2022-01-07, 23:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Beskriv gärna varför skolbarn ska vaccineras. Punkt.

Av samma anledning som man vaccinerar alla andra. För att minska risken för att bli allvarligt sjuk och få ned samhällsspridningen.
Citera
2022-01-07, 23:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Har jag sagt att folk ska nekas vård?

Du menar barn i USA som tillhör riskgrupp? Vet du hur feta barn i USA är?

Vad gäller skolan anser jag att hemskolning ska vara tillåtet. Det hade varit ett alternativ för dessa barn.

Nej, jag menar barn som blir allvarligt sjuka i covid19. Om de tillhör riskgrupp eller inte är fullständigt irrelevant för grundproblemet. Det är barn som blir allvarligt sjuka i covid19. Samhället skyddar dem inte.
Citera
2022-01-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tycker jag att du är rätt otrevlig. Varför är du det? Att man behöver sjukhusvård är just det. En vårdcentral är inget sjukhus. Jag tror inte att du är frisk. Hur vet du att du är frisk? Vad är frisk för dig?
Du vill inte tvinga på personer vaccin, men ska staten då ha rätt att tvinga på personer ett kinesiskt fladdermusvirus med effekter på nervsystem m.m.? Låter inte helt konsekvent i mina öron. Jag är av uppfattningen att staten ska skydda sina medborgare. Inte använda dem som labbråttor.

Så du anser att staten tvingar på medborgarna influensa, vinterkräksjuka och allt övrigt man kan bli sjuk av, då man inte tvingar fram vaccinering. Vi kan ju resonera så om allting, om livet går ut på absolut riskminimering. Allt som kan skada mig, men ändå förekommer, och kanske inte ens är förbjudet, är ett slags tvång att bli skadad. Du är så jävla skev och ignorant i dina resonemang. Är du inte ett troll, så måste du vara väldigt uppskrämd. Rädsla stänger gärna av förnuftet.

Jag lovar att det finns massor av lägre hängande frukter än Covid, om man är fixerad vid riskminimering. Har du plockat alla dessa? Hur intressant är det att leva?

Visste du förresten att WHO ändrade kriterierna för en pandemi 2009. Innan 2009 hade du kunnat vara helt lugn. Då hade detta inte varit en pandemi. Det är sådana här förflyttningar hela tiden. Hänger väl ihop med den kommande återställningen kanske. Definitionen av ”antivaxx” är nu en som motsätter sig medicinskt tvång t.ex. Vaninnet är gränslöst just nu.
Citera
2022-01-07, 23:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Av samma anledning som man vaccinerar alla andra. För att minska risken för att bli allvarligt sjuk och få ned samhällsspridningen.
Och det tycker du vi har lyckats med? Skenande smittspridning och hög vaccinationstäckning. Verkar ju inte fungera alls. De mest idiotiska var väl vaccinpasset så att vaccinerade skulle få umgås på ett extra smittspridande sätt. Vaccinpasset är orsaken till smittspridningen, det är ju helt uppenbart korrelerat.
Citera
2022-01-07, 23:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Men är det inte så att positivprocenten minskar ju fler som testas. Om 10% har influensasymptom och testar sig för covid allihop kanske testkapaciteten slår i taket på 500000 testade/dag och 20 positivitet.
Det indikerar att mörkertalet förmodligen är lika stort som andelen positiva i testet dvs 100000 pers. Hade den varit i klass med Danmark hade positivitet sjunkit ju närmare vi kom att testa alla som ville testa sig. Helst under 5%.

Så är det, men om vi slagit i taket och positiviteten inte fortsätter öka så ökar ju inte smittan.
Citera
2022-01-07, 23:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Svar: Ja. Vaccinet i sig har ingen större påverkan.

Det var inte vad som diskuterades..
Citera
2022-01-07, 23:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Vad väntar socknen med där uppe i regeringen?! Inga nya restikritoner trots att smittspridningen barkat av fullständigt. Vansinne!

Någon idé vad man skall hitta på?
Svetsa in folk kanske? Stänga ner allt?

London har peakat, Frankrike peakar om 10 dagar, delar av Danmark är nära peaken.

Du tror Sverige skall lyckas mota bort omikron?
Citera
2022-01-07, 23:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Varför är de viktigt för alla offentliga personer som blivit smittade och är vaccinerade att säga: Men jag mår bra...

För att dom, precis som jag vet att vaccinet fungerar.
Då tänker man att man kanske kan lyckas få någon stackare som lurats av antivaxxrörelsen att ändå ta sin spruta om man får se exempel.

Är man totalt insnöad i någon konspirationsteori är det nog en övermäktig uppgift, men det är av ren medmänsklighet..
Citera
2022-01-07, 23:30
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det var inte vad som diskuterades..
Det är möjligt. Men det stämmer kanske ändå.
Citera
2022-01-07, 23:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Nej, jag menar barn som blir allvarligt sjuka i covid19. Om de tillhör riskgrupp eller inte är fullständigt irrelevant för grundproblemet. Det är barn som blir allvarligt sjuka i covid19. Samhället skyddar dem inte.

Läs denna om bla USA, då kanske kanske du lugnar dig lite. Jag förstår ju att du är rejält uppstressad just nu med media som går fullständigt bananas.
Det vore bra för dig att läsa lite nyanserade nyheter också.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dnpMoO/festen-fortsetter-i-miami-ser-ny-trend-i-omikron-tallene
Citera
2022-01-07, 23:36
Medlem
Kate80s avatar
Citat:

Vaccineringen minskar helt uppenbart inte smittspridningen. Friska barn och vuxna som inte tillhör någon riskgrupp blir mycket sällan allvarligt sjuka vilket gör det helt meningslöst och onödigt att vaccinera dem. Det finns däremot väldigt många runt om i världen som verkligen är i behov av vaccin. Varför tycker du att vi i väst ska roffa åt oss av vaccinet och ge till de som egentligen inte behöver det samtidigt som det finns de som verkligen behöver det och får gå utan? Var har alla goda PK-människors solidaritet tagit vägen? Helt bortblåst i covidpsykosen.
Citera
2022-01-07, 23:37
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
För att dom, precis som jag vet att vaccinet fungerar.
Då tänker man att man kanske kan lyckas få någon stackare som lurats av antivaxxrörelsen att ändå ta sin spruta om man får se exempel.

Är man totalt insnöad i någon konspirationsteori är det nog en övermäktig uppgift, men det är av ren medmänsklighet..
Vaccinet fungerar uppenbarligen inte. Du missade väl inte att t.o.m. KUNGEN precis drabbades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in