2022-01-07, 09:13
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han borde aldrig tagit emot pengarna i så fall. Var finns dessa 3.9 miljoner nu?
Sist jag hörde om dem satt de på ett dispositionkonto. Hade du missat det?
2022-01-07, 09:36
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Sist jag hörde om dem satt de på ett dispositionkonto. Hade du missat det?

Du menar Depositionskonto?
Så lille Esbjörn har flyttat pengarna från sitt konto till ett sådant? Vems då?
2022-01-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Handelsbalken må vara en av de äldsta balkarna och innehåller §er om ombud & fullmakt.
Men generalfullmakt och framtidsfullmakt regleras av AVTALSLAGEN inte i Handelsbalken.
Vilket mzs verkar vara fullt medveten om, men inte du som borde läst Avtl o inte HB.
Då du innehar en framtidsfullmakt utställd till dig, ska du nämligen följa Avtl § inte HB §.

När nu inte Handelsbalken duger för dig så får du här samma betydelse från Avtalslagen.

Handelsbalken: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/handelsbalk-17360123-2_sfs-1736-0123%202
"2 § Vad ombudsman eller fullmakt gör och sluter, det vare så gillt, som huvudman det själv gjort och slutit hade. Går ombudsman vidare, än honom betrott är; rätte själv upp all skada, (och böte tjugu daler), och huvudmannen vare saklös"

Avtalslagen:

https://lagen.nu/1915:218

"22 § Om fullmaktsgivaren får en förvaltare enligt föräldrabalken, har en rättshandling som fullmäktigen företar och som omfattas av förvaltarens uppdrag inte större verkan än den skulle ha haft, om fullmaktsgivaren själv hade företagit rättshandlingen. Lag (1988:1264)."

Lite modernare javisst men fortfarande samma betydelse. Om rättsoförmögen är Esbjörns generalfullmakt utan verkan!
2022-01-07, 09:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Du menar Depositionskonto?
Så lille Esbjörn har flyttat pengarna från sitt konto till ett sådant? Vems då?
Ett konto på länstyrelsen om jag inte minns fel.
2022-01-07, 10:02
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Tror inte att du minns fel utan att du försöker att plantera ännu en lögn i tråden.

Du kan ju försöka att verifiera ditt påstående.
2022-01-07, 10:11
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Att de skrev på en förlikning har du rätt i, som gav Esbjörn ett visst tillträde till huset. Ett sätt sådant avtal stärker ju för övrigt teorin om att Ebba gett Esbjörn intrycket om att han alltid skulle vara välkommen, och att huset skulle restaureras snarare än renoveras.

Du verkar vara fullständigt besatt av om huset skall restaureras eller renoveras vilket är helt oväsentligt då man under alla omständigheter är tvungna att inleda med en sanering.
2022-01-07, 10:13
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ja han försökte häva köpet innan tillträdesdagen. Han skickade brev till Ebba och kom inte till mötet på banken.

Efter det drog media karusellen igång. En karusell Ebba utnyttjat minst lika mycket som Esbjörn. Det var ungefär då Ebba lovade att inte genomföra köpet om Esbjörn inte ville. Samt torskade på förtal.

Att de skrev på en förlikning har du rätt i, som gav Esbjörn ett visst tillträde till huset. Ett sätt sådant avtal stärker ju för övrigt teorin om att Ebba gett Esbjörn intrycket om att han alltid skulle vara välkommen, och att huset skulle restaureras snarare än renoveras.

Att Esbjörn sedan säger att han blev tvingad att skriva på förlikningen är självklart mycket anmärkningsvärt. Om det är sanning är det givetvis högst beklagligt. Om det står för att han faktiskt inte riktigt förstår är det ju oxå anmärkningsvärt. Men då utifrån vad han kan ha förväntats förstå av själva försäljningen.

Om hans högst ovanliga vilja, envishet och tjurskallighet står för att han är dement och faktiskt inte minns. Ja men då måste du ju hålla med om att Ebba ska skämmas.

Det är faktiskt fult att lura av gamla dementa människor deras hus. Det måste vi väl vara överens om?

