2022-01-06, 20:57
Medlem
Pappa dog i canser på 90-talet, jag minns att det var stora språkförbistringar redan på den tiden!
Antagligen 100 ggr värre nu!
Citera
2022-01-06, 22:40
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast väldigt många, speciellt kvinnor, vill ha ett vårdande yrke. Däremot vill de inte ha en lön på 21 000 kr/månad, massor med stress, kvälls- och helgjobb, förlorade högtider och noll utvecklingspotential. Och på detta en massa (manliga) kollegor som knappt fattar vad som sägs.

Skulle lönen öka med 15 000 kronor i månaden skulle du se att betydligt fler svenskar skulle söka sig till vårdyrket. Varför ska en hårt arbetande undersköterska tjäna mindre än en säljare på ett kontor? Den senare har ju betydligt bättre arbetsmiljö.
För alla som håller med är det fritt att rösta på ett parti som vill minska klassklyftorna och höja undersköterskornas löner. 👍
Citera
2022-01-06, 22:57
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
För alla som håller med är det fritt att rösta på ett parti som vill minska klassklyftorna och höja undersköterskornas löner. 👍
Och vilket parti skulle det vara? Samma som vill ta in några hundratusen invandrare per år? Vad tror du det är som gör att lönerna idag är så låga att få svenskar idag vill jobba inom vården? Tillgång och efterfrågan gäller även för anställda..
Citera
2022-01-06, 23:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Inget parti, oavsett vad de säger att de ska höja löner, lösa bostadskrisen, höja pensionerna, fixa skolan eller vad som helt, har någon som helst möjlighet att genomföra detta så länge vi har en invandring på runt 100.000 om året. Av dessa kommer ca hälften aldrig att arbeta under sitt liv i Sverige. Av de som arbetar kommer en stor del att arbeta med service till andra invandrare, så även detta blir en direkt kostnad för Sverige.

Tänk också på att antalen ackumuleras. Det är lätt att tänka att det kom 100.000 förra året men i år blev det "bara" 90.000 så det var mycket lindrigare. Men det spelar egentligen ingen roll om det kommer 8.000 i månaden, 2000 i veckan eller 300 om dagen. Det är hur många som ÄR i Sverige som spelar roll.

Kommer det 100.000 ena året och 90.000 nästa så är det 190.000 som finns i Sverige. Kommer det sedan 110.000 nästa år så finns det 300.000. Och så där har det hållit på och håller fortfarande på. Av någon anledning förbises väldigt ofta den mycket enkla matematiska operation.
Citera
2022-01-06, 23:18
Medlem
det här är inte bra o viktigt för trygghet
jag fattar inte heller norska danska o skånska o skulle bli fett stress av bara det om ja va senil
Citera
2022-01-06, 23:51
Medlem
hjaelploskilles avatar
Enda som hjälper är incitament för etniska svenskar att ta dessa jobb. Ingen svensk vill torka pensionärröv idag. Argumentet att invandrare tar jobb som svenskar inte vill ha håller inte alltid eftersom invandrare även belastar de sektorer där de fyller ut så många platser men i just detta fall är det solklart att om inte invandrare funnits i Sverige så hade bristerna i hemtjänsten varit enorma.
Citera
2022-01-07, 00:10
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Och vilket parti skulle det vara? Samma som vill ta in några hundratusen invandrare per år? Vad tror du det är som gör att lönerna idag är så låga att få svenskar idag vill jobba inom vården? Tillgång och efterfrågan gäller även för anställda..
Ja men fortsätt rösta på partier som vill sänka deras löner och gnäll sedan på att lönerna inte höjs. 👍
Citera
2022-01-07, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenarke
Där har du nog en poäng. Varit runt i olika skolor och uppträtt. Nästan var gång har jag tänk: - Hade vi slängt ut alla ickesvenskar, som vissa vill här på Flashbacks forum, hade skolorna gapat tomma. Det hade heller inte funnits personal att ta hand om mig när jag bli gammal.

Saknar också gamla lugna Sverige men fasiken när folk inte vill skaffa ungar i västvärlden EU så måste vi importera.

Bara så länge vi lever i ett ekonomiskt system som förutsätter att evig tillväxt inte bara är bra utan även nödvändig.

Du argumenterar mellan två olika sätt att försöka komma till rätta med symptom av ett system som inte fungerar. Det finns ingen naturlag som tvingar befolkningen i ett land att kontinuerligt växa.
Citera
2022-01-07, 01:49
Medlem
Problemet är att staten har lovat att lösa problem som de omöjligen kan lösa.

Det är fan tragiskt hur vi slutförvarar våra äldre idag. Jag blir ledsen när jag tänker på hur många äldre har det. I Sydeuropa tar familjerna hand om sina äldre.
Citera
2022-01-07, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Problemet är att staten har lovat att lösa problem som de omöjligen kan lösa.

Det är fan tragiskt hur vi slutförvarar våra äldre idag. Jag blir ledsen när jag tänker på hur många äldre har det. I Sydeuropa tar familjerna hand om sina äldre.
Ja, det är skamligt.
Läste häromdagen om en personal som blev avskedad för att han hade slagit en åldring.
Personalen hade gått med åldringen som inte orkade hålla sig uppe till slut.
Personalen hade då slagit åldringen.
Så otroligt grymt och respektlöst!!
Borde vara livstids utvisning på momangen för sådana as.
Citera
2022-01-07, 04:50
Medlem
Mina barns farmor bröt lårbenshalsen och fick besök av hemtjänsten en period. En dag stod där en kolsvart ung man i hallen frågade, -"DOSCHA"? Farmor som är en mild och god person sa vänligt-"Nej det är inte min duschdag idag". Man skickar alltså en kolsvart man som inte kan tala svenska hem till gamla damer för att duscha dem....!? Man HÄPNAR, minst sagt.
Citera
2022-01-07, 05:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ja men fortsätt rösta på partier som vill sänka deras löner och gnäll sedan på att lönerna inte höjs. 👍
Återigen, tillgång och efterfrågan.. Varför anställa en svensk kvinna för 30k när en afghansk man är beredd att jobba för 18k?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in