2022-01-07, 10:13
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför undviker du att svara på relevanta frågor.

Vi tar det igen.

Du uppger att Amazon, Microsoft, Apple och Tesla är de av världens största och mest inflytelserika bolag som tjänar på pandemin.

Amazon kan jag förstå kan tjäna på pandemin, Microsoft och Apple kanske, men hur Tesla tjänar på pandemin förstår jag inte.
Jag förstår inte heller hur dessa fyra bolag kan påverka resten av alla världens bolag och länder som förlorar på pandemin.
Förklara gärna hur du ser på det.
Förklara alltså hur dessa fyra bolag kan påverka resten av alla världens bolag och länder som förlorar på pandemin.
Förklara också hur Tesla kan tjäna på pandemin.

Jag tror du missförstod vad jag skrev. De företag jag nämnde är företag som gjort vinst under pandemin. Du frågade om det. Jag påstår inte att dessa bolag påverkar resten av världens bolag och länder och jag känner ingen anledning förklara "hur jag ser på det."

Citat:
Kan du utveckla lite varför WHO inte rekommenderar en billig fungerande medicin som skulle få slut på pandemin?

Detta är saker som du kommit fram till och själv presenterat så det bör ju vara enkelt att ge raka och tydliga besked.

Det finns inga uppenbara incitament för WHO att varken få slut på pandemin eller arbeta för mina intressen. Jag förhåller mig agnostisk till att de vill mig väl och jag betraktar dom med samma skepsis som mot en dammsugarförsäljare som ringer på min dörr. Jag utgår inte godtroget ifrån att försäljarens enda övergripande mål i livet är att jag ska leva i ett dammfritt hus även om så skulle kunna vara fallet.

Jag förhåller mig som sagt agnostisk medan du tycks ha valt sida, så berätta istället varför du litar på WHO och på vilka grunder. För att WHO är "snälla" eller finns det andra skäl?
Citera
2022-01-07, 10:17
Avstängd
Jag tror att detta inte alls blir så farligt, kolla på Danmark bara, ingen katastrof där och de ligger en månad före oss i smittspridningen. Måna smittade där men ingen katastrof i vården, Omnikron är som en värre förkylning på sin höjd.
Citera
2022-01-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om cirkuslejon smittar en människa som i sin tur smittar 20 andra, där varje person i sin tur smittar 20 andra osv osv osv, ja, då är cirkuslejon drivande i pandemin. Flera länder har ju låtit avliva sjuka djurbesättningar, så det är inte så dumt som du vill få det att låta som.

Patetiskt. Om det finns 1000 cirkuslejon och ett cirukuslejon råkar smitta en människa så är inte cirkuslejon drivande i pandemin.
Citera
2022-01-07, 10:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Patetiskt. Om det finns 1000 cirkuslejon och ett cirukuslejon råkar smitta en människa så är inte cirkuslejon drivande i pandemin.

Var finns det 1000 cirkuslejon? Låter som du försöker flytta fokus i debatten.
Citera
2022-01-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du pratar bara om IVA-inläggningarna, vilket jag håller med om ligger betydligt lägre. Vården belastas dock också i övrigt med 900-1000 nu inlagda. Du får väl besöka något sjukhus för att försäkra dig själv om detta.

Ja, vård vore mycket enklare utan en massa patienter som ställer till det.

Den goda nyheten är dock att nedgången håller i sig på IVA.

Trots ökning av inlagda på avdelning.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.covid-dagligen
Citera
2022-01-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, vård vore mycket enklare utan en massa patienter som ställer till det.

Den goda nyheten är dock att nedgången håller i sig på IVA.

Trots ökning av inlagda på avdelning.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.covid-dagligen

Förhoppningsvis håller nedgången i sig på IVA.

Innan har liknande effekter synts på Måndagar så jag hoppas att det inte är "helgeffekten" då det var helgdag igår.
Citera
2022-01-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Förhoppningsvis håller nedgången i sig på IVA.

Innan har liknande effekter synts på Måndagar så jag hoppas att det inte är "helgeffekten" då det var helgdag igår.

Det brukar synas på eftersläpningen (oranga delen i stapeln). Men nu verkar man redan ligga i fas med rapporteringen och klockan är bara förmiddag.

Dock har vi en liten uppgång i inläggningar på avdelning som börjar efter nyår så det kan möjligen börja visa sig nästa vecka.
Citera
2022-01-07, 10:46
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu säger jag inte att det blir så illa men förra julen så var det också en peak i smittspridningen i Danmark och peaken i dödsfall kom en månad senare.

Smittan peakade 19:e December.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2021-08-26&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&hideControls=true&Metric=Confirmed+cases&Inte rval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

Dödsfallen peakade 21:a Januari.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2021-08-26&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

När smittotalen peakade så låg dödstalen på en tredjedel av vad de låg på senare.

Den nuvarande peaken (som får förra vinters peak att nästan försvinna i y-skalan.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

Du visar två olika saker , en Deltavåg och nu en Omikronvåg.
Sen verkar folk inte förstå att Delta efter vaccineringen inte är speciellt farlig heller.
Jag skrev förut till ärke-puckot nummer ett i tråden att vi har 220 000 smittade och 700 döda efter vaccinets intåg i sommras.

