2022-01-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345
Har aldrig sagt jag är kompis med närstående. Men familj och vänner till mig är det. Jag är ledsen om det stör dig att människor faktiskt kan ha vänner. Om det har hjälpt några stycken härinne så är jag nöjd. Om det gör dig arg så bryr jag mig faktiskt inte.
Om jag skulle höra något nytt så kommer jag posta här.
Rickard, du är ju en av dem som gett den mest ärliga informationen på den här sidan, så ta absolut inte åt dig av negativ kritik. Eloge till dig!
Citera
2022-01-07, 21:15
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Tänker du lite längre kan källaren vara det definitivt sämsta stället att befinna sig vid 🤦‍♂️!!!
Om elden härjar i trappen upp och källarfönster sitter dessutom högt upp!
Därtill gaser av brandrök som inom en väldigt kort tids-sekvens gjorde personerna i källarvåningen medvetslösa!
(Vad sen du har för egna vanor när du umgås med dina barn tillför inte ett skit då detta inte tillför något överhuvudtaget)!

Herregud....
I alla fall, det ÄR inte vanligt att man som förälder sitter och sover framför tvn i källaren (eller någonstans för den delen) med en 6åring långt efter midnatt oavsett om jag gör det eller ej. Barn nattas tidigare. Hur jag gör var ett EXEMPEL! Och ja, jag kan visst utgå från mig själv till viss del då jag precis som dom är förälder. Känns icke trovärdigt utifrån mina egna erfarenheter. Det är det vi alla spekulerar utifrån, egna erfarenheter! För dig verkar det troligt att göra så, för mig inte.
Fattar inte att jag ens svarade på det här...
Citera
2022-01-07, 21:27
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ella000
"Svensson-varning"...d v s alla behöver inte gå efter den s k svenska regelboken då det gäller t ex barn och familjevanor.
Uttalar mig utifrån erfarenhet.

Är verkligen ingen "Svensson", ledsen att göra dig besviken. Behövs ingen varning. Men yngsta barnet var 6 år. De brukar ej vara uppe på det viset, "Svensson" eller ej. Vad fan en "Svensson" nu är. Barn är trötta oavsett vad du kallar dom. Oavsett färg, form, namn så behöver barn sova och de flesta föräldrar ser till att de får sova. Vill du kalla de flesta föräldrar för "Svensson" pga av det så gör det. Har säkert ett namn på dig med....
..
Lägg av med "varningar" , behövs ej. Vad som hade behövts är brandvarnare.
Senast redigerad av wendy1 2022-01-07 kl. 21:31.
Citera
2022-01-07, 22:31
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Herregud....
I alla fall, det ÄR inte vanligt att man som förälder sitter och sover framför tvn i källaren (eller någonstans för den delen) med en 6åring långt efter midnatt oavsett om jag gör det eller ej. Barn nattas tidigare. Hur jag gör var ett EXEMPEL! Och ja, jag kan visst utgå från mig själv till viss del då jag precis som dom är förälder. Känns icke trovärdigt utifrån mina egna erfarenheter. Det är det vi alla spekulerar utifrån, egna erfarenheter! För dig verkar det troligt att göra så, för mig inte.

Att en familj håller sig vaken längre på en julaftonskväll som är på väg att övergå till juldagen är inte alls konstigt!
Dessutom vet ingen av oss huruvida familjen Hahn ens firar på just ”vår svenska julafton” då dom inte var svenskar (pappa från Tyskland, mamma från Fillipinerna)!
Väldigt många nationaliteter firar jul på själva juldagen och inte den 24:e som vi svenskar!
Håller faktiskt med dig. Det var oerhört dumt att du ens svarade 🤦🤦🤦!
Lite nyfiken bara…. Var nånstans har du någon källa på att mamman ”satt och sov framför TV:n i källaren”?
Var du där?
Citera
2022-01-07, 22:42
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Har aldrig sagt jag är kompis med närstående. Men familj och vänner till mig är det. Jag är ledsen om det stör dig att människor faktiskt kan ha vänner. Om det har hjälpt några stycken härinne så är jag nöjd. Om det gör dig arg så bryr jag mig faktiskt inte.

Det är precis på det sätt du själv agerat som gör att det skapas ”trådsanningar” som t ex att mamman hittades i en position i källaren där ”hon höll om sina döttrar” 👿!!!!
Dina källorna detta scenario är lika trovärdiga som att Piff och Puff är mamma och pappa till Pippi Långstrump som i sin tur är kusin med Kurt Wallander och förutom det finns släktskap (alternativt någon form av vänskap) till poliserna Kling och Klang som med all säkerhet då är dom som ”delgett” närmsta familj/vänner om infon du spridit i en messanger-tråd som du själv spionerat i….
Tillåt mig ge dig ett stort skratt!
Citera
2022-01-07, 22:48
Medlem
wendy1s avatar
När jag fortfarande bodde hemma, så brann det i vårt 2våningshus. Brann på övervåningen och vi var på nedre våningen. Alla var hemma, vakna, och det var inte förrän brandvarnaren i trappan pep som vi upptäckte branden i rummet bredvid varnaren. Dörren dit var stängt och det brann då för fullt i snedtaket till vinden (glömda värmeljus). Hade det inte pipit hade det nog gått bra mkt längre innan vi märkt det.
Om de nu varit i källaren kan de ha varit vakna när branden startade och det kan ha gått långt på övervåningen om fungerande brandvarnare inte fanns. Spec om dörrar är stängda.
Fast det förklarar ej varför de ej tog sig ut genom fönster. Kanske hade de galler, inte på filmen, men de kan ju satt dit galler..
Citera
2022-01-07, 22:57
Medlem
Citat:
Herregud....

