2022-01-06, 19:48
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Repeat:
Esbjörn kan inte "behålla" något han sålt.
Troligtvis inte i slutändan. En ck kan han helt uppenbart försöka att behålla något han sålt. Det har han då bevisat.
2022-01-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Tja, så är det ju inte riktigt. Ombudet har sagt att Esbjörn kanske tar tillbaka sin överklagan om Ebba betalar mer. Esbjörn har själv sagt att det inte handlar om pengar. Utan om minnena som finns i huset.
.
Märkligt resonemang. Om han inte bryr sig om pengar varför tar då sture sjöpirat upp detta? Det är väl Esbjörns vilja han framför? Eller menar du att sture hittat på det själv? Dessutom har de väl tagit upp det enligt dig ointressanta priset i sin överklagan?
2022-01-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Återigen fulciteras jag av denne skribent vars enda mål verkar vara att "vinna" en argumentation. Mycket av det mzs skriver är bra och riktigt men ödmjukhet inför lag tolkning och andras argumentation är inte hans starka sida. mzs bemöter inte mitt argument utan "glömmer" medvetet min argumentation och låter bli att citera det. Citatet lyder:

Det är inte bara Lawline som mzs påstår som hävdar att en generalsfullmakt upphör att gälla vid rättsoförmögen het se dessa länkar:

- https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/trygga-min-framtid/skillnaden-mellan-generalfullmakt-och-framtidsfullmakt/

"Skillnaden mellan generalfullmakt och framtidsfullmakt
En generalfullmakt ger fullmäktige (den som får fullmakten) samma befogenhet att rättshandla och binda sig juridiskt som fullmaktsgivaren (den som ställer ut fullmakten, som du verkar vilja göra i detta fall). Fullmakten gäller alltså bara i den utsträckning som fullmaktsgivaren har kapacitet att rättshandla. För att täcka upp den diskrepans som uppstår i en situation där fullmaktsgivaren inte medvetet kan ingå avtal och generalfullmakten därmed är utan verkan, till exempel när hen blir fysiskt eller psykiskt sjuk, så finns sedan juli 2017 framtidsfullmakt. Framtidsfullmakt är till för att ge fullmäktige befogenhet att handha personliga och/eller ekonomiska angelägenheter när fullmaktsgivaren inte har kapacitet att göra det själv. Befogenheten påminner därmed lite om god man eller förvaltare. Svaret på din fråga blir alltså att det kan vara en idé att upprätta båda sorters fullmakter, eftersom de kompletterar varandra."

- https://www.jurio.com/se/artiklar/generalfullmakt

"Vad är skillnaden mellan generalfullmakt och framtidsfullmakt?

En generalfullmakt börjar gälla direkt när den har undertecknats, och du väljer själv om generalfullmakten ska gälla tillsvidare eller en bestämd tid. Generalfullmakten kan dock upphöra gälla på annat sätt, nämligen om fullmaktsgivaren skulle tappa beslutsförmåga på grund av sjukdom, hög ålder eller olycka.

En framtidsfullmakt börjar inte gälla omedelbart. En framtidsfullmakt skrivs i förebyggande syfte, för att börja gälla först den dagen när fullmaktsgivaren på grund av sjukdom, hög ålder eller olycka inte längre har beslutsförmgan kvar.

Medan en generalfullmakt slutar gälla om fullmaktsgivaren förlorar förmågan att sköta sina egna affärer, så börjar alltså en framtidsfullmakt gälla först när en sådan situation inträffar. Du kan läsa mer om framtidsfullmakter här. "

Att in absurdum inte förstå att lagen om framtidsfullmakt har till kommit av en anledning är bara idiotiskt!

Ja, det är väl rätt uppenbart vem det är som fulciterar, och som dessutom är för feg för att tala till mig direkt.

Frågan kvarstår, i vilken av paragraferna i AvtL 2 kap finns denna regel?
Jag har upprepade gånger påtalat att § 24 säger motsatsen.

Att Pappa65 konsekvent undviker både att ta upp avsaknaden av en paragraf som tar upp detta, och motsatsförhållandet i § 24 säger det mesta, och är just precis den typ av "fulcitering" han själv gnäller över, men också är den största missbrukaren av.

Jag citerar sällan fulla inlägg, särskilt inte fulla inlägg som mest bara består av dravel. Jag citerar det jag bemöter eller replikerar på. Fullt normalt. Den som vill läsa hela texten kan enkelt klicka på länken i citaten och se hela texten. Det kanske Pappa65 skulle ta och försöka förstå och lära sig, så svårt är det inte.

