Citat:
Ursprungligen postat av
Lexiania
Mycket bror ju på ifall fristilsbanan i Peking är tuffare än den klassiska.
Heidi Weng på sista, Fosse på tredje och Johaug på andra ifall de klassiska sträckorna är tuffare. Ifall fristilssträckan är tuffare så tror jag man kör Heidi andra, Fosse kvar på tredje och Johaug på sista. Tiril startar i bägge scenarion. Dock måste Norge ha ett alternativ till Fosse ifall hon inte pallar för trycket eller tappar form vilket jag tror tyvärr är stor sannolikhet för. Man måste också anpassa sig efter det svenska laget - mycket kan avgöras på det taktiska från ledarnas sida. Vågar Sverige sätta Maja eller Jonna på sista även om dom fortsätter att visa halvdana resultat i distansloppen? Hur resonerar norrmännen då? Sätta en okej spurtare men bättre distans åkare som Tiril eller Heidi och chansa på att Johaug drar ifrån Frida/Ebba i tredje eller andra? Johaug på sista mot Jonna eller Maja tror jag Norge känner är något säkrare.
Det känns som Sverige har det i en liten ask faktiskt. Sätter man Ebba och Frida efter varandra i mitten av loppet, alltså sträcka två och tre så kommer inte Norge(eller något annat lag för den delen) att få nån lucka, snarare tvärtom att man har en möjlighet att få lucka mot Norge och är det Maja eller Jonna som åker sista så är Sverige klara favoriter oavsett vad Norge svarar med ifall man växlar samtidigt.
Johjaug lär inte ta sista i något scenario.Den grunden måste vi utgå ifrån när vi vet om hennes förlust emot Nilsson i Seefeld plus hennes aversion emot att ta sistasträckan som blev följden.
Det är naturligtvis svårt att sia om någonting gällande långstafetten i nuläget.Hänsyn behöver fullt ut att tagas till form,Covid eller annat skit plus vilken banprofil respektive stil skall utövas på i realtid.
Detta sagt så håller jag det troligt att Johaug kör tredjesträckan.Tillväxthormonet har inte uppvisat bra form denna säsong..även om hon är okay i fristil plus att Fossesholm inte har någon spurt värd namnet.Norge borde känna ett behov av att försöka hänga av Sverige(och andra länder..långa stafetten är mera öppen på förhand än kanske någonsin) och det gör det troligt att Johaug går tredje sträckan,precis som i senaste VM i Oberstdorf.Det är det rimligaste förhandsscenariot.
Det ger den troliga norska uppställningen..Weng-Weng-Johaug-Fossesholm.
Sverige är inte några klara favoriter alls.Frågan är ju om vi är favoriter överhuvudtaget?
Själv sätter jag Norge först och tror på Silver för Svedala.
Vi har klara frågetecken för Ribom på startsträckan plus att sprintåkaren på sistasträckan(troligen Dahlkvist)ÄR ett vanskligt företag över 5 KM.
Både SWE som NOR kan faktiskt få stryk denna gången.Främsta utmanare är ju ett på förhand starkt Ryssland plus Finland med utrymme för en riktig kupongrensare i form av USA högst eventuellt.
Spänningen är garanterad.