Citat:
Ursprungligen postat av
Pappa65
Återigen fulciteras jag av denne skribent vars enda mål verkar vara att "vinna" en argumentation. Mycket av det mzs skriver är bra och riktigt men ödmjukhet inför lag tolkning och andras argumentation är inte hans starka sida. mzs bemöter inte mitt argument utan "glömmer" medvetet min argumentation och låter bli att citera det. Citatet lyder:
Det är inte bara Lawline som mzs påstår som hävdar att en generalsfullmakt upphör att gälla vid rättsoförmögen het se dessa länkar:
-
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/trygga-min-framtid/skillnaden-mellan-generalfullmakt-och-framtidsfullmakt/
"Skillnaden mellan generalfullmakt och framtidsfullmakt
En generalfullmakt ger fullmäktige (den som får fullmakten) samma befogenhet att rättshandla och binda sig juridiskt som fullmaktsgivaren (den som ställer ut fullmakten, som du verkar vilja göra i detta fall). Fullmakten gäller alltså bara i den utsträckning som fullmaktsgivaren har kapacitet att rättshandla. För att täcka upp den diskrepans som uppstår i en situation där fullmaktsgivaren inte medvetet kan ingå avtal och generalfullmakten därmed är utan verkan, till exempel när hen blir fysiskt eller psykiskt sjuk, så finns sedan juli 2017 framtidsfullmakt. Framtidsfullmakt är till för att ge fullmäktige befogenhet att handha personliga och/eller ekonomiska angelägenheter när fullmaktsgivaren inte har kapacitet att göra det själv. Befogenheten påminner därmed lite om god man eller förvaltare. Svaret på din fråga blir alltså att det kan vara en idé att upprätta båda sorters fullmakter, eftersom de kompletterar varandra."
-
https://www.jurio.com/se/artiklar/generalfullmakt
"Vad är skillnaden mellan generalfullmakt och framtidsfullmakt?
En generalfullmakt börjar gälla direkt när den har undertecknats, och du väljer själv om generalfullmakten ska gälla tillsvidare eller en bestämd tid. Generalfullmakten kan dock upphöra gälla på annat sätt, nämligen om fullmaktsgivaren skulle tappa beslutsförmåga på grund av sjukdom, hög ålder eller olycka.
En framtidsfullmakt börjar inte gälla omedelbart. En framtidsfullmakt skrivs i förebyggande syfte, för att börja gälla först den dagen när fullmaktsgivaren på grund av sjukdom, hög ålder eller olycka inte längre har beslutsförmgan kvar.
Medan en generalfullmakt slutar gälla om fullmaktsgivaren förlorar förmågan att sköta sina egna affärer, så börjar alltså en framtidsfullmakt gälla först när en sådan situation inträffar. Du kan läsa mer om framtidsfullmakter här. "
Att in absurdum inte förstå att lagen om framtidsfullmakt har till kommit av en anledning är bara idiotiskt!
Ja, det är väl rätt uppenbart vem det är som fulciterar, och som dessutom är för feg för att tala till mig direkt.
Frågan kvarstår, i vilken av paragraferna i AvtL 2 kap finns denna regel?
Jag har upprepade gånger påtalat att § 24 säger motsatsen.
Att Pappa65 konsekvent undviker både att ta upp avsaknaden av en paragraf som tar upp detta, och motsatsförhållandet i § 24 säger det mesta, och är just precis den typ av "fulcitering" han själv gnäller över, men också är den största missbrukaren av.
Jag citerar sällan fulla inlägg, särskilt inte fulla inlägg som mest bara består av dravel. Jag citerar det jag bemöter eller replikerar på. Fullt normalt. Den som vill läsa hela texten kan enkelt klicka på länken i citaten och se hela texten. Det kanske Pappa65 skulle ta och försöka förstå och lära sig, så svårt är det inte.
Det faktum att Pappa65 tycks bli kränkt av att inte allt trams han skriver upprepas till fullo varje gång någon svarar på hans inlägg, snarare än att bemöta de faktiska frågorna i sak, säger det mesta om honom.
Men grundorsaken till lättkränktheten är väl förmodligen oförmågan att styrka alla dessa påståenden. Märkligt faktiskt, både det ena och det andra. Om nu alla är så eniga i detta, borde det också vara enkelt att hitta en juridisk grund för det hela, lagrum eller prejudicerande dom. Men de lyser fortfarande med sin frånvaro.
Återkom när du har något substantiellt att tillföra i frågan istället för en massa åsikter och ogrundade påståenden, din lättkränkta gnällpelle.