2022-01-07, 12:09
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HR2022
Förstår inte varför det är så mycket snack om hennes förlossning här. Nu har jag visserligger aldrig fött barn själv men tycker det är lite överdrivet mycket kritik mot hennes förlossningar.

Linn har ju bevisligen extrema kontrollbehov. Hon tycker nog att det är ovanligt svårt att gå ovetandes mot slutet av graviditeten när barnet kommer. Med igångsättningen har hon väl lättare att slappna av när hon redan vet när barnet kommer istället för att sitta och vänta helt utan kontroll.

Jag tror ändå att det stämmer att hon vill ha små barn. Annars hade hon inte i sin senaste video pratat om att dom vill ha ett stort barn för "omväxlingens skull". Det var en jättekonstig sak att säga, känns mest som att hon försöker övertyga sig själv. Men man blir väl inte igångsatt för detta?

Låt henne föda barnet hur hon och vården tycker är bäst. Så länge hon inte tar resurser från någon annan eller att någon måste jobba extra bara för hennes skull så ser jag inget problem med att hon blir igångsatt. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Fast det handlar inte om att det ska kännas bättre för ett kontrollfreak. En naturlig förlossning är det bästa för barnet och där måste fokus ligga. Ett ks eller igångsättning tar dessutom mer resurser.

Det här med hennes fixering vid att få minibebisar är också rent sjukt. Jag gick två dagar över tiden, men fick ändå en pluttis. Vi fick stanna extra på bb eftersom att mindre bebisar kan ha svårare att behålla och reglera temperaturen.
Citera
2022-01-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Fast det handlar inte om att det ska kännas bättre för ett kontrollfreak. En naturlig förlossning är det bästa för barnet och där måste fokus ligga. Ett ks eller igångsättning tar dessutom mer resurser.

Det här med hennes fixering vid att få minibebisar är också rent sjukt. Jag gick två dagar över tiden, men fick ändå en pluttis. Vi fick stanna extra på bb eftersom att mindre bebisar kan ha svårare att behålla och reglera temperaturen.

En vaginal förlossning som är vad du kallar ”naturlig” utan igångsättning behlver absolut inte vara billigare och mindre resurskrävande.
En förlossning med en födande som är panikslagen ger absolut större risk att något går fel.
Håller inte alls med dig i detta
Citera
2022-01-07, 15:50
Medlem
Citat:

exakt! Jobba på kontrollbehovet isåfall. Egoistiskt att tvinga ut barnet tidigare p.g.a ”kontrollbehov”.
Citera
2022-01-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enenenenen
En vaginal förlossning som är vad du kallar ”naturlig” utan igångsättning behlver absolut inte vara billigare och mindre resurskrävande.
En förlossning med en födande som är panikslagen ger absolut större risk att något går fel.

Varför panikslagen vid en spontan förlossning men inte vid igångsättning? Samma väg ska barnet ut.
Citera
2022-01-07, 16:28
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justee93
Varför panikslagen vid en spontan förlossning men inte vid igångsättning? Samma väg ska barnet ut.
Det är ju individuellt. Alla reagerar olika på olika saker. När jag födde barn tyckte barnmorskan att jag var knäpp som klagade över att jag var sömnig när jag födde utan fungerande bedövning. Hon tyckte att smärtan ju borde vara det värsta, men jag är en hejare på att hantera smärta, men inte trötthet. Det är olika.
En igångsättning är ju dessutom långt mer smärtsam, så det borde man inte önska sig i första taget. Förlossningsrädsla är ju inte helt ovanligt och inget att skämmas för och är det vad Linn lider av så borde hon söka hjälp. Aurora-mottagningarna finns i hela Sverige och ska vara jättebra.
Citera
2022-01-07, 16:31
Medlem
Incendios avatar
Citat:
En naturlig förlossning som går som den ska(och oftast gör den det) kräver mindre personal. Det är dessutom mindre risk för komplikationer för barnet och ingen extra personal krävs för barnet. En naturlig förlossning är bäst, både för barnet och för mamman, men det betyder inte att alternativen är dåliga. Att sträva mot det bästa,dvs att arbeta på en eventuell förlossningsrädsla, är bäst,men funkar det inte är alternativet inte dåligt.
Citera
2022-01-07, 19:48
Medlem
Citat:
En naturlig förlossning som går som den ska(och oftast gör den det) kräver mindre personal. Det är dessutom mindre risk för komplikationer för barnet och ingen extra personal krävs för barnet. En naturlig förlossning är bäst, både för barnet och för mamman, men det betyder inte att alternativen är dåliga. Att sträva mot det bästa,dvs att arbeta på en eventuell förlossningsrädsla, är bäst,men funkar det inte är alternativet inte dåligt.

