2022-01-06, 21:53
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, det blir ju så pga ditt bisarra val att inte ta din första dos vaccin när du blev erbjuden en sådan. Har du tidigare inte haft en SARS-COV2 infektion så löper du, minst, 10 gånger större risk att bli ett intensivvårds fall jämfört med om du varit vaccinerad. Hoppas för din skull att du är bara är ung och dum, men att du tar ditt förnuft till fånga och tar sin första dos vaccin. Skyddar iof inte emot att bli smittad, men kanske mot svår sjukdom..
Bisarrt val? Riskprofilen för vaccinet är bedrövlig för män i min ålder, 30-39. Och covid är skrattretande milt speciellt nu med den nya mutationen. Sen är det inte fler män i min ålder som hamnat på IVA än det brukar. Det har varit precis som vanligt under hela pandemin. Så vaccinet gör verkligen noll och ingenting för min egen del. Jag har läst om relativ och absolut riskreduktion. För folk i min ålder, gör vaccinet verkligen noll.

Och återigen, varför ska jag börja vaccinera mig nu när jag ändå inte hinner bli "klar" innan smittotoppen?

Nej du, det finns verkligen bara nackdelar för mig att ta vaccinet. Jag är mycket nöjd med att vara vaccinfri
Citera
2022-01-06, 21:55
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Där det är lägst vaccinationsgrad är i utanförskapsområden. Där bor bor mestadels utomeuropeiska och lågutbildade det är ingen hemlighet. Personligen är jag inte för tvång utan den svenska valfriheten . Jag raljerar över de som påstår att man skall ” tänka själv” gällande analyser och resultat kring kliniska prövningar, hur det ser ut i vården fast de inte ens jobbar där etc. Big pharma och superjuden styr alla regeringar är ju också något som man hävdar livligt ..
Du kanske inte är så smart och kan inte analysera statistiken själv? Det är inte speciellt svårt om man har en IQ över skostorlek.
Citera
2022-01-06, 21:58
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
....och vad tror du händer när det är 10 gånger så smittsamt?

Ja vad händer då IMBILDEN.
Knappt en person dör av 1000 KONSTATERAT smittade, det är vad som händer.
I realiteten så hittar vi inte alla fall så IFR är lägre än så.
Citera
2022-01-06, 22:02
Medlem
Citat:
Där det är lägst vaccinationsgrad är i utanförskapsområden. Där bor bor mestadels utomeuropeiska och lågutbildade det är ingen hemlighet. Personligen är jag inte för tvång utan den svenska valfriheten . Jag raljerar över de som påstår att man skall ” tänka själv” gällande analyser och resultat kring kliniska prövningar, hur det ser ut i vården fast de inte ens jobbar där etc. Big pharma och superjuden styr alla regeringar är ju också något som man hävdar livligt ..

Du försöker antyda att man är dum i huvudet om man inte stänger av hjärnan och bara går och medicinerar sig regelbundet.
Att det är otänkbart att läkemedelsindustrin som tjänar grova pengar inte skulle med olika medel kunna försöka utöka sina vinster är oxå naivt att tro.
Därmed inte sagt att det förhåller sig så men det är inte något man bör förkasta utan förbehåll.
Det finns många fall historiskt att referera till nu, pengar förblindar.
Citera
2022-01-06, 22:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jo, när budbärare har syfte att ta död på debatt genom unkna metoder som att stämpla folk med fel åsikt.
Håll dig till substans i sakfrågan anser jag.
Det är en del av sakfrågan. En metafråga som har relevans för sakfrågan. Vilka prediktiva faktorer finns för vaccinmotstånd och vad kan man göra åt det. Det har definitivt relevans för vaccinionerna och motståndet under en pandemi.

Och vetenskapliga referenser bifogades till alla påståenden, så visst finns det viss substans bakom.