Det faktum att Pappa65 tycks bli kränkt av att inte allt trams han skriver upprepas till fullo varje gång någon svarar på hans inlägg, snarare än att bemöta de faktiska frågorna i sak, säger det mesta om honom.
Men grundorsaken till lättkränktheten är väl förmodligen oförmågan att styrka alla dessa påståenden. Märkligt faktiskt, både det ena och det andra. Om nu alla är så eniga i detta, borde det också vara enkelt att hitta en juridisk grund för det hela, lagrum eller prejudicerande dom. Men de lyser fortfarande med sin frånvaro.

Återkom när du har något substantiellt att tillföra i frågan istället för en massa åsikter och ogrundade påståenden, din lättkränkta gnällpelle.
2022-01-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
O så den lilla knorren att både MPL, Majkgård, Binninge och nu Sture sjörövare påstår, att Esbjörn Bolin redan innan han skrivit under alla fullmakter varit såpass dement att han saknat rättshandlingsförmåga.

Hur tänkte dom där?

Haha, ja den har ju redan blivit en klassiker, och ändå så fösröker de skjuta sig självi pannan en gång till med samma argument. Det är så imbecillt korkat att man häpnar. Dumheten vet verkligen inga gränser hos Esbjörn och hans ombud.
2022-01-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Märkligt resonemang. Om han inte bryr sig om pengar varför tar då sture sjöpirat upp detta?

För att de som anlitat honom har att välja mellan ett hus de aldrig kommer få eller pengarna försäljningen generade. Med tanke på att de skulle hålla på och försöka återfå huset så har mängden pengar minskat pga arvoden till Binninge och Hestra (och Sture Sjöpirat), så nu måste de försöka återfå dessa..
Jag antar att den magiska summa som "Esbjörn" anser vara rimlig är ganska exakt vad arvodena för ovanstående landar på..
2022-01-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
"Generalfullmakten kan dock upphöra gälla på annat sätt, nämligen om fullmaktsgivaren skulle tappa beslutsförmåga på grund av sjukdom, hög ålder eller olycka. "

"Generalfullmakten kan dock upphöra gälla om fullmaktsgivaren skulle tappa beslutsförmåga på grund av hög ålder" .

Detta är så korkat så man häpnar, ännu en gång.

Säg mig Pappa65, vid vilken "hög ålder" tappar man beslutsförmågan? Är det över 80 kanske. I så fall är ju saken biff. Då är huset fortfarande Esbjörns. Lustigt bara att inget av Esbjörns ombud tagit upp detta som bestridandegrund - Esbjörn har tappat beslutsförmågan pga hög ålder!

Det kan knappast bli tydligare varför det finns skäl att ifrågasätta saker och ting som skrivs på diverse hemsidor på internet. Alldeles särskilt när inget stöd för påståendena tycks stå att finna i lagen!

PS. Och för den som är så sanslöst korkad att hen inte klarar av extraherade citat, tryck på länken och läs hela inlägget, pucko.
Senast redigerad av mzs 2022-01-06 kl. 20:09.
2022-01-06, 20:02
Medlem
Citat:
Jag antar att han driver detta mål i absurdum för att han verkligen verkligen vill behålla huset.
Än en gång Glada Stjärt:
Det går inte att "behålla" något man sålt.

Om man "ångrar" försäljningen kan man ev. kontakta köparen och be om att affären skall återgå och det har Esbjörn inte gjort, vare sig "dagen efter" eller efter att Ebba "börjat ta ner träd".
Inte heller behagade han möta Ebba 16 sep 2020, då han ju faktiskt kunnat tala om för henne att han ångrat sig.

Och du, kom nu inte dragandes med det där brevet som skrevs några dagar efter att Esbjörn träffat Ebba vid slyröjningen utan att han sagt ett pip om någon ånger..
Senast redigerad av ksitpeks 2022-01-06 kl. 20:05.
2022-01-06, 20:08
Medlem
Citat:
Troligtvis inte i slutändan. En ck kan han helt uppenbart försöka att behålla något han sålt. Det har han då bevisat.

Kan du förtydliga vad "En ck" betyder?
Jag förstår faktiskt inte meningen.
2022-01-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
För att de som anlitat honom har att välja mellan ett hus de aldrig kommer få eller pengarna försäljningen generade. Med tanke på att de skulle hålla på och försöka återfå huset så har mängden pengar minskat pga arvoden till Binninge och Hestra (och Sture Sjöpirat), så nu måste de försöka återfå dessa..
Jag antar att den magiska summa som "Esbjörn" anser vara rimlig är ganska exakt vad arvodena för ovanstående landar på..
Det tror jag ligger nära sanningen. Men jag var nyfiken på vad merry skulle svarat. Men det blir nog inget att hänga i julgranen tydligen….
2022-01-06, 20:59
Medlem
kubuns avatar
skippat
Senast redigerad av kubun 2022-01-06 kl. 21:03.
2022-01-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Ja, det är väl rätt uppenbart vem det är som fulciterar, och som dessutom är för feg för att tala till mig direkt.

