2022-01-07, 09:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi kommer troligen också få bra "draghjälp" av att skolorna öppnar och de som varit lediga återvänder till sina arbetsplatser. Precis lagom nu så vi får turboeffekt på smittspridningen.
Dock tror jag inte det blir så allvarligt bara vi klarar de viktigare samhällsfunktionerna som sjukvård, räddningstjänst och polis.

Ja, helt klart lär smittan spridas kraftigt i Sverige. Vad det blir för belastning sammantaget på vården är ju något svårare att sia om. Ofta mildare symtom med Omikron, men blir smittspridningen 10 gånger så stor jämfört med det vi varit vana vid lär det bli väldigt mycket ändå. Sedan har vi väl cirka 30% trippelvaccinerade och det minskar väl också risken att i alla fall den gruppen blir svårt sjuka, men det finns ju väldigt många andra som inte har lika friskt vaccinationsskydd. Värst blir det förstås för de som är helt ovaccinerade.
Citera
2022-01-07, 09:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Vårt stolta herrefolk på Nya Zeeland fortsätter briljera och har ingen omikron i landet än trots massiv vid gränsen. 51 döda under hela pandemin hittills. Bättre vaccintäckning än Sverige.

Det gäller väl de medborgare som kan komma hem, sen vet jag inte om jag är avundsjuk på att leva isolerad i två år, men för någon som sitter i mammas källare så är det kanske drömmen.
Citera
2022-01-07, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, helt klart lär smittan spridas kraftigt i Sverige. Vad det blir för belastning sammantaget på vården är ju något svårare att sia om. Ofta mildare symtom med Omikron, men blir smittspridningen 10 gånger så stor jämfört med det vi varit vana vid lär det bli väldigt mycket ändå. Sedan har vi väl cirka 30% trippelvaccinerade och det minskar väl också risken att i alla fall den gruppen blir svårt sjuka, men det finns ju väldigt många andra som inte har lika friskt vaccinationsskydd. Värst blir det förstås för de som är helt ovaccinerade.

Det kan snabbt gå mot katastrofläge inom vården ifall smittspridningen eskalerar.
Citera
2022-01-07, 09:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vi lär nog få se på smittspridning i Sverige nästa vecka när skolorna drar igång.

Onekligen. Är väl cirka 2 miljoner förskolebarn, skolbarn och gymnasieungdomar som träffas. Som att hälla bensin på en skogsbrand ungefär. Men det är ju "sååååå viktigt att köra på plats undervisning" (man måste ju tänka på alla utsatta barn), eller hur det nu brukar låta.
Läste att man i många andra länder, exempelvis USA och Kanada, där går lärarförbunden ut och kräver att undervisningen ska ske på distans för att skydda lärarna från smitta. Det vågar våra fega fackförbund inte göra. Trist, då jag vet att det bara i Sverige finns både lärare och anhöriga till lärare som strukit med efter att de blivit smittade på sina arbetsplatser, dvs i skolan. Ganska onödigt egentligen.
Sen kan man glömma det här med smittskyddsåtgärder i skolan av arten "hålla avstånd", samt ställa ut handsprit på toaletterna. Det här viruset är luftburet och Omikron är ännu mer luftburet. Är någon smittsam i ett rum slutar det ofta med att alla som befinner sig i det rummet blir smittade. Det går inte att undvika. Läste något om att Omikron är 4-5 gånger så smittsamt som mässling.
Citera
2022-01-07, 09:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det kan snabbt gå mot katastrofläge inom vården ifall smittspridningen eskalerar.

Absolut. Vi pratar om timmar.
Citera
2022-01-07, 09:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Restriktionerna vi har är i stort sett verkningslösa när skolor är oöppnad och när folk trängs på affärer osv. Släpp på allt säger jag och lägg ner tramset. Ge pengarna till sjukvården istället.
Instämmer dock behöver de personal och kommer själva drabbas mer av covid, influensa och magsjuka.
Speciellt magsjuka när skolor öppnar och barn är på dagis.
Januari kommer bli tuff.
Citera
2022-01-07, 09:13
Medlem
Citat:
Instämmer dock behöver de personal och kommer själva drabbas mer av covid, influensa och magsjuka.
Speciellt magsjuka när skolor öppnar och barn är på dagis.
Januari kommer bli tuff.