Ta det inte personligt. Det är så det ser ut. Inte mitt fel. Inte ens mina påståenden. De är framlagda i publicerad vetenskap, som jag i all enkelhet endast hänvisar till.
Senast redigerad av MrArtur 2022-01-06 kl. 22:05.
Citera
2022-01-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är en del av sakfrågan. En metafråga som har relevans för sakfrågan. Vilka prediktiva faktorer finns för vaccinmotstånd och vad kan man göra åt det. Det har definitivt relevans för vaccinionerna och motståndet under en pandemi.

Och vetenskapliga referenser bifogades till alla påståenden, så visst finns det viss substans bakom.

Ta det inte personligt. Det är så det ser ut. Inte mitt fel. Inte ens mina påståenden. De är framlagda i publicerad vetenskap, som jag i all enkelhet endast hänvisar till.

Jag tar inget personligt.
Det är bara ytterligare ett försök till härskarteknik från dig.
Du vet ingenting om min utbildningsnivå.
Jag fick bara avsmak när jag såg den låga metoden att försöka stämpla dom med "fel" åsikt som del av en grupp idioter utan att något relevant till sakfrågan togs upp.
Jag gissar det är pga att man gett upp eller ej kan sammanställa data som bevisar sin ståndpunkt i sakfrågan.
Citera
2022-01-06, 22:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Du kanske inte är så smart och kan inte analysera statistiken själv? Det är inte speciellt svårt om man har en IQ över skostorlek.

Jag har absolut mindre kunskap i frågan än sakkunniga i ämnet .. därav lyssnade jag även på min smarta släkting i frågan gällande mig själv ( ej riskgrupp ).
Citera
2022-01-06, 22:15
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Du försöker antyda att man är dum i huvudet om man inte stänger av hjärnan och bara går och medicinerar sig regelbundet.
Att det är otänkbart att läkemedelsindustrin som tjänar grova pengar inte skulle med olika medel kunna försöka utöka sina vinster är oxå naivt att tro.
Därmed inte sagt att det förhåller sig så men det är inte något man bör förkasta utan förbehåll.
Det finns många fall historiskt att referera till nu, pengar förblindar.

Nej jag antyder att många har argument härinne som är helt dumma i huvudet .
Citera
2022-01-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vad innebär det? Att ovaccinerade oftare är personer utan underliggande sjukdomar som kan bli allvarligt sjuka i covid, men som sällan dör av sjukdomen? Kan det vara så att en del av dem till och med ligger på IVA av andra anledningar? Samtidigt så klarar sig inte de äldre och skörare trots två eller tre vaccindoser?

Majoriteten som blir inlagda på IVA är ovaccinerade. Men även, majoriteten av de ovaccinerade på IVA har underliggande sjukdomar. Vanligaste tre förutom ålder är högt blodtryck, hjärt/lung och diabetes. Däremot har det varit en tid nu i alla fall, där majoriteten av dödsfall är vaccinerade. Även dessa är dock åldrigar med riskfaktor. Genom hela denna pandemi har det hela tiden varit åldringar med riskfaktor i huvudsak som behöver IVA vård och dör. Givetvis slinker en del yngre och även friska igenom som med andra sjukdomar. Egentligen först när vaccinerna kom som alla pratar om att alla ovaccinerade skulle dö, trots att miljontals överlevt med värre varianter. Ja, riskgrupper löper betydligt högre risk.
Citera
2022-01-06, 22:17
Medlem
Citat:
Nej jag antyder att många har argument härinne som är helt dumma i huvudet .

Ok, ägna dig åt att bemöta argumenten då?
Man undrar ju lite vilken utbildning du har som ej har lärt ut det
Citera
2022-01-06, 22:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Dr John om omicrons ursprung.

Intressant att mutations hastigheten varit drygt 3 gånger högre under tiden som omicron utvecklats jämfört med andra varianter. Gain of function?

https://youtu.be/aH1u1GIPU2A
Citera
2022-01-06, 22:21
Bannlyst
Citat:
Du kan få presentera separat data för 12-18 och 18 - 30 där nyttan påvisas.

De grupperna borde inte vaccineras över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in