Frågan kvarstår, i vilken av paragraferna i AvtL 2 kap finns denna regel?
Jag har upprepade gånger påtalat att § 24 säger motsatsen.

Att Pappa65 konsekvent undviker både att ta upp avsaknaden av en paragraf som tar upp detta, och motsatsförhållandet i § 24 säger det mesta, och är just precis den typ av "fulcitering" han själv gnäller över, men också är den största missbrukaren av.

Jag citerar sällan fulla inlägg, särskilt inte fulla inlägg som mest bara består av dravel. Jag citerar det jag bemöter eller replikerar på. Fullt normalt. Den som vill läsa hela texten kan enkelt klicka på länken i citaten och se hela texten. Det kanske Pappa65 skulle ta och försöka förstå och lära sig, så svårt är det inte.

Det faktum att Pappa65 tycks bli kränkt av att inte allt trams han skriver upprepas till fullo varje gång någon svarar på hans inlägg, snarare än att bemöta de faktiska frågorna i sak, säger det mesta om honom.
Men grundorsaken till lättkränktheten är väl förmodligen oförmågan att styrka alla dessa påståenden. Märkligt faktiskt, både det ena och det andra. Om nu alla är så eniga i detta, borde det också vara enkelt att hitta en juridisk grund för det hela, lagrum eller prejudicerande dom. Men de lyser fortfarande med sin frånvaro.

Återkom när du har något substantiellt att tillföra i frågan istället för en massa åsikter och ogrundade påståenden, din lättkränkta gnällpelle.

Citat:
Ursprungligen postat av mzs
"Generalfullmakten kan dock upphöra gälla om fullmaktsgivaren skulle tappa beslutsförmåga på grund av hög ålder" .

Detta är så korkat så man häpnar, ännu en gång.

Säg mig Pappa65, vid vilken "hög ålder" tappar man beslutsförmågan? Är det över 80 kanske. I så fall är ju saken biff. Då är huset fortfarande Esbjörns. Lustigt bara att inget av Esbjörns ombud tagit upp detta som bestridandegrund - Esbjörn har tappat beslutsförmågan pga hög ålder!

Det kan knappast bli tydligare varför det finns skäl att ifrågasätta saker och ting som skrivs på diverse hemsidor på internet. Alldeles särskilt när inget stöd för påståendena tycks stå att finna i lagen!

PS. Och för den som är så sanslöst korkad att hen inte klarar av extraherade citat, tryck på länken och läs hela inlägget, pucko.

Endast fulciteringar och vansinnigheter från mzs.

Att vägra läsa hela inlägg är inte sunt.

Paragrafen du vägrar läsa är denna:

Den är från en mycket gammal lag Handelsbalken 1736:0123 2. ( https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1736-0123%202 ) Där står: ” 2 § Vad ombudsman eller fullmakt gör och sluter, det vare så gillt, som huvudman det själv gjort och slutit hade. Går ombudsman vidare, än honom betrott är; rätte själv upp all skada, (och böte tjugu daler), och huvudmannen vare saklös.” Det är första meningen ”Vad ombudsman eller fullmakt gör och sluter, det vare så gillt, som huvudman det själv gjort och slutit hade.” som är den viktiga. Jag hoppas att det är ostridigt att en person som inte har rättshandlingsförmåga, inte får teckna avtal och om hen gör så kan inte avtalet hävdas mot denne. Det ovanstående § visar är att en fullmaktsinnehavare agerar som om fullmaktsgivaren (här nämnd som huvudmannen) hade slutit avtalet. Detta innebär att om inte fullmaktsgivaren får sluta avtal så får heller inte en fullmaktsinnehavare sluta avtal.

Nu kanske mzs kan ge fsn i att filcitera och ljuga. Esbjörns jurister är sundare än mzs.
2022-01-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf

Undrar om de räknat med skattetillägg (på i runda slängar 300.000) ovanpå reavinstskatten eftersom Esbj falskdeklarerade för inkomståret 2020. Trots att han fått all den hjälp han behöver av Marielunds fastighetsmagnat Majkgård, generalfullmaktsinnehaverskan från traktens fastighetsmäklarexpertfamilj och advokaterna Berg och Behm. För att inte tala om den störste experten av dem alla, barnskändaren binninge som -om någon- har erfarenhet av konsekverna av deklarationsfusk.

Märkligt om ingen av dessa fem stjärnor någon gång ställt frågan: "Du, Esbjörn, har du tagit upp fastighetsförsälningen i din deklaration?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in