2022-01-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det stora strategiska misstaget M gjort är att man valde att närma sig SD gradvis, långsamt under en längre tid. Det ger bara intryck av velighet, osäkerhet och opålitlighet. När Januariavtalet stod klart skulle M slagit hela näven i bordet, tagit avstånd från C och L och samlat den återstående oppositionen (M+KD+SD) under en gemensam agenda. Då hade M haft en helt annan trovärdighet på längre sikt.

Om det stämmer att M samarbetar med MP någonstans i Sverige så förstår jag att väljarna flyr från M.

Men jag håller med dig, det är ett svaghetstecken att inte stå upp för samarbetet med SD utan hålla på och ha dem på avstånd.

SD däremot om de växer lite till samt att något/några mindre partier ramlar ur så kan de välja och vraka ifall de ska samarbeta med M eller S, men det kanske inte heller sker. Vi lär nog se M+S först

Ärligt talat så tror jag att S har tröttnat rejält på MP. De kommer göra allt för att slippa tillmötesgå MP i framtiden och bästa sättet att göra det är att lägga fram VETTIGA förslag på hur man ska minska miljöpåverkan i Sverige och sen får MP stödja det utan att fått påverka nåt.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-01-06 kl. 23:20.
Citera
2022-01-06, 23:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag tror att en del moderaternas tapp till SD förklaras med att Hanif Bali inte kandiderar till riksdagen 2022. Hanif förde en retorik som var mer lik SD än M och därmed förhindrade han väljarflykt till SD. But no more.

Ja några tiondelar i alla fall. Det är bra att han inte ställer upp/får ställa upp, han är falsk marknadsföring för folk tror att M delar hans åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En positiv trend man kan se nu är att Centern tappar. Förra månaden var genomsnittet 7,36 procent vilket är den lägsta siffran för C sedan valet (med ett enda undantag). Och enligt Novus nu i januari så fortsätter det utför med -0,8 till 6,7 procent.
Jag tror det är en Magdalena-effekt. Nu har vi två tuffa tjejer som konkurrerar om en viss grupp av politiskt oinsatta väljare, och Maggan framstår för dessa som det fräschare alternativet.
Ur SDs synvinkel så är det givetvis positivt ju mindre C och MP blir oavsett om samtliga väljare går till S eftersom C och MP kan blockera SDs inflytande om de blir stora.

Ja de kvinnor som lutar vänster och bara ser på person tycker Magdalena är det nya svarta. Lööf är såååå 10-talet. Skulle vara skönt att se C sjuka under KD i OU. Ner mot L/MP-träsket.
Citera
2022-01-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja några tiondelar i alla fall. Det är bra att han inte ställer upp/får ställa upp, han är falsk marknadsföring för folk tror att M delar hans åsikter.

Ja de kvinnor som lutar vänster och bara ser på person tycker Magdalena är det nya svarta. Lööf är såååå 10-talet. Skulle vara skönt att se C sjuka under KD i OU. Ner mot L/MP-träsket.

C kommer inte sjunka nämnvärt så länge Annie står i den breda mitten. De finns många borgerliga väljare som inte vill se ett samarbete med Sverigedemokraterna och deras alternativ är bara Centerpartiet.

Problemet för C är att de inte heller kommer öka nämnvärt, om M och KD inte lägger sig platt för SD. Det är deras enda chans till att växa.
Citera
2022-01-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag tror att en del moderaternas tapp till SD förklaras med att Hanif Bali inte kandiderar till riksdagen 2022. Hanif förde en retorik som var mer lik SD än M och därmed förhindrade han väljarflykt till SD. But no more.
I valet 2018 fick han 4 158 personröster i Stockholms län och blev den politiker som fick åttonde flest röster i länet. Han blev dock inte personvald till riksdagen, vilket kräver 5% av personkryssen. Bali fick 1,98% personkryss och erhöll istället sitt mandat efter ordningen på valsedeln.
Så himla populär är han inte.
Citera
2022-01-06, 23:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
C kommer inte sjunka nämnvärt så länge Annie står i den breda mitten. De finns många borgerliga väljare som inte vill se ett samarbete med Sverigedemokraterna och deras alternativ är bara Centerpartiet.

Problemet för C är att de inte heller kommer öka nämnvärt, om M och KD inte lägger sig platt för SD. Det är deras enda chans till att växa.

