2022-01-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Hur kan du ha missat att Det Esbjörn ångrat sig och vill behålla huset?
Problemet är att esbjörn aldrig ångrat sig - det är dock en faslig massa okända personer runt honom som påstår att han skulle gjort det, som vill att han ska göra det.
2022-01-06, 22:50
Medlem
Citat:
Tja, så är det ju inte riktigt. Ombudet har sagt att Esbjörn kanske tar tillbaka sin överklagan om Ebba betalar mer. Esbjörn har själv sagt att det inte handlar om pengar. Utan om minnena som finns i huset.
Tja, att påstå att Esbjörn gör detta för att KD ska mista väljare är ju iallafall fall en infallsvinkel. Långsökt men djärv skulle jag säga.

Jag antar att han driver detta mål i absurdum för att han verkligen verkligen vill behålla huset. Tycker du inte det låter mera logiskt.
Tja speciellt mycket pengar finns det ju inte att följa i detta fall. Och det är inte heller speciellt svårt att följa de inblandade pengarna heller.

Esbjörn har sagt att han har pengar till att driva dessa processer. Så jag vet inte riktigt vilka pengar du tycker att vi ska följa.

Enligt hans nuvarande ombud pengar
2022-01-06, 23:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Tja, så är det ju inte riktigt. Ombudet har sagt att Esbjörn kanske tar tillbaka sin överklagan om Ebba betalar mer. Esbjörn har själv sagt att det inte handlar om pengar. Utan om minnena som finns i huset.
Tja, att påstå att Esbjörn gör detta för att KD ska mista väljare är ju iallafall fall en infallsvinkel. Långsökt men djärv skulle jag säga.

Jag antar att han driver detta mål i absurdum för att han verkligen verkligen vill behålla huset. Tycker du inte det låter mera logiskt.
Tja speciellt mycket pengar finns det ju inte att följa i detta fall. Och det är inte heller speciellt svårt att följa de inblandade pengarna heller.

Esbjörn har sagt att han har pengar till att driva dessa processer. Så jag vet inte riktigt vilka pengar du tycker att vi ska följa.

Ombudet har sagt:
Han anser att det överenskomna priset på fastigheterna är för lågt.
”– Jag tycker att det kan ifrågasättas. Man vill i vart fall rätta till så att det blir ett skäligt pris. Om det blir det så kanske jag kan få Esbjörn att acceptera priset, och därmed acceptera att fastigheten är såld.”
Follow the money……

Att ”några” försöker driva detta mål in absurdum för att KD ska mista väljare är en klarsynt infallsvinkel.
För follow the money…….

Att Esbjörn till vilket pris som helst vill behålla huset, nja…mera till vilket pris han helst vill ha nu.
Inte speciellt mycket pengar att följa i det här fallet, nä nä bara 4-5milj.
Bara follow the money……

Esbjörn sagt att han har pengar att driva processer, ja han fick ju 3,9 milj, hur mycket MPL har kvar av dessa miljoner vet vi inte och inte Esbjörn heller då hon sköter ekonomin (men missade deklarera!).
Så follow the money……..
2022-01-06, 23:19
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Repeat:
Esbjörn kan inte "behålla" något han sålt.

Citat:
Troligtvis inte i slutändan. En ck kan han helt uppenbart försöka att behålla något han sålt. Det har han då bevisat.

Ja han har bevisat att man kan försöka in absurdum behålla något man sålt.
Men hur mycket tror du han kommer att ha kvar av sina 3.9 mille i slutändan?
2022-01-06, 23:21
Medlem
Citat:
Märkligt om ingen av dessa fem stjärnor någon gång ställt frågan: "Du, Esbjörn, har du tagit upp fastighetsförsälningen i din deklaration?"
Advokaterna kan vi nog räkna bort. De anser nog sitt uppdrag som slutfört, dvs det att företräda Esbjörn i en tvist om bättre rätt som de lyckades få till förlikning. Att Esbjörn inte dragit tillbaka fullmakten är en annan sak. Men det är väl ingen som berättat för honom att han bör göra det (Särskilt när han anklagar dem för att tvingat honom att skriva på förlikningen)

I de övrigas fall så kan det ju vara så att de antingen skiter fullständigt i om han åker på en skattesmäll. Eller att de helt enkelt är så korkade att de tror att skatteverket inte anser att den är såld så länge han har lagfarten.
2022-01-06, 23:48
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Endast fulciteringar och vansinnigheter från mzs.

Att vägra läsa hela inlägg är inte sunt.