Någon hävning skickade inte Esbjörn förrän i maj året efter att han hade sålt huset.
2022-01-07, 10:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Tja, att påstå att Esbjörn gör detta för att KD ska mista väljare är ju iallafall fall en infallsvinkel. Långsökt men djärv skulle jag säga.

Har jag påstått att Esbjörn ligger bakom det? Tycker du ska läsa mitt inlägg en gång till.

Esbjörn är bara en person i denna soppa och i hans ringhörna finns ett gäng personer som enligt mig har egna agendor och där Esbjörn bara är en simpel bonde på schackspelet. Att Expressen och Aftonbladet har bedrivit agendajornalistik i det här ärendet är tydligt och varför gör de det? Inte är det för att skydda Esbjörn.
2022-01-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
När nu inte Handelsbalken duger för dig så får du här samma betydelse från Avtalslagen.

Handelsbalken: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/handelsbalk-17360123-2_sfs-1736-0123%202
"2 § Vad ombudsman eller fullmakt gör och sluter, det vare så gillt, som huvudman det själv gjort och slutit hade. Går ombudsman vidare, än honom betrott är; rätte själv upp all skada, (och böte tjugu daler), och huvudmannen vare saklös"

Avtalslagen:

https://lagen.nu/1915:218

"22 § Om fullmaktsgivaren får en förvaltare enligt föräldrabalken, har en rättshandling som fullmäktigen företar och som omfattas av förvaltarens uppdrag inte större verkan än den skulle ha haft, om fullmaktsgivaren själv hade företagit rättshandlingen. Lag (1988:1264)."

Lite modernare javisst men fortfarande samma betydelse. Om rättsoförmögen är Esbjörns generalfullmakt utan verkan!
Fråga:

Det står enligt föräldrabalken i para 22, det innebär väl inte att det är generellt utan enbart om det är tillsatt med stöd av just föräldrabalken? Det är väl inte tillämpligt i Esbjörns fall?
2022-01-07, 11:40
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Tja, så är det ju inte riktigt. Ombudet har sagt att Esbjörn kanske tar tillbaka sin överklagan om Ebba betalar mer. Esbjörn har själv sagt att det inte handlar om pengar. Utan om minnena som finns i huset.

Om det inte handlar om pengar så borde Esbjörn se till så att hans ombud drar tillbaka påståendet att om bara Esbjörn får mer betalt så drar han tillbaka överklagandet, nu framstår bara Esbjörn som girig och hänsynslös.

Du menar väl inte att hans nya ombud försöker att komma med ett förslag till uppgörelse som går tvärt emot Esbjörns önskemål?
2022-01-07, 11:53
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Och varför skulle han gjort det?
Finns ingenting någonstans som skulle kunna motivera en sådan handling.
2022-01-07, 12:18
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Du verkar vara fullständigt besatt av om huset skall restaureras eller renoveras vilket är helt oväsentligt då man under alla omständigheter är tvungna att inleda med en sanering.
Vad konstigt det är att när jag skriver saker ner en en gång är jag besatt. Men när Ebbaister tragglar halvsanningar och hittepå för 109 gången är det intresant.
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Om det inte handlar om pengar så borde Esbjörn se till så att hans ombud drar tillbaka påståendet att om bara Esbjörn får mer betalt så drar han tillbaka överklagandet, nu framstår bara Esbjörn som girig och hänsynslös.

Du menar väl inte att hans nya ombud försöker att komma med ett förslag till uppgörelse som går tvärt emot Esbjörns önskemål?
Ja vad vet jag. Mycket konstigare saker har hänt i dennna soppa än att ett ombud skulle ha antagit något.

Och sagt och sagt, han har oxå sagt att det inte handlar om pengar. Och om det var mer pengar han ville åt är det lite konstigt att det inte framkommer i första förhandlingarna. Och att det inte är en del av förlikningen. Utan att förlikningen istället läker handlar om tillträde till huset.

Antingen ska alla stå för vad de sagt, och då ska Ebba stå för att hon sagt att hon inte ska genomföra affären. Eller så tar vi allt alla säger med en nypa salt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in