Men långsiktigt tror jag den gruppen minskar i storlek. Efter valet 2014 var det hela det borgerliga blocket men har nu krympt till cirka 9 % (L + C). Det är en drastisk förändring.
Citera
2022-01-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men långsiktigt tror jag den gruppen minskar i storlek. Efter valet 2014 var det hela det borgerliga blocket men har nu krympt till cirka 9 % (L + C). Det är en drastisk förändring.

Jag tycker de låter mer som en förhoppning (vilket jag förstår du hoppas på). Men Centerpartiet har legat stadigt mellan 7-9 procent senaste åren och i dagens polariserade klimat och två tydliga block med C i mitten så tror jag inte de kommer minska. Tittar man i övriga Europa med liknande utveckling så har de liberala partierna snarare blivit mycket större.
Citera
2022-01-07, 00:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tycker de låter mer som en förhoppning (vilket jag förstår du hoppas på). Men Centerpartiet har legat stadigt mellan 7-9 procent senaste åren och i dagens polariserade klimat och två tydliga block med C i mitten så tror jag inte de kommer minska. Tittar man i övriga Europa med liknande utveckling så har de liberala partierna snarare blivit mycket större.

Ja men liberaler kan se dem som veliga och att de inte kan bestämma sida. Släppa fram en ren S-regering samt släppa fram en SD-influerad budget som har med pengar till återvandring. Ingetdera ses kanske som liberalt av denna typ av väljare.
Citera
2022-01-07, 02:41
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
I valet 2018 fick han 4 158 personröster i Stockholms län och blev den politiker som fick åttonde flest röster i länet. Han blev dock inte personvald till riksdagen, vilket kräver 5% av personkryssen. Bali fick 1,98% personkryss och erhöll istället sitt mandat efter ordningen på valsedeln.
Njaa. Han har/hade mer följare på sociala medier än övriga M tillsammans.
Det är makt 2022.

Hur han kunde hora så falskt åt M kommer jag aldrig att förstå. Pengar är mycket, men inte allt.
Citera
2022-01-07, 03:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Njaa. Han har/hade mer följare på sociala medier än övriga M tillsammans.
Det är makt 2022.

Hur han kunde hora så falskt åt M kommer jag aldrig att förstå. Pengar är mycket, men inte allt.

Det visade sig ju hur mycket makt det var när han mobbades ut ur M. Dvs det är inte alls särskilt mycket makt. Hur mycket har en sådan som Thomas Gür åstadkommit med alla sina följare och artiklar i tidningar över loppet av minst 25 år? Svar = Ingenting på 25 år, absolut ingenting i reel politik.

Kan Bali åstadkomma någon större politisk förändring utanför M än Thomas Gür? Svar nej. Och detta vet M.

För övrigt har M's tapp inget med Bali att göra. Det kan helt skyllas på att Tuffe Uffe är svag och inte på något vis en värdig motståndare till Magdalena Andersson. M vägrar dessutom att bilda regering med SD, det tror jag spelar rol, de kör på sitt sätt samma retorik som inför 2018. Väljarna vet helt enkelt inte var de har den lilla hala vesslan.
Citera
2022-01-07, 06:38
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Kanske inte i Stockholm men runt om i Sverige är han det. Hanif frånfälle gynnar säkert SD.
Citera
2022-01-07, 06:48
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:

Intervju med statsvetaren Jenny Madestam (tror jag hon heter), chansar på det, i början av veckan förtäljde att hon trodde Annie skulle bli tvungen att överge " den breda mitten" till valet. Hon kan enl Madestam inte fortsätta bojkotta både höger och vänster om hon vill vara kvar politiskt. Hon har tid på sej fram till valet, sen blir det andra bullar. Säger sej självt egentligen.
Citera
2022-01-07, 07:58
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Intervju med statsvetaren Jenny Madestam (tror jag hon heter), chansar på det, i början av veckan förtäljde att hon trodde Annie skulle bli tvungen att överge " den breda mitten" till valet. Hon kan enl Madestam inte fortsätta bojkotta både höger och vänster om hon vill vara kvar politiskt. Hon har tid på sej fram till valet, sen blir det andra bullar. Säger sej självt egentligen.
Tittar man i dokumenten som släpptes efter partistämman i september så kan man skönja mycket vänsterpolitik. Vore därför märkligt, tycker jag, om de inte kunde välkomna in Nooshi och det halvkommunistiska partiet. Ett sånt samarbete skulle t.ex. kunna bottna i lag och ordning frågor, med ett extra starkt fokus på den ekonomiska brottsligheten. Båda vet ju att sån klassisk manschettbrottslighet ses med blida ögon av Moderaterna, så här hade man definitivt kunnat göra ett starkt avtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in