2022-01-07, 11:09
Medlem
PW-Gerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Vet inte riktigt om vi passar in. 2 vuxna och 2 barn. Vi lever inte så billigt som möjligt då jag gärna köper alkohol som vin, whisky och lite finare öler när vi ska festa. Sen kan vi säkert äta mindre foodora. I övrigt lever vi rätt annorlunda och snålt jämfört med svensson. Folk som spenderar hela lönen tycker säkert vi lever tragiskt. Men eftersom vi inte spenderat hela lönen så kan vi istället sluta löneslava nånstans mellan 35-40 års ålder. Inte lika tragiskt längre va?

Möbler, leksaker och kläder till barnen köper vi nästan aldrig då vi får sånt på födelsedagar och högtider. Själva köper vi knappt kläder heller och gör vi det så finns det ett stort behov av något, som vi då köper billigt. Antingen andrahand eller rea/billigt. Ingen bil har vi längre. Vi cyklar till jobbet och har ne cykelvagn som 2 ungar får plats i samt 2 matkassar. Vi kan även ta bussen, som förvisso är svindyr men betydligt billigare än bil om man bara tar den nån gång i månaden. Ibland lyxar vi t.o.m på med taxi om vi ska hem från en fest eller liknande.

Köper gärna mat med kort pris eller annan rabatt. Dock inte enbart. Är vi sugna på något så köper vi det, men vi tänker alltid på priset. Vi käkar skräpmat flera gånger i månaden, t ex foodora. Lägger säkert runt 500-1000kr på systemet också då vi gillar att umgås med vänner och jag gillar att utforska ölutbudet, på kommunistbolaget, och rödviner och whisky. Behöver nya mobiler snart. Köpa senaste Samsung/Iphone eller köpa en ny lur för 3k? Enkelt val. Självklart kontant och ingen jävla månadsbetalning. Utöver det tänk på fasta utgifter. Mobilabonnemang på 99kr, sänkte precis hemförsäkring med hälften osv.

Om något går sönder har vi valt att inte köpa något nytt av det. Vi har t ex inget vardagsrumsbord. Fet madrass som säng då vi gav bort kontinentalsängen (köpt på rea) för 500kr osv. Detta har mest att göra med att vi lämnar landet så fort vi kan, dvs om 1-3 år. Så köpa nya grejer känns dumt. Sliter upp det vi har och sen försöker vi klara oss utan det tills vi drar.

Lever vi tråkigt liv? Ja ganska. Inte för att vi inte lägger pengar på plastsaker från Kina, utan för att vi lever den svenska livsstilen med vakna i ottan, få iväg ungar till dagis, jobba och stressa, mata och natta ungar, sen ha 2-3 timmar i soffan där man kollar youtube på andra som lever livet. Typ. Helgen går åt till att lata sig eller festa med vänner. Typiskt svensk livsstil som är så själadödande att jag vet inte vad. Därför vi snålar så vi kan bryta den här cykeln.

Jag tycker inte ni passar i tråden. Låter i ärlighetens namn som ohälsosam relation till alkohol snarare än snålhet.
Citera
2022-01-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Vad är poängen att spara 40k i månaden som ni inte rör? Vad är de till för?

Jag har skrivit om det tidigare i tråden men det handlar om frihet. Kunna gå i pension tidigare, ha möjlighet att plugga eller säga upp sig utan nytt jobb, sova gott om nätterna etc. Tanken är inte att aldrig röra kapitalet och dö med en förmögenhet. Men vi har inga planer på att använda pengarna de närmsta 10 åren. Som vår ekonomi är just nu kan vi leva på en av våra löner, men såklart har vi då inte möjlighet att spara i samma omfattning.
Citera
2022-01-07, 13:02
Medlem
Airwave92s avatar
Der blir mycket nudlar minsann
Citera
2022-01-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PW-Gersson
Förutsätter du ett så långt liv? Skulle du omvärdera ditt leverne om du blev svårt sjuk i närtid?

Jag upplever inte att jag materiellt saknar något såsom jag lever. Möjligt att jag i en sån situation skulle ta mer hjälp med tjänster som t.ex hemstäd för att fokusera på familjen. Jag tänker att en rejäl buffert är en trygghet i en sån situation. Det möjliggör ju tex att kunna pausa jobb för att vara med den som är sjuk etc.
Citera
2022-01-07, 13:37
Medlem
Majasmokers avatar
Jag har just räknat ihop mina kvitton för 2020 & 2021 & funderar på att börja göra så att om det blir ett pris med öre upp till 49 så ska jag betala cash & om det blir öre från 50 & uppåt så betalar jag med kortet. Varför det då? Jo för betalar man med kortet så drar de ju exakt summa men om du betalar cash så är det avrundning uppåt eller nedåt som gäller. Så kostar det t.ex. 107,49 så blir det bara 107. Men om det blir 107,50 så kommer de ta 108. D.v.s. du förlorar hela 50 öre!

Betalar du med kort & det blir 107,49 så får du också betala 107,49. Dethär kan bli oanade summor
Citera
2022-01-07, 17:04
Medlem
in2lads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut?
Vardagen ser fin ut. Slutade jobba som 56-åring, sålde mitt aktieinnehav och satte alla pengar i Swedbanks Robur ISK, med en avkastning på 21-24 procent per år. Satte in 2,2 miljoner vilket ger en avkastning på runt 10 000kr per vecka. Det lever jag gott på!
Citera
2022-01-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in2lad
Vardagen ser fin ut. Slutade jobba som 56-åring, sålde mitt aktieinnehav och satte alla pengar i Swedbanks Robur ISK, med en avkastning på 21-24 procent per år. Satte in 2,2 miljoner vilket ger en avkastning på runt 10 000kr per vecka. Det lever jag gott på!

Är det verkligen lycka att sluta arbeta vid 56? Jag menar människan är skapad att arbeta hela livet. Blir man inte uttråkad med tiden?
Citera
2022-01-07, 17:23
Medlem
in2lads avatar
Citat:
Är det verkligen lycka att sluta arbeta vid 56? Jag menar människan är skapad att arbeta hela livet. Blir man inte uttråkad med tiden?
Jag är en föreningsmänniska och har positioner i Friluftsfrämjandet och flera idrottsklubbar. Fullt upp med det som är roligt!
Citera
2022-01-07, 17:26
Medlem
Bromsklosss avatar
Jag kan ej svara; jag saknar Internet-anslutning.
Citera
2022-01-07, 17:33
Medlem
Undercoverss avatar
Min vardag är god mat, vin & kvinn(a) till sängsällskap varje kväll.

Är rätt snål av mig då jag under hela min barndom var fattigare än en kyrkråtta men som tur är har min sambo alltid spenderarbyxorna på sig så det balanseras upp rätt ok.
Citera
2022-01-07, 18:07
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Saken är att han kan jobba med det han själv vill, när han vill.

Och inte som för dig och mig är arbetsgivan tvingar dig till det.
Citera
2022-01-07, 18:10
Medlem
Henriksss avatar
Citat:

Dumheter!
Människan är inte skapt för att arbeta, vi är skapta för att vara aktiverade.
Att vara löneslav är majoritetens verklighet och naturligt endast eftersom alla andra gör det.
Sök information och försök tänka utanför boxen.
Det finns så mycket mer än att jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in