Paragrafen du vägrar läsa är denna:

Den är från en mycket gammal lag Handelsbalken 1736:0123 2. ( https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1736-0123%202 ) Där står: ” 2 § Vad ombudsman eller fullmakt gör och sluter, det vare så gillt, som huvudman det själv gjort och slutit hade. Går ombudsman vidare, än honom betrott är; rätte själv upp all skada, (och böte tjugu daler), och huvudmannen vare saklös.” Det är första meningen ”Vad ombudsman eller fullmakt gör och sluter, det vare så gillt, som huvudman det själv gjort och slutit hade.” som är den viktiga. Jag hoppas att det är ostridigt att en person som inte har rättshandlingsförmåga, inte får teckna avtal och om hen gör så kan inte avtalet hävdas mot denne. Det ovanstående § visar är att en fullmaktsinnehavare agerar som om fullmaktsgivaren (här nämnd som huvudmannen) hade slutit avtalet. Detta innebär att om inte fullmaktsgivaren får sluta avtal så får heller inte en fullmaktsinnehavare sluta avtal.

Nu kanske mzs kan ge fsn i att filcitera och ljuga. Esbjörns jurister är sundare än mzs.

4 § Haver någon fått fullmakt, att för annan göra och låta, och tager
den skada därav, som fullmakt gav; skylle sig själv, som sig ej bättre
föresåg.
2022-01-07, 00:04
Medlem
När Esbjörn sålde blev det avtal - för detta år skall Esbjörn deklarara för hela beloppet oberoende av
vad han faktist erhållit - och han lär har stor vinst som kostar minst 22% i skatt - om nu huset är
privatbostadstaxerat, annars blir skatten högre i dom delarna. Så gissningsvis behöver Esbjörn merparten av köpeskillingen för att betala skatten. Skatteverket är inte dumsnälla på det sätt som
Esbjörn trott att Ebba och alla ombud på båda sidor skall vara.
2022-01-07, 00:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Än en gång Glada Stjärt:
Det går inte att "behålla" något man sålt.

Om man "ångrar" försäljningen kan man ev. kontakta köparen och be om att affären skall återgå och det har Esbjörn inte gjort, vare sig "dagen efter" eller efter att Ebba "börjat ta ner träd".
Inte heller behagade han möta Ebba 16 sep 2020, då han ju faktiskt kunnat tala om för henne att han ångrat sig.

Och du, kom nu inte dragandes med det där brevet som skrevs några dagar efter att Esbjörn träffat Ebba vid slyröjningen utan att han sagt ett pip om någon ånger..
Glad stjärt, eller lätt berusad luffare, men det kanske är samma sak.

Jag har inte sagt att man får behålla det man säljer, jag säger att Esbjörn verkligen försöker.
2022-01-07, 00:17
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Huset är väl inte förlorat utan sålt av Esbjörn och han har redan fått sina 3,9 mille.
Men frågan är ju, hur mycket till tror du han försöker klämma den nye ägaren på egentligen?
Nästan stalker varning för rättshaverist beteendet från Esbjörns alla ”godhjärtade”.
Typ Esbjörns rättegångskostnader, de har nu konstaterat att detta blev jävligt dyrt.

Esbjörn är säkert ledsen och gråter en skvätt.
- Ni sade ju att jag skull få tillbaka huset och att det inte skulle kosta mig ett öre, Ebba skulle få stå för alla kostnader!
Majkgård rynkar på sin lätt skäggiga överläpp och rycker ut till hans försvar.
- Esbjörn skall minsann inte betala någonting! Detta får jäntan stå för, vi ser till att höja priset på huset.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-01-07 kl. 00:39.
2022-01-07, 00:19
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Kan du förtydliga vad "En ck" betyder?
Jag förstår faktiskt inte meningen.
Förlåt, det är något fel med tangentbordet på telefonen. Det skriver som det vill.
Jag menade bara att Esbjörn gör allt i sin makt för att ångra sig.
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
skippat
Synd.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Problemet är att esbjörn aldrig ångrat sig - det är dock en faslig massa okända personer runt honom som påstår att han skulle gjort det, som vill att han ska göra det.
Det står dig fritt att tro. Det finns dock inga som helst bevis att det är så. Man kan ju oxå reflektera kring hur lättpåverkad Esbjörn är om så är fallet. Och hur mycket han i så fall påverkades av Ebba att skriva på.
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Enligt hans nuvarande ombud pengar
Jag vet att han sagt det. Jag vet dock inte hur väl det stämmer. Esbjörn har själv sagt att det inte gör det.
2022-01-07, 00:21
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja han har bevisat att man kan försöka in absurdum behålla något man sålt.
Men hur mycket tror du han kommer att ha kvar av sina 3.9 mille i slutändan?
Jag vet inte hur mycket han bryr sig om pengarna. Eller hur mycket som blir kvar. Han vill ju lämna tillbaka alla pengarna till Ebba och behålla huset.
2022-01-07, 01:19
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur mycket han bryr sig om pengarna. Eller hur mycket som blir kvar. Han vill ju lämna tillbaka alla pengarna till Ebba och behålla huset.

Tredje gången på bara några timmar du Glada Stjärt:
Det går inte att "behålla" något som man en gång sålt, inte ens Esbjörn kan göra det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in