3 av 10 000 har alltså avlidigt sen i sommras av delta och Omikron verkar vara under hälften av detta.

Min gissning är att vi som mest kommer ligga på kanske 10 döda om dagen.
Tycker vi det är mycket ja då kommer detta aldrig ta slut.

Varför tror ni Danmark som många här har hyllat sitter lugna i båten?
Citera
2022-01-07, 10:47
Medlem
Citat:
Öppen artikel rörande skolstängningar.
https://www.dn.se/varlden/nu-oppnar-skolorna-i-hela-europa-trots-covidlarmen/

I USA, som noterade en miljon smittade på ett dygn härom dagen, kommer nu beslut om tusentals skolstängningar i stora städer som Detroit, Milwaukee och Newark.

50 ”mycket oroade” läkare skrev i julhelgen ett öppet brev till hälsominister Olivier Véran där de uppmanade honom att ta över ansvaret för skolorna. De varnade samtidigt för att många barn riskerar långvariga men efter att de smittas av omikron.

Känns ju inte helt bra det här. Här hemma i Sverige förväntar jag mig dock inte särskilt mycket. Vi gör väl som vi brukar. Blundar, håller för ögon och öron och väntar på mer "evidens", innan vi går till beslut...

Andra sidan av myntet, läser detta idag.
"SJÄLVMORDSFÖRSÖK HOS BARN TREDUBBLADES UNDER LOCKDOWN

I Tyskland, under våren 2021 när landet befann sig i en strikt lockdown, försökte 500 barn begå självmord. Det visar en studie från universitetssjukhuset i Essen, som Bild rapporterar om."
Citera
2022-01-07, 10:47
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Det här är en artikel som jag tycker att alla vaccinskeptiker borde läsa.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-covidpatienter-enormt-sjuka

"Ungefär 75 procent av patienterna på IVA är ovaccinerade enligt Folkhälsomyndigheten. I Stockholm är ungefär 65 procent av alla som vårdas på sjukhus för covid-19 ovaccinerade.

De som är vaccinerade men ändå behöver sjukhusvård är enligt Johan Bratt ofta äldre och sköra personer med underliggande sjukdomar.

– Det är otroligt tydligt att vaccination skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Vi ser att medelåldern hos dem som är ovaccinerade är drygt 50 år och medelåldern hos dem som är vaccinerade med två doser är lite över 70 år, säger Johan Bratt.

Han menar dock att de allra äldsta har en bra vaccinationstäckning med tre doser vilket gör att de är mindre utsatta än under pandemins första våg."

Då ska man ändå ha i åtanke att över 80% av alla vuxna är vaccinerade. Ändå står ovaccinerade för 75% av IVA-fallen i landet. Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur man är funtad om man inte vaccinerar sig. Handlar ofta om sådana där personer som säger sig ha "tänkt själv", vilket nog är ett problem i sig...
Då säger de som inte vill vaccinera sig att det bara är så få som ligger där. Tar man hänsyn till normalfördelningskurvan för vaccinerade kontra ovaccinerade så finns sannolikt väldigt många fler ovaccinerade som är dåliga men inte behöver sjukvård.

En vältränad kompis i 45 årsåldern fick ligga med ansiktet vid altandörren för att få frisk luft och brandkåren fick komma förbi med syrgasbehandling. En annan 45 åring kunde inte sköta sin firma på en månad, orkade inte ens sitta upprätt mer än korta stunder. (Detta innan gaxxin fanns tillgängligt)

De finns inte i statistiken men jag vaccinerar mig gärna för att inte hamna i samma situation. Sen är förhoppningsvis Omicron sista steget innan covid blir endemisk.
Citera
2022-01-07, 10:50
Medlem
"På torsdagen berättade vd:n för vaccinproducenten Moderna, Stephane Bancel, att företaget håller på med en variant av sitt vaccin som ska skydda bättre mot omikronvarianten. Det nya vaccinslaget bör finnas tillgängligt senare i vår uppgav han.

Samtidigt konstaterade han att en ny boosterdos antagligen kommer behöva ges i höst.

– Jag tror vi kommer behöva boosterdoser såväl under hösten 2022 som framöver, säger han enligt New York Post. "

Omicron vaccin redo när vågen är över.
Men vi kommer att ordineras dos 4 i höst och dos 5 nästa år så misströsta inte.
Citera
2022-01-07, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ja, det är den rimligaste tolkningen. Och när vi då dessutom vet att de som kallas ovaccinerade i statistiken, (men som kan vara nyvaccinerade, eller i en region med få IVA-fall), till största andel tillhör kända riskgrupper, och att de som behöver vård, men inte dör, är en handfull i absoluta tal, så är det dags att sluta tjata om en allmän pandemi, och avbryta alla steg mot tvångsvaccinering.

Precis min åsikt, men i dag skriver nyhetsblaskorna om en fjärde dos i april mot omikron.

Vaccinsamordnaren, som inte på något sätt är objektiv, går ut med detta. Modernas VD likaså. Varför förstår ingen att de gör reklam för sina produkter? Vart tog ens diskussionen om Novavax vaccin vägen, ska de dribbla bort den konkurrerande produkten helt och hållet? Det vaccinet skulle kunna hålla ett skydd mycket längre, upp till tio år har det skrivits om. Varför reagerar inte politiken, det är skattebetalarnas pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in