Februari kommer nog bli ännu tuffare ifall inte fler restriktioner kommer.
Citera
2022-01-07, 09:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vårdens normala inläggningar ligger dock inte på scenario 3 utan snarare någonstans på scenario 2 eller mellan. Jag tror inte regeringen nöjer sig med att FHM ska rita kurvor eller tala om att det kommer öka till vintern, då FHM, vare sig de vill eller inte, är ålagda uppdraget från regeringen.

Omicron kommer att smitta väldigt många och när det närmar sig mättnad/högre immunitet kan dock någon annan variant dyka upp och ta över.

Då krävs det att den varianten är mer smittsam än Omicron. Tveksamt om den kommer.
Omicron verkar "framtagen" via möss under en längre tid, troligen start sommaren 2020 och spridit sig i Afrika hösten 2021. Förhoppningsvis "framtagen" på naturlig väg. Mutationer på Delta borde förhoppningsvis vaccinen fungera någorlunda på.
Nej jag hoppas verkligen denna skit kan gå över nu och Omicron blir som en form av naturligt vaccin.
Citera
2022-01-07, 09:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tidigare vågor där sjukhusinläggningarna varit stora har dock personalen inte drabbats så hårt men med Omicron kommer troligen den drabba personalen mycket bredare och kommer ge en tuff period.
Lägg till influensa som 2020 dog ut snabbt när vi började isolera oss och den 2020/2021 kom aldrig igång men den vi nu har har startat och ökat precis som före pandemin.
Lägg till massa magsjuka som nu är igång så kommer jag verkligen fortsätta tvätta händerna och hålla mig borta från ställen med magsjuka.
Citera
2022-01-07, 09:19
Medlem
Citat:
Onekligen. Är väl cirka 2 miljoner förskolebarn, skolbarn och gymnasieungdomar som träffas. Som att hälla bensin på en skogsbrand ungefär. Men det är ju "sååååå viktigt att köra på plats undervisning" (man måste ju tänka på alla utsatta barn), eller hur det nu brukar låta.
Läste att man i många andra länder, exempelvis USA och Kanada, där går lärarförbunden ut och kräver att undervisningen ska ske på distans för att skydda lärarna från smitta. Det vågar våra fega fackförbund inte göra. Trist, då jag vet att det bara i Sverige finns både lärare och anhöriga till lärare som strukit med efter att de blivit smittade på sina arbetsplatser, dvs i skolan. Ganska onödigt egentligen.
Sen kan man glömma det här med smittskyddsåtgärder i skolan av arten "hålla avstånd", samt ställa ut handsprit på toaletterna. Det här viruset är luftburet och Omikron är ännu mer luftburet. Är någon smittsam i ett rum slutar det ofta med att alla som befinner sig i det rummet blir smittade. Det går inte att undvika. Läste något om att Omikron är 4-5 gånger så smittsamt som mässling.

Mässling har ett R0 på 15. Att Omikron har ett R0 på 60-75 är fantasisiffror.
Citera
2022-01-07, 09:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Tidigare vågor där sjukhusinläggningarna varit stora har dock personalen inte drabbats så hårt men med Omicron kommer troligen den drabba personalen mycket bredare och kommer ge en tuff period.
Lägg till influensa som 2020 dog ut snabbt när vi började isolera oss och den 2020/2021 kom aldrig igång men den vi nu har har startat och ökat precis som före pandemin.
Lägg till massa magsjuka som nu är igång så kommer jag verkligen fortsätta tvätta händerna och hålla mig borta från ställen med magsjuka.

Ja, det är nog klokt att göra det. Jag har också sett till att vaccinera mig mot influensa. För första gången sedan svininfluensan faktiskt. Känns klokt nu så här i efterhand då även den sjukdomen härjar som sagt. Hörde även att det är många halkolyckor, så det är helt klart ansträngt nu.
Citera
2022-01-07, 09:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Februari kommer nog bli ännu tuffare ifall inte fler restriktioner kommer.
Ja du har troligen rätt.
Restriktioner är för sent nu och hjälper inte vilket vi sett på länder som har betydligt mer än vi kan göra och där sprids Omicron rejält ändå.
Möjligen att restriktioner kan platta till kurvan något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in