Visst är det så. Men samtidigt så kan ju barn tex. plötsligt bli magsjuka, få ont i öronen eller få ont i magen av tex julgodis och ha svårt att somna och därför får sova i soffan. Lättare somna framför TV:n. Och mamman nickar till... Inte superkonstigt att rucka på normala läggtider på julafton heller.
Sånt kan ju absolut hända nån gång utan att det är signaler på att något inte står rätt till.
Citera
2022-01-07, 22:59
Medlem
Citat:
När jag fortfarande bodde hemma, så brann det i vårt 2våningshus. Brann på övervåningen och vi var på nedre våningen. Alla var hemma, vakna, och det var inte förrän brandvarnaren i trappan pep som vi upptäckte branden i rummet bredvid varnaren. Dörren dit var stängt och det brann då för fullt i snedtaket till vinden (glömda värmeljus). Hade det inte pipit hade det nog gått bra mkt längre innan vi märkt det.
Om de nu varit i källaren kan de ha varit vakna när branden startade och det kan ha gått långt på övervåningen om fungerande brandvarnare inte fanns. Spec om dörrar är stängda.
Fast det förklarar ej varför de ej tog sig ut genom fönster. Kanske hade de galler, inte på filmen, men de kan ju satt dit galler..

Kanske nån öppnade en stängd dörr mellan källaren och övriga huset och rök vällde in. Ingen tänkte på att stänga dörren igen i paniken och de blev rökförgiftade?
Citera
2022-01-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Har dina filippinska vänner slutat prata?

Respektera medlemmen, han till skillnad från dig är att han har en viss koppling till familjen. I den här tragedin är det nog du som ska vara tyst och inte han.

Hade jag varit moderator hade jag stängt den här tråden i respekt för familjen som tragisk omkommit tillsammans. Det är skitsamma vart dom var, vad dom gjorde sina sista sekunder. Dom dog på ett sätt jag inte önskar min värsta fiende. Låt oss bara be att dom inte led. Jag tror att alla med mig som känner sympati och empati verkligen inte vill veta sanningen hur deras sista minut i livet såg ut. Låt familjen få frid, är det för mkt begärt?🙏
Senast redigerad av Skitgrejer 2022-01-07 kl. 23:19.
Citera
2022-01-07, 23:17
Medlem
Citat:

Gör inte det. Jag tycker vi alla ska låta dom vila i frid. En fin familj har tragiskt omkommit. Bry dig inte om folk som skriver här.
Citera
2022-01-07, 23:23
Medlem
Citat:
Är verkligen ingen "Svensson", ledsen att göra dig besviken. Behövs ingen varning. Men yngsta barnet var 6 år. De brukar ej vara uppe på det viset, "Svensson" eller ej. Vad fan en "Svensson" nu är. Barn är trötta oavsett vad du kallar dom. Oavsett färg, form, namn så behöver barn sova och de flesta föräldrar ser till att de får sova. Vill du kalla de flesta föräldrar för "Svensson" pga av det så gör det. Har säkert ett namn på dig med....
..
Lägg av med "varningar" , behövs ej. Vad som hade behövts är brandvarnare.

Dom hade brandvarnare. Hur folk firar jul är deras ensak, vid nyår i sverige är det helt ok att barn e vakna efter 12. Likaså att man bara dricker på helger annars är man alkoholist i sverige. Alla är inte likadana och vi alla kommer från olika seder. Kan vi inte bara skippa allt tjafs. En familj har dött på ett fruktansvärt sätt. Ge er!
Citera
2022-01-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Nej, han är inte ”vän till familjen” utan han påstår sig vara ”vän med vänner till familjen” och det är en förbannat stor skillnad!
I klartext är hens info inget annat än skvaller i tredje hand (om ens så nära).
Hade jag och min familj omkommit i en sån här tragisk händelse så skulle jag personligen efter min och min familjs död undanbett mig dylik information som troligen inte ens är i närheten utav händelseförloppet!

Han är hittills den ends här som haft ngn form av insyn i konversationer inom familj och närs vänner. Finns ingen anledning att bli varken ironisk eller otrevlig då ni eller jag inte vet hur mkt han vet eller inte. Du och jag vet ingeting. Men vi bör därimot visa respekt gentemot familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in