Nej och Linn har uppenbart varit hos aurora. Att få hjälp med förlossningsrädsla i Sverige är allt annat än lätt. Att få hjälp innan en graviditet är i princip omöjligt.
Nej en vaginal förlossning är inte det bästa för alla och alla kan inte bli av med sin rädsla. Dessutom med statistiken för komplikationer vid vaginal förlossning så är det helt befogat att vara rädd.

En rädd person kommer med stor sannolikhet kräva mer resurser vid ett intvingande i en vaginal förlossning.
Sjukvården har två val. Erbjuda ordentlig hjälp för att arbeta med rädslan (vilket man inte gör) eller möta patienten för att skapa en trygg förlossning.

Själv kommer jag aldrig någonsin vara trygg vid en förlossning. Men det finns saker, såsom utlovande av snitt om förlossningen inte går framåt som den ska, som kan få mig att känna mig tryggare.
I mitt fall skulle även en igångsättning gjort det om jag inte varit så skeptisk till just igångsättning. För jag hade till skillnad från linn en snabb förlossning som orsakade skador och riskerar att inte hinna in till sjukhuset.
En vid befogad oro för att föda i bilen och skador som resultat av snabbt förlopp så är naturligtvis en igångsättning att föredra för att slippa den paniken (och de resurser som i förlängningen kommer krävas av sjukvården pga komplikationerna).

Nu ska vi nog inte diskutera detta mer i tråden som handlar om Linn.
Perosner med din åsikt kommer aldrig förstå detta och personer som jag kommer heller aldrig hålla med i dina åsikter. Ingen av oss kan få den andre att ändra sig i detta
Citera
2022-01-07, 19:50
Medlem
Citat:

Med den kommentaren har du uppenbarligen ingen som helst förståelse för förlossning och skillnad som igångsättning kan göra.
Vill du föra denna diskussion så ta den på familjeliv så lär du få en tråd med flera hundra kommentarer.
Citera
2022-01-07, 21:25
Medlem
Citat:
Med den kommentaren har du uppenbarligen ingen som helst förståelse för förlossning och skillnad som igångsättning kan göra.
Vill du föra denna diskussion så ta den på familjeliv så lär du få en tråd med flera hundra kommentarer.

Jo tack har fött två barn (En snabb så jag tänkte föda i bilen) och tredje på kommande. Ska inte ha igångsättning för det. Så jo jag har erfarenhet. Igångsättning vägrar jag till det sista om det inte finns medicinska skäl till det (och nej ”förlossningsrädsla” i och med att man inte har kontroll är inte ett sådant).
Citera
2022-01-07, 22:38
Medlem
Citat:
Jo tack har fött två barn (En snabb så jag tänkte föda i bilen) och tredje på kommande. Ska inte ha igångsättning för det. Så jo jag har erfarenhet. Igångsättning vägrar jag till det sista om det inte finns medicinska skäl till det (och nej ”förlossningsrädsla” i och med att man inte har kontroll är inte ett sådant).

Att du fött barn själv och fött barn snabbt har inte med saken att göra.
Förståelsen handlar om att förstå skillnaden för en annan person att uppleva kontroll över situationen istället för att vara panikslagen. Förståelsen för att interventioner som egentligen medför risker kan vara fördelaktiga för vissa individer.
Citera
2022-01-08, 03:18
Medlem
Citat:
Att du fött barn själv och fött barn snabbt har inte med saken att göra.
Förståelsen handlar om att förstå skillnaden för en annan person att uppleva kontroll över situationen istället för att vara panikslagen. Förståelsen för att interventioner som egentligen medför risker kan vara fördelaktiga för vissa individer.

Att det är skillnad mellan kvinnor och hur vi föder barn på olika sätt är inget konstigt.
Så har det varit i årtusenden.

Däremot att vilja ha ”kontroll” på exakt datum när bebisen ska komma, verkar vara ett påfund på de senaste 10 åren?

Btw så har jag fött 4 barn på naturlig väg med hjälp av stöttande vänner ❤️
Senast redigerad av Tausen 2022-01-08 kl. 03:29.
Citera
2022-01-08, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Att det är skillnad mellan kvinnor och hur vi föder barn på olika sätt är inget konstigt.
Så har det varit i årtusenden.

Däremot att vilja ha ”kontroll” på exakt datum när bebisen ska komma, verkar vara ett påfund på de senaste 10 åren?

Btw så har jag fött 4 barn på naturlig väg med hjälp av stöttande vänner ❤️

Exakt. Skaffa inte barn om du inte klarar av att inte ha full kontroll hela tiden. Barnen går ändå inte o kontrollera 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in