. Men upplys mig och övriga: vad är det i stället som du tänker dig att KF har mot CL som inte räckte till häktning men ändå visar att han är GM? Och när tänker du dig att KF kommer att upplysa dig och mig om det? Under 2022?

Var har jag skrivit att ”jag skiter i” att MMPG, PU m.fl. pekats ut som MGM och sedan avförts? Berätta.
Stör det dig inte det minsta att CL kan vara oskyldig pss som de övriga som du tydligen månar om. Huruvida CL är GM eller inte kommer du och jag inte att får reda på, såvida han inte får för sig att erkänna.

Till sist: på vilket sätt är det positivt för HAs anhöriga att CL stämplas som GM när allt talar för att han aldrig kommer att åtalas? Berätta.
Citera
2022-01-09, 01:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Din besserwisser!
Var har jag skrivit det?

Problem med det?

Sko eller inte, du lever uppenbart i en alternativ verklighet där KF/PU har eller kommer att få bindande bevisning mot CL någon gång i en obestämd framtid. DNA-spåret från en tänkbar GM finns på skon så det är det rimliga att fokusera på. Fakta intresserar dig inte, det är tydligt. Men upplys mig och övriga: vad är det i stället som du tänker dig att KF har mot CL som inte räckte till häktning men ändå visar att han är GM? Och när tänker du dig att KF kommer att upplysa dig och mig om det? Under 2022?

Var har jag skrivit att ”jag skiter i” att MMPG, PU m.fl. pekats ut som MGM och sedan avförts? Berätta.
Min fråga är däremot: Stör det dig inte det minsta att CL kan vara oskyldig pss som de övriga som du tydligen månar om? Huruvida CL är GM eller inte kommer du och jag inte att får reda på, såvida han inte får för sig att erkänna.

Till sist: på vilket sätt är det positivt för HAs anhöriga att CL stämplas som GM när allt talar för att han aldrig kommer att åtalas? Berätta.
Citera
2022-01-09, 14:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
rubin22: När vi pratar om rättssäkerhet, pratar vi om när staten agerar mot en medborgare, när staten sätter in alla resurser mot en medborgare som inte kan försvara sig. Frågan här är alltså: Hur länge ska Kalla fall (polisen) och åklagaren få ha CL officiellt misstänkt för mord utan att behöva bevisa detta påstående?
Om du vill, så vill så får du väl som den journalist du säger dig vara ta reda på det om du är så intresserad att frikänna C.L från skuld?

Fattar inte vad detta fall har med rättssäkerhet att göra?
Han har ju fått försvara sig med advokat och allt, vad mer kan han begära?
Citera
2022-01-09, 15:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Min fråga är däremot: Stör det dig inte det minsta att CL kan vara oskyldig pss som de övriga som du tydligen månar om? Huruvida CL är GM eller inte kommer du och jag inte att får reda på, såvida han inte får för sig att erkänna.

Ja det sista får du väl fråga hennes familj och inte mig.
Du snackar en massa skit och säger vad som kommer hända i framtiden, är du synsk?

Sen har du svårt med läsförståelse har jag sett, jag har väl inte skrivit att jag månar mer om de andra uthängda, det är du som månar om C.L.
Du blev först intresserad av fallet då C.L greps, trots tråden funnits sen 2007 och du skriver att du varken läst eller skrivit i tråden förrän C.L kom in i bilden. Det mysko, anser jag!

Sen hur i helvetet ska jag kunna veta vad "Kalla fall" mer har på honom?
Och det vet inte du heller, där har du din jävla fakta!
Citera
2022-01-09, 17:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om du vill, så vill så får du väl som den journalist du säger dig vara ta reda på det om du är så intresserad att frikänna C.L från skuld?

Fattar inte vad detta fall har med rättssäkerhet att göra?
Han har ju fått försvara sig med advokat och allt, vad mer kan han begära?
Hur menar du att CL ”fått försvara sig” när det råder FU-sekretess? Han har noll möjlighet att offentligt bemöta de indicier eller bevis som anförts mot honom. Så kommer det att förbli så länge statsmakten vill det.

Under tiden är t.ex. du, liksom högst troligt åtskilliga i Mariestad, övertygad om att KF har tillräckligt med bevis mot CL trots att ingenting offentliggjorts. CL lever således med stämpeln mördare under flera månader, kanske år. Så länge personer som du litar på KFs magkänsla och bedömning så kan han inget göra för att förändra det. Tycker du att det är rimligt?
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-01-09 kl. 18:00.
Citera
2022-01-09, 17:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja det sista får du väl fråga hennes familj och inte mig.
Du snackar en massa skit och säger vad som kommer hända i framtiden, är du synsk?

Sen har du svårt med läsförståelse har jag sett, jag har väl inte skrivit att jag månar mer om de andra uthängda, det är du som månar om C.L.
Du blev först intresserad av fallet då C.L greps, trots tråden funnits sen 2007 och du skriver att du varken läst eller skrivit i tråden förrän C.L kom in i bilden. Det mysko, anser jag!

Sen hur i helvetet ska jag kunna veta vad "Kalla fall" mer har på honom?
Och det vet inte du heller, där har du din jävla fakta!
Jag vet med säkerhet att KF inte har bevisning mot CL som räcker till häktning, och den ribban är löjligt låg i Sverige.

Du klamrar dig däremot fast vid att KF har något mer som vi inte känner till. Då är en rimlig fråga vad du anser att det skulle kunna tänkas vara, för det är inte lätt att ens förställa sig i fantasin. Jag har därför ställt den frågan till dig ett antal gånger men du har inte lyckats presentera någon enda ide om vad det skulle kunna vara. Då skulle man kunna tänka sig att du skulle börja tvivla lite på kvaliteten i KFs case, men icke. Nya svordomar är vad du har att komma med.

Vad gäller HAs anhöriga så skrev du så här:
”Jag tycker synd om H.A anhöriga endast, tills dess C.L avskrivs helt!”
Min tolkning av detta är att du menar att den fortsatta utredningen mot CL är till gagn för HAs anhöriga. Stämmer det och hur länge är det i så fall på det viset? Eftersom utredningen mot CL uppenbart kört fast så tänker jag att HAs anhöriga vill se en förutsättningslös utredning, inklusive de tidigare misstänkta. Hur tänker du?

Att det skulle vara ”mysko” att någon börjar läsa tråden i samband med att en ny MGM gripits för ett 31 år gammalt mord, det är nog bara i ditt sinne som det är så.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-01-09 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in