2022-01-07, 17:15
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut

Nästa OS-herrstafett: Jens Burman - Alvar Myhlback - William Poromaa - Edvin Anger (!)

Vore kul men alla har väl antagligen ryggproblem
Citera
2022-01-07, 17:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Du har inte koll.. ” Hagström jagar VM-plats” inför Ulricehamn. Hagström fick sin VM-plats genom att bli 2:a i fristil..fast VM-sprinten gick i klassisk stil.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/LnPyJP/johanna-hagstrom-snabbast-i-sprintkvalet

Framgår ju mycket klart av SVT-dokumentären om landslaget att det avgjordes i Falun och inte Ulricehamn.
Citera
2022-01-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Som sagt - Framtidskriteriet är inte till för att skicka någon som är sämre än någon annan

Framtidskriteriet är naturligtvis tänkt att tas i bruk om det står mellan två helt likvärdiga som konkurrerar om en plats. Så är knappast fallet mellan CK och LL.
Citera
2022-01-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Framtidskriteriet är naturligtvis tänkt att tas i bruk om det står mellan två helt likvärdiga som konkurrerar om en plats. Så är knappast fallet mellan CK och LL.

Ja det är ju liksom självklart.

Men det vanligaste är när den yngre är bättre men inte uppfyllt 8-bästa kriteriet. Vilket är det vanligaste.

Men att en ung betydligt sämre får åka före en äldre betydligt bättre har rimligen aldrig hänt.
(Kanske exemplet i kanonslalom men det är jag inte insatt i)
Citera
2022-01-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Framgår ju mycket klart av SVT-dokumentären om landslaget att det avgjordes i Falun och inte Ulricehamn.

Vad är detta för dumheter?
Uttagningar till stora mästerskap som avgörs av en enda tävling där hundradels marginal blir helt avgörande?
Hur smart är det..särskilt med avseende på de konsekvenser som det kan ge..och helt uppenbarligen har gett?

Befinner jag mig i Oregon..Eugene här..eller vad f-n är det frågan om?
Citera
2022-01-07, 17:25
Medlem
Citat:
Jag har haft Jonna som favorit, hon kommer att slå Maja. Maja kan ta ett silver eller brons.

Tillsammans vinner de guld i teamsprint.

Jonna eller Maja. Svårt att gissa en vinnare där men en bra chans att ta hem dubbeln.
Sen får vi hoppas att båda håller sig friska till teamsprinten så kan det bli riktigt bra.
Citera
2022-01-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182

Nej, det är det inte.
Citera
2022-01-07, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Då försöker jag förklara för dig en gång till. Ja, VM har funnits med men inte tillmätts lika stor betydelse som resultat denna säsong. I och med att Hagström inte gick till final i Lillehammer eller Davos och Dyvik presterat bättre i fristilssprint än Hagström denna säsong lät man det gå till ett direkt avgörande i Lenzerheide. I och med att Dyvik gick till final där och var bättre än Hagström så var det Dyvik som fick platsen. Hade Hagström gått till final i Lillehammer eller Davos tror jag hon hade blivit uttagen efter Davos.

Jag tycker detta var rätt hanterat, dvs att man lät Lenzerheide vara avgörande.

Du har inte koll.. Poromaa tas ut för att han ingick i ett stafettlag i VM för 10 månader sedan och kom Topp 10 i ett par lopp..medans Hagström som var VM:4:a inte kom med😊✌️ Byström..och även du..är ute på djupt vatten..

Byström resonerar ” För Poromaa kan vi yla om VM medans för Hagström gäller andra uttagskriterier”..

Det här börjar bli riktigt underhållande. Vad har Byström för bakgrund? Var hans enda merit att han varit inom skidskyttet något år??
Citera
2022-01-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Uttagningar till stora mästerskap som avgörs av en enda tävling där hundradels marginal blir helt avgörande?
Hur smart är det..särskilt med avseende på de konsekvenser som det kan ge..och helt uppenbarligen har gett?

Jaha så du menar att Dyvik borde ha blivit uttagen till VM före Hagström?

Ja det är svårt att ta in att det kan gå till så.
Men det gör det.
I många idrotter.

Det man kan hoppas är att det varit tydligt för de aktiva.
Jag vet att det har slirats lite på det ibland i olika förbund. (Sedan har man ibland SOK kvar som kan stöka till det)
Citera
2022-01-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jaha så du menar att Dyvik borde ha blivit uttagen till VM före Hagström?

Ja det är svårt att ta in att det kan gå till så.
Men det gör det.
I många idrotter.

Det man kan hoppas är att det varit tydligt för de aktiva.
Jag vet att det har slirats lite på det ibland i olika förbund. (Sedan har man ibland SOK kvar som kan stöka till det)

Tja,om det vore så att Dyvik skulle vara rekorderligt kvalificerad framför Hagström så skulle jag personligen inte ha några som helst problem med om Dyvik nominerades tio gånger av tio.
Det finns absolut noll procent personligt i detta för mig.
Dock så har jag till leda motiverat varför jag anser att Hagström borde getts OS biljett till Peking istället för Dyvik...och jag tycker faktiskt att jag gjort det på ett väl grundat sätt..särskilt med avseende på att målet måste vara att optimera vår nations möjligheter till att vinna medaljer i Peking..och helst av allt GULD naturligtvis.
Jag kommer ALDRIG att se hur uttagningen av Anna Dyvik bidrog till detta övergripande mål..och det helt oavsett om hon kravlar sig vidare till individuell semifinalplats i sprint eller ej.

Det är och förblir en felaktig uttagning.
Det är som det är.
Citera
2022-01-07, 17:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Du har inte koll.. Poromaa tas ut för att han ingick i ett stafettlag i VM för 10 månader sedan och kom Topp 10 i ett par lopp..medans Hagström som var VM:4:a inte kom med😊✌️ Byström..och även du..är ute på djupt vatten..

Byström resonerar ” För Poromaa kan vi yla om VM medans för Hagström gäller andra uttagskriterier”..

Det här börjar bli riktigt underhållande. Vad har Byström för bakgrund? Var hans enda merit att han varit inom skidskyttet något år??

Det där har jag redan svarat på. Det går inte jämföra svenska herrar och svenska damer i sprint. Helt olikartad konkurrenssituation varför det kräver att man hanterar uttagningarna på olika sätt. Helt rätt att ta ut Poromaa på de resultat han gjorde förra säsongen och utifrån att han är vårt stora framtidshopp på herrsidan. I damsprint har vi fem damer som varit topp-8 i världscupen denna säsong och då det var jämnt om sistaplatsen var det helt rimligt att låta Lenzerheide avgöra.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-01-07 kl. 17:45.
Citera
2022-01-07, 17:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Om det är jämnt om sistaplatsen tycker jag det är rimligt. Brukar annars klagas på att det finns för lite amerikansk vinnarmentalitet i svensk idrott. Då är det väl bra om man kör med amerikansk uttagning om den sista platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in